Toon posts:

Nieuwe harde schijf aanschaffen (voor MediaCenter)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi folks,

Sta op het punt om vanmiddag een nieuwe HDD te gaan kopen in de winkel voor mijn MediaCenter.
Nou zat ik eerst te denken aan een 8MB cache schijf, maar tegenwoordig zie je ook al Maxtors
met 16MB cache.
Maakt het nou erg veel verschil in snelheid, prestaties om voor een 16MB te kiezen i.p.v. een 8MB?
Of is dit voor de mens zeg maar nauwelijks merkbaar.
Het is voor mijn MediaCenter dus de schijf wordt voornamelijk gebruikt om MP3's af te spelen en
voor het opnemen/afspelen van TV (i.c.m. met een Hauppage WinTv PVR 150MCE)
Zelf zat ik te denken aan een WD 200GB 8MB harde schijf die ligt bij de MyCom voor een redelijke (winkel)prijs, is dit een goede keuze of moet ik mijn keuze nog maar eens herzien?
Heb zelf namelijk al 3x een WD schijf gekocht en ben erg te spreken over deze schijven, maar ja, als er ondertussen misschien al een stuk betere schijf is houd ik me aanbevolen voor adviezen :)

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik denk dat zeker voor wanneer je gaat opnemen dat de 16Mb variant beter is.
Dan kan er meer in de cache en kan de schijf "rustiger" alles wegschrijven. :)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
16MB cache zal je tegenover 8MB natuurlijk alleen maar goed doen, maar de vraag is of je dit ook daadwerkelijk nodig hebt of überhaupt zult merken. De meerprijs is daarentegen niet zo hoog dus kan het geen kwaad voor een 16MB model te gaan, al zul je voor alleen het afspelen van MP3's en opnemen van TV beelden naar alle waarschijnlijkheid genoeg hebben aan 8MB :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Er zal uiteraard een verschil optreden tussen het gebruik van een 8mb en 16 mb cache schijf.

Om je een idee te geven zou je eens in de media center configuratie van de Best Buy Guide van september kunnen kijken, deze vind je hier http://www.tweakers.net/reviews/590/3

Er wordt hier gebruik gemaakt van de Hitachi Deskstar 7K250, 250GB die je voor een eurotje of 100 zou moeten kunnen scoren.

Ze gebruiken deze schijf aangezien hier geen conpatibiliteits problemen zijn met het gekozen moederbord, ze schrijven hierbij dus ook dat als je van een ander moederbord gebruik maakt je eventueel een goede keuze maakt met de Maxtor DiamondMax 10 250GB.

Als je de verschillen van schijfsnelheden wilt weten zou ik op tweakers of google eens zoeken naar bechmarks waarin schijven worden vergeleken.

Voor het spelen van mp3 zul je geen hypermoderne snelheidsrecordbrekende schijf nodig hebben, ik heb echter zelf geen ervaring met beeldopnames dus hier zou ik je niet over kunnen adviseren.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2005 10:55 . Reden: jullie zijn me voor :( ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:23
Ik zou voor een stille schijf gaan. Snelheid is niet zo belangrijk voor een mediacenter. Ga voor samsung ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Net ook ff met de systeembeheerder hier op kantoor lopen babbelen.
Hij zei ook al, 16MB cache is leuk, maar dan moet je systeem dat wel benutten.
Hij denkt ook dat 8MB idd genoeg cache is voor een MediaCenter en bijbehorende praktijken.

Wel gaf hij het advies om voor een Maxtor DiamondMax10 te gaan, die schijven zijn erg stil, snel en Maxtor is uiteraard betrouwbaar.

Denk dus toch dat ik maar eens breek dit keer met Western Digital en mijn MediaCenter ga verblijden met een nieuwe Maxtor schijf.

Boys, allemaal bedankt :)

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 11:14:
Net ook ff met de systeembeheerder hier op kantoor lopen babbelen.
Hij zei ook al, 16MB cache is leuk, maar dan moet je systeem dat wel benutten.
Hij denkt ook dat 8MB idd genoeg cache is voor een MediaCenter en bijbehorende praktijken.

Wel gaf hij het advies om voor een Maxtor DiamondMax10 te gaan, die schijven zijn erg stil, snel en Maxtor is uiteraard betrouwbaar.

Denk dus toch dat ik maar eens breek dit keer met Western Digital en mijn MediaCenter ga verblijden met een nieuwe Maxtor schijf.

