Maxtor Diamondmax 10 (sata disk) slechte performance

Pagina: 1
Acties:

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Moederbord: Asus P4P800SE
Processor: P4 2.66
Geheugen: Corsair 1 GB (TwinX Matched Memory Pair) Dual Channel
HD’s: Maxtor DiamondMax Plus 9 80 GB (2x)
Maxtor DiamondMax 10 Sata 160 GB (1x) (ong. ¾ jaar in gebruik)
Voeding: Zalman 400 Watt
Extra: Creative Soundblaster Live 24bit

De 160 gig schijf is als volgt ingedeeld:
C: 25 gb OS en Progs
D: 5 gb (wisselbestand)
E: 130 gb Movies

Maxtor 80 gb
F: Albums en Music

Maxtor 80 gb
G: Progs(niet geinstaled), Series, Backups

Dan nu het probleem:
Zodra ik een film/serie afspeel die op de E: schijf staat (dus de 160gb) schokt het beeld EN geluid. Me Pc wordt hierdoor ook erg traag. Nu lijkt het afentoe ook met installaties van progs langzaam te gaan (niet zeker van)
Lijkt dus wel of de schijf het niet aankan.
Zodra ik een serie of film afspeel die op 1 van de andere schijven staat is er weinig aan de hand.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Windows opnieuw geïnstalleerd
- Powermax test gedaan (maxtor zelf zegt dat het niet kan op s-ata disks, maar de 160 wordt
wel herkend, en de test is ook gewoon Passed)
- Ander geheugen
- Memtest gedraaid op Corsair geheugen -> niks aan de hand.
- Alleen de 160 gb schijf aangesloten.
- Gister de 160 gb schijf bij me broer in zijn computer gedaan als secundair, en daar vanaf een
film gedraaid. En hij schokt ook, wel iets minder. Bij mij is het waarschijnlijk erger doordat
ik ook mijn OS tegelijk heb draaien.

Het lijkt dus de schijf te zijn! Maar wat kan er dan mis zijn met de schijf?.
Zie ik iets over het hoofd ?

Edit:
Zou een Low Level Format misschien wat uit halen ?

[ Voor 3% gewijzigd door sajoku op 12-10-2005 15:55 ]

Verwijderd

Waarom in hemelsnaam je schijf in partities indelen? Zeker als je wisselbestand ook nog is in een aparte partitie staat vraag je om problemen. Laat gewoon nog een benchmark programma los op de schijf. Als je daar opmerkelijk lage snelheden hebt weet je waar het schoentje wringt.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
Heb je je DMA settings al nagekeken? Klinkt namelijk alsof DMA uit staat.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Partitioneren heeft wel degelijk een positief effect. Het voorste deel is over het algemeen het snelst, en een swappartitie zorgt ervoor dat je swapfile niet kan fragmenteren. Kijk ns voor nieuwe(re) drivers voor je SATA controller, denk dat je daar het meest aan hebt. Virusscanner wellicht een probleem?

[Edit] Zoek eens in je BIOS of je SATA controller op "compatible" of "combination" mode staat, zo ja zet 'm in "Native" mode.

[ Voor 18% gewijzigd door Aetje op 12-10-2005 23:38 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je kan natuurlijk even Powermax downloaden, en je schijf testen.
Als er fysiek wat mis is, komt het daarmee meestal wel tevoorschijn.
Mocht daar niets uitkomen, is je schijf fysiek in ieder geval in orde. Misschien is er dan toch in de partitionering iets niet helemaal lekker.

• MoZvy
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:27
Je zet ook best je pagefile op een aparte disk.
Ook al staat de pagefile op een aparte partitie, je zal nog steeds dezelfde disk aanspreken, waardoor je lees-/schrijftijden omhoog gaan.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat je geen problemen zou mogen hebben op deze PC met het bekijken van films, ook al staat de pagefile op dezelfde disk.

Gewoon ter info dus ;)

• sajoku
  • Niet online
MoZvy schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 08:49:
Ook al staat de pagefile op een aparte partitie, je zal nog steeds dezelfde disk aanspreken, waardoor je lees-/schrijftijden omhoog gaan.
Dit is in principe wel waar, maar dit zou me performance niet zo erg moeten beinvloeden nee.
Ik ga ff nieuwe s-ata drivers zoeken, en in me bios bekijken.
Het is geen DMA probleem, tenminste dit heb ik al een paar keer bekeken. Ook heb ik ACPI al een keer uitgezet, maar dat mocht ook niet helpen.

