Toon posts:

Internet sharing bij een computer-to-computer via WIFI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb het volgende probleem.

Ik heb een 'hoofd' computer. Die heeft een Ethernetkaart voor internet verbinding. En een Wi-Fi kaart voor draadloze verbinding. De Wifi-kaart heeft een fixed ip-adres, de Ethernet kaart krijgt er een toegewezen door de internet provider.

Ik heb een laptop, deze heeft alleen een Wi-Fi kaart erin zitten. Deze heeft ook een fixed ip-adres.
Twee zijn met elkaar verbonden via een computer-to-computer netwerk (ad-hoc). Ik kan de hoofd computer zien op de laptop.

Op de hoofd computer staat Windows XP 2 Pro (engels) met een MCAfee firewall. De firewall is ingesteld zodat het IP-adres van de laptop doorgelaten wordt. De Windows firewall is uitgeschakelt.
Op de laptop is Windows XP SP2 Home edition geinstalleerd. Op de laptop is ook de Windows firewall uitgeschakeld (er is helemaal geen firewall zelfs!).
Ik log zowel op de Laptop als de hoofd computer in met Johan (beide geen wachtwoord) en ben op beide admin. Ik heb ze beide in dezelfde werkgroep geplaatst.

Ik heb nu de volgende problemen:
1) Gesharede mappen op de hoofd computer kan ik niet zien. Ik zie wel de hoofd computer staan, maar voor de rest krijg ik foutmeldingen als ik hem probeer te benaderen. (in mijn knutsel woede heb ik het ook voor elkaar gekregen dat de twee computers elkaar toch niet meer zien :? )
2) Ik kan de internet verbinding niet delen van mijn hoofd computer met de laptop.

Ik vermoed dat het een of andere rechten kwestie is.

Kan iemand mij hiermee helpen??

Alvast bedankt.

GrtZ,
B

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2005 18:48 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
De mappen lijkt op een rechtenprobleem.
Je internet; waarmee deel je het internet ? ICS of een ander programma ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft de mappen. Everyone heeft leesrechten. Meer dan dat wil ik niet geven om te voorkomen dat ik teveel deel met de buurtjes :-P

Wat betreft het share gedeelte.
Ik heb op dit moment ICS aan staan.
Ik heb het geprobeerd met een proxy server, maar ik vermoed dat ik vanaf de laptop de hoofd computer gewoon niet op mag, maar zeker weten doe ik het niet.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Zet eens een wachtwoord op de accounts, of stel in via gpedit.msc dat users zonder wachtwoord toegestaan zijn.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-04 14:50
Let je wel op dat de default gateway op je laptop het IP nummer staat van je "hoofd" computer. Dit geld ook voor je dns

[ Voor 46% gewijzigd door Rayzilt op 11-10-2005 19:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kaassoevlee schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 18:54:
Zet eens een wachtwoord op de accounts, of stel in via gpedit.msc dat users zonder wachtwoord toegestaan zijn.
Heb ik gedaan, maar hiermee verbeterd de situatie niet :-(

Verwijderd

Topicstarter
Harley538 schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:56:
Let je wel op dat de default gateway op je laptop het IP nummer staat van je "hoofd" computer. Dit geld ook voor je dns
Even wat vraagjes.

Ik heb twee kaarten in hoofd zitten:
1 de wifi kaart (vast IP adres)
2 De ethernetkaart (wordt toegewezen door de provider)
Welke van de twee IP adressen heb ik nodig, ik hoop de eerste, wnat anders kan ik de laptop steeds na opnieuw opstarten van de hoofdcomputer opnieuw configureren. :-)

En een andere vraag moet ik hetzelfde IP-adres dat ik invul bij de gateway invullen bij de DNS,
Of moet ik de DNS nemen die bij de netwerk kaart staat. Want die zijn beide leeg?

Groeten,
B

Verwijderd

Als default gateway moet je het ip-adres van de wifi kaart opgeven. Je default gateway moet namelijk in hetzelfde netwerk staan.

• Digihelp ®
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04 09:13
Probeer anders eens handmatig een verbinding te maken. Open een dos box met cmd en typ in:
NET USE N: \\ip\share

Uiteraard moet je ip vervangen door het IP adres van de vaste computer en share door de naam van de gedeelde map.

Username / Password is niet nodig omdat je aangaf dat die hetzelfde zijn, en windows gebruikt automatisch die credentials.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 09:36:
Als default gateway moet je het ip-adres van de wifi kaart opgeven. Je default gateway moet namelijk in hetzelfde netwerk staan.
Dit heb ik gedaan, maar helaas geen verbetering. :X

Ik heb toch het vermoeden dat het een rechten kwestie is. Dat ik op een of andere manier geen toegang krijg tot de 'hoofd' PC... Maar goed, blijft een wilde gok hoor.

Iemand hier heeft voorgesteld om het eerst eens met kabeltjes aan de praat te krijgen. Ga ik binnenkort ook maar eens doen dan... Maar suggesties tips en andere zaken zijn van harte welkom.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2005 16:07 ]

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-04 14:50
Heb je je DNS ingesteld?

Kan je pingen naar www.google.nl of 66.249.93.99

Als je op www.google.nl een antwoord krijgt dan is het goed.

Als je alleen op het ip nummer een antwoord krijgt, dan heb je wel internet maar is je DNS niet goed ingesteld. Je DNS ip nummer is hetzelfde als je Default Gateway ip nummer
Pagina: 1