Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] badcaps vervangen.

Pagina: 1
Acties:

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:18
Dit is een oude verhaal dat vast al erg vaak is uitgekouwd, dus ik hoop dat jullie even geduld voor me hebben...

Op mijn College blijken we een hele partij computers te hebben die slechte condensatoren bevatten, nou willen we ze eigenlijk nog een jaartje gebruiken maar alleen maar als we er zeker van zijn dat ze stabiel zijn (wat ze nu niet zijn).
Dus was het idee dat ik de condensatoren zou vervangen, en om mij erin te verdiepen was ik hier een beetje aan het graven en kwam ik dit topic tegen:
[rml][ EL] Condensators vervangen mobo[/rml]
wat mij heeft doen twijfelen.

Op dit moment hebben we alleen 10V 4700uF 85graden (gewone?) om de 6,3V 4700uF 105graden (low-esr? [van het gewraakte lelon]) condensatoren vervangen.
Kan ik beter wachten tot we condensatoren hebben met dezelfde specs?

[Op zich moet ik eerst 1-2 computers proberen en als het goed werkt nemen we de hele partij onder handen.]

Verder vroeg ik mij ook nog af (dit was eigenlijk de vraag die ik wilde onderzoeken tot ik de bovengenoemde thread las) of er een soort test is waarmee ik nadat de condensatoren zijn vervangen kan vast stellen dat de computer geheel stabiel is [voor wat de condensatoren betreft], dat willen we graag weten voor we de computers weer terug zetten in de werkruimten....

Alvast bedankt.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Elco's mag je vervangen voor elco's met dezelfde capaciteit en dezelfde voltage of hoger. Die 10volt 4700uF kunnen dus prima ipv de 6.3volt 4700uF. Let alleen wel dat je de low-esr versie hebt. Dus in dat geval zou ik wel even wachten totdat je die hebt. Maar die 10 ipv 6.3 maakt geen zak uit :)

En tja PC's kun je stressen met 3dmark of burn7k :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Keeper of the Keys
De stress op de pc in zijn geheel zal me een idee geven hoe de elco's zich over het algemeen gedragen?
Zijn er bvb. scenario's waarvan het goed is die ook te testen [hierbij denk ikaan wegvallen stroom, reboot, paar keer booten] of is er niet zoveel te testen daar behalve zien datde computer een tijd lang stabiel draait?

Overigens hoe kan ik weten wat de esr-waarden zijn van de condensatoren die ik heb?
Voorlopig is degene die misschien een test-apparaat heeft er niet...

[op degene die ik had gekocht om een test run te doen (die 10V dingen) kan ik geen merk vinden (tenzij rechthoek s m een merk is?)]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Als je een oscilloscoop op je elco zet kan je iig meten of de elco goed zijn werk doet, normaal mag je dan geen golf zien.

Daarnaast, voor low-esr types, gewoon ff vragen bij je lokale electronica boer. Die weet er ongetwijfelt meer over.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Die 4700uF, 6.3 volt's zijn te krijgen bij de moederbord fabrikant. Zit stukken netter, en dat werkt dan gegarandeerd goed.

Overigens kun je die 10volt's prima gebruiken, maar ik zou wel voor de LOW-ESR 105 graden caps gaan.

• Keeper of the Keys
//Sorry dat ik jullie nog eens stoor, maar:

Ik was net met onze Electronica-magazijn mensen in hun catalogus aan het kijken, en nou zijn we niet helemaal zeker welke caps nou goed zijn voor dit doel:

Bij de meeste wordt helemaal geen vermelding gemaakt van een ESR waarde,
Er is er een die dat wel doet, de BC 120 serie heeft een max. ESR waarde van 45mOhm @ 100Hz, is dat een lage waarde of juist niet?
Deze cap is alleen wel de verkeerde form-factor dus dat zou moeilijk zijn hem te monteren.

De andere kandidaat is de Panasonic FC serie
FC-series Low Impedance 105 deg.
Impendance 0,025 Ohm
Ripple 2310 mA
Deze is wel de juiste form-factor en lijkt als de impedance hetzelfde is als de esr beter dan de eerst genoemde te zijn.
Is de FC-serie geschikt?

Bij voorbaat dank.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 20:43
De panasonic FC serie is inderdaad een low esr/105C serie en is geschikt zijn voor je mobo repair. Zie ook: http://www.motherboardrepair.com/index.php?sec=partinfo
In te kopen bij o.a. digikey die ook geschikte elco's van het fabrikaat nichicon voert.
Pagina: 1