Toon posts:

Vraag over courier-imap

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem: inloggen vanaf mijn windows bak naar mijn (niet op een lokaal netwerk) IMAP server duurt 8-10 secs. Ik heb al gezocht op dit forum en op google, en meerdere mensen met hetzelfde probleem gevonden, en het komt steeds neer op het aanpassen van /etc/hosts . Dit heb ik gedaan, heb hier het IP waarvandaan ik wil verbinden en de hostname bijgezet, maar heb nog geen succes. Ook heb ik op mijn windows bak een ident server geinstalleerd en de poort daarnaar toe opengegooid in mijn router ( had gehoord dat het hier ook eventueel aan kon liggen ), maar nog steeds geen resultaat helaas :(

Als ik mijn /var/log/messages bekijk zie ik bij elke verbindingpoging het volgende staan:
Oct 11 21:39:27 collect-plus authpsa: IMAP connect from @softdnserror [mijn.ip]
Ik heb een vermoeden dat het hier aan kan liggen en dat de reverse dns lookup nog steeds niet goed gaat, klopt dit en zo ja wat kan ik hier nog meer aan doen?

Bedankt alvast!

Verwijderd

Topicstarter
Heb het inmiddels gevonden;
mijn nameservers stonden niet goed ingesteld in /etc/resolv.conf waardoor ze geen reverse dns lookup konden doen. bedankt flexservers ;)

Mag dus een slotje op.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Ik denk dat hij de reverse DNS van je IP adres probeert te krijgen idd. Heb je een normale internet provider op je client (waar dus waarschijnlijk automatisch een ptr record zal zijn gekoppeld aan je IP) of heb je een eigen lijn met IP adressen? Is er op je server sowieso wel een DNS server beschikbaar?

Probeer eens op je server, en dan even uit mijn hoofd, het commando: "dig -x [mijn.ip]" te typen. Zie je dan bij PTR een leuke DNS hostname staan voor jouw IP? Eventueel kun je (ook uit m'n hoofd) een andere nameserver gebruiken door "dig -x @ns1.mijnnameserver.nl [mijn.ip]" te typen.

Ik denk dat dig ook in de hostsfile kijkt, maar ben er niet zeker van, je ziet dan meteen of dat werkt. Ik weet niet of de hostsfile ook voor reverse DNS werkt eigenlijk, het zal wel. En ik weet niet of de reverse DNS nog wordt gecontroleerd, misschien wel.

Overigens gebruik ik tegenwoordig dovecot, ook een leuke IMAP client. Maar dit probleem moet denk ik sowieso worden opgelost.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
tss, helemaal voor niets getyped... ;(

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Je kunt het (op kleine schaal) ondervangen door het ip en de reverse van de client in de /etc/hosts op de server te zetten:

192.168.0.100 kees.thuis.provider.nl

Voor grotere aantallen wordt dat echter een beetje onhandelbaar. Een cluevolle dsl-provider is dan een betere oplossing.

aanvullingkje:

Wat dig doet maakt op zich niet uit, overigens. Het gaat om het gedrag van je resolver-library. Die kun je beinvloeden, dat wel. /etc/nsswitch.conf is het bestand waar het om gaat, en die wijst min of meer zelf aan hoe en wat. En anders is er nog altijd man.

[ Voor 32% gewijzigd door burne op 11-10-2005 23:50 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de antwoorden in ieder geval :)

Burne: die aanpassing in de /etc/hosts werkte dus niet :(

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Burne schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 23:48:
Je kunt het (op kleine schaal) ondervangen door het ip en de reverse van de client in de /etc/hosts op de server te zetten:

192.168.0.100 kees.thuis.provider.nl

Voor grotere aantallen wordt dat echter een beetje onhandelbaar. Een cluevolle dsl-provider is dan een betere oplossing.

aanvullingkje:

Wat dig doet maakt op zich niet uit, overigens. Het gaat om het gedrag van je resolver-library. Die kun je beinvloeden, dat wel. /etc/nsswitch.conf is het bestand waar het om gaat, en die wijst min of meer zelf aan hoe en wat. En anders is er nog altijd man.
Ik snap dus niets van die nsswitch.conf (ik heb de man natuurlijk nog niet gelezen) ;) Kan je er iets korts over zeggen?

edit:
Oh, ik snap het al. Daar kan je instellen dat /etc/hosts of de DNS als eerste wordt geraadpleegd voor gethostbyname(). Je wilde natuurlijk uitleggen dat dig alleen naar het netwerk kijkt. dig kijkt niet naar /etc/hosts.

[ Voor 13% gewijzigd door Sendy op 12-10-2005 00:37 ]

Pagina: 1