Toon posts:

Bios versie voor 64 bit cool & quiet

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een Acer 1522 WLMi en heb (per ongeluk) de bios geflashed naar de 64 bit versie.... Nu heeft Acer een syteem waarbij je de bios kunt bekijken via een hotkey en daar minieme aanpassingen kan doen, er is in ieder geval een optie waarbij je kunt kiezen voor 'enable auto dim' maar nu ik deze nieuwe bios erop heb schakelt de fan heel even terug om 10 sec later weer constant aan te gaan, nu draait de fan bij deze laptop altijd wel redelijk snel max maar dit is echt anders dan eerst.

Eerste vraag, kan dit komen door de bios flash en kun je gewoon terug flashen naar oudere (v1.09)?

Verder las ik over de cool en quiet functie en dat deze niet met alle moederborden werkt...Via k8n800 maar las vervolgens (op AMD forum) dat vanaf windows 2000 niet meer tab van cool n quiet te zien was en dat je gewoon je energie schema op minimaal moest zetten.

Heb echt overal gezocht maar kan nergens vinden of ik hier nog iets aan kan veranderen...

p.s. Er staat we een topic over terug-flashen maar daar heb ik niet zoveel aan, ik wil namelijk eerst weten of het nodig is.

bvd

Verwijderd

Topicstarter
wordt een bios flash ook ongedaan gemaakt door herstelpunt te kiezen, misschien idee?

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:49
Een herstelpunt? Als je bedoelt in Windows vraag ik mij dit af, aangezien dit alleen Software-matig is en niet Hardware matig (tenzij het drivers e.d. betreft). Ik denk dat je een Bios Flash als een Firmware update moet zien, zo zou ik het in ieder geval zien :) Je zal dus je Bios moeten resetten denk :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:21
Een herstelpunt in Windows bedoel je? Nee, daar wordt je BIOS flash niet mee ongedaan gemaakt.
Maar ik bregrijp niet helemaal wat je bedoelt met 64 bits versie van BIOS.... bedoel je dat deze ondersteuning biedt voor 64 bit processoren? En wat is nu dan het probleem met die BIOS?

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Verwijderd

Topicstarter
Nou op de site van Acer kun je de nieuwe bios downloaden v1.11 deze is bedoelt voor xp64 staat er, maar als ik het goed begrijp dien je dan ook de drivers enz te vervangen en om te zetten naar deze versie ( er staan allemaal andere drivers ook op deze site http://support.acer-euro.com/drivers/ftp/ftp.html - notebook-acer 1520 ).

maar het is niet de bedoeling om over te schakelen naar xp64

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:21
Het lijkt mij dat die BIOS versie niet alleen maar werkt met XP-64 hoor, denk dat ze bedoelen dat dat de beste BIOS is voor XP-64, maar lijkt me dat je hem nog gewoon kan gebruiken in een 32-bits XP.

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Verwijderd

Topicstarter
ja dat is verder ook niet zo'n probleem, alles werkt nog prima, maar nu blijft mijn fan de hele tijd aan en dit was hiervoor niet zo.... Ik kan hem 10 sec uitzetten door in het Acer 'bios-menu' (heel karig) auto-dim enable aan en uit te klikken maar ik heb echt zeeeeeer sterk het idee dat dit niet zo was voor dat ik de bios flashte

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
installeer eens de cool 'n quiet driver, die je op www.amd.com kunt vinden.

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

dan flash je m toch weer terug als je dat niet bevalt? Gewoon op zoek gaan naar de vorige versie en terugflashen. BIOS flashen is trouwens alleen nodig voor bugfixing of ondersteuning van nieuwe processors, werkt je huidige systeem prima dan kun je het beter zo laten :).

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Topicstarter
terug flashen lijkt niet mogelijk (gezien vorige topics) en op de site van AMD is het enige dat ik vind over Cool & Quiet voor athlon 64 dit:"

AMD Athlon™ 64 Processor Cool'n'Quiet Software for Windows ME and Windows 2000, Version 1.0.8.1 - AMD Cool'n'Quiet! Technology allows the system to dynamically and automatically select the CPU speed, Voltage and Power combination that match the instantaneous user perfomance need. These changes can happen as often as 30 times per second. Note: This driver is for Desktop Athlon 64 systems only.

ik heb een desktop vervanger maar dit lijkt me niet de bedoeling toch?

Deze staat er ook maar dan blijf ik dus de 64 versie draaien: "AMD Athlon™ 64 Processor Driver for Windows XP x64 Edition and Windows Server 2003 x64 Editions Version (exe) 1.2.2.1 - Allows the system to automatically adjust the CPU speed, voltage and power combination that match the instantaneous user performance need. Download this Setup Installation program (EXE) to automatically update all the files necessary for installation. This package is recommended for users whom desire a graphical user interface for installation. This .EXE driver is a user friendly localized software installation of the driver designed for end-users. This driver supports AMD Athlon 64 processor on Windows 64 bit OS. "

en moet ik dan niet alle drivers updaten????

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

je hoeft alleen de C&Q te updaten maar hoezo zou je niet gewoon terug kunnen flashen? (op de desktop is het prima mogelijk, ik weet niet of er speciale restricties zijn bij laptops?).

C&Q kun je zowel gebruiken voor de gewone Athlon 64 als Athlon 64 mobile, misschien is daar een speciale driver voor benodigd maar dat lijkt me sterk.

hier staat trouwens de processordriver voor de mobile versie, alleen zou je met CPU-Z even moeten kijken of je een Athlon 64 of een A64 mobile erin hebt zitten :)

[ Voor 32% gewijzigd door SleutelMan op 11-10-2005 23:14 ]

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Topicstarter
De juiste driver gevonden op amd.com en de oude eraf gegooid....... Nog steeds geen C n Q tab maar met progje powernow dashboard en via configuratiescherm- syteem enz duidelijk te zien dat processor terug gaat naar ongeveer 792 MHz. Fan is zo stil als het maar kan

SUPER...

thnx all

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 13:21:
De juiste driver gevonden op amd.com en de oude eraf gegooid....... Nog steeds geen C n Q tab maar met progje powernow dashboard en via configuratiescherm- syteem enz duidelijk te zien dat processor terug gaat naar ongeveer 792 MHz. Fan is zo stil als het maar kan

SUPER...

thnx all
Mooi om te zien dat het werkt :). C&Q tabblad verschijnt ook niet als je de processordriver installeert, je hoeft alleen het energieschema op minimaal hebben staan en hij klokt al netjes terug ;).

Logius | Somda | Twitter

Pagina: 1