Muziekspeler voor in een kroeg

Pagina: 1
Acties:
  • 334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
In een jongeren soos waar ik werk willen we een nieuwe computer om de muziek af te spelen.
Het leek me leuk om er linux op te zetten, alleen moet ik wel het goede stukje software hebben om de muziek af te spelen.
Ik heb gezocht op GoT en google, maar ik kom echter alleen maar simpele spelertjes tegen en geen programma's die een dubbele speler hebben.

Zoiets wat je wel vaker in kroegen ziet, dus met:
- een dubbele speler
- playlists die tijdens het draaien aan te passen zijn
- een goede library met zoekfunctie

Voor windows is er een heel scala aan software wat hier goed voor is, maar bestaat dit ook voor linux?

De reden dat ik graag linux wil is omdat het gratis is en wat stabieler draait. _/-\o_

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:56
JuK heeft een goede library met zoekfunctie, maar geen dubbele player.

Je wilt er ook MP3's mee kunnen mixen enzo, neem ik aan?

• RRR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2017

RRR

goR

Amarok heeft een playlist die aan te passen valt en gebruikt mysql of postgresql om de collectie te indexeren en beheren (inclusief handige find-as-you-type functie). Het heeft een ingebouwde speler, maar kan ook xmms of bmp als player gebruiken. Daarnaast kan je nog kiezen of je arts, gstreamer of xine als backend wil gebruiken. Ik weet niet of het mogelijk is om hieraan de door jou gevraagde dubbele speler te koppelen, maar ik raad je zeker aan het programma gewoon eens te proberen.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-12 22:52
Ik ben eigenlijk maar twee goede spelers tegengekomen: XMMS (wat nogal oud is, maar wel stabiel draait en waar veel plug-ins voor zijn) en Amarok (wat modern is en niet overal direct stabiel draait, maar in de goede configuratie wel veel features heeft en makkelijk en krachtig in het gebruik is).

Qua beheer van playlist en collectie is Amarok veruit superieur. Of het stabiel draait zou je zelf even moeten proberen; zelf heb ik goede ervaringen met gstreamer als back-end, maar die ondersteund geen cross-fading (wat ik ook niet wil als ik albums draai, maar voor een jukebox-achtige constructie wel leuk is natuurlijk). Dan zul je een andere back-end (xine) moeten proberen.

Ik vraag me trouwens af wat je met een 'dubbele player' bedoelt?

Linkjes:
http://amarok.kde.org/
http://www.xmms.org/
RRR schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 16:14:
Amarok heeft een playlist die aan te passen valt en gebruikt mysql of postgresql om de collectie te indexeren en beheren (inclusief handige find-as-you-type functie).
Voor zover ik weet gebruikt Amarok standaard SQLite en kun je optioneel MySQL of PostgreSQL gebruiken als alternatief. Voor gewoon gebruik voldoet SQLite wel; als je echt debiel grote libraries gaat maken is MySQL waarschijnlijk efficiënter.

[ Voor 27% gewijzigd door Soultaker op 12-10-2005 16:26 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:46

Cyphax

Moderator LNX
Er is natuurlijk ook nog Rhythmbox, dat lijkt een beetje op amaroK, maar is simpeler. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• RRR

RRR

goR

Woops! :P

[ Voor 99% gewijzigd door RRR op 12-10-2005 16:44 . Reden: foutje ]

• RRR

RRR

goR

Soultaker schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 16:22:

[...]

Voor zover ik weet gebruikt Amarok standaard SQLite en kun je optioneel MySQL of PostgreSQL gebruiken als alternatief. Voor gewoon gebruik voldoet SQLite wel; als je echt debiel grote libraries gaat maken is MySQL waarschijnlijk efficiënter.
Inderdaad, klopt ja. :D Maar omdat ik zo'n debiel grote verzameling heb, heb ik bij de diverse installs aan sqlite nooit aandacht geschonken. :)

Wellicht is de combinatie XMMS + DBmixer wat voor de TS: http://dbmix.sourceforge.net/
Het geval kan zelfs 4 spelers tegelijk aan zo te zien :Y)

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 11:43

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Ik vraag me trouwens af wat je met een 'dubbele player' bedoelt?
Player á la ALCAS, aan de ene kant speelt een nummer die overgaat naar het nummer aan de andere kant