Ik zal straks ff laten weten of het gelukt is of niet.

Edit:
Ik heb een ICH5R Soutbridge. Daar zit mijn sata controller toch op? Deze is van intel als ik het goed heb?! Dus dan zou ik gewoon de Intel 865PE chipset driver moeten downloaden

Update: Heeft niet geholpen zo te zien. Als het een driver probleem zou zijn zou het ook op mijn andere schijf, die ik via zo'n omzetter ook op sata heb staan, ook fout moeten gaan. Maar daar speelt hij wel alles normaal op af.

[ Voor 28% gewijzigd door sajoku op 13-10-2005 13:58 ]

Verwijderd

MoZvy schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 08:49:
Maar maakt dat echt zoveel uit? Vergeet niet dat dat alleen geldt in situaties waar de pagefile tegelijk met een andere lees/schrijfoperatie wordt benaderd. In dat geval zal de kop van de schijf op meerdere plekken tegelijk moeten zijn (wat hij uiteraard niet kan zodat er vertragingen ontstaan). In die situatie is een andere schijf een oplossing, maar uiteraard heeft die andere schijf ook gewoon een toegangstijd waar je rekening mee moet houden. Een wereldschokkende prestatieverbetering zal het niet zijn in elk geval.

• sajoku
  • Niet online
Ok, ik ben net naar de MyCom geweeest. Waar ik de schijf vandaan heb, deze zal een nieuwe schijf "geven" als ik kan bewijzen dat hij binnen het jaar, en bij de MyCom is gekocht.
Ff zoeken naar het bonnetje dus.

Ik heb gelijk een DiamondMax 250 gb gehaald. Aangezien ik de ruimte wel goed kan gebruiken. De 160 gig gaat dan naar me broer toe o.i.d.

Wat ik nu ga doen, is de 2 80 gigs in Raid-0 opstelling draaien met het OS daarop. En de 250 gig voor data opslag.

en hopelijk is daarmee het probleem opgelost :D
Edit: Ik bedoelde natuurlijk Raid-0 ipv 1 :)

[ Voor 10% gewijzigd door sajoku op 13-10-2005 16:32 ]

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-03 17:56

DefLite

Why so serious?

ik had er ook last van maar toen zette ik S.M.A.R.T uit t en toen liep het een stuk beter

• sajoku
  • Niet online
Dat heb ik ook al geprobeerd.. Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd. En denk nu echt dat het de HD is. Dat hoop ik dan maar aangezien ik me mobo al een keer heb vervangen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ook al eens gedacht aan je drivers ofzo? Ik heb ook 2 van die schijven gehad en kon er (met een gelijkwaardig systeem) prima films van afspelen. Kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat de schijf voor vertraging zorgt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:07

aex351

I am the one

maakt die schijf veel geluid ?

< dit stukje webruimte is te huur >

• sajoku
  • Niet online
Nee is in principe erg stil, had hem ook in een zalman hangen. Alleen zodra ik iets installeer/film kijk, dan lijkt het alsof de schijf blijft hangen. het "getik" blijft dan een tijdje hetzelfde.

offtopic: 250 gb formatteren duurt wel lang zeg :|

[ Voor 7% gewijzigd door sajoku op 13-10-2005 17:15 ]

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

... je schijf "tikt"? Da's... idd een HD bijna dood geval...

Forget your fears...
...and want to know more...

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-02 17:28

LyP0

it is I , you worst nightmare

das niet altijd waar !!, ik ken 2 mensen waaronder mijzelf waarvan de hardeschijf klikt. ik dacht ook eerst dat ie kapot was of zou gaan maar dat is niet zo ( atleast bij mij ) de schijf is een diamondmax9 en maakt al 2,5 jaar zip....klick geluiden, een vriend van me heeft precies de zelfde schijf maar daar lijkt t alsof ie constant vast loopt tegen iets aan. Maar ze doen t nog steeds.

ik voel me lekkaah !!!

