Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Antec Sonata II niet stil?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Antec Sonata II met bijgeleverde voeding van 450 Watt en een Asus A8N-E moederbord en een Athlon 64 3500+..

Nu vind ik de kast helemaal niet stil. Daarmee bedoel ik, die kast is niet stiller dan een budget pc kast. De voeding is wel relatief stil (omdat de externe fan van de voeding nagenoeg nooit draait) maar de fan aan de achterkant van de kast maakt veel te veel lawaai en de fan van de CPU wordt niet goed gedempd.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het is een mooie kast, maar stil... jammer genoeg niet.

Of doe ik iets verkeerd? Is die case fan misschien niet goed aangesloten? De schakelaar ervan staat op "low" (er zijn 3 settings) maar ik dacht dat die fan dynamisch geregeld wordt.

Graag jullie advies.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Misschien moet je dan es die fan aan de achterkant in een lager standje zetten, en een stille CPU fan nemen. En je kunt natuurlijk ook de Cool en Quiet features van je bord gebruiken, maar dan mag je juist niet de regelaar van de kast gebruiken.

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 09:51

HENNEP

Just Someone

het toch eigenlijk ook wel logisch dat aan de achterkant van de kast wat meer geluid te horen is bij een draaiende pc.

De Processor koeler hangt ook misschien net zo'n 15 tot 20cm vanaf de achterkant naar binnen toe.
Een beetje standaard processor ventilator produceert al gauw 30-35 decibel. en tja dat is dan opzich wel te horen.

Probeer een stillere processor ventilator te monteren, en anders wat stillere casefans aan de achterzijde van je kast indien je die hebt. bijv, Papst fans.

Wat je kan proberen is je pc opstarten met de kast open, en dan de fans vasthouden, dan 1 voor 1 los laten (eventueel 1 voor 1 de kabels aansluiten) en zo de meest herrie-makende ventilator localiseren :)

Die kan je dan vervangen met een stillere Fan.
suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik de 120mm fan achteraan uitschakelen en laten regelen door het moederbord? Hij staat nu al op de laagste stand, maar toch vind ik die te luid.

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:03:
Hoe kan ik de 120mm fan achteraan uitschakelen en laten regelen door het moederbord? Hij staat nu al op de laagste stand, maar toch vind ik die te luid.
Zalman fanmate ertussen. die zijn voor een paar euro te krijgen.

Maar wat voor koelers zitten er allemaal in je kast dan?
VGA
CPU
Moederbord
etc

en op welke voltages heb je ze draaien.
als je standaard koelers op 12V laat draaien logisch dat dat ding een pleuris herrie maakt.

Als je bv zalman koelers monteerd zal je pc een heel stuk stiller worden.
Je kan niet van een kast verwachten dat het een hoop herrie dempt.
Maar een Sonata geeft je wel de mogelijkheid stille componenten te monteren (120 mm fan achter)
en resonanties tegen te gaan.

wijsheid van bas :) :
Een stille pc is meer dan alleen een stille kast

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Wil je een stille pc, moet je wat eurotjes uitgeven. Je kan op de proc een stille cooler zetten. De arctic freezer 64 is erg stil en goedkoop. Je kan je NB-fan op 5v laten draaien. scheeld maar een paar graden maar ook erg veel herrie. De je videokaart zet je een Zalman VF-700 alcu. en laat deze op 5 volt draaien. De fans kan je ook op 5v laten draaien. WIl je echt stille fans moet je fans van nexus kopen. 12 cm kost rond de 12 euro. Kost misschien wat geld maar dan heb je wel een heel erg stille compu.

• sw_reijnders
chrisborst schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 14:17:
Wil je een stille pc, moet je wat eurotjes uitgeven. Je kan op de proc een stille cooler zetten. De arctic freezer 64 is erg stil en goedkoop. Je kan je NB-fan op 5v laten draaien. scheeld maar een paar graden maar ook erg veel herrie. De je videokaart zet je een Zalman VF-700 alcu. en laat deze op 5 volt draaien. De fans kan je ook op 5v laten draaien. WIl je echt stille fans moet je fans van nexus kopen. 12 cm kost rond de 12 euro. Kost misschien wat geld maar dan heb je wel een heel erg stille compu.
Northbridge en VGA kunnen zelfs nog passief gekoeld worden. Dat geeft helemaal geen geluid

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

sw_reijnders schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 14:20:
[...]

