Ik heb een nieuwe 300 GB SATA 16 maxtor maxline schijf gekocht, alleen ben ik na het lezen van de uitstekende faq's nog niet helemaal uit de schijfindeling.
situatie als volgt:
ik heb 1 60 GB schijf (IDE)
ik heb 1 80 GB schijf (IDE)
ik heb 1 160 GB schijf (IDE) via use 2.0 aangesloten
en nu dus die 300 GB SATA
Ik heb een asus k8vse deluxe mobo met 1 gb ram.
Na het lezen van de FAQ kom ik tot de volgende conclusies:
-os,temp,swap op snelste schijf (SATA schijf lijkt me)
- liefst zo min mogelijk partites (omdat ik al 4 schijven heb en data dus goed verdeeld kan worden
- ik wil geen RAID
- usb heb ik 2 partities: NTFS en FAT32. Dit omdat ik ook wel eens aan win98 pc's hang
op de FAT32 partitie van mijn usb schijf heb ik al m'n mp3's staan (50 gb). NTFS van die schijf is divx films+ installs van programma's
Goed nu dus verder.
Ik had dus het volgende scenario bedacht:
C: 20 GB voor os en swap
D: 80 GB voor data
E: 60 GB voor data
F: 80 GB voor mp3 (USB) fat 32
G: 80 GB voor film
H: 280 GB voor data
Alles ntfs geformateerd. Clustergrote ben ik nog niet uit wat het best is. Het lijkt me zo klein mogelijk wel handig, maar aan de andere kant ben ik ook een videoeditor (amateur). Dilemma dus.
vragen:
- is het wel zo handig om de h 280 gb te maken? is dat niet te groot? wordt ie er traag van ?
- clustergrote
- is het zowieso wel slim om alls ntsf te formateren?
- belangrijkste vraag: als ik mijn os (win xp) op de c zet. Zal ik ook alle program files hierop zetten? of kan ik beter het OS op een andere schijf zetten? (dit omdat de schijfkop anders de hele tijd moet verplaatsen? tussen c en h? aangezien op h de meeste data staat)
- waar zet ik de swapfile? lijkt me de snelste schijf, maar is dit wel het best?
Kortom nog een hoop vragen, hopelijk hebben jullie een antwoord!
Ok
situatie als volgt:
ik heb 1 60 GB schijf (IDE)
ik heb 1 80 GB schijf (IDE)
ik heb 1 160 GB schijf (IDE) via use 2.0 aangesloten
en nu dus die 300 GB SATA
Ik heb een asus k8vse deluxe mobo met 1 gb ram.
Na het lezen van de FAQ kom ik tot de volgende conclusies:
-os,temp,swap op snelste schijf (SATA schijf lijkt me)
- liefst zo min mogelijk partites (omdat ik al 4 schijven heb en data dus goed verdeeld kan worden
- ik wil geen RAID
- usb heb ik 2 partities: NTFS en FAT32. Dit omdat ik ook wel eens aan win98 pc's hang
op de FAT32 partitie van mijn usb schijf heb ik al m'n mp3's staan (50 gb). NTFS van die schijf is divx films+ installs van programma's
Goed nu dus verder.
Ik had dus het volgende scenario bedacht:
C: 20 GB voor os en swap
D: 80 GB voor data
E: 60 GB voor data
F: 80 GB voor mp3 (USB) fat 32
G: 80 GB voor film
H: 280 GB voor data
Alles ntfs geformateerd. Clustergrote ben ik nog niet uit wat het best is. Het lijkt me zo klein mogelijk wel handig, maar aan de andere kant ben ik ook een videoeditor (amateur). Dilemma dus.
vragen:
- is het wel zo handig om de h 280 gb te maken? is dat niet te groot? wordt ie er traag van ?
- clustergrote
- is het zowieso wel slim om alls ntsf te formateren?
- belangrijkste vraag: als ik mijn os (win xp) op de c zet. Zal ik ook alle program files hierop zetten? of kan ik beter het OS op een andere schijf zetten? (dit omdat de schijfkop anders de hele tijd moet verplaatsen? tussen c en h? aangezien op h de meeste data staat)
- waar zet ik de swapfile? lijkt me de snelste schijf, maar is dit wel het best?
Kortom nog een hoop vragen, hopelijk hebben jullie een antwoord!
Ok