[CISCO] 2950-12 niet te pingen

Pagina: 1
Acties:

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 17:31
Ik heb bij een klant een 2950-12 poort 10/100 Switch draaien (IOS 12.1.9). Deze heeft netjes op VLAN 1 een IP adres met de juiste subnet mask en default gateway. In het verleden was hij ook netjes te pingen en kon je er naar toe telnetten. Inmiddels draait hij al dik 51 weken. Geen probleem dus.

Nu wil ik weer een telnet sessie naar die Switch opstarten omdat er een poort een andere functie gekregen heeft (description aanpassen dus ;) ). Nu kan ik alleen niet meer telnetten. Ik zit toevallig toch op locatie, dus ik pak mijn Console kabel en verbind die er mee. Alles in orde. Description aangepast en klaar. Maar ik kijk naar de IP configuratie en die is helemaal in orde! Toch kan ik nog steeds niet pingen!

Als ik vanaf de Switch ping en ik zet arp debugging aan dan zie ik 'encapsulation failed' meldingen langskomen. Op de Cisco zite zie ik dat ook terug, alleen hebben ze het dan over standaard meldingen als je router niet goed werkt. Geen enkele hit (ook op google niet) die mij een oplossing geeft voor dit probleem. Wel meldingen van een 3500XL serie die dit standaard zouden doen (één of andere bug), maar geen oplossing.

Nu zal de oplossing waarschijnlijk wel zijn om die Switch te reloaden, maar dat kan ik niet omdat er een paar Servers aan hangen . . . en die draaien 24/7 productie. Ik zou dus graag een andere manier hebben om het IP protocol weer aan de praat te krijgen.

Ik heb al geprobeerd om de hele IP config van de Switch te halen en terug te zetten => geen effect.
Ik heb al een ander IP adres geprobeerd => geen effect.
Router aanpassen, d.m.v een expliciet route statement => geen effect!

Niets werkt. Ook geen foutmeldingen in het log (en syslogging kan nu dus niet :-( ).

Is er iemand hier die dit al eens heeft meegemaakt en er een online oplossing voor had (dus zonder reload van de Switch)? Anders ga ik bij het eerstvolgende service window de Switch eens resetten.

Alvast bedankt voor jullie input ;)

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

Verwijderd

Het zal helaas een reload worden van de switch.
Misschien ook tijd om het IOS te upgraden, dat wil soms ook nog wel eens helpen (en is een van de 1e dingen die Cisco zal vragen bij een eventuele TAC case).

Verwijderd

Kan je wel naar het eigen ip adres van de switch pingen? Is de VLAN interface up?

• DJ
VLAN interface is up . . . wat IOS betreft wordt het een probleem om hem te upgraden. De nieuwe IOS'en voor deze Switch (12.1.22-EA5) past niet in de Switch! De Switch heeft maar 8Mb flash . . . en de nieuwe IOS'en hebben 16Mb flash nodig . . . dus dat zal niet gaan helaas. Had ik al aan gedacht.

Ik zal hem eens reloaden.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:19
De laatste (12.1(22)EAx) IOSjes passen prima in 8MB flash hoor!
Misschien heb je per ongeluk bij de 2950LRE switches gekeken, die hebben WEL 16MB flash nodig voor de software.

[ Voor 4% gewijzigd door FatalError op 15-10-2005 01:26 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• DJ
Inderdaad. Ik had per ongeluk de LRE gekeken . . . my bad ;)

Ik zal de nieuwste IOS er eens in zetten . . . ik moet hem toch herstarten, dan kan die IOS upgrade ook meteen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik zoi nooit een restart voor probleem oplossen tegelijk met ene iosupgrade doen. Ik heb ondertussen wel geleerd dat je maar 1 ding tegelijk moet proberen en pas daarna een ugrade doen. Als je hem reboot en het probleem is weg kan je er vanuit gaan dat het een ios probleem is anders een config probleem
Pagina: 1