Hulp bij configuratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143455

Topicstarter
Hee ik ben maar eens op Azerty gaan kijken voor een nieuwe PC, omdat mijn harde schijf al geruime tijd een fout geluid maakt en dus binnenkort komt te overlijden.

Wat ik samen heb gesteld:

AMD Athlon 64 Venice 3200+, Socket 939, OEM..............................................€ 133,01
Antec TruePower 480 480 Watt....................................................................... € 81,-
Maxtor DiamondMax Plus 10 300 GB, 7.200 rpm, 16 MB, SATA/150.................. € 122,-
Kingston KVR400X64C25/512 DDR SDRAM, 512 MB, PC3200, 400 MHz.......... € 52,-
Kingston KVR400X64C25/512 DDR SDRAM, 512 MB, PC3200, 400 MHz........... € 52,-
Asus A8N-E.................................................................................................. € 99,-

Ik had eerst de Asus A8v-deluxe gekozen, maar naar een aantal reviews gelezen te hebben, heb ik besloten om toch met de tijd mee te gaan en dus voor PCI-express te gaan. Op het moment heb ik alleen een AVG videokaart (9600pro) en daar moet dus een PCI-Express kaart voor in de plaats komen. Heeft iemand daar een leuke suggestie voor?

Games spelen doe ik eigenlijk nooit, dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden als er een videokaart gekocht wordt. Het moet dus een leuk kaartje zijn en vooral niet duur. Wat ik wel doe op mijn PC is DVD's kijken, muziek collectie onderhouden, internetten, photoshop en af en toe nog wat multimedia/office toepassingen. Het is belangerijk dat de videokaart een DVI uitgang heeft, want als monitor heb ik hier een Samsung 710T staan en ik wil graag profijt hebben van zijn DVI uitgang. Na deze review: http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=828 ben ik wel aardig te spreken over de X550. Is deze kaart volgens jullie aan te raden? Ik vind het vrij belangerijk dat mijn pc stil is, dus als het even kan een kaart die passief gekoelt is.

Daarnaast moeten er nog een aantal coolers komen. Voor de videokaart is denk ik de standaard cooler voldoende, maar ik wil voor mijn processors en harde schijf wel een aardige kwaliteits cooler. Na het lezen van een review op Tweakers.net denk ik dat de Nexus DiskTwin mijn toekomstige HD cooler wordt. Voor de processor heb ik niet echt een idee.

Zoals u/je ziet heb ik 2x 512mb geheugen. Dit omdat ik graag 1GB PC3200 CL2,5 geheugen wil. Het is officieel niet een mached pair, maar ik verwacht dat ik deze twee losse modules gewoon in dual channel kan laten draaien?

Overklokken heb ik de eerste tijd nog geen behoefte aan.

Heeft iemand opmerkingen/opbouwende kritiek/verbeteringen voor mijn configuratie dan hoor ik dat heel graag.

Gr, Menno

PS: alle onderdelen die niet in deze post genoend worden, neem ik over uit mijn oude pc en hoeven dus niet aangeschaft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-05 19:47

Piggen

Lekker bakkie

Ziet er goed uit, maar voor zover ik weet gaat nForce 4 + Diamondmax 10 niet lekker samen. Hoewel ik niet weet of dat inmiddels is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MPmad schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 23:15:
Ziet er goed uit, maar voor zover ik weet gaat nForce 4 + Diamondmax 10 niet lekker samen. Hoewel ik niet weet of dat inmiddels is opgelost.
Hmm dat kom ik idd net ook hier http://www.tweakers.net/productsurvey/survey/1200 tegen in de reacties. Ik zal even verder zoeken wat daar over bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
dacht dat het met een bios update was te verhelpen die issues met maxtor schijven

verder een goed systeem voor dvd's kijken en internetten
en voor een videokaart misschien een 6600gt, ook al game je niet
deze kaart is niet meer zo duur en kan nog wel mee met de tijd, als je wilt draait bf2 er nog goed op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hellmonder1986 schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 23:23:
dacht dat het met een bios update was te verhelpen die issues met maxtor schijven

verder een goed systeem voor dvd's kijken en internetten
en voor een videokaart misschien een 6600gt, ook al game je niet
deze kaart is niet meer zo duur en kan nog wel mee met de tijd, als je wilt draait bf2 er nog goed op
Het is inderdaad met een update te verhelpen lees ik net. Uitwijken naar een 6600GT van ongeveer 150 euro doe ik liever niet, omdat hij meer dan 2 keer zo duur is en ik bijna niks van mijn videokaart vraag. Ik wijk dan liever uit naar een X300 (naar beneden dus) want ik vond 70 euro al duur zat voor de x550. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-05 12:54
je zit wel uitgebreid reviews te zoeken over videokaarten, terwijl het eigenlijk niet uit maakt?
kies gewoon een mooi kaartje waar geen fan op hoeft, dan heb je ook geen last van de herrie

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Anoniem: 143455 schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 23:14:

Games spelen doe ik eigenlijk nooit, dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden als er een videokaart gekocht wordt. Het moet dus een leuk kaartje zijn en vooral niet duur. Wat ik wel doe op mijn PC is DVD's kijken, muziek collectie onderhouden, internetten, photoshop en af en toe nog wat multimedia/office toepassingen.
Misschien daarom een Intel proc nemen? Die zijn beter met multimedia dingen zoals videobewerking, Photoshop ed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RoD schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 00:36:
[...]

