[XP] Hardnekkig "NTLDR ontbreekt" probleem

Pagina: 1
Acties:

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Heb dus zowat alles geprobeerd om dit in orde te krijgen, bv. Fixmbr en Fixboot helpen niet. CD-ROM access werkt raar genoeg ook niet (er is blijkbaar geen driveletter toegewezen :? ) om NTLDR en detect.com te kopiëren, etc. etc.

Ik heb ook een wat moeilijkere config:

2x WD Raptor S-ATA in RAID0 op Sil3112 (mobo) --> Windows XP install dir
2x Maxtor 160GB P-ATA op Promise TX2 (PCI)
1x Maxtor 200GB op P-ATA (mobo)
1x Seagate 250GB op P-ATA (mobo)
1x BenQ DVD-RW op P-ATA (mobo)
1x LiteOn CD-RW op P-ATA (mobo)

Als ik boot mbv. de floppies voor de Promise-kaart en Sil3112-chipset, dan staat de RAID0 als drive G: Het maakt niet uit of ik FIXMBR en FIXBOOT op G: laat uitvoeren of op C: (lege drive van 6MB blijkbaar).

Mijn boot.ini lijkt ook naar de juiste drive te verwijzen (0,0,0,1). Als ik mijn IDE channels (P-ATA) uitschakel, zegt ie "schijffout". Schakel ik ze aan en zet ik de boot van HD0 (waarmee het altijd heeft gewerkt) naar SCSI, zegt ie weer "NTLDR is missing". Het betreft trouwens een Nederlandstalige installatie, na FIXMBR en FIXBOOT is dat "NTLDR ontbreekt" veranderd in het Engels. Is er iets dat ik nog kan doen ? Vroeger heb ik dit nog eens meegemaakt maar gaven FIXMBR en FIXBOOT de oplossing.

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
Ik weet niet of je een pc met dezelfde versie van XP geinstalleerd hebt staan? Als je dat hebt kun je daarop proberen om de bootbestanden uit de root van c: (ntldr, boot.ini, ntdetect.com. io.sys en msdos.sys) naar een floppy te kopieren en daarmee te booten in je pc. Als de pc opstart kun je alle bestanden van de floppy naar je c kopieren. suc6

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Dan geeft ie een fout aan met het niet vinden van een bestand (hal.dll). Ik vermoed dus dat de verwijzing naar de HD in die boot.ini fout is. Ben nu even bezig dit te checken.

edit:
Dit lijkt idd. te kloppen. Heb nu even "multi" vervangen door "scsi" in de boot.ini, zien wat dat geeft.

edit:
Dat deed het dus ook niet, nu zegt ie dat er een schijfconfiguratieprobleem is. Hetgeen dat ik raar vind is dat ie elke schijf aanduidt als 0,0,0,1

[ Voor 51% gewijzigd door Phuncz op 11-10-2005 23:29 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ook het overschrijven van NTLDR en ntdetect.com hielp niet.

edit:
hazaaaa

Als ik alle drives afkoppel lukt het wel. Ik kan nu in Windows. Is er iets dat ik kan doen zodat het nog steeds werkt als ik drives aankoppel ?

[ Voor 62% gewijzigd door Phuncz op 11-10-2005 23:49 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Heb vanmorgen de 200GB afgekoppeld, deze deed raar. Het bleek dus dat ik deze nog steeds aangesloten had :) In ieder geval zonder deze drive start ie ook goed door. Iemand suggesties wat ik moet doen zodat ie wel wil doorstarten met alle drives aangekoppeld ?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik ga vanavond maar formateren dan, blijkbaar toch geen oplossing voor. Nu is mijn vraag: welke drives moet ik afkoppelen ? Uit ervaring weet ik dat ik de onboard P-ATA moet uitschakelen omdat anders een "NTLDR ontbreekt" fout krijg bij eerste boot (de drives schuiven blijkbaar op, waardoor de RAID0 van C: naar E: gaat enzo). Echter nu heb ik ook die Promise kaart erbij gestoken, gaat dit voor problemen zorgen ? Zit er enige structuur in het toekennen van driveletters enzo tijdens en na install ?
Pagina: 1