High grade kabels, feit of fictie?

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 14:31

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Er zijn een hoop meningen over kabels. De een zegt dit, de ander dat. Ik ben bezig een thuis bioscoop samen te stellen en ik zie door de bomen het bos niet meer. (hier was een leuke grap te maken, maar die vond ik iets te flauw ;))

Dikke kabels, vergulde connectoren. Het ziet er allemaal prachtig uit, maar maakt het nu echt een groot verschil? Ik denk dat het op de korte afstand weinig of niets uitmaakt (een SPDIF kabel van de dvd-speler naar de versterker waar hij bovenop staat bijvoorbeeld), maar als de afstand groter is (voor de component-videokabel heb ik 5m nodig) lijkt het me wel verstandig om in een wat duurdere kabel te investeren.

Voor de speakerkabels geldt hetzelfde; de lengte naar de speakers moet even lang zijn, en je kunt niet dik genoeg gaan. Ik wil best geloven dat het lengte verschil niet te groot moet zijn, maar als de totale afstand onder de 10m blijft maakt de dikte geen bal uit. Wel is het belangrijk dat de uiteinden schoon en fris zijn en goed strak zijn vastgemaakt.

Graag geen welles-nietes reacties, maar een beetje onderbouwing! :)

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Laat ik vooropstellen dat we deze discussie al heel vaak hebben gehad voor zover ik weet en dat de uitkomst steeds weer is dat de een het onzin vindt en anderen het verschil wel (menen te) zien.

Ikzelf koop iig niet de goedkoopste kabels, maar bij 15 euro voor een scartkabel van 1,5m houdt het bij mij op. Een tulpkabeltje van 3m kost me ook zoiets. Ik koop ze deels omdat ze vast beter zijn qua afscherming, maar deels ook omdat ik ze mooier vind (het oog wil ook wat).

Het meest loze wat ik heb gezien is een vergulde plug aan een optische kabel :X

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er zit best verschil in kabels, je hebt de standaard dropveters, de normale goede kabels, en de overrated & overpriced kabels.

De dropveters zijn prima antennes voor stoorsignalen, de normale goede kabels zijn gewoon goed afgeschermd en hebben stevige connectoren, de overrated & overpriced kabels zouden nog wel eens nut kunnen hebben als je ónder een AM/FM zender woont (enig ander verschil met de normale goede kabels is mij nooit in de praktijk duidelijk geworden)

Bij speakerkabels is het nog dubieuzer; Goed soepel 1,5mm² of 2,5mm² tweelingsnoer moet gewoon voldoende zijn, dunner is vanwege de aansluitingen vaak wat minder praktisch. Bij dit soort lage impedanties lijkt het me sterk dat je last van instraling hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door Tele op 11-10-2005 21:23 ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Hele dikke en dure kabels voor digitale signalen lijken me vrij nutteloos, ik heb de kabelfreaks er eerlijk gezegd ook nog niet echt over gehoord. Het is natuurlijk ook wel heel makkelijk te meten met digitale verbindingen, je kunt 100% objectief het verlies vaststellen.

Als je ziet hoe dun een adertje van een lintkabel van bijv. je harddisk is, dat gaat ook altijd goed (ook door de ECC natuurlijk). Ik zou er in ieder geval geen geld voor over hebben. Natuurlijk is een beetje kwaliteit wel handig, zodat ze niet uit elkaar donderen wanneer je een paar keer verhuist ofzo.

De kwaliteit van analoge verbindingskabels ga ik me echt niet aan wagen, zie de 1e alinea van Grrrrrene's post. :X

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Het maakt echt geen bal uit. Wat uitmaakt is dat ze niet te trillingen van de grond kunnen overbrengen.
Zie:
http://www.hear.nl/cgi-bi...gi?nieuws_id=2615&LIMIT=0

(uit Post hier foto's en specs van je home-cinema! deel 18)

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 18:47

TdV

Bij scart kabels merk ik overigens iets meer verschil. Ik heb 4 verschillende scarts waarbij de duurste (van €35) een helderder en iets scherper beeld dan de goedkoopste (van €15) Vanaf de kabel van €25 wordt het verschil moeilijker te zien. (zijn trouwens respectievelijk een HQ silver/ Lenco/ profigold) De dvd speler heeft wel baat bij de wat duurdere maar voor de digitale tvhome decoder maakt het niet zoveel uit.