[ Voor 6% gewijzigd door Marlibica op 12-10-2005 16:46 ]

Sign here against sigs

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11 14:54

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Ik heb tijden voor Xenox gewerkt; www.xenox.nl, super apparaten!
En ze draaien op een eigen versie van Linux, ik zou maar eens bellen misschien kunnen ze wat voor je doen?! (legaal)
Afbeeldingslocatie: http://www.pierredejonge.nl/images/xenox-systeem1.gif

[ Voor 16% gewijzigd door -Nexus op 12-10-2005 16:59 ]

Verwijderd

@Joop Dorresteijn: Ik denk niet dat xenox systemen onder de noemer gratis vallen, waar de TS naar op zoek is.

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

De reden dat ik graag linux wil is omdat het gratis is en wat stabieler draait.
Ofwel, support het illegale circuit?! hij kan t toch proberen? vind maar eens een betere Linux oplossing (Amarok missch)
Maar flame me niet als ik de TS een legale oplossing geef voor zijn probleem O-)

[ Voor 15% gewijzigd door -Nexus op 12-10-2005 17:30 ]

Verwijderd

http://djplay.sourceforge.net/
http://mixxx.sourceforge.net/

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2005 17:36 ]

• DarkX
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Joop Dorresteijn schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 17:28:
[...]

Ofwel, support het illegale circuit?! hij kan t toch proberen? vind maar eens een betere Linux oplossing (Amarok missch)
Maar flame me niet als ik de TS een legale oplossing geef voor zijn probleem O-)
Huh? Gratis is niet persee illegaal hoor :P

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• Wilke
  • Laatst online: 14:56
Joop Dorresteijn schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 17:28:
[...]

!?

Ik mis even wat er illegaal is aan het installeren van Linux + een mp3-app op een of andere computer?

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

:D
...Okay indien de TS non royalty content gaat spelen DAN is het legaal!
Ik had er even niet over nagedacht dat t alleen om de speler ging... hehe eindelijk blij?!

• Berik
Allereerst, bedankt voor alle snelle reacties tot nu toe _/-\o_

Om maar even snel de discussie over legaal/illegaal tegen te gaan:
- Ik wil Linux gebruiken, omdat je dan geen windows licentie hoeft te betalen en om er een extra werkend nut voor te hebben.
- We betalen op dit moment al elke maand netjes de Buma en zullen dat ook blijven doen. Er is reeds een behoorlijke cd-collectie aanwezig, maar het is gewoon makkelijker om die muziek via een computer af te spelen ipv met cd's draaien.
- Hoe het met muziek van andere bronnen zit ((legale) cd's van medewerkers als mp3 op de pc zetten enzo) weet ik nog niet. Dit ben ik ook aan het uitzoeken, maar dat is niet de vraag in dit topic.

Verder ben ik nu even een pc aan het installen met linux om de genoemde software te bekijken

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:34

ralpje

Deugpopje

Joop Dorresteijn schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 17:57:
:D
...Okay indien de TS non royalty content gaat spelen DAN is het legaal!
Ik had er even niet over nagedacht dat t alleen om de speler ging... hehe eindelijk blij?!
Ook als de TS gewoon wel roalty-content afspeelt en een bedragje aan de BUMA / SENA overmaakt als zijnde een horeca instelling is het netjes legaal hoor. Heeft niets met de gebruikte software te maken.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12 18:40
Zoals William reeds gezegd heeft:

DJPlay en Mixxx

Mixxx vind ik zelf een beetje tegenvallen, heeft oa. geen automatische crossfading, interne mixer, talkover etc. alsook de implementatie en gebruik van de MP3 lijstjes vond ik een beetje raar.

Wat ik wel nodig had toen ik het gebruikte. Voor de alledaagse DJ met externe apparatuur is het wel enorm stabiel, proper en overzichtelijk. Je kunt oa. met MIDI je systeem aansturen of met 2 "muizen" de beide players controleren.

