Toon posts:

Philips en UPC gaan HDTV uitzenden

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Samenwerking tussen Philips en UPC maakt HDTV uitzendingen in Nederland mogelijk
maandag 10 oktober 2005

Amsterdam,10 oktober 2005–Philips en UPC zijn een strategische samenwerking aangegaan om HDTV (High-Definition TV) in Nederland en later in andere Europese landen te introduceren. De samenwerkingsovereenkomst biedt UPC klanten in Nederland de mogelijkheid om in 2006 grote sportevenementen, zoals internationaal voetbal, en veel andere programma’s in HDTV-kwaliteit te bekijken.

Deze samenwerking combineert Europa’s leidende consumentenelektronica fabrikant met Europa’s grootste kabelbedrijf. Gevolg van deze samenwerking is dat UPC in 2006 een interactieve HDTV-geschikte set-top box aan haar klanten zal aanbieden. Beide bedrijven zullen daarnaast ook gezamenlijke promotieactiviteiten in de eerste helft van het volgende jaar beginnen.

2006 – het jaar van HDTV

Bij HDTV uitzendingen worden televisie signalen met een veel hogere resolutie dan traditionele televisie doorgegeven. De digitale HDTV uitzendingen zorgen voor uitzonderlijke helderheid, kleuren en scherpte, waarmee de home cinema ervaring pas echt tot zijn recht komt.

Philips en UPC zijn er van overtuigd dat 2006 het jaar zal worden waarin HDTV in Europa van de grond komt. Grote evenementen, bijvoorbeeld op het gebied van internationaal voetbal, zullen hieraan een verdere impuls geven. Omroeporganisaties, televisie distributiebedrijven, filmmakers en producenten van televisieapparatuur zijn allen aan het investeren om HDTV tot een succes te maken. Philips speelt hierin een belangrijke rol door nauw met omroeporganisaties en kabeldistributiebedrijven, zoals UPC, samen te werken om uiteindelijk de HDTV-ervaring voor Tv-kijkers mogelijk te maken.

UPC Digital TV
De verdere ontwikkeling van interactieve digitale TV is cruciaal voor UPC’s televisie strategie. In Nederland is UPC zojuist gestart met de grootschalige introductie van digitale TV. Het bedrijf investeert hier in 300 miljoen euro. Met deze investering wil UPC digitale TV voor een groot publiek mogelijk maken .

Philips zal zijn HDTV DCR7000 Euro-DOCSIS geschikte set-top box aan UPC klanten beschikbaar stellen. Deze zal MPEG-4 HDTV streams van UPC decoderen om kijkers de volledige interactieve digitale TV ervaring te bieden.

Europese HDTV pionier
“De overeenkomst met UPC geeft Philips een unieke mogelijkheid om HDTV in de Europese markt te promoten”, zegt Rudy Provoost, CEO van Philips Consumer Electronics en Senior Vice President Royal Philips Electronics. “We verheugen ons op verdere samenwerking met UPC, waarbij onze toonaangevende set-top box technologie UPC’s HDTV aanbod versterkt. Meer dan 90 procent van Philips Europese grootscherm FlatTV™ installaties zullen voor het eind van 2005 HD-geschikt en gelabeled zijn, waardoor de consument kan genieten van een volledig high definition beeld.”

Gene Musselman, President en Chief Operating Officer van UPC Broadband stelt: “We zijn blij om samen te werken met een partner als Philips, zodat we onze klanten televisie in HDTV kwaliteit kunnen aanbieden. Wij geloven dat het succes van nieuwe HDTV systemen, gebaseerd op de ATSC standaard die elders in de wereld worden toegepast, ook in Nederland zullen worden toegepast.”

bron: http://www.philips.nl/about/article-15314.html

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Wat ik mij nou afvroeg, hoe gaan ze dit doen?
Via DVB-C???? daar worden toch bitrates van max 6Mbps gehaald?
Een bitrate van 10Mbps is nodig voor studiokwaliteit met een res. van 575 bij 750 beeldpunten.

En HDTV uitzendingen moeten 20Mbps hebben voor een res. van 1150 bij 1500 beeldpunten.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/DVB

Wie heeft een idee????

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

In een 8 Mhz kanaal past een analoog TV signaal of een DVB-C-/Eurodoscissignaal met een capaciteit van 42 Mbit/s
Lezen is ook een kunst!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Kermit.de.Kikker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 22:14
Daarnaast gaan ze gebruik maken van Mpeg4 ipv Mpeg2, dan is dus minder bandbreedte nodig...

