welke pc spec's voor een thuis servertje??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido09
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 20:44
Hoi iedereen...

Op dit moment heb ik 2 pc's boven staan en wil met een budget van +/- 500 euro een 3e Pc bouwen.
1 pc als game pc (boven)
1 pc als thuis server (boven)
1 pc als media center etc. (woonkamer)

De volgende onderdelen heb ik al (zitten dus in mn huidige pc's)
mobo A7v8x-x ,
mobo MSI K8N Neo2
cpu amd xp2100,
cpu AMD 64 3500+
Mem 512mb pc2700,
Mem 2x512Mb pc3200
Graka Nvidia Tnt2 (oud ;-))
Graka 6600GT Agp
HD 80 GB Pata ,
4x 160Gb Pata
1x standaard kast met 350 watt low budget voeding
1x Chieftec Bigtower met 400 watt Be Quiet voeding

Nou dacht ik zelf om een nieuw socket-a bordje met VGA onboard te kopen daar mn XP2100 erop met de 4x 160Gb schijven en als server te gebruiken.
Van deze pc moeten alle bestanden (films muziek etc) beschikbaar voor de andere pc's zijn en met name de woonkamer pc.

Voor de woonkamer pc dacht ik mn huidig a7v8x-x met een nieuwe cpu (2800 sempron) en de 80Gb schijf met de 6600Gt kaart erin om dus als mediacenter dienst te doen. Tevens een nieuw kastje en een 300watt voeding van Be Quiet (ben ik zeer tevreden over)

Voor de game pc dacht ik aan een 6800 graka en 2 x 80Gb Sata schijven erin en klaar.
(Deze wilde ik halverwege volgend jaar zowieso upgraden naar een sli bord met x2 cpu nieuwe graka)

Er zal nog hier en daar wat geheugen bij moeten maar dat is geen probleem.

Dus heb ik nog een nieuw mobo met vga onboard, cpu, voeding, 2x 80Gb sata, kast en 6800 kaart voor ongeveer 500 euro nodig
Mijn vraag dus, zit ik op de goeie weg??
Met name het servertje moet stil, snelle bestandsuitwisseling en weinig stroom en temp. verbruik.

been there, done that, bought the T-shirt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat heeft dit met Processors, Moederborden of Geheugen te maken :?

Move PMG -> CSL

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit een pats topic of zie ik dat verkeerd?

Voor een thuisservertje heb je aan een xp2100+ op een bordje met onboard vga meer dan genoeg. Ik zou wel uitkijken naar een bordje met onboard vga én gbit lan, als je allerlei files wil streamen dan heb je wel baat bij een dikke datatransfer.

Verder voor je woonkamerpc is stilte wel een must, een sempron of een amd64 2800+ is zeer lekker in zo een systeem, met je 6600 zal je beeld het ook lekker uithouden. Kijk ook hier naar een gbit kaartje oid.

Je game systeem moet je maar lekker zelf naar kijken, ligt eraan waar je tevreden mee bent, de 1 is dat al met een 6800 de ander nog niet met sli 7800....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido09
bedankt alvast voor de snelle reply...

weet iemand een goed socket-a bordje met vga onboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
guido09 schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:45:
bedankt alvast voor de snelle reply...

weet iemand een goed socket-a bordje met vga onboard?
jep... de go van ogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 09:13
een thuis server? PIII-600 lijkt me meer dan genoeg..

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

secoh schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:49:
My thoughts exactly. Wat een overkill allemaal, wat heb je nou aan zo'n snel systeem als ie alleen maar files gaat serven. Voor een fileserver heb je aan een ouwe Pentium-II met laten we zeggen 256 MB geheugen en die TNT2 erin meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

secoh schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:49:
Tenzij je windows XP als OS wilt gaan draaien ;)
Ik heb ook een 600 mhz systeem als thuisserver draaien, het is vooral het geheugen dat op orde moet zijn, 192 MB in mijn geval (Mandriva als OS).
Daarnaast is een goede behuizing ook niet verkeerd. Ik heb creatief wat moeten inbouwen om mijn al mijn harde schijven in te bouwen en te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb hier gewoon een simpele oude P3 450 Mhz. Wel 768 SDram erin gepropt en 200gig IDE, en werkt hier prima als fileserver/router/webserver/ftp/domaincontroller/mailserver. Uiteraard draaiend onder linux (Debian Sarge 2.6 kernel)... En het draait als een zonnetje.

De cpu-fan en powerfan allebei op 5volt gezet en het is nog heerlijk stil.