Boys, allemaal bedankt :)
Maxtor betrouwbaar :?

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook veel maxtor, maar om betrouwbaarheid staan ze neit bekend... wel om prijs/gb, qua stilte zou ik ook geen maxtor nemen (alhoewel ze niet echt luidruchtig zijn)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:38

player-x

Disruptive by design

Een andere optie is om je systeem zo stil mogelijk te houden dus koel is een 5400rpm hd te nemen omdat deze beduiden koeler zijn en ook wat betrouwbaarder (en ook nog eens wat goedkoper :) )

Snelheid is voor een HTPC van veel minder belang want elke huidige schijf is snel genoeg om video op te nemen maar een lekker stille HTPC is veel belangrijker.

ik heb zelf een oude 12GB laptop schijf in mijn HTPC en al mijn data (films/muziek) op mijn server staan en verbonden via Gbit netwerk.
mijn HTPC
P4 3.2GHz @ 2.4GHz met zalman CNPS7700-Cu, @5v
ATi 9700pro met zalman VF700-Cu @5v
interne fan's @5v
NorthQ 4001EX Silent ATX 400W, 140mm Fan, 12-17dBA
Hauppauge! WinTV PVR500MCE

Je moet je oor naast de kast houden om hem te horen, want geloof me na een tijdje word zelfs dat zachte gezoem dat je hoor toch behoorlijk irritant.

[ Voor 8% gewijzigd door player-x op 11-10-2005 11:34 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-02 12:14

dotcode

///\00/\\

Als je de laatste test op tomshardware pagina leest kom 16mb cache er niet beter uit dan 8mb. De cache is dus niet echt relevant voor de prestaties. Volgens hen is de hitachi gemiddeld de snelste op 10k schijven na.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:23
player-x schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 11:30:
ik heb zelf een oude 12GB laptop schijf in mijn HTPC en al mijn data (films/muziek) op mijn server staan en verbonden via Gbit netwerk.
Dit is natuurlijk een slechte oplossing want dan moet je twee pc aan hebben staan. Daarnaast denk ik dat een gloednieuwe samsung stiller is dan oude 12GB schijf.

• player-x

player-x

Disruptive by design

leonbong schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 12:06:
[...]

Dit is natuurlijk een slechte oplossing want dan moet je twee pc aan hebben staan. Daarnaast denk ik dat een gloednieuwe samsung stiller is dan oude 12GB schijf.
Dat ligt er aan of je een 24/7 server hebt draaien of niet, dat is natuurlijk een persoonlijke omstandigheid.

En die oude 2.5" 12GB 4200rpm laptopschijf is op zekers wel stil en koel.
Ik gaf mijn eigen HTPC ook alleen als voorbeeld hoe je het ook op kan zetten.

En ik adviseerde toch ook een 5400rpm schijf, want mijn advies is stilte en lage temp. over snelheid

p.s. mijn 24/7 servertje:
-=(Windows XP Server, Service Pack 1 (5.2 - 3790) uptime: (6ds 2hs 6m 27s) record: (7wks 3ds 22hs 52m 18s) mIRC v6.03 32bit online with Oslo2.NO.EU.undernet.org <UnderNet> (1d 16hs 8m 36s) record: (1wk 6ds 9hs 31m 42s))=-
-=(CPU: 2-Intel , 2593MHz. Memory:1008MB. Resolution: 1600x1200. Harddrive status: (C: Drive 6.86gb/62.81gb), (D: Drive 7.86gb/1.46tb), (F: Drive 2.88gb/3.62gb), (G: Drive 25.7gb/114.49gb), (H: Drive 11.4gb/51.27gb), (I: Drive 6.93gb/11.72gb), (J: Drive 2.39gb/16.94gb), (K: Drive 9.34gb/114.49gb), (M: Drive 1.73gb/17.08gb), (Total: 75.1gb/1.84tb))=-

[ Voor 44% gewijzigd door player-x op 11-10-2005 12:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maxtor en WD zijn naar mijn mening beide erg stil, heb een 60GB en 120GB WD (2MB, 7200rpm) in mijn Linux server zitten en die zijn nog steeds erg stil (en respectievelijk 1 en 2 jaar oud).
Maxtor komt als ik de WD en Maxtor 250GB 8MB 7200rpm bekijk in vergelijkingen iets beter uit de test dan de WD qua stilte, prestaties en ook in de overall-conclusie komt de Maxtor boven de WD uit.