DJPlay is eigenlijk enorm goed, kun je zo'n externe (Hercules of zelfgemaakte) besturing voor gebruiken en echt alles zit erin, een mengtafel, automatische crossfaders met verschillende instellingen alsook een hele uitgebreide set settings, automatische talkover ea (beetje zoals BPM Studio voor Windows maar gratis voor Linux. In de eerdere versies was het nog een beetje onstabiel alsook was op mijn systeem de MP3 id ondersteuning niet volledig in orde alsook stopt hij met spelen bij een corrupte file. Maar daar komt allemaal verbetering in. Met de OGG ondersteuning heb ik geen last gehad.

Verder zijn er ook nog pakketten die vb. DJ over netwerk toelaten maar die vond ik enorm moeilijk, onoverzichtelijk en andere hadden functionaliteit niet of welke ik niet nodig had.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Berik
Qua beheer van playlist en collectie is Amarok veruit superieur. Of het stabiel draait zou je zelf even moeten proberen; zelf heb ik goede ervaringen met gstreamer als back-end, maar die ondersteund geen cross-fading (wat ik ook niet wil als ik albums draai, maar voor een jukebox-achtige constructie wel leuk is natuurlijk). Dan zul je een andere back-end (xine) moeten proberen.
Ik heb gekeken naar AmaroK en deze speler ziet er erg goed uit, alleen lukte het me niet zo snel om xine als back-end te installeren. Heeft iemand een tip hoe ik dit kan doen? Ik gebruik Kubuntu als basis en amaroK was dus al voor-geinstalleerd.
Via apt-get kan ik wel software installeren, maar zelf compilen heb ik geen ervaring mee.

• Soultaker
De beschikbare back-ends worden gekozen bij het compileren; dus als ze niet in je package zitten en je wil 'm niet zelf opnieuw compileren dan krijg je ze er niet zo makkelijk bij in (in tegenstelling tot plug-ins om af te spelen, die je wel makkelijk los kunt installeren). Welke back-ends zitten er wel bij en heb je geprobeerd of die naar wens werken?

[ Voor 16% gewijzigd door Soultaker op 17-10-2005 15:13 ]

• Berik
Alleen Gstreamer zit erin. Maar daarbij heb je dus het probleem dattie geen cross-fading ondersteund en dat is nou juist wat een eis is voor dit project. Anders heb je na elk nummer een korte pauze en dat wil je niet in een kroeg.
Dat bedoelde ik ook met een dubbele player, die dus automatisch cross-fade tussen de twee players als een nummer bijna is afgelopen.

Ik zeg trouwens niet dat ik niet WIL compilen, alleen dat ik dat nog nooit heb gedaan en dus niet weet hoe dat moet. In de documentatie van amaroK stond alleen alleen dat je het in zo'n geval met een bepaalde switch moest compilen, verder niet hoe je dat moet doen.

• Soultaker
Volgens de Ubuntie wiki is er een aparte package (xine-engines) waar meer back-ends in zitten:
https://wiki.ubuntu.com/Amarok
Ik had het mis dus, je kunt ze blijkbaar wel later toevoegen. ;)

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12 20:33

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

xmms2 is een totale herschrijfing van xmms
en xmms2 heeft een server client opstelling.
server draait de muziek client is de gui.

het aantal clients is volgens mij onbeperkt.
maar of het 100% stabel is weet ik nog niet vrij nieuw project

[ Voor 16% gewijzigd door daft_dutch op 17-10-2005 19:27 ]

>.< >.< >.< >.<

• Berik
Aparte server en client hoeft niet, aangezien er maar 1 pc in de kroeg staat.

Maar wel een leuke tip voor mensen die wel zoiets zoeken.

Of kan deze ook alles in 1 hebben?

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 09:27
Berik schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 21:53:
Aparte server en client hoeft niet, aangezien er maar 1 pc in de kroeg staat.

Maar wel een leuke tip voor mensen die wel zoiets zoeken.

Of kan deze ook alles in 1 hebben?
Ik denk dat hij bedoeld dat je door die server/client oplossing meerdere clients tegelijk kan draaien en die ook laten samen werken omdat ze met dezelfde server draaien.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
daft_dutch schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 19:27:
xmms2 is een totale herschrijfing van xmms
en xmms2 heeft een server client opstelling.
server draait de muziek client is de gui.

het aantal clients is volgens mij onbeperkt.
maar of het 100% stabel is weet ik nog niet vrij nieuw project
De laatste keer dat ik die probeerde was het nog niet zoveel soeps maar dat is een paar weekjes terug. Ook Beep Media Player wordt herschreven in bmpx (http://bmpx.berlios.de/) en die vind ik erg veelbelovend. :)
Ik weet alleen niet of dat is wat je zoekt in een kroeg.

