A8N-SLI werkt niet icm Dual Channel

Pagina: 1
Acties:

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:30

amd187

Ondertitel

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid ivm de topic titel: Dit is niet een topic met een vraag over hoe ik dual channel aan de praat krijg op een A8N-SLI plank.

Ik zit met een vreemd probleem, en zit voor alsnog met de handen in het haar...

De situatie is als volgt:

Een paar weken geleden heb ik een upgrade gedaan aan mijn pc. Te weten een A8N-SLI deluxe moederbord, een Athlon64 3500+ venice en een Asus 7800 GTX TOP. Ik wilde het gaan gebruiken met mijn 2 reepjes TwinMOS geheugen van 512 MB pc3200 CL2.5 die ik nog had liggen. Eenmaal na het inbouwen van het spul gekeken met memtest of het geheugen compatible was met deze plank (khad wat nare ervaringen met een A7N8X deluxe plank welke meteen de eerste seconde al errors gaf met dit geheugen) maar dit gaf na een paar minuten geen fouten dus ik dacht dat dat wel goed zat. Vervolgens Windows XP pro SP2 geinstalleerd, en alle drivers van moederbord en videokaart e.d. Ik heb toen een week of 2 heerlijk gegamed, maar merkte al snel dat bij sommige games 1 GB geheugen net niet genoeg bleek te zijn om lekker te laten draaien.

Eenmaal na een tijd overwegen, had ik besloten een dual channel kit te kopen van 1 GB (2x512 TwinMOS pc3200 CL2.5) Omdat ik geen zin had om eerst weer dit geheugen te verkopen om vervolgens 2x1GB te halen voor veel geld. Eenmaal er in gezet, weer gekeken met memtest of het boeltje wilde draaien, geen errors bij de eerste paar testen dus ik dacht dat zit wel goed. Ik draai dus nu 4x512 MB pc3200 CL2.5 allemaal van TwinMOS.

Na deze week nog lekkerder gegamed te hebben met 2GB geheugen (FEAR draait echt heel lekker nu :9 ) dacht ik op een gegeven moment: even sisoft memory benchmark testje doen. En vanaf dat moment kwam ik er achter dat m'n geheugen dus niet stabiel draait. Deze test wilde maar niet succesvol afronden, elke keer stopt ie halverwege, de ene keer met een reboot, de andere keer met een vastgelopen windows. Voor de rest doet alles (games+windows het prima) Dus dan ga je (ik dan) op zoek naar de oorzaken...

Ik kan het verhaal nu nog langer maken en uitgebreid vertellen wat ik allemaal geprobeerd heb, maar dan leest niemand het meer :+ Dus ik zet het hier zo beknopt mogelijk neer:

-4x512 pc3200 TwinMOS in slot 1,2,3 en 4: sisoft+pcmark04 crash, memtest #6 crash
-2x512 pc3200 TwinMOS in slot 1 en 3: sisoft+pcmark04 crash, memtest #6 crash
-2x512 pc3200 TwinMOS in slot 1 en 2: Alles werkt perfect.
-1x512 pc3200 TwinMOS in slot 1 (elke stick getest) Alles werkt perfect.
-2x256 pc3200 Kingston in slot 1+3: pcmark04 crasht bij test 1 meteen. de rest werkt.
-1x512 TwinMOS + 1x512 Kingston in slot 1 en 3: sisoft+pcmark04 crash, memtest #6 crash
-Verse install winXP op een andere HDD zonder drivers sisoft draaien haalt niets uit.
-BIOS update haalde niets uit.

Conclusie is blijkbaar dus dat TwinMOS in dual channel zowieso niet draait op mijn setup, en Kingston maar half. Ik heb geen enkele test dus 100% kunnen afronden met dual channel enabled met al het geheugen wat ik in huis heb kunnen vinden. Waar kan het nu nog aan liggen? het moederbord of de ingebakken geheugen controller van mijn a64? Of heb ik toch gewoon pech met al dat geheugen wat ik geprobeerd heb, en moet ik toch gewoon voor een ander merk kiezen gekeken naar het feit dat Kingston het nog het beste doet van alles?

Please help? _/-\o_

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-05 21:13
Aan Kingston zal het niet liggen, je hebt vanalles geprobeerd zie ik. Het zal dan idd toch je mamaplank of je a64 zijn, kan je je geheugen niet ergens anders in een moederbord prikken om te kijken hoe het daar reageert (voor de zekerheid)? Als het geheugen het daar wel normaal doet, probeer dan eens te kijken of je het op een ander moederbord kan proberen en gooi hier je a64 en je geheugen op. Als het dan wel/niet werkt weet je of het aan je eigen moederbord ligt of niet....meer weet ik ook even niet :o :9 In ieder geval suc6 ;)

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Het klinkt idd alsof je geheugencontroller (in je proc) niet helemaal ok is.. Of de verbindingen via je mobo lopen niet helemaal jofel. Iets te veel interferentie tussen de sporotjes, en tis al gebeurd..

Ik denk idd dat je je proc en geheugen beter op een ander mobo kan proberen, om te kijken of 't dan wel werkt.. misschien heb je net een maandag-morgen model te pakken..

