Toon posts:

[RAID] WriteBack enablen op databaseserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben een Dell 1800SC server die zowel (SQL Server) database als webserver is met de volgende configuratie:

PERC 4/SC SCSI controller met daarop een RAID5 array 3x Maxtor Atlas 10K (C en D drive) en een RAID1 2x Maxtor Atlas 10K E schijf

Globale indeling:

C os en progs
D Databases (data en log)
E Backups en pagefile

Nu merkten wij opeens dat het schrijven eigenlijk wel heel erg traag is. 10MB/s op zowel C, D als E bij grote bestanden (2 MB files gaan bv met 100 MB/s, 30 MB file met 13 MB/s maar daarna dus al rap 10MB/s). Op de controller staat WriteThrough aan. Nu kunnen wij ook de WriteBack aan zetten. Nu was alleen onze vraag of je zeker kan weten dat er een soort van FIFO principe gehanteerd wordt en dat het heel ACID principe van de database wel in stand gehouden wordt.
Kan je er dus absoluut van uit gaan dat de updates in de juiste volgorde ook weggeschreven worden en hoe snel gebeurd dit, zodat als je net nadat er een update is gedaan de rij ook gaat lezen, dit geen oude data opleverd?

Als het echt een goede optie is, dan willen we wel even gaan navragen wat een Dual Channel controller kost, aangezien daar een batterij op zit waarmee de cache bij eventueel stroomuitval bewaard blijft.

Opties als data en log splitsen naar D en E zijn uiteraard ook opties, maar de schrijfsnelheid is, in onze ogen raar genoeg, eerder een bottleneck dat opgelost moet worden.

edit:

Dus nog even voor de duidelijkheid. Het RAID5 array is even traag als het RAID1 array

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2005 11:28 ]

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Write Back is altijd aan te raden (Wel met een Battery Backup Unit, ter bescherming van je data bij stroom uitval)

Het probleem waar jij bang voor bent is niet aan de orde, data blijft uptodate ongeacht write through, write back instelling.

Write back zorgt er alleen voor dat de parity berekeningen in het geheugen plaatsvinden ipv write through die eerst om en om naar disks te schrijven en dus voor een flinke vertraging zorgen.

Of RAID5 even traag is als RAID1 hangt af van je controller en instellingen, al zal een RAID5 in de meeste gevallen met write back en een groot intern geheugen meestal veel sneller zijn, zeker met de nieuwe generatie RAID COntrollers.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:38

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Write-back zorgt er ook voor dat het wegschrijven van gegevens naar de harde schijven uitgesteld kan worden tot een moment waarop er minder read I/O's plaatsvinden. De data in de write-back cache kan dan gebundeld weggeschreven worden wat ook sneller is dan telkens kleine stukjes.

De voordelen van write-back cache kunnen enorm zijn. Een prestatieverdubbeling is zeker niet ongewoon in situaties met veel gelijktijdige read en write I/O's. Het kan dus zeker de moeite waard zijn om write-back cache te gebruiken op een controller met een BBU.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat ik me trouwens afvroeg, ook al heb je een BBU, als je stroom uitvalt, kan dan niet alsnog data verloren gaan doordat het nog in de cache op de harde schijven zit?

Dat is neem ik aan waarom je veel 2dehands scsi schijven uit grote arrays kon kopen met hun cache uitgeschakeld?

specs

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

gladiool schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 12:33:
Wat ik me trouwens afvroeg, ook al heb je een BBU, als je stroom uitvalt, kan dan niet alsnog data verloren gaan doordat het nog in de cache op de harde schijven zit?

Dat is neem ik aan waarom je veel 2dehands scsi schijven uit grote arrays kon kopen met hun cache uitgeschakeld?
Dat vraag ik mij ook af, RAID controllers zoals de LSI Logic schakelen de cache van de disk uit, al kan je die zelf weer aanzetten. Of wacht de controller met flushen van die data uit het geheugen tot die daadwerkelijk is weggeschreven op disk??