Verwijderd

"De digitale HDTV uitzendingen zorgen voor uitzonderlijke helderheid, kleuren en scherpte....."
Puur marketing onzin!
Zowel de kleuren als de helderheid veranderen niet t.o.v. standaard analoge of digitale TV.
Alleen de scherpte wordt beter, omdat meer pixels nu eenmaal meer detail mogelijk maakt

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Naast het feit dat geen enkele nederlandse zender HDTV gaat uitzenden, ook niet in de nabije toekomst.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 10:50:
"De digitale HDTV uitzendingen zorgen voor uitzonderlijke helderheid, kleuren en scherpte....."
Puur marketing onzin!
Zowel de kleuren als de helderheid veranderen niet t.o.v. standaard analoge of digitale TV.
Alleen de scherpte wordt beter, omdat meer pixels nu eenmaal meer detail mogelijk maakt
Sorry hoor, maar het KAN wel degelijk beter door digitalisering, want bij analoge signalen kan er afzwakking plaats vinden, zodat de kleurwaardes veranderen (bijv. ipv 255,255,255 komt er een 250,250,250 aan. Misschien voor die ene kleur zie je het niet, maar overall zie je het wel degelijk). Ik zie nl. bij analoge signalen zelfs regelmatig ghosting effecten (in het begin is het grappig, maar daarna ga je je eraan ergeren). Dus ik ga asap van analoog naar digitaal over (via UPC dus)

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 16:29
Ik zou er wel naar uitkijken om op de BBC het voetbal in HD te kunnen kijken... Maarja, moet ik eerst wel zo'n tv hebben, en dan moet Essent het ook gaan uitzenden in HDTV.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Verwijderd

Topicstarter
sorry hoor.... mijn kennis op dit gebied is niet toereikend.... 8)7

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 11:10:
Naast het feit dat geen enkele nederlandse zender HDTV gaat uitzenden, ook niet in de nabije toekomst.
hmm... ik lees regelmatig dat er al heel wat hdtv materiaal beschikbaar is!

Zegt de naam George Lucas je iets?
En wat ik in een tijdschrift las (vergeef me dat ik niet weet hoe die heet) dat opnemen in HD goedkoper is dan het huidige systeem!

Verwijderd

Komt voor een gedeelte omdat je je hoge res video niet meer hoeft de comprimeren :)

Alleen dit komt nog lang niet in Nederland HDTV, want de meeste zenders hebben net DV apparatuur gekocht. grote commerciele zenders zouden kunnen overgaan, maar dan nog...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 11:32:
hmm... ik lees regelmatig dat er al heel wat hdtv materiaal beschikbaar is!

Zegt de naam George Lucas je iets?
Zegt de nationaliteit van die man je iets :?
En wat ik in een tijdschrift las (vergeef me dat ik niet weet hoe die heet) dat opnemen in HD goedkoper is dan het huidige systeem!
Je kunt me niet vertellen dat het compleet omkramen, van alles wat het met maken van uitzendingen te maken is goedkoper zou zijn... Nieuwe camera's, studio's, zendapperatuur... alles moet nieuw. Wat denk je dat dat wel niet kost!

Verwijderd

deepspace schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 11:46:
[...]

[...]

Je kunt me niet vertellen dat het compleet omkramen, van alles wat het met maken van uitzendingen te maken is goedkoper zou zijn... Nieuwe camera's, studio's, zendapperatuur... alles moet nieuw. Wat denk je dat dat wel niet kost!
Als je dat achterwege laat wordt het op den duur goedkoper, omdat je minder hoeft te doen, je kan je rouwe film gewoon uitzenden in de zin van, compressie is niet meer nodig omdat je op de HDTV standaard opneemt en dat ook uitzend :) nu verschilt dat nog per station.

Maar je moet wel veel vervangen idd, dat is echt heel duur. (nog meer reclame :+ )

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
deepspace schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 11:46:
[...]

[...]

Ik geloof niet dat de huidige camera's 480p zijn, volgens mij zijn dat gewoon volwaardige HD-camera's, dat wordt gedownscaled naar 480p.

Verder heb je natuurlijk gewoon gelijk. :)

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dus jullie concluderen dat dit een eenmalig iets zal zijn om de verkoop van platte tv (hd ready) te stimuleren. Waar UPC natuurlijk ook slagje uit wil slaan en het WK in HD gaat uitzenden!