Speakerkabel is 4mm dik no-name; ook niet gek duur (€4 de meter meen ik). Daar ben ik ook erg tevreden mee.

Volgens mij moet je inderdaad gewoon niet de allergoedkoopste kopen en ook zeker niet de duurdere modellen tenzij je veel te veel geld hebt.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
pelican schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:31:
Het maakt echt geen bal uit. Wat uitmaakt is dat ze niet te trillingen van de grond kunnen overbrengen.
Zie:

Dat is toch wel een grapje hoop ik? Zijn er serieus mensen die 119 euro uitgeven aan dat soort onzin? :X

* Grrrrrene krijgt altijd medelijden met mensen die niet weten dat ze met zo'n geval overprijsde meuk kopen :X

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 11-10-2005 21:52 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Grrrrrene schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:48:
[...]

Dat is toch wel een grapje hoop ik? Zijn er serieus mensen die 119 euro uitgeven aan dat soort onzin? :X
De Cable Tower is een gepatenteerd ontwerp, perfect afgewerkt en uitgevoerd in hoogglans zwart acrylaat

:D Zegt genoeg: amerikanen die een slecht idee goed willen verkopen, patenteren het gewoon, zodat men denkt dat het iets goeds is :+

Doet me een beetje denken aan dit filmpje :+ :+

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb er verder totaal geen verstand van, maar toen ik dit topic door de active topics zag zwerven moest ik denken aan dit artikel + filmpje: http://revision3.com/systm/avcabling/

Wellicht interessant :)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11
pelican schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:31:
Zie:

Ik kan me van een paar jaar terug een grap van iemand herinneren dat je WC rolletjes onder je kabels moest leggen om ze van de grond te houden.

Die grappenmaker had dit idee dus moeten patenteren, nu is hij te laat.

Man, je staat echt voor schut als je die dingen in je kamer hebt. Dat bedrag ook...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Patent no. 427645236745234: A method to get rich by selling people cable towers :+

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 11-10-2005 22:12 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Echt waar, er wordt over kabels zoveel te veel onzin gepraat, dat niemand door de bomen het bos nog ziet. Wat dat betreft had je dit topic net zo goed "Het grote Kabel-VooDoo topic" kunnen noemen.

Trillingen in de vloer die je speakerkabels beinvloeden oid . . . ik geloof er absoluut niets van. Neem gewoon altijd zo passend mogelijk afgemeten kabels, van een enigszins "te dikke" kabel met OFC-koper ( /me heeft zelfs 6 mm2 ). Zorg er ook voor dat de kabels voor links en recht van gelijke lengte zijn. That's it.

En wat kabels voor interconnects tussen diverse apparatuur betreft: Ik gebruik ouderwetse coax-netwerkkabel (met zilveren dubbel beschermde kerndraad, en verzilverde manteldraad) waar ik vergulde pluggen op heb gesoldeerd met "zilversoldeer". Dus uiteindelijk is elke analoge verbinding met een "losse kabel" per kanaal uitgerust.

Die netwerkkabels kan je vaak met 10-tallen meters tegelijk uit een container trekken als er weer een bankgebouw wordt gereoveerd. Let dan wel ffies op de nummering/type kabels (om de silveren eruit te kunnen pikken).

