Toon posts:

Open Source

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hey

I kkon het niks vinden ook niet op google of op fit forum via de zoekmachine maar ik zoek eingelijk naar open source, welke soorten open source je heb en hun verschillen, ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
* Soorten open source
* hun verschillen

Ik hoop dta iemand het weet want ik kan deze antwoorden nergens vinden ook niet op dit zoekmachine @ http://gathering.tweakers...page%5D=2&select_forum=23

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen & topic aub niet sluiten. Dit is me enigste plek waar ik goede antwoorden kan krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoke het in het nederlands want mijn engels is zelf niet 100% ;)

Verwijderd

Ik zou hier even kijken, onder de FAQ:

http://www.ossl.nl

staat overigens gewoon op de eerste pagina in google als ik op open source zoek...
Als je dan wilt weten wat voor soorten open source er zijn, zou ik even de links volgen die onder het kopje licentie staan, want je vraag is eigenlijk meer welke licenties er zijn voor open source.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben erachter gekomen dat naast Linux ook Unix, Ms-dos en Beos heb als soorten open source. maar zijn er meer?

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 09:39:
Ik ben erachter gekomen dat naast Linux ook Unix, Ms-dos en Beos heb als soorten open source. maar zijn er meer?
Ehhm, dit zijn open source besturingssystemen, geen open source varianten. De vraag is dus nu, wat zoek je nou precies?

Verwijderd

Topicstarter
ik zoek Open source besturingsystemen, zoals Beos, Linux, Unix etc en hun verschillen (wat de verschil van is)..sorry voor de onduidelijkheid

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2005 09:46 ]

Verwijderd

Ik heb het idee dat je een aantal dingen toch niet helemaal begrijpt. Open source heeft meer betrekking op de licentie waarop software wordt uitgegeven, namelijk bij open source moet je altijd de broncode in kunnen zien en deze weer zelf kunnen gebruiken en verspreiden (precieze bepalingen verschillen per licentie). Dat heeft op zich niet zoveel te maken met het besturingssysteem, zoals het rijtje wat je noemt. Linux is echter een speciaal geval omdat hierbij het gehele besturingssysteem onder open source wordt uitgebracht. Er worden echter ook open source programma's voor windows en andere besturingssytemen gemaakt.
Een laatste opmerking: Unix en MS-DOS besturingssystemen zijn zeer zeker niet open source (al zijn sommige programma's op deze besturingssystemen dat misschien wel)! BeOS is geloof ik een tijdje geleden open source gemaakt omdat het eigenlijk compleet failliet was gegaan en niet commercieel verder ontwikkelt werd

--> te laat of overbodig,

Het verschil tussen de besturingssytemen is dat het andere besturingssystemen zijn, ik weet niet zo goed wat hier verder aan uit te leggen of toe te voegen is........

edit2: ik weet nu eigenlijk niet meer precies in hoeverre unix nu open source is, mag je bij unix nou wel of niet broncode inzien??...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2005 09:52 ]

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 09:45:
ik zoek Open source besturingsystemen, zoals Beos, Linux, Unix etc en hun verschillen (wat de verschil van is)..sorry voor de onduidelijkheid
Had dat er even bij gezegd. 8)7 Ik dacht in de 1e instantie lycenties. Maar OpenSource besturingssytemen: Linux, BSD varianten, *nix, MS-DOS is NIET Open Source, BeOS, OS X (weet niet zeker, wel Unix gebasseerd).

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:00

ThunderNet

Flits!

BeOS is helaas niet open-source.. De broncode is overgegeven aan het bedrijf YellowTab. Daarnaast is er een club die open-source allerlei onderdelen uit BeOS vervangt door open-source varianten :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
eghie schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 09:49:
[...]

Had dat er even bij gezegd. 8)7 Ik dacht in de 1e instantie lycenties. Maar OpenSource besturingssytemen: Linux, BSD varianten, *nix, MS-DOS is NIET Open Source, BeOS, OS X (weet niet zeker, wel Unix gebasseerd).
Thnx, weet je ook wat de verschillen ervan zijn?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:00

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 09:51:
[...]

Thnx, weet je ook wat de verschillen ervan zijn?
Die zijn gewoon op te zoeken... google. Got Search. wikipedia :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
Maar zijn Suse, Mandrake, Debiann etc ook open source soorten?

Verwijderd

ja, het zijn linux distributies!

(spelfout, ja in 1 regel :))

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2005 09:53 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 09:52:
Maar zijn Suse, Mandrake, Debiann etc ook open source soorten?
Nee, dat zijn Linux distributies, en Linux is een open source product onder een bepaalde licentie. Maar dit had je eenvoudig kunnen vinden door die namen in google te gooien en/of naar hun websites te gaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden, ik ben er verder gekomen dan eerst.. erg bedankt!! Laatste vraag (heb ik al eerder gestelt) Zijn er nog meer Open source besturingssystemen? zoals Linux zelf? zoja, hoe heten ze want dat kan ik echt niet op internet zelf vinden of op dit forum

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2005 09:59 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:00

BoAC

Memento mori

Mag ik vragen waarom je dit allemaal wilt weten?

En een beetje zoeken: Google: Open Source operating system kernel is niet verkeert uiteraard ;)
Grappig resultaat: GNOME, GNUstep, KDE enz zijn operating-systems :D

[ Voor 36% gewijzigd door BoAC op 12-10-2005 10:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt, kheb alle antwoorden op mijn vragen :) Heel erg bedankt & Sorry voor de onduidleijkheid en de " Linux-newbie vraagjes" :p

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 09:30:
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen & topic aub niet sluiten. Dit is me enigste plek waar ik goede antwoorden kan krijgen.
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 09:33:
Ik zoke het in het nederlands want mijn engels is zelf niet 100% ;)
Tsja, wat zal ik er nog van zeggen....wij zijn er niet om je huiswerk voor je te maken, en de aan het onwaarschijnlijke grenzende luiheid die ik niet voor het eerst in je topicstart zie (ik geloof domweg niet dat je met google gezocht kunt hebben naar termen als 'open source', en dan niet uit te komen op sites waar verschillende soorten vergeleken worden) zijn voor mij reden om het nu toch maar op een andere manier proberen duidelijk maken.

Dus check je mail later vandaag.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.