Maar stel dat dit allemaal gaat lukken, en we hebben straks een wk 2006 in HD kwaliteit. Hartstikke leuk en aardig, maar wat heb ik er aan na het WK?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

In Dld zijn ze al wat meer bezig met HDTV, en voor zover ik weet gaan ze idd het WK gebruiken om het nog eens extra te promoten.

Verwijderd

en als je nou geen gebruiker bent van UPC betekent dat dat je het WK niet in hdtv zal kunnen volgen?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De discussie is daar ook wat interessanter IMO, er loopt daar iemand rond die veel van de apparatuur afweet en dus ook de kosten om te switchen een beetje verklaard heeft :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:23
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 11:13:
[...]

Sorry hoor, maar het KAN wel degelijk beter door digitalisering, want bij analoge signalen kan er afzwakking plaats vinden, zodat de kleurwaardes veranderen (bijv. ipv 255,255,255 komt er een 250,250,250 aan. Misschien voor die ene kleur zie je het niet, maar overall zie je het wel degelijk). Ik zie nl. bij analoge signalen zelfs regelmatig ghosting effecten (in het begin is het grappig, maar daarna ga je je eraan ergeren). Dus ik ga asap van analoog naar digitaal over (via UPC dus)
Die gohsting effecten liggen aan je tv. Het feit dat kleuren niet goed doorkomen heeft niet te maken met het feit dat het een analoog signaal is. Meestal ligt dat aan de persoon die 43 met Gamma COAX voor zijn tv hangt, is niet echt bevoordelijk voor je hoogfrequent gedrag van je transmissie. Het zou ook nog kunnen dat de toevoer van je signaal (CIA) niet goed is.
Met een beetje studie zou je er ook achter komen dat kleuren in een PAL signaal worden verzonden door middel van fasedraaingen. Gezien de kleursynchronisatie welke plaats vind voor het schrijven van iedere beeldlijn, komen jou'n kleurtjes echt wel goed door hoor :) . Mits je een fatsoenlijke (kabel) installatie hebt.

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13

OKA

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 10:50:
Puur marketing onzin!
Normale TV uitzendingen hebben een resolutie van 720x576 beeldlijnen, een een gecomprimeerde kleuren opslag (kleur op halve resolutie).
HDTV heeft een totale maximale resolutie van maar liefst 1920x1080 beeldlijnen met een hogere kleursampling (4:2:2 vs 4:2:0).
Dit betekent voor de kijker veel meer detail en kleuren die letterlijk van het scherm af spatten.
Bron: http://www.hdready.nl

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 16:42:
en als je nou geen gebruiker bent van UPC betekent dat dat je het WK niet in hdtv zal kunnen volgen?
Via de satelliet van het Duitse pakket Premiere kun je ook het W in HDTV bekijken....

Verwijderd

Het EK 2004 is ook al in 1080i uitgezonden door Euro1080, een europese hdtv-zender uit belgië.
Ook worden de TMF awards hier uitgezonden sinds 2004.

Verwijderd

Ook Essent en Casema gaan HDTV aanbieden via de kabel dit gaat gebeuren in het 2e kwartaal 2006. Dit nieuwtje stond op www.HDready.nl en in de Telegraaf

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 14:13 ]

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 22:25

Freak187

geen

Joepie kunnen we straks de grassprietjes gaan tellen. HDTV is in mijn ogen alleen leuk als extra-tje bij een film. Maar wie wil nou RTL boulevard in HD zien? Of noem een ander programma/show. Echt veel toevoegen doet het niet.

Kia Niro-EV 2024

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 19:56

Arx

Two Thoughts Ahead!

Fantastisch nieuws! _/-\o_

RTL Boulevard geeft inderdaad geen meer waarde, maar wat dacht je van Discovery HD? : :9~

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:56
Ik heb weleens wat stukjes van Discovery HD gedownload..
Alleen die zender al is de moeite en kosten van HDTV meer dan waard:)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:30
Freak187 schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 14:25:
Joepie kunnen we straks de grassprietjes gaan tellen. HDTV is in mijn ogen alleen leuk als extra-tje bij een film. Maar wie wil nou RTL boulevard in HD zien? Of noem een ander programma/show. Echt veel toevoegen doet het niet.
Dit heeft niks met nederlandse opgenomen programma's te maken, voor zulk soort shows duurt het nog wel even voordat dat in HD komt. Ze moeten namelijk wat beter make uppen en het decor mag geen fouten bevatten want je ziet alles.

