Vraagjes.. Wat kan er mis gaan?? S-ATA Raid 0

Pagina: 1
Acties:
  • 77 views sinds 30-01-2008

• Sulo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik heb een Asrock P4V88 moederbord.
En ik heb aangesloten een 2 x een S-ATA Maxtor diamondmax10 200 gig als Raid 0 verbinding.

Maar ik hoor heel wat verhalen van dat het snel stuk kan gaan..

Eerst hoor ik dat de I/O controlers stuk gaan.
Zo ja, wat kost een nieuwe en gaat het snel stuk?

En kan ook mijn S-ATA controler stuk gaan
Zo ja, wat kost een nieuwe en gaat dat ook snel.

En mijn hardeschijven?

Is het dan veiliger om gewoon terug te gaan naar een normale verbinding? dus geen raid verbinding.
Zijn het snel en vaak voorkomende problemen....??

Wat kan er eigenlijk allemaal mis gaan met mijn RAID 0 verbinding....??

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik kan hier nu een heel mooi stukje tekst neertypen, maar voor een groot deel van je vragen kun je gewoon terecht in zowel de RAID FAQ als de Serial ATA FAQ :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Sulo
Ja, ik heb het daar al gelezen, maar kan niet echt de antwoorden op mijn vragen vinden..

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

I/O controllers, RAID of niet gaan even snel stuk.
S-ATA controllers, RAID of niet gaan even snel stuk als een andere controller
Harde schijven gaan niet stuk door in RAID te draaien.

Verlies van data is wel 2 x zo groot want de data staat verdeeld over twee schijven.

Zie ook de FAQ.

Conclusie, wat je hebt gehoord lijkt te komen van iemand die het niet echt snapt.

ARME AOW’er

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

* Gunner bibbert bij het lezen van RAID-0

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

Guardian Angel schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 14:12:
I/O controllers, RAID of niet gaan even snel stuk.
S-ATA controllers, RAID of niet gaan even snel stuk als een andere controller
Harde schijven gaan niet stuk door in RAID te draaien.

Verlies van data is wel 2 x zo groot want de data staat verdeeld over twee schijven.

Zie ook de FAQ.

Conclusie, wat je hebt gehoord lijkt te komen van iemand die het niet echt snapt.
De kans op uitval is meer dan 2 keer zo hoog. Niet alleen je HDD kan stuk gaan maar ook je controller en je configuratie kan f*cked up raken.
De kans dat een HDD een fout veroorzaakt is ook groter. Zonder raid gaat het alleen mis als een HDD echt uitvalt en stuk is. In raid0 kan het tijdelijk uitvallen van een HDD (stroomsnoertje niet helemaal lekker vast, hdd die ff vastloopt oid) al voor data verlies zorgen.
Een controller is vaak wel te vervangen zonder data verlies en gaat bovendien niet zo vaak stuk.
Je configuratie kan door heel veel factoren verkloot worden, bug in firmware, virus, slecht geschreven spyware (die bijv direct een hdd benaderd ipv via windows) en ook dan ben je je data gewoon kwijt.

@TS wil je veel MB/s seconde voor bijv. video bewerking. Start windows van 1 disk en gebruik een (kleinere) RAID0 config voor temp/cache van bijv. videobewerking software.
Wil je gewoon een snel systeem koop een WD Raptor (of SCSI). Lage toegangstijden maken vaak meer goed dan die 10 tot 20 MB/s die je meer haald met RAID0 dan met een raptor.
Wil je veel HDD ruimte, kijk eens naar JBOT of RAID5.

[ Voor 15% gewijzigd door NBK op 11-10-2005 14:29 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat zei ik dus al. :)

Een on-board controller vervangen, die de TS heeft, vervangen lijkt me nu niet echt dagelijks werk voor een Tweaker. Een losse controller daarentegen is zowat even moeilijk als je neus snuiten.

