Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[pda] GPS-ontvanger zonder stroomtoevoer gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• veer0318
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02 09:24
Heb sinds eergisteren een T-mobile MDA 2 met bijbehorende GPS-ontvanger. Leuk en aardig, heb geen auto, maar wil wél gebruik maken van GPS (wandeltochten). Nu kan ik natuurlijk een nieuw bluetooth gps-ontvanger kopen, maar vind dit een beetje duur en dus zonde.

De GPS-ontvanger die ik meegeleverd heb gekregen, een GM-305, is echter bekabeld. Dit is niet zozeer een groot probleem; het probleem ligt er vooral in dat 'ie altijd aangesloten moet worden op een sigarettenaansluiting in de auto.

Mijn vraag: is het mogelijk de GPS-ontvanger zónder stroomaansluiting toch te koppelen? Naar ik begrepen heb staat er op de poort van de MDA 2 gewoon stroom (usb). Het lijkt me dus opzich mogelijk, aldanniet met wat gesoldeer. Iemand hier ervaringen mee? Zijn er complete kits? Eventueel een bedraad-naar-bluetoothadapter?

• veer0318
Subtiele rottrap, niemand hier ervaring mee? :'(

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08 06:56

Cool_Mod_E

9200 Wp

Waarom de kick ? ('s nachts slaap ik hoor) :)

Maargoed, ik ken de MDA2 niet, maar jouw GPS ontvanger vraagt 125ma bij 5v.
Standaard (PC) usb aansluitingen mogen maximaal 500ma leveren.

Dus als de usb aansluiting van de MDA volgens de geldende specs is gemaakt, dan kan je GPS zonder problemen worden aangesloten. (Op eigen risico)! ;)

Maar je kunt er natuurlijk ook gewoon 2 penlites instoppen ! (Als je tenminste een echte GM305 hebt)

[ Voor 15% gewijzigd door Cool_Mod_E op 12-10-2005 10:56 ]

• veer0318
Cool_Mod_E schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 10:52:
Waarom de kick ? ('s nachts slaap ik hoor) :)

Maargoed, ik ken de MDA2 niet, maar jouw GPS ontvanger vraagt 125ma bij 5v.
Standaard (PC) usb aansluitingen mogen maximaal 500ma leveren.

Dus als de usb aansluiting van de MDA volgens de geldende specs is gemaakt, dan kan je GPS zonder problemen worden aangesloten. (Op eigen risico)! ;)
Ongetwijfeld, maar hoe? :) Ik heb hier wel de kabel voor de sigarettenaansteker liggen, maar het is ook weer zonde om 'm door te knippen, volgens mij is 'ie verder gesealed...

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08 06:56

Cool_Mod_E

9200 Wp

Even googelen naar winkels die ze verkopen (met name de distributeur van de BeNeLux).
Voor veel modellen hebben ze ook PDA kabels !

En anders ergens een soldeerbout en een paar pluggen scoren (Maak je een verloopkabel van USB naar sigaretten-aansteker o.i.d.)
Op zich moet dit kunnen (ondanks het spanningsverlies) .
Je GPS werkt namelijk met spanningen tussen de 3 en 8 volt (dus je zult spanningsval krijgen over de regelaar die vermoedelijk in je sigaretten-plug zit).

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-11 07:53
Zover ik weet heeft de MDA2 geen usb host aansluiting. Die usb aansluiting is alleen zodat je de pc erop aan kan sluiten, dus staat er geen spanning op die poort.
Je kan zelf wel een batterijsetje maken, koopt bij de lokale electronicaboer een blokje waar je 4 AA batterijen in kan stoppen. Als je daar oplaadbare instopt heb je dus 4x1,2 = 4,8 volt. Monteer er een stekkertje aan en klaar.

Verwijderd

Zoek eens even op pdashop.be, uitstekende website voor die materie ;)

• veer0318
Cool_Mod_E schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 11:01:
Even googelen naar winkels die ze verkopen (met name de distributeur van de BeNeLux).
Voor veel modellen hebben ze ook PDA kabels !

En anders ergens een soldeerbout en een paar pluggen scoren (Maak je een verloopkabel van USB naar sigaretten-aansteker o.i.d.)
Op zich moet dit kunnen (ondanks het spanningsverlies) .
Je GPS werkt namelijk met spanningen tussen de 3 en 8 volt (dus je zult spanningsval krijgen over de regelaar die vermoedelijk in je sigaretten-plug zit).
Maar volgens mij wordt de MDA ook opgeladen als 'ie op de sigarettenaansteker zit, dan zijn je batterijen dus zo op, toch?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 11:05:
Zoek eens even op pdashop.be, uitstekende website voor die materie ;)
of http://www.pdashop.nl de hollandse variant.

Ze zijn er iig wel, ik heb zo'n Tom Tom setje met TT BT GPS waar een li-ion accu inzit

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11 08:28

Cramthabam

Leef en laat leven

Wat voor een gsp ontvanger is dit nu? Ik kom steeds op een holux gm305 uit maar dat is een kompleet navigatie systeem.

• veer0318
Cramthabam schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 11:33:
Wat voor een gsp ontvanger is dit nu? Ik kom steeds op een holux gm305 uit maar dat is een kompleet navigatie systeem.
Het is een GM-305 ontvanger en daarbij hoort inderdaad een auto-adapter en een autohouder, maar voor zover ik weet wordt er geen software meegeleverd. Ik kan wel even een foto ervan maken...

Afbeeldingslocatie: http://www.veer0318.net/forum/gps1.jpg
[i]Dit is dus de ontvanger en de kabel die normaal aangesloten wordt op de sigarettenaansteker, zoals in de afbeelding hieronder te zien is[/i[

Afbeeldingslocatie: http://www.veer0318.net/forum/gps2.jpg
Pagina: 1