• sajoku
  • Niet online
De hd maakt niet echt harde tikken, maar meer hetzelfde geluid zoals hij in gebruik is. Alleen meer een constante tik .. net of de schijf dus niet verder komt dan een bepaald punt.
Maar het klinkt niet "stuk" (heb het al vaker meegemaakt met andere schijfen namelijk)

Ik heb nu me pc opnieuw geinstalleerd met raid0 en ga zometeen ff checken of ik het probleem nog steeds heb...

Verwijderd

sajoku schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 16:29:
Ok, ik ben net naar de MyCom geweeest. Waar ik de schijf vandaan heb, deze zal een nieuwe schijf "geven" als ik kan bewijzen dat hij binnen het jaar, en bij de MyCom is gekocht.
Ff zoeken naar het bonnetje dus.
[...]
Je kunt of een RMA aanvragen bij de fabrikant/importeur en stuurt zelf de schijf op of je betaalt Mycom ca 38 euro afhandelingskosten en dan doen zij het voor je en krijg je meteen een nieuwe schijf mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2005 21:45 ]

• sajoku
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 21:44:
[...]
Je kunt of een RMA aanvragen bij de fabrikant/importeur en stuurt zelf de schijf op of je betaalt Mycom ca 38 euro afhandelingskosten en dan doen zij het voor je en krijg je meteen een nieuwe schijf mee.
Dat moet ik dan allemaal nog maar ff zien.
Ik heb net iig me windows opnieuw geinstalleerd als Raid-0 op de 2 80 gig schijfen. en de 250 gig op normale ata staan.
En de films etc kijken lukt weer gewoon. Het installeren van windows en progs ging ook veel sneller.

Was het toch de HD.
Iedereen bedankt voor zijn adviezen ;)

• MoZvy
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:27
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 14:26:
[...]

Maar maakt dat echt zoveel uit? Vergeet niet dat dat alleen geldt in situaties waar de pagefile tegelijk met een andere lees/schrijfoperatie wordt benaderd. In dat geval zal de kop van de schijf op meerdere plekken tegelijk moeten zijn (wat hij uiteraard niet kan zodat er vertragingen ontstaan). In die situatie is een andere schijf een oplossing, maar uiteraard heeft die andere schijf ook gewoon een toegangstijd waar je rekening mee moet houden. Een wereldschokkende prestatieverbetering zal het niet zijn in elk geval.
Zoals ik al zei, zal het feit dat zijn pagefile op dezelfde HD staat dit probleem niet veroorzaken.
Maar zoals je zelf aangeeft, net in die gevallen waar er een lees-/schrijfoperatie is én de pagefile veel aangesproken wordt, zal het plaatsen van de pagefile op een andere HD toch een grote prestatieverbetering tot gevolg hebben.

Als je PC echter tot de nok gevuld is met RAM geheugen gaat je pagefile ook niet veel gebruikt worden en zal er dus ook geen grote prestatiewinst zijn.

Aangezien de TS zijn pagefile op een aparte partitie plaatste (om snelheidswinst te behalen), vond ik het echter toch nuttig te wijzen op het feit dat indien zijn pagefile op een aparte HD geplaatst wordt, de snelheidswinst nog kan groeien.

• sajoku
  • Niet online
MoZvy schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:58:
[...]

..knip..

Aangezien de TS zijn pagefile op een aparte partitie plaatste (om snelheidswinst te behalen), vond ik het echter toch nuttig te wijzen op het feit dat indien zijn pagefile op een aparte HD geplaatst wordt, de snelheidswinst nog kan groeien.
Net wat je zegt, als je genoeg intern geheugen hebt, zal het niet veel uitmaken. Volgens mij is de snelheidswinst in mijn geval zelfs te verwaarlozen.

Om toch nog even soort van ontopic te blijven.
Durft iemand een mogelijke oorzaak van het probleem te geven?
Ik heb in de laatste maand wel 3x me mobo vervangen.
Nieuw mobo gekocht (de Asus) deze was stuk, dus ff me oude (Abit) erin. En opnieuw compu geinstalled. Week later kreeg ik me Asus bordje weer terug, daarna de compu weer geinstalleerd.
Zou het misschien een geval van statische electriciteit kunnen zijn o.i.d. Ik opper maar een idee.
Ben namelijk benieuwd naar wat het veroorzaakt heeft dat mijn schijf zo raar doet/deed.
Pagina: 1