Lijkt mij voldoende genoeg qua kabels.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2005 23:16 ]

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

TdV schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:40:
Bij scart kabels merk ik overigens iets meer verschil. Ik heb 4 verschillende scarts waarbij de duurste (van €35) een helderder en iets scherper beeld dan de goedkoopste (van €15) Vanaf de kabel van €25 wordt het verschil moeilijker te zien. (zijn trouwens respectievelijk een HQ silver/ Lenco/ profigold) De dvd speler heeft wel baat bij de wat duurdere maar voor de digitale tvhome decoder maakt het niet zoveel uit.
Dat verschil kan ik ook goed merken. Ik had eerst een Ixos kabel (€35) tussen m'n dvdspeler en tv en daar had ik geen enkel probleem mee. Nu heb ik een scart-switch apparaat ertussen zitten en de scartkabel die daarbij zat geeft telkens problemen.
Ik heb ook nog een Ixos coax en optische kabel (uit de Silver lijn). Wel duurder, maar het ging me vooral om de kwaliteit van de connectoren.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11
Connectoren zijn inderdaad nog wel een goede reden om duurdere kabels te kopen. Degelijke vergulde pluggen zijn wel wat extra waard.

Overigens geldt dat alleen voor interconnects; puristen gebruiken geen pluggen voor hun speakerkabels maar strippen om de paar jaar een centimetertje of wat zodat er weer een schoon, niet-geoxideerd stukje kabel aan de terminal zit. Het blijft de meest directe verbinding :) Overigens zie ik mezelf die moeite ook niet nemen, maar da's weer een ander verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-10-2005 22:21 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:20

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Canaria schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 22:16:
[...]

Dat verschil kan ik ook goed merken. Ik had eerst een Ixos kabel (€35) tussen m'n dvdspeler en tv en daar had ik geen enkel probleem mee. Nu heb ik een scart-switch apparaat ertussen zitten en de scartkabel die daarbij zat geeft telkens problemen.
Ik heb ook nog een Ixos coax en optische kabel (uit de Silver lijn). Wel duurder, maar het ging me vooral om de kwaliteit van de connectoren.
Geeft problemen? Wat bedoel je daarmee?

Life is not about specs, it is about joy!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kabeldiscussie...

* teacher duikt weg..

Wise enough to play the fool

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Haha, 119 euro voor een paar plaatjes plastic.. En nog geloven dat er 'vloertrillingen' in je kabels kunnen dringen!! 8)7 |:(

Divide and conquer.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

bartvl schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 22:21:
[...]

Geeft problemen? Wat bedoel je daarmee?
De goedkope scartkabel zit niet stevig vast en bij de minste afwijking krijg ik vervormde kleuren. Dan moet ik de kabel aan de dvdspeler weer even aandrukken en daarna gaat het tijdelijk over.

Mijn scart switch apparaat zit tussen de dvdspeler en de tv. Van de scart switch naar de tv zit de Ixos, de dvdspeler zit dus met een goedkope kabel aan de scart switch (en de digitale tv ontvanger ook).
Omdat ik echt zelden (<2 uur p/m) tv kijk, denk ik eraan om de digitale tv ontvanger via coax op de tv aan te sluiten, dan heb ik de scart switch niet meer nodig en kan de Ixos kabel weer tussen de dvdspeler en de tv.
Mijn tv heeft helaas slechts één scart aansluiting namelijk.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-02 15:02

FlyEragon

Alien Monkeys

Als ik zoveel *meer* geld zou geven voor kabels, zal het natuurlijkel wel mooier klinken voor mij.
*mompelt iets over tussen de oren*

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is echt al tot in de uiterste puntjes uitbehandeld op dit forum. Mijn mening is: er is geen verschil, veel audiofielen vinden dat er wel verschil is.

Ik zou zo zeggen: ga eens luisteren in een winkel en blijf kritisch

Hier heb je er alvast een:
Beste keuze luidspreker kabel ??

En hier een die de topicstarter kan lezen (helaas veel mensen niet, staat in prive forum).
Audio (on)waarheden mbt kabels?

[ Voor 39% gewijzigd door JvS op 11-10-2005 23:35 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.