• Berik
Xmms2 is nog heel erg in develop-status zo te zien aan de site

en die link naar bmpx doet het niet

In ieder geval heb ik gister ff lekker met amaroK lopen spelen en die ziet er erg goed uit
Vanavond ff aan iemand anders laten zien, kijken wat hij er van vind.
Ik ga natuurlijk nog wel ff verder kijken, maar zoals het er nu uit ziet, wordt het amaroK. Lekker stabiel en speelt goed. Ook die Dynamic Playlist-optie vind ik wel leuk eruit zien. Moet ik nog wel verder testen om te zien hoe wat voor extra nummers die erin zet.
Heeft iemand hier meer info / linkje over?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Berik schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:30:
Xmms2 is nog heel erg in develop-status zo te zien aan de site

en die link naar bmpx doet het niet

In ieder geval heb ik gister ff lekker met amaroK lopen spelen en die ziet er erg goed uit
Vanavond ff aan iemand anders laten zien, kijken wat hij er van vind.
Ik ga natuurlijk nog wel ff verder kijken, maar zoals het er nu uit ziet, wordt het amaroK. Lekker stabiel en speelt goed. Ook die Dynamic Playlist-optie vind ik wel leuk eruit zien. Moet ik nog wel verder testen om te zien hoe wat voor extra nummers die erin zet.
Heeft iemand hier meer info / linkje over?
Die doet het af en toe inderdaad niet, dat merk ik ook. Maar kan zijn dat ie het straks weer wel doet. Beetje jammer. :|

Verwijderd

RRR schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 16:43:
[...]

Inderdaad, klopt ja. :D Maar omdat ik zo'n debiel grote verzameling heb, heb ik bij de diverse installs aan sqlite nooit aandacht geschonken. :)

Wellicht is de combinatie XMMS + DBmixer wat voor de TS: http://dbmix.sourceforge.net/
Het geval kan zelfs 4 spelers tegelijk aan zo te zien :Y)
Hoe groot is debiel groot? SQLite kan echt veel aan hoor, en is ook snel, vaak stukken sneller dan MySQL of Postgres, dat heb ik ook tijden onderschat. En voorts is het veel lichter om op te zetten (als je toch al een database draait boeit het minder natuurlijk) aangezien het niet continu een server in het geheugen hoeft te hebben.

• Berik
Dit is inderdaad een hele goede vraag:

Waar zijn vergelijkingen van de verschillende database's en/of engines die amaroK kan gebruiken?
Met uiteraard de voor en nadelen en wanneer (/ waarom) welke te gebruiken.

Dan zou je amaroK dus perfect kunnen instellen.
Persoonlijk vind ik de site van amaroK (amarok.kde.org) erg mager aan documentatie. Of kijk ik gewoon verkeerd?

• Berik
Ik heb een link gevonden voor een (erg simpele) vergelijking van de verschillende Audio Engines

http://amarok.kde.org/amarokwiki/index.php/Audio_Engine_Comparison

Misschien dat anderen er nog wat aan hebben, ik blijf in ieder geval maar bij Xine als engine

• RRR

RRR

goR

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:15:
[...]

Hoe groot is debiel groot? SQLite kan echt veel aan hoor, en is ook snel, vaak stukken sneller dan MySQL of Postgres, dat heb ik ook tijden onderschat. En voorts is het veel lichter om op te zetten (als je toch al een database draait boeit het minder natuurlijk) aangezien het niet continu een server in het geheugen hoeft te hebben.
Tja, het gaat om bijna 15.000 nummers. Misschien onderschat ik sqlite, dat zou goed kunnen. Wie weet is het een aardig idee om eens te kijken wat het verschil is en of er punt is waarbij het efficienter wordt om mysql te gebruiken. Maar dit is alweer een heel andere discussie ;) tijd voor een groot Amarok topic? ;)

• Berik
RRR schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 17:59:
[...]