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik gerbuik zelf vaak Grabit (usenet progsel), en je merkt gewoon hoeveel er gecached wordt, het blijft ook lang in het cache staan omdat het een continu proces is totdat de download lijst afgewerkt is, daarna hoor je de schijven pas ratelen (teken dat het cache leeggeschreven wordt).

Ik maak gebruik van een LSI MegaRAID 320-2X met 512 MB cache + battery backup unit (WB aan en RA aan)

Verwijderd

Topicstarter
Vanavond wordt in ieder geval op de RAID1 de WriteBack aangezet en indien mogelijk ook het a-syncroon schrijven).
Dit om te kunnen kijken of het een enorme performance boost zal geven. Dan ga ik kijken of ik Dell kan frituren vanwege een compleet verkeerd advies (je roept dataserver voor veel appz en je krijgt een but RAID controller waar je geen WB op aan kan zetten zonder zekerheid) en wat zij gaan doen om mij weer tevreden te stellen.

@Algemeen:
- Er wordt gesproken van een batterij. Hoe lang duurt het voordat die leeg is?
- Zou het ook nog helpen als we er nog een HDD bij de RAID 5 knallen? of er desnoods 2x RAID1 van maken?

@SCSI Beest:
Wat is RA?

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

RAID1 is evensnel dan 1 enkele disk, dus daar win je niets mee qua snelheid.

Een extra disk zal misschien icm WB een paar procentjes extra performance geven.

Maar controlleer eens of die batterij er al niet gewoon op zit? Misschien zit het er wel op maar is de RAID set onjuist afgeconfigureerd?

RA=read ahead

[ Voor 3% gewijzigd door John2B op 12-10-2005 16:25 ]

• Lennieboy83
Zo'n batterij raakt niet leeg ;) tijdens dat je pc aanstaat laadt deze weer op ;)

Een Dell PERC4 is in principe toch een LSI MegaRAID Elite 1600 he? ja hier hebben we allemaal wel problemen mee gehad ik heb er ook zo 1 gehad en ik vond m ook te traag, heb toen die kaart ingeruild voor mn huidige kaart, die wel zeer goed presteerd :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok,
dat de batterij niet leeg raakt als de server aan staat, ala. Maar wat als deze dus uit staat in geval van een power faillure....

Het is niet de MegaRaid 1600. Dit is een dual channel en wij hebben een single channel (vandaar de SC van PERC 4/SC). Denk dus eerder iets van deze: LSI MEGARAID 320-1 ULTRA320 SCSI SINGLE 64MB (Bare card).

Kan helaas niet even in de kast kijken om uitsluitsel te geven. Volgens Dell zit er geen batterij op.

• Lennieboy83
Aha ok weer wat geleerd ;)
Om te kijken of er een BBU op zit maak je toch gewoon even de kast open? als je zo'n wit blok ziet zitten waar een paar draadjes uitkomt dan heb je dus een BBU ;) gewoon openbreken die hap haha :P

[ Voor 10% gewijzigd door Lennieboy83 op 12-10-2005 18:25 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Zonder BBU is writeback niet eens te enablen op een slimme SCSI RAID kaart :)

Alle proemn in n drek

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Bierkameel schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 21:21:
Zonder BBU is writeback niet eens te enablen op een slimme SCSI RAID kaart :)
Op de LSI Logic SATA controllers kun je de WB aanzetten dmv Command Line Interface (is net iets krachtiger en heeft meer mogelijkheden) je krijgt een waarschuwing maar het kan wel, ook op de 3Ware controllers als de Areca kan het ge-enabled worden met een waarschuwing.

Waarom zou het bij een "slimme" SCSI dan niet mogelijk zijn, je kunt onder SCSI toch ook RAID0 gebruiken, en is mijn inziens evenzo risico vol.

Pagina: 1