Northbridge en VGA kunnen zelfs nog passief gekoeld worden. Dat geeft helemaal geen geluid
k zou je VGA en NB niet passief koelen. beetje te weinig flow en doeg..

neem liever een 120mm in en outtake, en een vf700 op de graka, een zalman passief blokjje op de NB (zet evt een 80mm stille fan daar in de buurt).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• blax
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 11:39
Heb je de fan wel op de speciale fan connector aangesloten? De sonata reeks heeft namelijk op de voeding een molex zitten speciaal voor de ventilator van je kast. Deze molex wordt geregeld door de temperatuur sensor van de voeding. Dit zorgt er voor dat de fan al een stuk langzamer gaat draaien. Meestal zal die op iets van 7 volt geregelt zijn.

• sw_reijnders
heb al jaren een zalman heatpipe op mn videokaart -> werkt geweldig

• chrisborst
  • Nu online
sw_reijnders schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 14:34:
Als je een oude videokaart hebt kan dat ook prima, maar de nieuwe kaarten zoals bijv een 6600gt moet je er een fan opzetten voor goede cooling dus het passive is dan weg. De vf700 maakt op 5v bijna geen geluid.

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:36
sw_reijnders schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 14:34:
"al jaren" suggereert ook een iets oudere kaart, we weten niet welke specs de TS verder heeft ;)

@ TS: posten die specs :P

In de Sonata zit ook geen dempend materiaal overigens. Hoe verwacht je dat een enkele plaat staal een dempend effect heeft :?
Meest interessant zijn type HDD, videokaart, CPU-koeler. Daarnaast is het bord natuurlijk voorzien van de beruchte northbridge-fan :r

Love Hardware!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:40
@TS: Alhier een schaamteloze crosspost uit een ander nu lopend topic:
aramdin schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 14:11:
Speedfan > http://www.almico.com/speedfan.php

Is idd een freeware proggie om fan speeds te regelen, voltages uit te lezen, smart waardes (van je HDD'; s) uit te lezen etc etc. Mits je mobo het ondersteund natuurlijk, maar daar kom je snel genoeg achter als je het installed.

Er zijn btw genoeg topics hier te vinden over systeembouw, speedfan e.d. Gebruik de search en je komt al een heel eind! Anders heb je altijd google nog en daar vind je nog veel meer hehe

In de tijd dat je wacht kan je je alvast "inlezen" over alles en nog wat, niet onhandig om dat te doen :)
Als je speedfan installeerd kan je eens kijken of je softwarematig aan je casefansnelheid kan morrelen. Verder, zoek eens uit wat voor een koelers je zoal hebt op dit moment, dan komen er vanzelf gerichte adviezen. Bijv. wat voor een CPU/GPU/case fan gebruik je nu? Liefst ook merk of hoe je eraan komt en zo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben blij dat iemand iets over die fameuze blue - black wire verteld die van de voeding komt en op het moederbord moet aangesloten worden.

Ik deze zéér interessante thread lees ik dat je die moet UITTREKKEN om je pc stukken stiller te maken:

http://forums.silentpcrev...58b4ca911f4782b6cc52346dd

Het zijn 3 pagina's. Iemand daar heeft blijkbaar contact gehad met Antec support die zeiden van die kabel uit te trekken. Wie kan hieromtrent me wat meer uitleg geven?

Wie heeft nog een Sonata II en weet hoe dit aan te pakken?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb sinds een paar maanden de Sonata 1 en ik vind hem idd ook helemaal niet stiller dan een willekeurige andere kast. En dat terwijl ik specifiek op zoek was naar een stille kast die zonder modificaties gewoon fluisterstil zou zijn.

De voeding bij deze kast draait wel altijd (temp. controlled) en in de laagste stand hoor je duidelijk een licht zoemend/ratelend geluid (NB. rest van mn pc is al heel stil, dus daar ligt het niet aan). Dus na 2 dagen heb ik al een andere fan in de voeding gezet die niet ratelt (bye bye garantie dus). Verder heb ik voor de 12CM fan, en een 2de 12cm fan die ik er later bij heb gezet, een fancontroller gekocht (Sunbeam Rheobus) waarmee ik de fans heel laag kan zetten.

Met deze modificaties is mn PC nu wel redelijk stil.

Verder heb ik nog een zalman heatpipe vga koeler, zalman cpu koeler @ low-speed en een maxtor dm10 schijf met acoustic management aan. Je hoort de PC eigenlijk nooit, alleen als je wat dichterbij komt een licht blazend geluid van de voedingsfan.

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 13-10-2005 00:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor het advies.