Misschien daarom een Intel proc nemen? Die zijn beter met multimedia dingen zoals videobewerking, Photoshop ed :)
Ja hier heb ik ook aan zitten denken. Maar is het met het oog op de toekomst niet beter om toch een AMD 64 bit processor te kopen? AMD heb ik altijd al goede ervaring mee gehad, dus dat heeft sowieso al een streepje voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-05 19:47

Piggen

Lekker bakkie

Bij Photoshop maakt het ook helemaal niet uit. Bij audio- en videobewerking wel, maar dat is zo te zien geen kerntaak van je systeem. Ik zou gewoon voor AMD gaan, scheelt ook nog in geluid en op je energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113592

[b][message=24364772,noline] Ik zou gewoon voor AMD gaan, scheelt ook nog in geluid en op je energierekening.
Dat is voornamelijk BS.

De 6x0 serie van Intel klokt ook down in idle mode dus die vebruikt dan ook veel minder stroom. Tevens is het in load een hele verbetering over de oude 5x0 en prescott serie.

Als je geen 3d games wilt spelen, waarom dan 'meegaan met de tijd', koop een bordje met AGP en gebruik gewoon je oude videokaart, scheelt weer 50 a 70 euro.

Je zou zelfs nog kunnen overwegen om dan een Celeron te nemen en die over te clocken (4Ghz met lucht is heel normaal), verbruikt ook nog eens weinig stroom.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 113592 op 12-10-2005 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:21
Ik denk wat je nu hebt uitgekozen een erg goede keuze is.
De mobo is erg goed en ook met het oog op de toekomst. ( nieuwste socket)
Voeding is een beetje overkill. Een 350 watt voeding is goed genoeg.
proc is ook snel genoeg en goed overclockbaar als je dat gaat doen in de toekomst.

wat voor kast heb je eigenlijk, want als je 81 euro wilt uitgeven aan een voeding kan je net zogoed iets meer uitgeven voor een nieuwe kast mét voeding. Zelf heb ik de kast van arctic cooling, lekker stil en cool en met een goede 350 watt voeding. Hd wordt niet warmer dan 35 graden.

Had cooler is niet echt nodig als je er maar één hd in hebt. Zeker als je een kast hebt met genoeg airflow.

Als cpu cooler zou ik een arctic freezer 64 nemen. erg stil en coolt goed en goedkoop en beter van dan de zalman.

veel succes met uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
chrisborst schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 10:07:
Ik denk wat je nu hebt uitgekozen een erg goede keuze is.
De mobo is erg goed en ook met het oog op de toekomst. ( nieuwste socket)
Voeding is een beetje overkill. Een 350 watt voeding is goed genoeg.
proc is ook snel genoeg en goed overclockbaar als je dat gaat doen in de toekomst.

wat voor kast heb je eigenlijk, want als je 81 euro wilt uitgeven aan een voeding kan je net zogoed iets meer uitgeven voor een nieuwe kast mét voeding. Zelf heb ik de kast van arctic cooling, lekker stil en cool en met een goede 350 watt voeding. Hd wordt niet warmer dan 35 graden.

Had cooler is niet echt nodig als je er maar één hd in hebt. Zeker als je een kast hebt met genoeg airflow.

Als cpu cooler zou ik een arctic freezer 64 nemen. erg stil en coolt goed en goedkoop en beter van dan de zalman.

veel succes met uitzoeken
Zelf zat ik er ook al aan te denken dat een a-merk voeding van bijna 500 watt overkill was. Op het moment heb ik een kast met de airflow van een baksteen, dus een nieuwe kast is geen slecht idee.
Is dit: http://www.aopen.nl/products/Housing/H600series.htm misschien wat? Hij is bij Azerty in de 350 watt uitvoering 87 euro. Ik geloof dat ik A-Open tot een A-merk mag rekenen, dus ik verwacht dat een A-Open voeding van 360 watt voldoende is (ervan uitgaande dat in deen A-Open kast een A-Open voeding zit en niet één of ander pruts merk).

Ik lees in een ander topic (Arctic Freezer 64 Pro?) dat er wat onzekerheid heerst over de HD cooler die jij noemt. Ik zal even kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 143455 op 12-10-2005 20:20 . Reden: link fixen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:21
Anoniem: 143455 schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 19:52:
[...]

Ik lees in een ander topic (Arctic Freezer 64 Pro?) dat er wat onzekerheid heerst over de HD cooler die jij noemt. Ik zal even kijken.
Dat is de opvolger van de freezer 64. Hier is nog een mooie vergelijking met de zalman cooler:
http://www.driverheaven.net/reviews/ZalmanA64%20freezer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
chrisborst schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 20:16:
[...]

Dat is de opvolger van de freezer 64. Hier is nog een mooie vergelijking met de zalman cooler:
http://www.driverheaven.net/reviews/ZalmanA64%20freezer/
Die review is inderdaad leuk. Ik ga dus maar voor een Artic Freezer 64. :) Heeft iemand nog opmerkingen over de door mij genoemde kast (en dan vooral of een 350 wat A-Open voeding voldoende zal zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier http://www.neoseeker.com/...dware/Reviews/aopenh600b/ zijn ze zeker positief over de AOpen H600 en ze zijn ook goed te spreken over de voeding. Ik ga er dus van uit dat dat goed zit. :) Ik denk dat ik aardig rond ben en één deze dagen maar eens op bestellen overga. Bedankt voor jullie mee denken! :)
Pagina: 1