Ennuh, dan niet zeggen dat ie niks te doen heeft... Gaat alleen aan traffic al zo'n 500 gig per maand doorheen... Extern dan. Intern houd ik niet eens bij :)

[ Voor 19% gewijzigd door Sander op 11-10-2005 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:18
Persoonlijk zou ik eerder de XP 2100 als CPU voor de HTPC gaan gebruiken, ook snel genoeg maar verbruikt veels te veel stroom om als server 24/7 aan te laten staan. Ik zou voor een Socket 754 bordje kijken met onboard VGA, gigabit LAN enz, een Sempron met 64 bits ondersteuning, 90 nm en Cool en Quiet en socket 754 en dan als HD er 1 grote HD aan hangen, in ieder geval niet te veel losse schijven.

Je kunt overigens in plaats van de onboard vga prima je tnt2 kaartje gebruiken, zal imo niet zo enorm veel schelen maar je hoeft tenminste geen geheugen te sharen.

Dus naar mijn mening vooral kijken naar het stroomverbruik van de server welke toch 24/7 aan zal staan schat ik zo, HTPC en game pc van de onderdelen die je overhebt opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:11
Ach ja, het ligt eraan wat je ermee wilt doen. Mijn thuis server wordt gebruikt voor:

- Printerserver
- Backupserver
- FTP Server
- Web Server (.NET)

met een AMD K6 200MHz, 192MB geheugen en gewoon makkelijk windows XP Pro erop. Geen enkel probleem. Ja goed als je met 10 mensen tegelijk een zware .net website wilt openen gaat het wat langzamer, maar voor de rest werkt het prima. Ook remote desktop werkt gewoon goed.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido09
Linux? wat is dat...? :+

Heb totaal geen ervaring met linux ofzo, dus hij moet op windows draaien (xp).
Bovendien gaat ie 24/7 draaien en tevens als download-bak gebruikt worden.

Met remotely anywhere kan ik hem overal vandaan besturen, dus een (in mijn geval) xp2100 lijkt me toch een net begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Waarom zet je er geen NetWare op :Y)? Dan heb je én een veilig systeem, én een mooi OS om mee te patsen.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:54
Hier staat een P3 500 met 256 mb als internet/mail/database server. Niet onwijs veel clients ( < 10 ) maar het draait allemaal rete vlot op Windows 2003. Wat mij betreft voldoet alle hardware wel die je in je lijstje hebt staan. Ik zou zeggen: knikker de 2100 erin, en onderclock 'm nog een beetje om hem nog wat stiller te laten draaien.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

guido09 schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 22:09:
Linux? wat is dat...? :+

Heb totaal geen ervaring met linux ofzo
Zie het als een uitdaging. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Boeit dus echt geen donder. Noem het een server, het komt erop neer dat het gewoon een workstation is die full time aan staat en nog minder uitvreet dan een kantoor computer.

Ik heb ook een "server" draaien. Een oude p2 450 met 320 mb ram en alle grote schijven die ik over had. Filesharing voor alle mp3's, hij draait een scheduled backup van alle andere computers in het netwerk, asp onderdelen van mn website staan erop (statisch ip via no-ip.com). FTP, virusscanner, firewall, connection sharing. Besturing via VNC, hij staat gewoon op zolder dus geen last van eventuele herrie. Server 2003 erop, illegaal maar gewoon voor education purposes :) Draait als een zonnetje en redelijk zuinig.

Zodra je er ook mee wil gaan downloaden... echt 24/7 en laten we zeggen een stuk of wat films en games tegelijk.. dan moet je meteen gaan denken aan minstens 512 mb ram, p4 of athlon of beter. Voornamelijk op java gebaseerde bittorrent clients maken je systeem traag als blubber. Filesharing programma's zijn niet echt bevorderlijk voor de snelheid van je systeem. Als je dat weg zou laten zou een systeem vanaf 300-400 mhz met redelijk wat geheugen al perfect zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixal op 12-10-2005 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Dit gaat wel erg offtopic inmiddels ;)

Voor een download bak met windows is een XP2100+ overkill.

Om even een beeld te scheppen, ik kan een windows 2003 domein met exchange 2003 prima draaien op een Duron 1300 met 512 MB RAM en die daarnaast gebruiken om te downloaden ;)

Zoek even verder op noodzakelijke specs voor een thuisservertje, dan weet je ongeveer wat je nodig hebt :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:04

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Turkish schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 10:05:
....
Voor een download bak met windows is een XP2100+ overkill. Etc
.....
Kan ik me helemaal in vinden.

Als ik naar de lijst met restant onderdelen kijk klopt je combinatie van snel,stil en energie zuinig niet echt. Een 2100+ is dan wel snel maar trekt behoorlijk aan de stekker, voor simpel bestanden delen hebt je zoveel rekenkracht nodig en gezien de omvang van je netwerk is een zware doos geen vereiste.

Aangezien linux niet je ding is zul je in XP of Win2k/2k3 je heil moeten zoeken maar die doen t al redelijk goed op een p3-500 en sneller met 512 MB geheugen (liefst meer).
Zelf heb ik als file/printer server en permanente leech machine een Via Epia M10000 (C3 Eden) Mini-ITX plankje genomen, 512 Mb DDR erop met 30 GB OS drive en een 200 GB 'data' ;) schijf, gok dat deze verzameling 50 a 60 W verbruikt (je 2100+ zal eerder 100+ dan minder verbruiken). Als OS Win2k3 (lang leve SLIM licenties !) wat goed draait, het is niet de snelste oplossing maar bestanden delen gaat goed en met een 100 Mbit netwerk prima te doen (on-board Via-Rhine nic is 10/100 Mbit), daarnaast zal voor je externe netwerkverkeer je ADSL/kabel verbinding de beperkende factor zijn. De plank heeft onboard VGA maar aangezien de server 'headless' op zolder staat is dit van minder belang (snd e.d. zal me worst zijn). Leechen vanuit NNTP mbv NBPro gaat zonder al te veel problemen, binnenkort ga ik er wel 1 GB DDR insteken zodat NBPro minder vaak last gaat krijgen van volgelopen geheugen en wellicht dat de overall performance ook wat beter wordt.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:13
@onboard VGA: XP draait, desnoods geforceerd (opstartopties), op de alleroudste videokaarten denkbaar, dus pak een S3Virge 2 Mb razendsnel PCI videokaartgeval uit die doos op zolder en spendeer je budget aan echt belangrijke opties op je MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

thuisserver voor bestandsdeling: pak een tweedhands PII-400 met flink wat geheugen.

Of een 500 MHz fanless epia.

[ Voor 7% gewijzigd door j-w op 12-10-2005 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier een Compaq/HP DC5100 met een Intel Celeron 2.6 ghz, 512 mb, 1x40gb, 1x300gb, onboard lan, sound, vga en daar draai ik op: Emule, Exchange(10 gebruikers), Windows 2003 Enterprise server, 2 computer aangekoppeld en het draait gewoon simpel weg niet goed. En waarom? Tja die Compaq is zo happy day ding, ook zeer traag, kan niet zo goed tegen warmte en is echt bagger qua prestaties(gezien bij andere gelijke HP machines). Dus ik ga weer terug naar Windows 2000 Advanced server met Exchange 2003 en dat werkte echt meer dan perfect. Als ik wat naar die 40gb kopieer dan loopt die machine gewoon helemaal vast. En die 300gb die hoor je gewoon tikken maar de schijf is gewoon goed maar niet voor deze machine, dus mijn volgende machine zal mijn oude Athlon 2800 64bits worden of mijn oude Intel Pentium IV 2.8 ghz. Ik ben blij als ik die HP kwijt ben(mijn vader ook die dezelfde machine heeft maar dan met een Intel PIV 2.8 en 1gb(met alleen Windows XP Pro)).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Allemaal overkill. Ik heb thuis een P1 133mhz als printer, file, mldonkey en internet verdeel server. Daarnaast draait er ook nog apache en mysql op. Ik heb geen enkele problemen met gemounte dvd images en andere video bestanden afgespeeld via het netwerk. De enige aanpassingen aan dit bakje zijn een 'flinke berg' geheugen (96MB) en 2x 40G via een fastrack raid kaartje. De computer voldoet prima. Het enige probleem dat ik heb is dat hij soms moeite heeft met het grote geheugen gebruik en het grote aantal verbindingen dat mldonkey opent.

Computer draait trouwens wel linux zonder grafisch desktop. 'Beheer' wordt gewoon via ssh gedaan.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Turkish schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 10:05:
Dit gaat wel erg offtopic inmiddels ;)

Voor een download bak met windows is een XP2100+ overkill.

Om even een beeld te scheppen, ik kan een windows 2003 domein met exchange 2003 prima draaien op een Duron 1300 met 512 MB RAM en die daarnaast gebruiken om te downloaden ;)

Zoek even verder op noodzakelijke specs voor een thuisservertje, dan weet je ongeveer wat je nodig hebt :)
Ik ben het niet met je eens dat het overkill is, het ligt er voornamelijk aan wat voor downloader je bent.