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
Luukieeee schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 09:58:
Aan Kingston zal het niet liggen, je hebt vanalles geprobeerd zie ik. Het zal dan idd toch je mamaplank of je a64 zijn, kan je je geheugen niet ergens anders in een moederbord prikken om te kijken hoe het daar reageert (voor de zekerheid)? Als het geheugen het daar wel normaal doet, probeer dan eens te kijken of je het op een ander moederbord kan proberen en gooi hier je a64 en je geheugen op. Als het dan wel/niet werkt weet je of het aan je eigen moederbord ligt of niet....meer weet ik ook even niet :o :9 In ieder geval suc6 ;)
Redboost schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 10:35:
Het klinkt idd alsof je geheugencontroller (in je proc) niet helemaal ok is.. Of de verbindingen via je mobo lopen niet helemaal jofel. Iets te veel interferentie tussen de sporotjes, en tis al gebeurd..

Ik denk idd dat je je proc en geheugen beter op een ander mobo kan proberen, om te kijken of 't dan wel werkt.. misschien heb je net een maandag-morgen model te pakken..
Ik heb alleen nog een MSI Infinity II plank op dit moment, ik zal het geheugen daar eens proberen in dual channel. Helaas beschik ik niet over een 2de s939 plank, daarvoor moet ik even iemand gaan zoeken... Ik hoop eerlijk gezegd dat het m'n CPU is, want me mobo uitbouwen en opsturen is echt veel werk :( En zit ik natuurlijk weer net bij de release van FEAR zonder pc :'(

Ik hou jullie iig op de hoogte, meer tips zijn uiteraard welkom, evenals mensen met A8N mobo's in de buurt van Middelburg die me willen helpen :*)

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 14:07
Op deze pagina staat een QVL bestand met door Asus gecontoleerde modules op een A8N-SLI.

http://www.asus.com/produ...148&model=375&modelmenu=1

Er staan wat TwinMos reepjes bij die ook bij gebruik in alle vier banken zouden moeten werken. Ik ben benieuwd naar je bevindingen want ben van plan ook een A8N-SLI te kopen maar kan niet kiezen uit het woud van geheugen :)

[ Voor 3% gewijzigd door 4tune op 12-10-2005 20:18 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Op welke snelheden draai je die latjes? Je kan het beste de timings handmatig instellen:
2,5-3-3-7 @ 2T als je alle reepjes gebruikt. Maar werkt Dual Channel nu ook al niet met 2 reepjes (dus in bank 1 en 3?)? Probeer in dat geval het voltage 0,1 te verhogen (naar 2,7V) en zet de timings wat losser, bijv. 3-3-3-8 @ 2T. Als dat stabiel is, probeer dan eens 1T. Als dat niet stabiel is, is er iets mis met het geheugen en zou ik het omruilen als ik jou was. Ik heb zelf totaal geen problemen met NoName geheugen, dat ik heb overgeklokt: draait 208Mhz ipv. 200 en op strakkere timings dan dat het officieel aankan: 2.5,3,3,7 @ 1T ipv. 3-3-3-8 @ 2T.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Niet dat je er iets aan hebt, maar misschien wel interessant, ik heb hier een a8n-sli deluxe + 3000+ winchester die alleen wil booten in dual channel, maakt niet uit welk geheugen ik er in stop. Doe ik er een venice core cpu in, werkt single channel wel. Zelfde winchester op een andere a8n-sli deluxe werkt single channel ook.

Lijkt dus een combinatie tussen die cpu en die a8n sli deluxe te zijn. (althans bij mij)

[ Voor 23% gewijzigd door |sWORDs| op 12-10-2005 21:13 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
4tune schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 20:17:
Op deze pagina staat een QVL bestand met door Asus gecontoleerde modules op een A8N-SLI.

