Toon posts:

Pc start niet meer op na uitvoeren memtest

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

omdat mijn pc 'bleef hangen' tijdens het spelen van verschillende games besloot ik om memtest uit te voeren. Deze hield er bij test 3 mee op en wanneer ik nu mijn pc opnieuw opstart krijg ik de melding 'disk boot error, insert system disk'. Ook verscheen er een BIOS sum ROM error of iets in die geest.

Klinkt niet goed dus. Iemand enig idee wat er gebeurt kan zijn en wat ik kan doen. Gebeurde gisteravond en heb vanavond pas weer tijd om weer verder te klooien. Wil vast wat voorbereid zijn.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je had last van een BIOS checksum error :)

Maar als jij problemen hebt met het opstarten van je pc na een RAM test, dan is waarschijnlijk je geheugen toch gaar. Vraagje: zie je je harde schijf ook in de BIOS :? Zo niet, dan heb je kans dat je harde schijf kapot is.

Wauw, een sig!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Outerspace schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 10:30:
Je had last van een BIOS checksum error :)

Maar als jij problemen hebt met het opstarten van je pc na een RAM test, dan is waarschijnlijk je geheugen toch gaar. Vraagje: zie je je harde schijf ook in de BIOS :? Zo niet, dan heb je kans dat je harde schijf kapot is.
^^Met hem.

Voor harde schijven zijn er ook proggies om deze te testen. Meestal te downloaden bij de fabrikant van de schijf, of te vinden op "The ultimate boot CD."

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Voor zover ik dit via google kan vinden wordt die BIOS checksum error veroorzaakt door een hardware fout. Klopt dit en zo ja kan ik hier zelf iets aan doen. Ik weet wel wat van computers, maar de hardware kant is niet mijn sterktste kant zeg maar ;). Dus lopen klooien met het moederbord zie ik niet zo zitten. Of dit moet echt heel eenvoudig te doen zijn....

Mocht ik mn pc weer aan de praat krijgen dan zet ik er ff nieuw geheugen in om te kijken of dit het probleem oplost. En zal ook ff die harddisk check uitvoeren.

• Monsie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 14:17
Wat dat klooien met hardware betreft:
Probeer eens te booten met alleen het nodig en kijk dan wat je pc doet:
Dus met Mobo (logies), processor, geheugen en videokaart en stop er dan steeds weer componenten bij (wel eerst de pc uitzetten voor je er iets bij stopt :P). (dan is het niet mijn schuld als er iets kapot gaat omdat je het erbij prikt wanneer je pc aan staat :P)

dan zou je theoretisch vanzelf tegen het probleem aan moeten lopen als het aan de hardware ligt

[ Voor 20% gewijzigd door Monsie op 11-10-2005 11:34 ]

Sign here please

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ;)

Daar staan een heleboel tips en tricks in om je probleem op te lossen

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga kijken of ik m weer aan de praat krijg

Let's pray ;)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Zeg heb je die memtest floppy/cd er al uit gehaald..misshcine is de gaar en testte ie daarom niet verder ;)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je dat?

Ik heb de floppy tijdens het testen van het geheugen in de drive laten zitten. Het lijkt me dat dit niet van invloed is op het testen van het geheugen. Of wel?

Kan het proberen uiteraard...

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Rey Nemaattori schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 13:00:
Zeg heb je die memtest floppy/cd er al uit gehaald..misshcine is de gaar en testte ie daarom niet verder ;)
Ligt het nu aan mij of wordt memtest86 helemaal vanuit het geheugen gedraaid ? Wat dus zou moeten betekenen (als mijn redenatie klopt) dat het als memetest eenmaal aan de slag is het niet meer uitmaakt of je wel of niet de CD/floppy eruit haalt? Correct me if I'm wrong maar ik ga het deadelijk wel ff testen :p