Het gaat meer om de infrastructuur om de signalen vanuit Duitsland (voor voetbal) en HD zenders te verspreiden, verbaast me alleen weer dat er nog niks van canaldigital (overgenomen door *^%& UPC) te komt, voor hun is het makkelijkste lijkt mij (decoders zijn er al, alleen nog geen mpeg 4 maar dat duurt niet lang meer) dit laatste omdat ik geen kabel heb uiteraard :P .

Verwijderd

Nou als je de beeldkwaliteit ziet dat scheelt echt wel een stuk. En die artiesten uit RTL boulevard zie je dan echt gedetailleerd daar zijn ze niet blij mee denk ik ;) Maar voor voetbal, concerten en film is het echt waanzinnig.

• Freak187

Freak187

geen

Maar wat voegt het nou echt toe? Kijk, echte audio en videofielen willen dit kostte wat kost hebben. Maar ik heb het idee dat dit produkt de gewone huis-tuin en keuken kijker gewoon in de maag gesplitst wordt. Goh.. ik krijg een groter decor te zien bij een theaterstuk. Ik heb genoeg aan wat ze nu laten zien. Gras wordt niet groener neem ik aan? Ik hoef het wasbordje van een betreffende speler niet te zien.

Het is leuk speelgoed, maar echt nodig... nee. Maar die behoefte word nu zowat ingespoten. Aangezien UPC met digitale tv uitleveringen gaat beginnen.

Kia Niro-EV 2024

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Freak187 schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 18:36:
Maar wat voegt het nou echt toe? Kijk, echte audio en videofielen willen dit kostte wat kost hebben. Maar ik heb het idee dat dit produkt de gewone huis-tuin en keuken kijker gewoon in de maag gesplitst wordt. Goh.. ik krijg een groter decor te zien bij een theaterstuk. Ik heb genoeg aan wat ze nu laten zien. Gras wordt niet groener neem ik aan? Ik hoef het wasbordje van een betreffende speler niet te zien.

Het is leuk speelgoed, maar echt nodig... nee. Maar die behoefte word nu zowat ingespoten. Aangezien UPC met digitale tv uitleveringen gaat beginnen.
Het gras wordt wel degelijk groener. Kleuren worden sprankelender...

Waarom worden er miljarden omgezet in de bioscoop ieder jaar? Wellicht omdat het toch wel gaaf is om op zo'n groot scherm te kijken. Groot scherm i.c.m. non-HD ziet er echter niet uit. Daarom krijg je HD, niet omdat het beeld op de ouderwetse beeldbuis er nou zoveel beter van wordt. Maar een 107 cm HD plasma is toch echt wel vet hoor! En die worden betaalbaar... (LCD of Plasma laat ik even in het midden).

En wat dacht je van de nieuwste consoles? Of koop jij ook nooit een nieuwe videokaart? En speel je nogsteeds op een 14" schermpje op 640*480. Zo niet, ondermijn je je eigen verhaal al. :)

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:30
Freak187 schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 18:36:

1 min te laat, maar zal het laten staan :)

Kleuren zouden marginaal beter moeten worden (heeft iets met dat 4:20/2 ding te maken) maar dit is voor een huis tuin en keuken kijker ook veel mooier. Je beeld wordt er niet groter door maar scherper, vb voor 1 cm² heeft pal bijv 4 pixels die op het scherm geprojecteerd worden, hd resoluties hebben er bijv 20 pixels voor dezelfde vierkante cm, die kunnen dus meer detail weergeven wat leidt tot een scherpere weergave.

Maar als jij een gewone beeldbuis tv heb met 4:3 resolutie en je hebt een goed signaal, dan heeft HD tv geen zin voor je. Het komt pas echt tot zn recht op platte schermen met min 1280x720 pixels en een grote beelddiagonaal, die schermen zijn er ook voor gemaakt.

En ze zijn in Japan al bezig om met UHDTV te beginnen (erg vroeg stadium hoor) die zou weer 4 keer meer pixels (en bandbreedte) nodig hebben dan de grootste variant hier ;)

[ Voor 5% gewijzigd door 6killer op 13-12-2005 18:51 ]

Verwijderd

UPC HD ?
Dat vind ik knap, je moet eens weten wat een slecht singaal UPC hier heeft in Amsterdam. Bij veel woningen is het hard nodig dat upc eens hun ouwe kabels gaan vernieuwen. Ik ben benieuwd of ze dat eindelijk eens gaan doen, het zal een hoop storingen schelen.

• Freak187

Freak187

geen

UPC gaat decoders voor digitale tv rondbrengen. Lijkt me toch de eerste stap....

Maar voor de rest is het denk ik een verschil van smaak.

Kia Niro-EV 2024

Pagina: 1