http://www.asus.com/produ...148&model=375&modelmenu=1

Er staan wat TwinMos reepjes bij die ook bij gebruik in alle vier banken zouden moeten werken. Ik ben benieuwd naar je bevindingen want ben van plan ook een A8N-SLI te kopen maar kan niet kiezen uit het woud van geheugen :)
Bedankt voor de tip, maar daar had ik al gekeken voor ik de plank kocht, en ik heb dus zowieso 2 reepjes van twinmos die 100% zouden moeten werken, evenals een dual channel kit van 2x512 die (nog) niet op die lijst staat. Schrijf nu niet meteen TwinMOS af aub, het is gewoon goed geheugen, ik weet bijna zeker dat het de cpu of het mobo is.
The__Virus schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 21:06:
Op welke snelheden draai je die latjes? Je kan het beste de timings handmatig instellen:
2,5-3-3-7 @ 2T als je alle reepjes gebruikt. Maar werkt Dual Channel nu ook al niet met 2 reepjes (dus in bank 1 en 3?)? Probeer in dat geval het voltage 0,1 te verhogen (naar 2,7V) en zet de timings wat losser, bijv. 3-3-3-8 @ 2T. Als dat stabiel is, probeer dan eens 1T. Als dat niet stabiel is, is er iets mis met het geheugen en zou ik het omruilen als ik jou was. Ik heb zelf totaal geen problemen met NoName geheugen, dat ik heb overgeklokt: draait 208Mhz ipv. 200 en op strakkere timings dan dat het officieel aankan: 2.5,3,3,7 @ 1T ipv. 3-3-3-8 @ 2T.
Sorry, dat had ik er mischien bij moeten zetten....
ik heb het geheugen eerst op de standaard door bios ingevulde settings laten draaien: 2,5-4-4-8 @ 2T
Toen heb ik alles ingesteld handmatig voor waar het geheugen op kan draaien volgens TwinMOS zelf, das dus die 2,5-3-3-7 die je zegt, ook dat hielp niets...
Toen ben ik het voltage gaan verhogen, meteen maar naar 2.8V. Haalde ook niets uit .Ik heb ffs zelfs alles flink ondergeklokt, ook dat hielp helemaal niets :( Ik heb ondertussen ook in die andere pc van me alles gedraaid met die reepjes die ik heb liggen, en daar doet alles het prima. het geheugen is gewoon in orde. En nee, ook in slot 1 en 3 doet het geheugen het niet, fouten in benchmarks en geheugen testjes (staat ook in de TS, maar mischien is die wat te lang voor velen :+ ) de rest van games en windows doet het wel naar behoren.
sWORDs schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 21:11:
Niet dat je er iets aan hebt, maar misschien wel interessant, ik heb hier een a8n-sli deluxe + 3000+ winchester die alleen wil booten in dual channel, maakt niet uit welk geheugen ik er in stop. Doe ik er een venice core cpu in, werkt single channel wel. Zelfde winchester op een andere a8n-sli deluxe werkt single channel ook.

Lijkt dus een combinatie tussen die cpu en die a8n sli deluxe te zijn. (althans bij mij)
Ja dat het werkt is op zich ook niet mijn probleem, booten met alles doet ie gewoon, single, dual, 3 reepjes, 1 reepje, tis gewoon altijd instabiel met benchmarks voor geheugen als het eenmaal op dual channel aan het draaien is....

• Tranzy
  • Laatst online: 03-04 15:43
Hallo,

Ik wil niet echt een nieuw topic beginnen dus doe ik het maar hier .. Ik heb ook een A8N-SLI met 2 setjes 2x 512 Geil Dualchannel PC3200 geheugen (2.5-4-4-8) Dus 2gb in totaal.

Ik heb dit systeem gisteren in elkaar gezet maar merkte op dat ik met 4 reepjes op DDR333 werkte. Ik heb in everest een mem bench gedaan en kwam uit op de 4400mb ongeveer met een leestest. Toen heb ik er 2 uitgehaald en merkte dat ik WEL op DDR400 werkte en een benchmark van 5334 haalde.

Dus ik dacht even logisch te doen en mijn memory settings in de Bios even op 400mhz te zetten met de timings die op het labeltje staan op mijn geheugen. Hij boot gewoon en alles werkt op 400 mhz en een benchmark van 5400.

Heb ik hier goed aan gedaan ...ik heb nog nooit met timings gerommeld. B)

[IMG][http://img329.imageshack.us/img329/2577/memory4wc.th.jpg[/IMG] Afbeeldingslocatie: http://img423.imageshack.us/img423/4861/memory28lg.th.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Tranzy op 13-10-2005 21:15 ]

Ik heb ook een leuke computer..

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
icm met een venice cpu zet dit mobo je geheugen idd standaard op 333 als je met 3 of 4 dims (dual sided) werkt ja... Handmatig op 400 zetten werkt ook prima idd... Dit had je zowieso allemaal wel kunnen vinden in het A8N topic.

Ik snap niet echt waarom je er voor gekozen hebt dit te posten in dit topic waar ik een probleem heb gepost die niets te maken heeft met wat je nu gepost hebt. Ik snap wel dat je er geen nieuw topic voor wilde openen, maar je had deze "vraag" beter in het A8N topic kunnen plaatsen.

• Tranzy
Sorry ..maar vond je topic wel aansluiten op mijn vraag ..misschien niet geheel inhoudelijk... maarja ..niet geschoten..etc...

Maar het kan dus geen kwaad om de timings aan te houden zoals ze op de reepjes staan. Ik heb net een één pass uitgevoerd met memtest zonder errors. Kan ik er nu vanuit gaa ndat het allemaal goed zou moeten werken ?

Thanks alvast

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
De timings die op je reepjes staan zijn de timings die ze vanuit de fabriek garanderen. je zou er dus zelfs nog onder kunnen gaan zitten, maar dan ben je aan het overclocken. Je kan er dus inderdaad wel vanuit gaan dat het werkt. Als je het echt zeker wilt weten moet je memtest gewoon een nachtje laten draaien :)

• Tranzy
ok thanks voor je hulp ;)

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
Het is bij deze opgelost mensen! Ik heb het moederbord RMA gestuurd, en was inderdaad defect. Ik heb vandaag een nieuwe gekregen, en deze doet alle benchmarks gewoon goed :) Weer een probleem minder :D.
Pagina: 1