[Access] verschillende veldopmaakjes in doorlopend formulier

Pagina: 1
Acties:
  • 530 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 10:09
Ik heb in Access een doorlopend formulier. In dit formulier wil ik de opmaak van een veld per record kunnen varieren, aan de hand van de waarde in een ander veld.

Ik heb hiervoor een gebeurtenisprocedure gemaakt (bij aanwijzen) die er ongeveer zo uitziet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Private Sub Form_Current()
  if me.geselecteerd then
    me.veld1.backcolor = kleurA
  else
    me.veld1.backcolor = kleurB
  endif
End Sub

Echter, nu krijgen alle records de opmaak die behoort bij het eerste (of geselecteerde) record. (logisch!)
Hoe zou ik dit kunnen oplossen, zodanig dat de getoonde records hun eigen, gewenste opmaak behouden?

Houdoe

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:17

Boss

+1 Overgewaardeerd

Voorwaardelijke opmaak is je vriend in deze!

(Opmaak -> Voorwaardelijke opmaak terwijl het gewenste control is geselecteerd)

[ Voor 5% gewijzigd door Boss op 11-10-2005 15:43 ]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Witte
Boss, ik kende die optie niet, voorwaardelijke opmaak, in Access! Werkt perfect! Thanx.

Houdoe

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik had hem ook pas na een paar jaar gevonden (ik geloof dat hij vroeger ook niet aanwezig was) en heb daarvoor de meest rare truuks uit moeten halen met code!
Dit werkt in ieder geval een stuk makkelijker :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Witte
Kan je ook .visible, .enabled en .locked regelen met iets als voorwaardelijke opmaak of moet ik dan wel met VBA aan de slag?

[ Voor 5% gewijzigd door Witte op 11-10-2005 17:34 ]

Houdoe

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Alleen .enabled is te regelen. Dat is het laatste knopje rechtsonder bij het instellen van de voorwaardelijke opmaak.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Witte schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:04:
Kan je ook .visible, .enabled en .locked regelen met iets als voorwaardelijke opmaak of moet ik dan wel met VBA aan de slag?
Ook met vba zul je op problemen stuiten. Je past dan de eigenschappen van het control aan en dat geldt dat meteen voor alle records in je formulier. Kortom, dan moet de trukendoos open :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Witte
Niesje schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:20:
[...]

Ook met vba zul je op problemen stuiten. Je past dan de eigenschappen van het control aan en dat geldt dat meteen voor alle records in je formulier. Kortom, dan moet de trukendoos open :)
Ja, .enabled heb ik inderdaad ontdekt. Jammer dat .locked niet met voorwaarden te regelen valt. Ik heb bijvoorbeeld een ja/nee-veld 'gefactureerd' en als dit 'ja' is, moeten de rest van de velden op slot gezet worden. Als ik dit doe, zoals ik hierboven heb gezegd, geldt het inderdaad voor alle records.

Houdoe

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Het mooie van locked is dan weer wel dat je dat event eventueel pas hoeft te zetten bij het onfocus van een control. En als je daarna naar een ander control gaat in een ander record kan je dat weer opnieuw zetten in de juiste instelling.

Helemaal geen probleem dus :) Alleen voor uiterlijk valt het op dat het gelijktijdig anders moet zijn. Het lijkt wel alsof erover is nagedacht bij MS!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Just for the record welke versie van Access praten we over?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Witte
Boss schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:53:
Het mooie van locked is dan weer wel dat je dat event eventueel pas hoeft te zetten bij het onfocus van een control. En als je daarna naar een ander control gaat in een ander record kan je dat weer opnieuw zetten in de juiste instelling.

Helemaal geen probleem dus :) Alleen voor uiterlijk valt het op dat het gelijktijdig anders moet zijn. Het lijkt wel alsof erover is nagedacht bij MS!
Ja, .locked kan je inderdaad bij control_onfocus zetten, of bij form_current. Dat maakt feitelijk niet zoveel uit. Helaas werkt dit met .visible niet. Of het control is bij alle records zichtbaar, of juist niet;
.visible zal ik maar vergeten. Met .locked en .enabled kom ik een heel eind in de goede richting.

Overigens gebruik ik Access 2003.

Houdoe

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

.locked en .enabled in combinatie met kleuren van het control die overeenkomen met die van de achtergrond, kan misschien weer lijken op een .visible
Alleen ben je dan weer beperkt in je kleuren tot de kleuren die worden aangeboden in het opmaak menu en kan je niet uit het hele pallet kiezen.

• Witte
Ja, maar bij pull-down-menuutjes, selectiehokjes en actieknoppen gaat dat niet werken, en die zou ik nu net invisible willen maken!

[ Voor 7% gewijzigd door Witte op 12-10-2005 15:41 ]

Houdoe

Pagina: 1