ARME AOW’er

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Gunner schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 14:14:
* Gunner bibbert bij het lezen van RAID-0
Ik heb het toch ook gewoon draaien hoor.
Zet er alleen geen belangrijke data op, maar alleen bestanden die er tijdelijk op staan...Dan werkt het heel goed!
Ik zelf gebruik het voor mijn gedownloade usenet bestanden.
FF parren en Rarren op de Raid0(toch stukje sneller) en dan bestanden echt SAFE zetten op een DVD of andere schijf bijv
Of van mijn Digicam met pinnacle ff opnemen en bewerken en dan branden naar DVD.
Daarvoor is Raid0 echt wel lekker lijkt mij zo

[ Voor 13% gewijzigd door degroot op 11-10-2005 14:38 ]

www.degroot-it.nl

Verwijderd

Mijn ervaring is dat ik nooit meer raid gebruik.
Ik heb een ASUS A8N NF-4 met AMD 3500+ en dan 2x Maxtor 250gb op S-ata en 2-x 250GB hitachi op P-ATA nieuw gekocht.

Kleine 4 weken later overleed eerst mijn P-ATA configuratie...dus ik met moeite nog 40% van data kunnen redden.
Nog geen week later overleid mijn S-ATA configuratie.

Uiteindelijk ben ik dus in 2x, alle data kwijt.
Ik had van mijn documenten dan wel een backup op Gmail, maar voor mij NOOIT meer S-ATA.

Met schijven is blijkbaar niets mis, heb ze opnieuw geformatteerd als NTFS apart en gebruik nu toch 3 maanden verder, en verder geen problemen.

Of het nu de controller was, of de software.. ik weet het niet enige wat ik wel weet is dat ik schijtziek werd van het wel bekende blauwe scherm van windows met 0x00000000c9 error

Grtz

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:38

player-x

Disruptive by design

ik heb zelf nog nooit hardware raid-0 gebruikt maak altijd gewoon een stripe set aan in windows en heb daar nog nooit problemen mee gehad
stripe van 3x 10 000rpm 18GB scsi draait 24/7 als cash schijf voor eDonkey en als er iets is dat HD strest en er een zooitje van je HD maakt is het eDonkey wel
maar dit stripe setje werkt al 3 jaar

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 14:37:
[...]
maar voor mij NOOIT meer S-ATA.
[...]
Neem aan dat je hier RAID0 bedoeld...

[ Voor 13% gewijzigd door NBK op 11-10-2005 14:57 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 14:37:
Mijn ervaring is dat ik nooit meer raid gebruik.
Ik heb een ASUS A8N NF-4 met AMD 3500+ en dan 2x Maxtor 250gb op S-ata en 2-x 250GB hitachi op P-ATA nieuw gekocht.

Kleine 4 weken later overleed eerst mijn P-ATA configuratie...dus ik met moeite nog 40% van data kunnen redden.
Nog geen week later overleid mijn S-ATA configuratie.

Uiteindelijk ben ik dus in 2x, alle data kwijt.
Ik had van mijn documenten dan wel een backup op Gmail, maar voor mij NOOIT meer S-ATA.

Met schijven is blijkbaar niets mis, heb ze opnieuw geformatteerd als NTFS apart en gebruik nu toch 3 maanden verder, en verder geen problemen.

Of het nu de controller was, of de software.. ik weet het niet enige wat ik wel weet is dat ik schijtziek werd van het wel bekende blauwe scherm van windows met 0x00000000c9 error

Grtz
Ik weet hoe je je voelt, heb hetzelfde meegemaakt. Heb toevallig, of denk ik niet toevallig, hetzelfde moederboard...

Draai nu zonder Raid 0, maar het blijft steken dat het niet gelukt is. Je kan er dus mazzel of pech mee hebben. Lijkt wel zoals bij overklokbaarheid van video kaarten.

• Sulo
Bedankt voor de reacties...

Maar ik heb nog een klein vraagje...

Ik heb de moederbord Asrock p4v88.

Als mijn S-ATA controler en mijn I/O controler stuk gaat.

Hoe kan ik ze vervangen...

Waar kan ik dan een nieuwe halen... Ik heb het niet kunnen vinden...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Sulo schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 22:00:
Bedankt voor de reacties...

Maar ik heb nog een klein vraagje...

Ik heb de moederbord Asrock p4v88.

Waar kan ik dan een nieuwe halen... Ik heb het niet kunnen vinden...
On-board controllers zijn niet door de standaardtweaker te vervangen. Zei ik al eerder.

Je zult dan moeten overstappen op externe controllers en die zijn relatief duur t.o.v. een nieuw MB. Daarnaast zijn er vaak dan verschillen tussen de oude/nieuwe controller die in een klap je RAID-array onbruikbaar maken.

