[PHP] mail form

Pagina: 1
Acties:

• OCTheEagle
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-08 16:28
Ik heb een apache server draaien op een computer in mijn thuisnetwerkje. Met behulp van php wil ik een mail form maken zodat je met dat form een mail kan sturen naar iemand in dat thuisnetwerkje. De code voor deze mail form heb ik overgenomen van deze site

Vervolgens moet je in het bestand php.ini een smtp adres en een port invullen. Mijn vraag is: Wat moet je daar invullen?

Ik lees verhalen dat je gewoon het smtp adres van je provider kan invullen. Waarom zou dat werken?

Verder lees ik ook dat je zelf een mailserver kan maken met bijvoorbeeld sendmail. Klopt deze gedachte en zo ja, is daar ook een alternatief voor wat makkelijker is in gebruik?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 23:34
De SMTP-server is de server welke de mail verstuurd naar de POP-server van de ontvanger.
Het versturen van e-mails is een dienst welke je ISP je levert, daarom kun je e-mails versturen via de SMTP server van je eigen provider.

Het versturen van e-mails via de SMTP server van een andere provider swerkt over het algemeen niet. Veel providers hebben de SMTP-server afgesloten voor buitenstaanders ivm spam. Daarom kun je bijvoorbeeld vanaf een Casema-aansluiting niet mailen met de SMTP-server van XS4ALL.

Sendmail is inderdaad een SMTP-server-applicatie. Hiervoor zijn geneog alternatieven, ook voor windows systemen. Zoek maar eens op download.com naar smtp server.

[ Voor 8% gewijzigd door frickY op 12-10-2005 09:37 ]

• OCTheEagle
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-08 16:28
Hartstikke bedankt voor je uitleg. Ik heb m´n mail form werkende gekregen :)

Toch had ik nog een vraagje:
Mijn php.ini ziet er zo uit:

[mail function]
; For Win32 only.
SMTP = smtp.xs4all.nl; for Win32 only
smtp_port = 25
sendmail_from= blabla@xs4all.nl ; for Win32 only

; For Win32 only.
;sendmail_from = me@localhost.com

; For Unix only. You may supply arguments as well (default: "sendmail -t -i").
;sendmail_path =

het formulier werkt, maar mailtjes komen altijd vanaf de persoon 'blabla@xs4all.nl'. (hierbij is blabla verzonnen). Is het mogelijk om blabla@xs4all.nl te veranderen in iets wat ook werkt? Wat ik dan wil bereiken is dat je dan in het formulier je email adres opgeeft en dat de ontvanger dan een mailtje ontvangt vanaf het, door de verzender, opgegeven email adres.

[ Voor 85% gewijzigd door OCTheEagle op 12-10-2005 14:01 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Deze dingen zijn toch wel redelijk eenvouding te vinden. In je php.ini staat letterlijk uncommented blabla@xs4all.nl, dus ik denk dat je dat gewoon over het hoofd gezien hebt. Probeer de volgende keer als je een topic opent iets duidelijker uit te leggen wat je allemaal al hebt geprobeerd. Als je de tutorials van php.net en apache.org gewoon exact volgt moet het werken, ik heb het zelf ook al vele malen gedaan :) Die eigen inzet is erg belangrijk, lees daar Algemene gedragsregels (Netiquette) nog even over :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters