[NT4] Printerinstellingen globaal met script wiijzigen*

Pagina: 1
Acties:

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
het volgende

Hoe en wat en waar en wat dan ook, een script laten uitvoeren bij elke gebruiker in ons netwerk dat kan ik _/-\o_ (chappo toch?) (inlog script)

Maar ik zit met het volgende..

We hebben hier in huis 3 soorten papier en daar gaat er eentje van weg. Nu is me dit al gelukt om met autoit te maken dus ook verder geen probleem.

Het probleem is hem in het voglende:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/roelen/vinkje1.JPG

Het vinkje staat nu standaart bij iedereen uit. Nu kan je het al raden dit moet vanaf maandag allemaal aangevinkt zijn.

Ook moet dit voor alle printers gebeuren die bij de mensen zijn ingesteld. (de printers zijn lokaal toegevoegd, dus die krijgen ze niet mee van de server)

We hebben zon 200 pcs draaien en ik ben offcourse malle pietje nie om die allemaal langs te gaan :)

Dus ik was al wat gaan zoeken op internet naar een oplossing om dit "vinkje" aan te krijgen

Ik had zo in mijn gedachten (correct me iff im wrong) Dat dit vinkje terug te vinden zou zijn in het register, dus doormiddel van regmon ben ik het gaan monitoren. Maar ik kom er niet uit. Ik kan geen logische key vinden die zorgt dat het vinkje aan of uitschakelt.

Weet iemand een oplossing?

Omgeving:

Nt 4
Lokale profielen
Printers lokaal insteld.

[ Voor 3% gewijzigd door andreict op 11-10-2005 15:51 ]

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:19
Kun je het niet gewoon op de printserver instellen dan? In de driver van de printer zie je daar dezelfde mogelijkheden staan...

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31

-TAZZ-

X

Als je nu deze instelling wijzigt op de server. Misschien kun je een script schrijven wat de huidige printernaam uitleest, de printer verwijderd en daarna opnieuw verbindt met automatisch de juiste settings.

Op deze site zijn volop vbscripts te vinden om printer te verbinden.
http://www.computerperfor...n/LogonScript_Printer.htm

• andreict
Poltergeist schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:50:
Kun je het niet gewoon op de printserver instellen dan? In de driver van de printer zie je daar dezelfde mogelijkheden staan...
Dat is idd al gebeurt maar het lijkt erop dat de "lokale" instellingen van de printers de server instellingen overrulen... ofja lijkt.. het is zo.. heb het iig net getest.

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31

-TAZZ-

X

andreict schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:05:
[...]

Dat is idd al gebeurt maar het lijkt erop dat de "lokale" instellingen van de printers de server instellingen overrulen... ofja lijkt.. het is zo.. heb het iig net getest.
Printers krijgen de instellingen van de server mee als ze voor de 1e keer verbinden. Deze settings worden lokaal opgeslagen en zijn alleen lokaal te wijzigen of door de printer opnieuw te verbinden.

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 15:26
Wijzigen op de printserver en iedereen een mailtje sturen dat ze de printers moeten deleten en opnieuw aanmaken. Zoals hierboven al staat, bij connectie nemen ze dan de settings van de server weer over en staat alles goed.
In een kort mailtje is goed uit te leggen hoe je gebruikers dat meoten doen. Zoe hebben wij het hier laatst ook gedaan toen er een printserver was vervangen (beestje kreeg ook een andere naam, wegens nieuwe policies).

• andreict
Sleepie schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:13:
Wijzigen op de printserver en iedereen een mailtje sturen dat ze de printers moeten deleten en opnieuw aanmaken. Zoals hierboven al staat, bij connectie nemen ze dan de settings van de server weer over en staat alles goed.
In een kort mailtje is goed uit te leggen hoe je gebruikers dat meoten doen. Zoe hebben wij het hier laatst ook gedaan toen er een printserver was vervangen (beestje kreeg ook een andere naam, wegens nieuwe policies).
ik ben bang dat er TE veel n00bs @ work zijn.. en dat we dan alleen maar meer problemen veroorzaken.