Ik heb hier een shuttle met XP1700+, windows xp, 512mb ram, ik msn daar op en download er ook mee. Dat betekent dat ik ongeveer 10 DVD's tegelijk download met azureus, dat betekent dat ie heel plotseling zo traag als shit kan worden omdat er een film aan het hashen is of wat dan ook, dan kan je word of explorer tijdelijk niet opstarten omdat de harddisk fulltime bezig is. Alles slibt dan tijdelijk dicht. Als je dan ook nog server taken erbij zet zoals backups maken, backup van 20 gb tegelijkertijd met azureus is gewoon gaar.

Snellere processor voegt niet echt veel toe, grootste probleem zal volgelopen geheugen zijn en een te trage harddisk. Maar ik vind dat een server met download taken een beetje de plank mis slaat.

Als ik 1 file in azureus heb staan zijn er overigens weinig problemen. Maar als je je bittorrent client voor de rest van de week vol hebt gegooid, en misschien ook nog een ander proggramma voor kleine bestanden er naast hebt draaien.... dan zit ik weleens te wachten voordat ik weer verder kan msnnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 12-10-2005 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Maar op een servertje is het ook niet de bedoeling dat je daarnaast ook nog een word, msn of explorer open hebt staan. Vandaar dat ik het overkill (en velen met mij zo te zien) :P
Een server doet serveren en meer niet imho ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido09
Waahhhh wat een reacties, leuk en informatief...

Ik denk dat ik voorlopig de xp2100 gebruik als "server"cpu en eens kijk hoe het gaat en waar de bottleneck komt te zitten.

Weet iemand uit zn hoofd welke cpu (socket-a) het minste aan Watt verstookt?
Dacht zelf dat de M versies het zuinigste waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 10:33

Krizzie

Progressive Music \o/

Mensen roepen wel leuk neem een langzamere cpu en veel ram, maar als hij niet niet langzamer heeft? :)

Clock die 2100+ terug naar 1000Mhz of lager (liefst via de multiplier anders gaat je ram bandbreedte ook naar beneden en dat moet niet natuurlijk ) Dan verbruikt hij echt niet zo veel stroom. :)

Stop er 512Mb of 1Gb aan ram in dan zit het wel snor :)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:18
Krizzie schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 15:58:
Mensen roepen wel leuk neem een langzamere cpu en veel ram, maar als hij niet niet langzamer heeft? :)

Clock die 2100+ terug naar 1000Mhz of lager (liefst via de multiplier anders gaat je ram bandbreedte ook naar beneden en dat moet niet natuurlijk ) Dan verbruikt hij echt niet zo veel stroom. :)

TS heeft 2 processoren en wil 3 computers hebben dus zal hij er een processor bij moeten gaan halen (evenals moederbord enz maar dat terzijde)

de M versies van de socket a processors zijn wel leuk en aardig maar ik denk dat een socket 754 sempron, zoals eerder al gezegd nog minder verbruikt, sneller / even snel is en meer functies biedt. Mensen met leuke verhaaltjes dat ze een pentium 1 of 2 als server gebruiken is allemaal fantastisch, maar het is absoluut niet direct overkill om met nieuwe hardware aan de slag te gaan.

Persoonlijk heb ik een Duron 1600 als server met 768 DDR geheugen. Hier draait Windows 2003 enterprise op en daarin een vmware machine om te downloaden. Ik wil gewoon graag server en downloads apart houden maar niet 2 machines gaan draaien. Ik had dit eerst draaien op een Athlon 700 met 512 SDram geheugen maar dat schoot dus echt absoluut voor geen meter op.

En daarbij durf ik rustig te zeggen dat voor nieuwe hardware socket A gewoon dood is en dat je beter meteen kunt gaan voor socket 754.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

ik heb een pentium 2 laptop van comprak met 128mb met w2k erop al twee jaar draaien (24/7). Enige nadeel van dat ding is dat de schijf te klein is van wat ik aan torrents down :9 . Kortom; hou het simpel en goedkoop.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 23:37
offtopic:
weet niet wat iedereen hier loopt te zeuren over dat TS een 2100xp als server heeft, maar ik heb een 3000xp als server staan met 1024 mb ram.. Reden, over na upgrade.. Misschien is dat bij de TS ook wel zo, dus reken m daar niet op af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:52
gideon82 schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 22:45:
offtopic:
weet niet wat iedereen hier loopt te zeuren over dat TS een 2100xp als server heeft, maar ik heb een 3000xp als server staan met 1024 mb ram.. Reden, over na upgrade.. Misschien is dat bij de TS ook wel zo, dus reken m daar niet op af
Ik zou het ook niet erg vinden als ik dat over zou houden, maar het is ten eerste al niet energie zuinig en waarschijnlijk ook niet zo koel.
Als ik een XP3000+ over zou houden, zou ik die eerder proberen te verkopen ofzo en dan iets van een P3-700 of 1000 ofzo aanschaffen, dat is meer dan snel genoeg, je houdt nog wat geld over ( voor harde schijven ofzo, dat is leuker om over te hebben in een download-bak / file-server) en het is ook wat zuiniger wat betreft energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

SneakyViper schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 23:18:
[...]

