Toon posts:

Voedings problemen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

Ik heb sinds kort een nieuwe videokaart en 2x512 Corsair geheugen gekocht. Sinds dien heb ik hangers wanneer ik in 3D zit (soms zelfs in 2D)

Mijn systeem bestaat uit de volgende onderdelen:
  • AMD Athlon64 3000+ (Socket 939) met Boxed cooler
  • MSI K8N Neo2 Platinum
  • 2 x 512MB DDR400 Corsair XMS (2.5-3-3-6 (maar AUTO in BIOS), dual channel)
  • ASUS V9999 6800 GE (AGP 8x)
  • WD 80GB (7200 rpm)
  • Nexus NX-3000 (300watt, +3.3v : 4.6v, +12v bij 15a)
  • Lian-Li 300 (Aluminium case dus)
  • 2 instelbare fans in front (onder) en 1 fan in back (boven onder voeding)
  • Geen W/C alles wordt gekoeld door airflow
  • Windows XP Pro SP2 x64 (64-bit)
  • Forceware 78.01 (x64 versie)
Eerst dacht ik dat het zou komen omdat mijn PC niet goed gekoelt is. Daarnaast kon ook het geheugen een probleem zijn.
Heb gisternacht Memtest gedraait. Na 15 passes geen error te vinden!

Dus nu bedenk ik me het volgende:
  • Of te warm
  • Of te lage spanning
Kan iemand mij informeren wat de nodige voltage bij hoeveel amp er nodig is om dit systeem stabiel te houden? (Aangezien de 'nieuwe' generatie videokaarten steeds meer spanning eisen.

Als iemand denkt dat koeling een probleem kan zijn in mijn systeem. Wat zijn goede (liefst goedkopen) methodes om dit te verhelpen?

Mocht ik andere dingen overzien, graag laten weten! :9

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2005 11:47 . Reden: Specificatie typo's ]

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 17:31

simplemouse

*.*.*.*

heb je verder geen ander geheugen in je pc zitten? dit wil nog wel eens bijten

weet je zeker dat je agp op 8x staat?
heb je misschien fast write (uit mijn hoofd) aanstaan zo ja zet dit eens uit
ga anders stapje voor stapje opbouwen dus eerst je nieuwe videokaart en als dat stabiel draait dan je mem

en over die voeding kan het ook wel zijn maar dit weet ik niet zo zeker

mijn broertje heeft het gehad met een TFT scherm dat ze pc vast liep op een 9800 pro toen er een gewoon scherm op ging was het opgelost

[ Voor 26% gewijzigd door simplemouse op 12-10-2005 10:47 ]

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-02 12:54

Kortfragje

......

T zou best temperatuur kunnen zijn, heb je dat al in Speedfan / Bios gecontroleerd?

Verder zou t ook best een driver probleem kunnen zijn, weet je zeker dat je catalyst drivers hebt? je hebt namelijk een Nvidia kaart, dat moeet forceware zijn..>

Verder heb je een Venice core ? prescott is pentium 4....

Tot slot lijkt 300 watt me wel krap voor dit systeem, zou best kunnen dat bij intensief rekenen van de GPU deze de te lage voltages levert. Welke BSOD krijg je?

Je moet eigenlijk met multimeter (via bv een vrije molex) gaan meten wat de voltages van je 12 en 5 lijn zijn. (mag naar ik meen niet meer dan 5% afwijken)

[ Voor 15% gewijzigd door Kortfragje op 12-10-2005 11:13 ]

http://www.gjpvanwesten.nl

Verwijderd

Topicstarter
Kortfragje schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 11:12:
Verder zou t ook best een driver probleem kunnen zijn, weet je zeker dat je catalyst drivers hebt? je hebt namelijk een Nvidia kaart, dat moeet forceware zijn..>

Verder heb je een Venice core ? prescott is pentium 4....
Haha helemaal gelijk! Stom van me. Ben jaren ATI gewend geweest dus denk aan niks anders meer lately :P

En dat van Prescott is gewoon een 2e domme fout geweest ;)
Kortfragje schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 11:12:Tot slot lijkt 300 watt me wel krap voor dit systeem, zou best kunnen dat bij intensief rekenen van de GPU deze de te lage voltages levert. Welke BSOD krijg je?