Tja, het gaat om bijna 15.000 nummers. Misschien onderschat ik sqlite, dat zou goed kunnen. Wie weet is het een aardig idee om eens te kijken wat het verschil is en of er punt is waarbij het efficienter wordt om mysql te gebruiken. Maar dit is alweer een heel andere discussie ;) tijd voor een groot Amarok topic? ;)
Het lijkt mij niet geheel offtopic om het te hebben over welke database beter is om je collectie in te hebben staan. Aangezien mijn keuze al redelijk vast staat op amaroK (alleen de K moet met hoofdletter)
De collectie die op de computer komt te staan zal namelijk behoorlijk groot worden (meer als 15.000) en steeds blijven groeien.
Als dit topic verder als een groot amaroK topic gaat, heb ik daar verder geen problemen mee.

• Soultaker
Enkele tienduizenden nummers is geen probleem voor SQLite. De suggestie wordt gewekt dat SQLite niet geschikt is voor 'grote databases' maar dat is gewoon niet waar: het 'lite' van SQLite zit 'm er in dat het toegespitst is op embedding in een applicatie (zoals amaroK dus) en niet geschikt voor veel concurrente transacties, distributie of replication (waar traditioneel ook database servers voor gebruikt worden, wat SQLite niet is). Met een groot aantal records in de SQLite database heeft het niets te maken.

SQLite is juist ontworpen voor gebruik in applicaties in amaroK; het zou een mooie boel zijn als het dan minder geschikt zou zijn dan andere producten die voor ander gebruik ontworpen zijn. Qua opzet is SQLite te vergelijken met applicatiedatabases als DBASE.

Aangezien SQLite bovendien het makkelijkst te configureren is (je hoeft er niets voor te doen ;)) zou ik die zeker niet gaan vervangen zonder een hele goede reden te hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Soultaker op 19-10-2005 15:46 ]

• Berik
Als SQLite zo goed geschikt is voor amaroK, waarom is dan de optie ingebouwd om van een alternatief gebruik te maken?
Ofterwijl: Wat zijn mogelijke redenen om van mySQL gebruik te maken ipv SQLite?

Verder vind ik het echt een top programma, alleen jammer dat er niet wat groter te zien is welk nummer je op dit moment aan het spelen bent (en dan bedoel ik dus niet die linker "taskpane" waar die je ook op een andere stand kan hebben)

Want ik wil dus eigenlijk 3 dingen zien:
- Player window (welk nummer speel ik nu?)
- Playlist
- Library (nummer opzoeken die ik ergens tussen de playlist kan zetten)
En dit alles moet full-screen zijn (ik snap het achterliggende systeem wel, maar de rest van de medewerkers niet en het moet zelfs voor de meest erger n00b te gebruiken zijn)

Dan leek het me ook leuk om op een TV (evt. te vervangen door een normale monitor) te laten zien welk nummer je nu afspeeld met evt. wat extra info erop (dit scherm is de zaal in gericht)
Dat scherm zou dan ook te gebruiken zijn om clips op te draaien en af en toe eens een film, maar dat is weer offtopic.

• Carpenter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:21
RRR schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 17:59:
[...]

Die 15.000 nummers kom je in de kroeg nooit tegen omdat je daar maar maximaal 2500 nummers op je afspeelpunt mag hebben. Volgens mij maakt dan een database niet zoveel uit.

• MadEgg
  • Laatst online: 11:55

MadEgg

Tux is lievvv

Een voordeel zou kunnen zijn dat je toch al een MySQL server draait waar je dit mooi bij in kunt gooien, MySQL zou sneller kunnen zijn(maar dat staat nog ter discussie dus), bovendien kan MySQL op een externe server draaien waardoor je met meerdere computers dezelfde amaroK database kan gebruiken als de muziek-bestanden bijvoorbeeld op een fileserver staan, dat kan met SQLite ook niet.

Tja

• MadEgg
  • Laatst online: 11:55

MadEgg

Tux is lievvv

Carpenter schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 16:03:
[...]

Die 15.000 nummers kom je in de kroeg nooit tegen omdat je daar maar maximaal 2500 nummers op je afspeelpunt mag hebben. Volgens mij maakt dan een database niet zoveel uit.
Err? Waarom zou je niet meer mogen? Bij ons in de kroeg staan er ruim 5000 nummers in de MP3-computer...

