[linux] work-around voor non-samba omgeving?

Pagina: 1
Acties:

• mor0n
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-03-2022
Ey tweakers,

'k zit met een probleempje....wij hebben een projectmachine op onze school staan waar we op moeten werken. Dit is voornamelijk webediting/programmeren enzo.

Gezien de security op school kunnen we er alleen via ssh op komen (met putty, winscp). Nu werk ik lokaal met php files e.d. (die ik niet in mijn thuis omgeving kan runnen, i.v.m. ldap-connecties etc.) en moet na elke wijziging/toevoeging deze bestanden uploaden om vervolgens het resultaat in de browser weer te geven...je kent het wel.

Dit is een erg lastig karwei. Als we samba hadden (wat _niet_ kan) hadden we gewoon op een share kunnen werken en constant op ctrl-s kunnen rossen. Nu is mijn vraag of je m.b.v. het ssh-protocol ook een soort share kan maken in windows, met een bepaalde tool. Zodat ik dus op die "share" zou kunnen werken.

Heeft iemand een suggestie voor een goede work-around hiervoor? Of een applicatie die dit kan realiseren?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat je iets zoekt als FTP though SSH icm een FTP-client die kan sync'en :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

Eclipse heeft plugins om files te uploaden (ssh/scp/ftp) zodra je een ctrl+s drukt.
Je zou naar een eclipse kunnen kijken om je php code in te maken.

• mor0n
The_Eagle schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:36:
Ik denk dat je iets zoekt als FTP though SSH icm een FTP-client die kan sync'en :)
Dat kwam ik ook al tegen bij mijn zoektocht. Maar helaas geen ftp-server op die machine.

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 12:23
Voor webediting gebruik ik UltraEdit, versie 11 van dit programma heeft iig ook ondersteuning voor SFTP . Je kunt dan dus gewoon je bestanden openen via de ssh verbinding, en ze ook gewoon met Ctrl+s opslaan. UltraEdit zet dan een verbinding op met die server, en upload de gewijzigde file.
Werkt goed (even snel(traag) als via ftp).

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• mor0n
bakkerl schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:37:
Eclipse heeft plugins om files te uploaden (ssh/scp/ftp) zodra je een ctrl+s drukt.
Je zou naar een eclipse kunnen kijken om je php code in te maken.
Eclipse...hmmm.. welleens gebruikt voor java dinkjes voor mijn telefoon, maar werkt het ook wel lekker met html/php editing? Bedankt voor de tip, ik zal eens gaan kijken.

• mor0n
trinite_t schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:41:
Voor webediting gebruik ik UltraEdit, versie 11 van dit programma heeft iig ook ondersteuning voor SFTP . Je kunt dan dus gewoon je bestanden openen via de ssh verbinding, en ze ook gewoon met Ctrl+s opslaan. UltraEdit zet dan een verbinding op met die server, en upload de gewijzigde file.
Werkt goed (even snel(traag) als via ftp).
Ik klamp mij altijd vast aan Macromedia Dreamweaver, (helaas) hebben wij dit pakket ook op het werk en heb er dus mee moeten leren werken. Helaas werkt dat zo gaar met dit soort zaken, er zit volgends mij alleen ftp ondersteuning in (MX versie). Hopen datin versie 8 ook een soort scp/ssh inzit.

Verwijderd

ik weet niet wat de reden is dat je niet via samba kunt, als het een firewall oid is, zou je samba misschien door ssh kunnen tunnelen.

• mor0n
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:48:
ik weet niet wat de reden is dat je niet via samba kunt, als het een firewall oid is, zou je samba misschien door ssh kunnen tunnelen.
De reden is dat ik geen samba kan gebruiken :) Het is niet toegestaan om dat te installeren en heb daar ook niet de rechten voor helaas. Anders had ik het natuurlijk op die manier kunnen doen.
Ik ben nu even een demotje van ultraedit aan het proberen.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:48:
dat gaat je niet lukken, een VPN verbinding wellicht nog wel, maar dan moet je wel die mogelijkheid hebben om daarvoor de server te configureren.
Anders zou je misschien ook eens naar WebDAV kunnen kijken, afaik kan je ook met dreamweaver rechtstreeks files editen via WebDAV, maar ook hier moet je je server configureren.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:56
Als ssh werkt, werkt sftp ook, zoals je al zegt....dus je moet een editor gebruiken die dit ondersteunt. Blijkbaar valt de nieuwste versie van Ultraedit in die categorie (als je onder Windows werkt), maar onder Linux werkt dat bijvoorbeeld ook prima onder KDE: je kunt dan in elke KDE-based editor (kate, kwrite, quanta) gewoon bestanden openen via willekeurig welk protocol. Voor sftp kun je in de 'file - open' dialoog zoiets opgeven: "fish://username@servernaam:/pad/naar/jouw/directory/of/file"

Saven werkt dan ook transparant, net als in Ultraedit.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 11-10-2005 15:54 ]

• mor0n
ik weet denk ik nu wel genoeg, thanks for the tips!
(slotje = ok ... olé olé)

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

<zilver presenteer blaadje>
1) net stop server
dit stop je locale filesharing daardoor wordt poortje 139 vrij voor gebruik (zeer belangrijk!)

2) putty.exe -L 139:serverip*:139 -ssh username@server

*) ligt er aan waar je samba naar luistert 127.0.0.1/locaal ip/ remote ip?

3)
//127.0.0.1/<share>

4) optioneel mischien netbios (of zo iets) over tcp aan zetten, moet ergens in advanced netwerk eigenschappen zitten
</zilver presenteer blaadje>

>.< >.< >.< >.<

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

en met fuse (Filesystem in USEr space) kun je ook sshfs als filesysteem mounten. In linux uiteraard, kan KDE al zelf, maar niet-KDE applicaties kunnen nu dus ook meedoen.

Onder OSX heb je fugu, dat is een sftp client die ook transparant editing ondersteunt. Voor windows bestaat dit volgens mij niet.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-02 17:35
smokalot schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 20:12:
en met fuse (Filesystem in USEr space) kun je ook sshfs als filesysteem mounten. In linux uiteraard, kan KDE al zelf, maar niet-KDE applicaties kunnen nu dus ook meedoen.

Onder OSX heb je fugu, dat is een sftp client die ook transparant editing ondersteunt. Voor windows bestaat dit volgens mij niet.
Jawel, in Winscp werkt dit ook (wel iets minder prettig dan fugu imo).
Pagina: 1