Tijd om de RAID FAQ er eens op na te slaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Guardian Angel op 11-10-2005 22:04 ]

ARME AOW’er

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Sulo schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 22:00:

Van je moederbord bedoel je? Dan hoef je alleen maar je moederbord te vervangen en de array opnieuw aan te maken. Daarna kun je zo weer bij je data. Geen dataverlies dus.

Als je de controller op je schijf bedoelt, dan kun je proberen eenzelfde schijf te vinden en de printplaten (pcb) om te wisselen.

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 11-10-2005 22:03 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Prutz0r schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 22:03:
[...]
Van je moederbord bedoel je? Dan hoef je alleen maar je moederbord te vervangen en de array opnieuw aan te maken. Daarna kun je zo weer bij je data. Geen dataverlies dus.
Geen valse hoop wekken. De ene controller is de andere niet hoor. :)

ARME AOW’er

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

als je nou raid 2 heb of iig die dat jeje data backuped

als nou je windows helemaal kapot is door een virus of iets dergelijks en dikke spyware rommelpot je weet het wel... is je backup schijf dan niet net zoon rommel???

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Guardian Angel schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 22:05:
[...]

Zolang er op je nieuwe mainboardje maar weer een VIA chipset zit heb je een erg grote kans dat 't wel gaat werken.

[ Voor 48% gewijzigd door Nielson op 11-10-2005 22:11 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Guardian Angel schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 22:05:
[...]

Ja ok, het moet natuurlijk wel dezelfde controller hebben. Heeft het defecte moederbord bijvoorbeeld een SiI3112a controller, dan moet het nieuwe moederbord dit ook hebben. Soms hoeft de controller alleen maar van hetzelfde merk te zijn, niet eens hetzelfde type. :)
koekoek2003nl schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 22:08:
als je nou raid 2 heb of iig die dat jeje data backuped

als nou je windows helemaal kapot is door een virus of iets dergelijks en dikke spyware rommelpot je weet het wel... is je backup schijf dan niet net zoon rommel???
Bij RAID1 (mirror) bedoel je? Ja, het is gewoon een exacte kopie.

[ Voor 32% gewijzigd door PD2JK op 11-10-2005 22:12 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Prutz0r schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 22:11:
[...]

Ja ok, het moet natuurlijk wel dezelfde controller hebben. Heeft het defecte moederbord bijvoorbeeld een SiI3112a controller, dan moet het nieuwe moederbord dit ook hebben. Soms hoeft de controller alleen maar van hetzelfde merk te zijn, niet eens hetzelfde type. :)

[...]

Bij RAID1 (mirror) bedoel je? Ja, het is gewoon een exacte kopie.
wat is het hele iedee dan van een mirror?
als je toch zo graag wil backuppen doe je toch een cdrom/dvd'tje :?
beetje loos om een dikke/duure hd als mirror(backupding) te gebruiken imho

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

koekoek2003nl schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 23:20:
[...]
wat is het hele iedee dan van een mirror?
als je toch zo graag wil backuppen doe je toch een cdrom/dvd'tje :?
beetje loos om een dikke/duure hd als mirror(backupding) te gebruiken imho
Waarom? Ik heb altijd een werkende PC dankzij RAID1, nooit iets kwijt van de duizenden bestanden die ik én bij de hand wil hebben én niet wil missen. Uiteraard zijn er ook nog backups.

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De een heeft wat meer geluk dan de ander :)

Ik heb overigens nog nooit gezien dat een specifieke I/O controller "snel" stuk gaat. Wat betreft de harddisk, de betrouwbaarheid heb je grotendeels onder je handen: OM FAQ / Beleid » Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk. Als je een stel bovengemiddeld betrouwbare harddisk hebt, dan kun je met een geruster hart een RAID0 config erop draaien. Zoals ik hier ook al meer dan 2,5 jaar doe met een zestal Atlas 15K disken. Uiteraard maak ik regelmatig backups, maar het geeft je een idee :)

Enfin, uit je posts kan ik niet afleiden wát en wáár je überhaupt hebt uitgezocht, uitgevonden, uiteengezet danwel uitgesloten met betrekking tot de vraagtstelling. En dat is dus niet de bedoeling hier op GoT ;) Herlees eens de [faq]registratievoorwaarden[/] en dan met name het forumgedrag gedeelte.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.