Tja

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-12 10:58

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Berik schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 15:58:
Als SQLite zo goed geschikt is voor amaroK, waarom is dan de optie ingebouwd om van een alternatief gebruik te maken?
Waarschijnlijk omdat MySQL een veelgebruikte database is, en veel mensen die al hebben draaien samen met een (web)applicatie en zo de data makkelijk kunnen gebruiken in bestaande systemen?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Carpenter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:21
MadEgg schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 16:05:
[...]

Err? Waarom zou je niet meer mogen? Bij ons in de kroeg staan er ruim 5000 nummers in de MP3-computer...
Volgens mij is dit een restrictie van Buma of Stemra

• Soultaker
Berik schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 15:58:
Nou, PHP 4 heeft standaard bijvoorbeeld geen SQLite bindings maar wel MySQL bindings; als je dan een MySQL database gebruikt kun je bijvoorbeeld op een website de Amarok collectie weergeven met behulp van PHP. Ik noem maar wat.

Dat er alternatieven zijn betekent natuurlijk niet dat de default-optie niet goed is. (Sterker nog: ze hebben - terecht - voor de beste optie als default gekozen!) Hetzelfde geldt een beetje voor de output plug-ins; sommige werken beter dan andere in andere situaties dus als je wil wisselen kan dat, maar officieel raden ze (geloof ik) xine aan als default output plug-in.
Verder vind ik het echt een top programma, alleen jammer dat er niet wat groter te zien is welk nummer je op dit moment aan het spelen bent (en dan bedoel ik dus niet die linker "taskpane" waar die je ook op een andere stand kan hebben)
Win-O inrammen? ;)
Dan leek het me ook leuk om op een TV (evt. te vervangen door een normale monitor) te laten zien welk nummer je nu afspeeld met evt. wat extra info erop (dit scherm is de zaal in gericht)
Dat scherm zou dan ook te gebruiken zijn om clips op te draaien en af en toe eens een film, maar dat is weer offtopic.
Je zou er wat visualizers bij kunnen doen, maar dat is vast weer lastig om op de TV te krijgen. Als je zelf wat gaat maken kun je via DCOP wel allerlei nuttige info uitlezen (type maar eens 'dcop amarok player nowPlaying' in een console; of 'dcop amarok player' voor een lijst met mogelijkheden).
MadEgg schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 16:04:
Een voordeel zou kunnen zijn dat je [..] MySQL op een externe server [kan] draaien waardoor je met meerdere computers dezelfde amaroK database kan gebruiken als de muziek-bestanden bijvoorbeeld op een fileserver staan, dat kan met SQLite ook niet.
Ik vraag me af of dat inderdaad gaat werken; je moet dan sowieso zorgen dat beide computers exact dezelfde collectie hebben en die moet op exact dezelfde plek staan. Verder communiceren de twee spelers niet met elkaar, dus dan gaan ze nog afzonderlijk zitten updaten.

[ Voor 16% gewijzigd door Soultaker op 19-10-2005 16:10 ]

• Berik
Dan krijg je dus heel even de OSD te zien, wat ik bedoel is dat dit venster constant zichtbaar is en niet over iets anders heen zit, echt erin vast zit zegmaar.
[...]

Je zou er wat visualizers bij kunnen doen, maar dat is vast weer lastig om op de TV te krijgen. Als je zelf wat gaat maken kun je via DCOP wel allerlei nuttige info uitlezen (type maar eens 'dcop amarok player nowPlaying' in een console; of 'dcop amarok player' voor een lijst met mogelijkheden).
Hier zit inderdaad heel wat nuttigs bij, heb je toevallig ergens een howto ofzo over hoe ik dit kan gebruiken, want in de console intikken is leuk natuurlijk, maar niet bepaald mooi.

• Berik
Even een kleine kick:

Heeft iemand info over hoe ik mbv bijv DCOP een leuk schermpje kan maken wat ik op een tweede monitor kan laten zien?

Hoe zit het met video-support in amaroK? AFAIK is die er niet, weet iemand hoe ik dat mooi kan integreren in deze pc? Zodat ik dus af en toe een clip tussen de playlist kan zetten.

• Berik
Ik heb in de afgelopen paar dagen gekeken naar dat hele DCOP gebeuren, maar ik kan op de site van amaroK geen info vinden over hoe je dat makkelijk kan gebruiken. Misschien komt het doordat ik nog niet veel ervaring heb met linux en/of scripts schrijven.
Dus kan iemand wat info of een linkje ofzo geven om me de goede richting op te sturen?