Je moet eigenlijk met multimeter (via bv een vrije molex) gaan meten wat de voltages van je 12 en 5 lijn zijn. (mag naar ik meen niet meer dan 5% afwijken)
Aan 300 watt te krap voor dit systeem dacht ik dus ook meteen.
Mijn BSOD is gewoon een hanger. Het beeld freezed. Numlock wil nog even reageren, maar dan blijft hij na 4x num-lock te drukken ook branden. Of het nu ingame is of in Windows

Ik zal vanavond eens mijn PSU gaan meten op voltage. Moet ik hierbij wel mijn systeem aanzetten op volle toeren? Of heeft geeft dat enkel verschil?

Is er verder nog een manier waarop ik kan zien dat mijn voeding het gewoon niet trekt?

• Kortfragje

Kortfragje

......

Gewoon booten, en dan een game opstarten. Multimeter eraan houden om te kijken of ie dan wijzigt (cq daalt), wat is je merk voeding? A merk?

Verwijderd

Topicstarter
Kortfragje schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 12:20:
Gewoon booten, en dan een game opstarten. Multimeter eraan houden om te kijken of ie dan wijzigt (cq daalt), wat is je merk voeding? A merk?
Nexus NX-3000 (300watt, +3.3v : 4.6v, +12v bij 15a) zoals boven aangeduid. :)
http://www.nexustek.nl/nx3000.htm

Verwijderd

Topicstarter
Kortfragje schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 12:20:
Heb het getest en het blijft stabiel.
van +12.16v (bij max load) tot max +12.29v (bij low)

Stroomprobleem lijkt het niet te zijn.
Heb nu de "Optimized" functie in mijn BIOS terug naar Manual gezet. Dat betekend dat hij de CPU niet meer standaard overclocked met 3%. En ik heb nog geen 1 freeze gehad!
Ben benieuwd dus! Misschien is het dus het hitte probleem!

• Kortfragje

Kortfragje

......

Heb je geen speedfan geinstalleerd voor je temps, of software die bij je mobo zat...?

Wat je ook kan doen is dirct na een freeze resetten, snel je BIOS in en dan bij de CPU/Mobo temp kijken.

Je kan ook het progje Dtemp downloaden en je harde schijf temps bekijken (als die boven de 45 lopen kunnen ze ook voor de crash verantwoordelijk zijn....)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteravond nog idd even Speedfan geinstalleerd.
Mijn CPU wordt 45 graden in idle. Bij max load 55 graden. Dus opzich moet dat het probleem dus niet zijn, toch?

Ik ben er nog niet helemaal uit welke temp. sensor welke is, in Speedfan.
Mijn North-bridge is passief gekoelt en mijn Proc heeft de standaard boxed koeler.

Wel moet ik even vertellen dat ik het koel ribje op mijn NB heb bewerkt. Vanwege de irritante indeling van het moederboard en voornamelijk de grootte van de videokaarten van tegenwoordig, paste dit alles dus niet bij elkaar.
Mijn videokaart kwam, bij het erin zetten, tegen mijn koelrib van mijn NB aan. Heb toen 4 'pinnen' van het koelribje afgeknipt zodat het er PRECIES in paste.

Ik ga wel eens GOED checken of hitte het probleem is in mijn kast. Hoop dit voor het weekend nog duidelijk te weten, want anders heb ik een probleem op de LAN :)

• Kortfragje

Kortfragje

......

Is het gelukt? Probeer is met je kast open of het beter gaat of eventueel een tafelventilator erop richten. Doet ie het dan wel, dan kan je van een hitteprobleem uitgaan...

Pagina: 1