Dit is de configuratie van mijn systeem:

- Sonata II met 450 Watt SmartPower 2.0 voeding (bijgeleverde 120mm casefan achteraan draait op stand low)
- Athlon 3500+ Venice
- ASUS A8N-E
- MSI RX800XL 512MB PCI EXPRESS
- WD 160GB 8MB SATA300 7200 RPM (snel en stil - geen klachten hier)

Tot nu toe nog geen extra fans of coolers gebruikt - maar ga dit wel doen. Ik ga me 100% op jullie advies baseren. Ik zie wel door het zalman bos de bomen niet meer :-). Welke stappen moet ik ondernemen en in welke volgorde? En welke producten moet ik me aanschaffen?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
- Zalman CPU koeler (7000 of 7700). Ik heb zelf de 7000 op mn Athlon64 2800 en die is fluisterstil op de lage stand. De 7700 is groter en heeft wat meer capaciteit. En volgens mij is er ook alweer een nieuw model zalman.
- Zalman VF700 koeler (genoemde heatpipe koeler past denk ik niet op jouw kaart). VF700 op 5V is denk ik net zo stil.

En als ik even met google kijk zit er geen lawaaiierig fannetje op je northbridge, dus daar hoef je al niks meer aan te doen :)

Verder kan het verwijderen van de originele fan van je videokaart wel eens lastig gaan. Lees je dus even goed in hierover (even op GoT wat rondzoeken bijv.) voor je ermee begint.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!

Ja voor de grafische kaart heb ik wat schrik - gaat dat ding niet smelten? Het is toch een redelijk beest dat erin steekt.

Newbie vraag: de meeste van die fans hebben dus een schakelaar (ik neem aan voor 5 of 12v). Maar die schakelaar is manueel... en steekt aan de binnenkant van de case. Betekent dit dat je de case moet opendoen en die een standje hoger zetten als je een game aan het spelen bent? En als je dan rustig surft (bv) je de boel weer moet opensmijten om die terug te zetten op de laagste stand??? |:(

Please advise _/-\o_

• chrisborst
  • Nu online
De zalman VF700 alcu moet gewoon op de videokaart passen. Zeker als je niet gaat overclocken moet hij zelfs op 5v kunnen werken. X800XL Ultimate van sapphire zit standaard een vf700 van zalman dus moet zeker kunnen. Je kan voor een paar euro een fanmate kopen en daarmee de snelheid bepalen. Maar je krijgt standaard een connector erbij voor 2x 5v en 2x 12v dus kan je meteen je nb fan langzaam laten draaien.
ALs je cpu cooler niet stil genoeg is kan je er een freezer 64 opzetten. Niet duur en coolt erg goed.

suc6.

• sw_reijnders
een zalman ZM-MFC1 ( http://zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=1&code=017 ) kun je in een 5,25" bay bouwen. Zo kun je de snelheid van je fans goed regelen als je bv gaat gamen.

en je videokaart smelt niet weg hoor. als een fabrikant als zalman zegt dat een koeler als de VF700 geschikt is voor een X800 chip dan heb ik daar wel vertrouwen in.

Dat de koeler zo stil is komt door het gigantische koeloppervlak. ga dat maar eens vergelijken met een standaardkoeler dan is dat vele malen groter. En heb je minder luchtstroming nodig. Dus kan je je fan langzamer laten draaien.

vaak wel dat je dan een extra PCI slot (oid) kwijt bent door de ruimte die zo'n ding in beslag neemt. maar ach tegenwoordig zit toch bijna alles standaard op het moederbord ;)

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:59
Ik heb deze kast ook sinds twee dagen. Alleen vind ik het ding ook wat te luidruchtig eigenlijk (laten we zeggen dat het me toch wel iets tegen valt. De 120 mm fan staat nu op low en de temperaturen zijn nog prima.

Alleen denk ik dat het nu nog mijn processorkoeler is die het meeste lawaai maakt. Ik heb een AMD Athlon 64 - Socket939 - 3200+ met boxed cooler. Valt er veel wint te behalen als ik een stillere koeler zou monteren?

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-08 14:14
Verwacht geen wonderen , ik heb de sonata eigenlijk ook niet gekocht omdat hij zo stil schijnt de zijn, ik heb hem gekocht om het design, het hdd rek wat 90graden gedraaid staat en de goede airflow :)

En uiteraard word je systeem vele malen stiller als je de stock koeling vervangd :Y)

Ik heb, een 7700CU , vf700CU , en 2 12CM papst casefans (55Cfm 26DB@12V) dit alles op 7 volt zorgt voor een fluisterstille computer :)

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

Pagina: 1