Ook vraag ik me af of er mensen zien die ervaring hebben met een pc puur voor muziek en daarvoor dus amaroK gebruiken? en of ze dan ook iets aan video-support doen op die pc (clips draaien e.d.)

Ik gebruik nu Kubuntu. Dit draait lekker out of the box, alleen jammer dat er zoveel bij zit dat standaard mee wordt geinstalleerd. Dit kan je natuurlijk allemaal wel uninstallen, maar het zou mooier moeten kunnen door in de installatie aan te geven wat er wel/niet geinstalled wordt.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Al gedacht aan een jack server?

Zijn verschillende plugins voor verschillende players om met jack te praten.

Draai je 2 players naast elkaar, weet alleen niet 1-2-3 een manier om je fading te realiseren, mss een scriptje?

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 14:48

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Na even snel te googlen kwam ik deze link al tegen: http://www.kde.nl/doc/dcop/.
Dcop is vooral geschikt om informatie tussen verschillende kde-apps uit te wisselen. Je zou dus via dcop het nummer wat amarok afspeelt kunnen doorsturen naar een programma wat dan de video afspeelt (bijvoorbeeld kaffeine).
De mogelijkheden zijn bijna onbeperkt, maar je zult er zelf wel even moeite voor moeten dus.
Veel plezier :9

Koffie werkt echt!

• Berik
Wat ik zo snel over JACK kan vinden, is dat het een totaal ander systeem is. Zonder een echte GUI
Dit is juist het gene wat ik zo mooi vind aan amaroK, het hele programma!

Ik wil nu juist op een extra monitor (die de zaal in is gericht) wat simpele dingen laten zien, zoals welk nummer er nu speelt, extra info over het nummer, welk nummer(s) erna komt. Dit kan (voor zover ik heb begrepen) het beste gedaan worden via DCOP commando's. Alleen weet ik dus (nog) niet hoe ik hier goed mee om moet gaan.

Verder wil ik op die tweede monitor af en toe een clip laten zien (video dus) dit kan amaroK niet, maar ik zal dat dus op een of andere manier moeten doen dat amaroK even stopt met spelen, de clip wordt gedraait en daarna amaroK weer verder gaat spelen. (dit heeft niet zoveel haast en is weer een project opzich)

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 14:48

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Op de site van amaroK vind ik nog een aantal handige links.
Daar is een lijst met al voorgebakken scripts te vinden. Misschien zit daar al bij wat jij zoekt en dat kost je dan veel minder moeite. En daarbij is ook een howto te vinden om scripts te schrijven in combinatie met amaroK.
Uiteraard is het ook op kde-apps genoeg te vinden aan scripts voor amaroK.

Update: na zelf wat gezocht te hebben (ben ook bezig met een soortgelijk project), kwam ik amaroK Web Frontend tegen. Is dit niet iets wat je zocht? Op het tweede scherm laat je gewoon een browservenster opstaan met een refresh van 30 seconde en iedereen kan zien welke nummer er nu gespeeld wordt en welke er gaan worden gespeeld. Eventueel kan je zelfs albumhoesjes en andere info laten zien.

Happy script hunting ;) !

[ Voor 45% gewijzigd door koffiedrinker op 31-10-2005 17:22 . Reden: Juiste spelling amaroK ]

Koffie werkt echt!

• Berik
koffiedrinker schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:40:
[...]

Update: na zelf wat gezocht te hebben (ben ook bezig met een soortgelijk project), kwam ik amaroK Web Frontend tegen. Is dit niet iets wat je zocht? Op het tweede scherm laat je gewoon een browservenster opstaan met een refresh van 30 seconde en iedereen kan zien welke nummer er nu gespeeld wordt en welke er gaan worden gespeeld. Eventueel kan je zelfs albumhoesjes en andere info laten zien.

Happy script hunting ;) !
Met wat voor project ben jij bezig dan?

Ik heb gister-avond even snel gekeken naar Web Frontend, maar deze gaf errors tijdens het installeren onder kubuntu. Vanavond nog maar eens verder naar kijken.

Bedankt voor de tip in ieder geval
Pagina: 1