Verwijderd

Als je het bedrijf goed indeelt per verdieping / afdelingen (alle computers in een aparte OU per verdieping enzovoort). Dan kan je aan die OU een computer-loginscript hangen wat een bestandje aanmaakt op de lokale hardeschijf (c:\pcsys.cmd) als:
code:
1
2
@echo off
set useprinters=1

En dan in het user-loginscript van alle gebruikers het volgende toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
@echo off
con2prt /f
con2prt /c \\printerserver\printer1
con2prt /c \\printerserver\printer2

call c:\pcsys.cmd
if %useprinters%==1 goto prin1
if %useprinters%==2 goto prin2
goto nodefault

:prin1
con2prt /cd \\printerserver\printer1
set useprinter = "Verbonden met standaardprinter HP 4000 op de 1e Verdieping"
goto end

:nodefault
set useprinter = "U bevint zich op een onbekende lokatie, dit is niet ingescript kwa printers."
goto end

:end

Zo'n idee. Werkt vrij makkelijk, lekker dynamisch. Adhv deze oplossing kunnen mensen ook "flexwerken" bij ons, anders moeten ze allemaal "handmatig" de printer's kiezen. Leuk zonder vaste werkplek ;)

Verwijderd

In een Windows 2000 terminal server omgeving heb ik voor een hp840c ook een "vinkje" uitgezet.
Al die persoonlijke instellingen worden onder 1 sleutel opgeslagen

voor de HP 840 is dit de volgende sleutel.
code:
1
HKCU\Printers\Connections\,,printerserver,printernaam

Hierin staat een DWord met de naam DevMode. De inhoud van deze DWord bevat die persoonlijke instellingen.

Maak dus een snapshot voor en na het zetten van het vinkje.
Nu kun je met een register verglijkings tooltje kijken welke sleutel exact veranderd is.

• andreict
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 18:45:
Als je het bedrijf goed indeelt per verdieping / afdelingen (alle computers in een aparte OU per verdieping enzovoort). Dan kan je aan die OU een computer-loginscript hangen wat een bestandje aanmaakt op de lokale hardeschijf (c:\pcsys.cmd) als:
code:
1
2
@echo off
set useprinters=1

En dan in het user-loginscript van alle gebruikers het volgende toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
@echo off
con2prt /f
con2prt /c \\printerserver\printer1
con2prt /c \\printerserver\printer2

call c:\pcsys.cmd
if %useprinters%==1 goto prin1
if %useprinters%==2 goto prin2
goto nodefault

:prin1
con2prt /cd \\printerserver\printer1
set useprinter = "Verbonden met standaardprinter HP 4000 op de 1e Verdieping"
goto end

:nodefault
set useprinter = "U bevint zich op een onbekende lokatie, dit is niet ingescript kwa printers."
goto end

:end

Zo'n idee. Werkt vrij makkelijk, lekker dynamisch. Adhv deze oplossing kunnen mensen ook "flexwerken" bij ons, anders moeten ze allemaal "handmatig" de printer's kiezen. Leuk zonder vaste werkplek ;)
hijs fijn maar een OU in winnt4?

Verwijderd

NT4 server of client?

Ik ben niet bekend met NT4 server, dus weet niet of het kan. Dit komt dus uit mijn 2000/2003 kennis ;)
Je maakt een "organizational unit" aan binnen de Active Directory, verplaatst je pc's er naartoe en voegt een "group policy object" toe.