Op het moment dat de HDD echt "geluid" zal gaan maken zal zijn als ik er recht met mijn oor aan ga hangen, of als de schijf echt zwaar data staat te pompen, dit zal dus 9 vd 10 keer zijn als ik ermee bezig ben en dan vind ik een beetje geluid niet zo erg.....mijn geluid zal toch wel harder zijn ;)

De temperatuur is voor mij niet echt een belangrijk punt, de kast krijgt genoeg koeling, de harde schijf heeft genoeg vrije ruimte om zich heen en mijn kast is groot genoeg :)
(off-topic: ff een link naar mijn HTPC behuizing omdat ik hem zo mooi vind ;) http://www.thermaltake.com/xaserCase/tenor/black/black.htm )

Het verschil tussen een 8MB en 16MB cache schijf, met een opslagcap. van 250GB is maar 5 euro, denk toch echt dat ik dit keer voor de Maxtor ga, ook al heb ik weleens gehoord dat ook deze soms niet helemaal te vertrouwen zijn, maar ja dat zal met elk merk zo zijn, het is en blijft tenslotte een HDD :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2005 12:57 ]

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-03 23:17

oCe

aka Dookie.

Ik heb in mijn MCE een WD Raid Edition schijf zitten. Niet in raid, maar het voordeel van deze schijven zijn dat ze gecertificeerd zijn voor 24/7 gebruik. Betere lagers, beter getest. 8MB cache, s-ata 150, 7200rpm. Bevalt prima, je hoort 'em zo goed als niet; dus deze schijven kan ik je zeker aanraden!

-I am Jack's wasted life.

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

leonbong schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 11:03:
Ik zou voor een stille schijf gaan. Snelheid is niet zo belangrijk voor een mediacenter. Ga voor samsung ofzo.
My thoughts exactly..
Ik heb een noname 160 GB hdd - volgens mij zelfs 5400 rpm - en eigenlijk nooit last met afspelen.
Misschien als je 2 tuners gebruikt, wat je niet doet, zou het handig kunnen zijn. Nu telt eigenlijk alleen maar de grootte.
(ja, deze keer wel :) )

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Waren die Samsung Spinpoints niet stil en toch snel?
Staat me iets van bij namelijk. :)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Veel zeggen hier dat ze de Maxtors (DiamondMax10) en WD's stil vinden.

De Samsung spinpoint series zijn stuk stiller, worden veel minder warm en zijn maar een fractie langzamer(maar toch erg snel, sneller dan de Diamondmax9 series), maar toch goedkoop!

Mediacenter kan je zelfs makkelijk met een 7.5gb 7200rpm 0.5MB cache HD uit de voeten hoor. Maakt weliswaar lawaai, maar is snelgenoeg.

Je hoeft echt geen 16 of 8MB cache te hebben. Zelfs 5400rpm 2mb Cache voldoet. Ik zou gewoon 200gb 5400 Samsung spinpoint nemen en als die niet bestaan de 7200rpm versie.

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 11-10-2005 13:08 ]

• player-x

player-x

Disruptive by design

om het simpel te houden kijk hier ff voor snelheid, geluid en temp
http://www.storagereview.com/php/benchmark/bench_sort.php

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-02 13:30
Ik gebruik 2 tuners (PVR 500) en ik gebruik ook (2) 5400 Samsung schijven. Heel erg stil, en worden niet warm, waardoor ze langer meegaan. Ik gebruik dan wel geen MCE, maar Linux met MythTV, maar dat maakt volgens mij geen verschil.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik denk dat hij hier weinig aan heeft, de nieuwere series HD's zitten er niet tussen. Geen enkele Samsung en geen Diamondmax9-10)

Verwijderd

Ik heb 2 maxtors en 1 Samsung in mijn PC zitten. En ik kan je zeggen dat het waarschijnlijk mijn laatste maxtors zijn. Vroeger vond ik niet dat ze veel lawaai maakten, gewoon een gezellig geratel zal ik maar zeggen. Sinds die Samsung erbij zit merk ik pas wat voor een herriemakers die maxtors zijn. Je hoort ze alleen al als ze draaien. Als ze dan nog werken ook is het nog wat erger. Wat al vaker is gezegd, snel zijn alle meer dan genoeg. Een DVD stream is 12 Mb/s. Dus een echt antieke ATA 33 trekt dit al zonder problemen. Ik zou voor stilte gaan.
Pagina: 1