Panaflo FBA09A12H rpm sensor

Pagina: 1
Acties:

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07-2025

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Tot mijn verbaasing heb ik een Panaflo FBA09A12H 92mm High Industrial Fan gevonden in mijn kast met oude pc spullen, blijkbaar heb ik deze fan vroeger een keertje uit een ouwe 386 gesloopt ofzo.

Deze fan ziet er nog splinternieuw uit, heel klein beetje stof, en hij klinkt zeker niet vreemd als ik 'm op 12v aansluit, dus bruikbaar is deze zeker!

Nu heb ik op het internet zitten zoeken naar de specs van deze fan, en hij presteert precies zoals ik wil.Ik wil de Panaflo van gaan regelen met een fan controller die voorin mijn kast is gemonteerd.Ik heb namelijk momenteel een Vantec Tornado gemonteerd maar ik vind deze toch teveel herrie maken voor op mijn kamer, het is een goeie fan om te gebruiken met Lanparty's bijv :D

Info over deze Panaflo fan :

2850 RPM fan speed
56.8 CFM air flow
35.0 dBA noise level

Voor meer informatie heb ik een PDF bestand gevonden van Panasonic zelf :
http://www.panasonic.com/...nce/pdf/fans/i/fbl09a.pdf

Helaas zit er op deze fan geen RPM sensor kabel, dus standaard gesproken zou het niet mogelijk zijn om de RPM van deze fan te kunnen lezen.

Op deze site kun je betere foto's vinden van de fan :
http://www.techwatch.com.au/reviews/hardware/panaflo92mm/

Op de onderstaande foto kun je zien vlakbij de motor zien dat er een stekker is met een 3e lege plek voor een kabel, ik heb die stekker van mijn fan afgehaald en ik zie dat er een ijzeren pin gesoldeerd is op de printplaat van de motor. Blijkbaar kan ik in principe dus een kabel met een 3 pin connector daarop solderen.

Mijn vraag is, zou deze "lege" pin gebruikt kunnen worden om toch de RPM te kunnen lezen?
Ik kan nergens op Internet/Panasonic site informatie vinden over de ongebruikte pin.....

Afbeeldingslocatie: http://www.techwatch.com.au/reviews/hardware/panaflo92mm/high-big.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door HENNEP op 11-10-2005 19:19 ]

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Zijn er mensen die mij hiermee kunnen helpen?
*schopje*

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Waarom probeer je het niet gewoon? Dan kan je daarna ons vertellen wat de uitkomst was :) Er kan niet echt veel misgaan imo

Instagram / YouTube

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Eerlijk gezegt ben ik een beetje bang om een kabel op die "lege" pin te solderen en dan op mijn moederbord aansluiten en de risico lopen dat ik een kortsluiting creeër.

Zijn er misschien apparaten waarmee je RPM's van een fan kan lezen? Ik bedoel afgezien van een aansluiting op een moederboerd.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:35

Nox

Noxiuz

HENNEP schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 11:35:
Eerlijk gezegt ben ik een beetje bang om een kabel op die "lege" pin te solderen en dan op mijn moederbord aansluiten en de risico lopen dat ik een kortsluiting creeër.

Zijn er misschien apparaten waarmee je RPM's van een fan kan lezen? Ik bedoel afgezien van een aansluiting op een moederboerd.
een aerogate. (fancontroller met ander display voor uitlezing is ook goed)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
ik denk niet dat er veel andere dingen kunnen zijn waar die lege pin voor kan dienen , ik heb dit trouwens ook gehad met compaq fans, werkten goed met rpm uitlezing .....

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Zelf heb ik toevallig ook dezelfde fan met idd 2 draden uit mijn compaq proliant 800 server gesloopt en ook een 3e draad aangesloten. Werkte bij mij perfect!

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
hey ragingbull heb jij toevallig msn?
zo ja zou je mij dan toe kunnen voegen?
check mijn e-mail adres maar bij mijn Profiel.

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Nou ik heb er een kabel op gesoldeerd, en vervolgens aangesloten op mijn mobo
In de bios geeft de RPM sensor niets aan.

Ik heb mijn soldeer gecontroleerd en de kabel ook, blijkbaar werkt de sensor niet...
Enig idee waar dit aan kan liggen?
De soldeer punt van de "sensor pin" is goed op de printplaat te zien van het motortje.....
Pagina: 1