Ik zou het ook niet erg vinden als ik dat over zou houden, maar het is ten eerste al niet energie zuinig en waarschijnlijk ook niet zo koel.
Als ik een XP3000+ over zou houden, zou ik die eerder proberen te verkopen ofzo en dan iets van een P3-700 of 1000 ofzo aanschaffen, dat is meer dan snel genoeg, je houdt nog wat geld over ( voor harde schijven ofzo, dat is leuker om over te hebben in een download-bak / file-server) en het is ook wat zuiniger wat betreft energie.
koop dan een leuk fanless epia bordje. Superzuinig (veel zuiniger dan een P3-700), koel en fanless!

http://www.mini-itx.com/hardware/intro.asp

[ Voor 5% gewijzigd door j-w op 14-10-2005 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Krizzie schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 15:58:

Als je niet langzamer hebt is het klote inderdaad. Toch zet ik liever niet zwaardere hardware in dan nodig.

Als ik nu een computer moest samenstellen voor het delen van internet zou ik daar gewoon iets voor rond de 500 mhz voor pakken bijvoorbeeld. Die kan dat prima (en nog veel meer servertaken erbij ook).

Als je niet lager dan 2100 hebt is het natuurlijk niet stom om het als server te gebruiken. Echter zou ik daar een net systeempje van maken en doorverkopen. Dan kan je ergens anders vandaan voor 25 euro een servertje maken die alles kan.

Bij mij thuis staat denk ik alweer 4 of 5 jaar een servertje aan, hij is nog nooit vastgelopen of wat dan ook, enige reden voor downtime is software upgrades of stroomstoringen. Ik gebruik hiervoor altijd verouderde hp systemen omdat ik daar vaak gratis aan kan komen. Die gebruiken voedingen van 100 watt. Uiteindelijk scheelt dat behoorlijk met een 2100+.

Dus de overweging gaat bij mij eerder over bezuiniging bijvoorbeeld. Als ik een terreinwagen en een sedan had ging ik niet met de terreinwagen op vakantie over de snelweg, dat zou nutteloze verspilling zijn t.o.v. een zuiniger type auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:10

McMiGHtY

- burp -

Pantagruel schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 10:21:
[...]

Als OS Win2k3 (lang leve SLIM licenties !) wat goed draait, het is niet de snelste oplossing maar bestanden .
Dan zou ik toch even de SLIM Licentie doorlezen aangezien je nu illigaal bezig bent. Server(s) mogen niet aan medewerkers aangeschaft worden. Dit geld ook voor bv. Exchange/Netware/SQL Server/Sharepoint

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:04

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

blaat

[ Voor 105% gewijzigd door Pantagruel op 15-10-2005 13:28 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido09
Zoals gezegd probeer ik het eerst met de XP2100 als server (evt. terug klokken).
Voor de woonkamer pc dacht ik aan een S754 bordje met een box 2800+ ofzo erin, samen met de 6600GT graka zou dat toch genoeg als mediacenter app. moeten zijn.
Of heben jullie andere ervaringen ideeen?

Heb hier inmiddels een leuke kast voor gevonden: de Coolermaster desktop Cavalier 4 (CAV-T04)
link: cavalier

[ Voor 32% gewijzigd door guido09 op 15-10-2005 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Laatst online: 13:13
guido09 schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 10:25:
Zoals gezegd probeer ik het eerst met de XP2100 als server (evt. terug klokken).
Voor de woonkamer pc dacht ik aan een S754 bordje met een box 2800+ ofzo erin, samen met de 6600GT graka zou dat toch genoeg als mediacenter app. moeten zijn.
Of heben jullie andere ervaringen ideeen?

Heb hier inmiddels een leuke kast voor gevonden: de Coolermaster desktop Cavalier 4 (CAV-T04)
link: cavalier
Let erop dat voor media/woonkamer PC's de geluidsproductie erg belangrijk is. Hoewel een 2800+ het vast uitstekend doet, zou ik overwegen een tray + Zalman koeler te nemen. Let ook op je andere fans en voeding.
Pagina: 1