Of volg ik het nou niet meer? :/ :+

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

NT4 doet niet aan Active Directory.
(wel als client, maar een NT4 domain is geen AD).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Mja dan kan je de techniek nogsteeds gebruiken, alleen dan moet je adhv de computernaam logica de printer gaan bepalen. Vrij lastig om te doen iig, gaat nl vrij onduidelijk worden (zeker met veel pc's).

code:
1
2
3
4
5
@echo off
if %computername%==a000125 set printerlocate = 1
if %computername%==a000126 set printerlocate = 1
if %computername%==a000025 set printerlocate = 3
if %computername%==a000086 set printerlocate = 5

Ik zou het in dit geval echt via een tussen file doen zoals boven beschreven is, die call je dan vanaf je hoofd-loginscript. Verplaats je een computer dan even aanpassen in de computer-locate.cmd ( ^^ ).

Hier een simpel voorbeeld van het hoofd-loginscript.
code:
1
2
3
@echo off
call includes/computer-locate.cmd
call includes/printers.cmd

/me haat oplossingen die dit soort dingen "vast" hebben staan.
Dan daarbij, NT4, keertje upgraden? 2003 werkt zo veel makkelijker als server! ;)

• andreict
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 08:41:
Mja dan kan je de techniek nogsteeds gebruiken, alleen dan moet je adhv de computernaam logica de printer gaan bepalen. Vrij lastig om te doen iig, gaat nl vrij onduidelijk worden (zeker met veel pc's).

code:
1
2
3
4
5
@echo off
if %computername%==a000125 set printerlocate = 1
if %computername%==a000126 set printerlocate = 1
if %computername%==a000025 set printerlocate = 3
if %computername%==a000086 set printerlocate = 5

Ik zou het in dit geval echt via een tussen file doen zoals boven beschreven is, die call je dan vanaf je hoofd-loginscript. Verplaats je een computer dan even aanpassen in de computer-locate.cmd ( ^^ ).

Hier een simpel voorbeeld van het hoofd-loginscript.
code:
1
2
3
@echo off
call includes/computer-locate.cmd
call includes/printers.cmd

/me haat oplossingen die dit soort dingen "vast" hebben staan.
Dan daarbij, NT4, keertje upgraden? 2003 werkt zo veel makkelijker als server! ;)
een keertje upgraden.. idd maar dat kan niet 1 2 3 tis een gemeente en we moeten op de kleintjes denken ennuh er komt heel wat bij kijken ook de hardware zal misschien geupgrade worden dusuh.. voorlopig nog effe lastig scripten :x

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-03 08:58

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > WOS

Tijd voor een nieuwe sig..

• andreict
oke.. ik kom er zo niet uit...

Is er geen manier om het zo te doen als bij hitman pro? dat je word opstart en dan dat vinkje uit laat zetten?

Verwijderd

andreict schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 12:38:
oke.. ik kom er zo niet uit...

Is er geen manier om het zo te doen als bij hitman pro? dat je word opstart en dan dat vinkje uit laat zetten?
Heb je mijn oplossing geprobeerd?

• Dunka
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:05
-TAZZ- schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:10:
[...]

Printers krijgen de instellingen van de server mee als ze voor de 1e keer verbinden. Deze settings worden lokaal opgeslagen en zijn alleen lokaal te wijzigen of door de printer opnieuw te verbinden.
Als je al login scripts kunt draaien ben je er toch al?

Gewoon instelling op server maken en dan in login script verbinding voor printer verbreken en daarna verbinding met printer opnieuw aanmaken. Dan heb je nooit gedoe meer met instellingen die je moet veranderen op alle computers. Gewoon instelling op server aanpassen en iedere computer neemt deze instelling over.

code:
1
2
3
4
Set WshNetwork = CreateObject("WScript.Network")
WshNetwork.RemovePrinterConnection "\\printServer\Printer1"
WshNetwork.AddWindowsPrinterConnection "\\printServer\Printer1",,"lpt1"
WshNetwork.SetDefaultPrinter "\\printServer\Printer1"

Eventueel kan je nog verbinding met printer verbreken in logout script(weet niet of dit mogelijk is in NT4)
Pagina: 1