[Sharepoints] Windows share maken met wachtwoord lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 07:56
Zo, na 3 uur klooien met Sharepoints begint het hele delen met de Mac me aardig mn neus uit te komen.

Ik heb zitten rotzooien met mn Powerbook G4 - Tiger en mn Desktop P4 - Windows.
Het is de bedoeling dat ik 2 shares krijg:
-1 gastshare, slechts 1 map (upload) waarin iedereen mag lezen en schrijven.
-1 eigen share, voor mn Windows PC naar mn Pb. Hierin mag alleen ik in bepaalde mappen schrijven en lezen. (Hier moet dus een password op)

Nu lukt het mij wel:
-om niets te delen
-om enkele mappen te delen die slechts alleen leesbaar/schrijfbaar zijn.

Maar het lukt mij niet om hier onderscheid tussen te maken dmv een password. Als ik schrijven eenmaal aanzet bij "Normal" shares (in sharepoints), dan kan ik er moeiteloos op lezen/schrijven, terwijl ik hier geen password voor in hoef te tikken op mijn Windows PC.

Hoe kan ik dit oplossen??

Edit: ow ja, bij het toevoegen van de Account: test (in systeemvoorkeur>Accounts) vroeg Tiger 1x of ik standaard wilde inloggen met mijn eigen account. (volgens mij, ik lette niet goed op) Nu kan ik nergens automatisch inloggen bij opstarten terug vinden.)

• eerdepeer
k heb gister nog wat zitten rommelen. Volgens mij komt het erop neer dat de shares die je instelt met account/password niet van toepassing zijn op degene die de map wil zien (qua invoeren password), maar dat dat geldt voor de persoon die op de Mac inlogt. Niet vanuit het pc-netwerk op de mac.

Weet iemand een manier/programma hoe ik gedeelde netwerkmappen met een password kan beveiligen? :D

Verwijderd

Volgens mij, moet het kunnen met SharePoints, mits je de 'Security method' op
'Share' hebt staan. (Laatste tabblad, getiteld 'SMB Props'). Nu kun je per share rechten aangeven. Maak een Upload, en maak deze r/w, en vink aan 'allow windows guests'. Ik denk dat dit impliciet de optie 'map bad user name to guest' aanzet in Samba.

Maak nu je andere share, en sta daar geen guests toe. Als het goed is moet je nu met je eigen gebruikersnaam kunnen inloggen en dan toegang krijgen tot die map.

[Bij nader inzien]
Ik heb het dus even geprobeerd, en dit werkt niet. Daar ik dacht niet voor een gat te vangen te zijn, probeerde ik via 'smbpasswd' mijn gebruikersnaam van een smb-password te voorzien. Dit gaat echter niet goed. Ik krijg de foutmelding:
[-14200]add_record_attributes: authenticate_node error
odssam_update_sam_account: [-14200]add_record_attributes

En als ik gewoon probeer in te loggen, dan werkt het ook niet. Ook in SharePoints helpt het niet om het wachtwoord van de gebruiker bij te werken. Bovengenoemde foutmeldingen leveren één treffer in een Duits forum, waar geen antwoorden op zijn. Het lijkt me dus een raar probleem. Met Samba moet het echter kunnen, maar volgens mij zijn er wat obscuriteiten, misschien dat het op de fora van Apple tot betere reacties komt.

• eerdepeer
OK, ik heb het hier dus ook nog even nagekeken en zonder goed resultaat.
Het is mij dus wel gelukt om alle info die ik sowieso niet wil sharen buiten de buitenwereld te laten, maar ik heb dus nog steeds mapjes die ik voor mijn eigen pc wil delen en niet voor de rest op het netwerk. Sharepoint lijkt mij daar het programma voor, maar het is mij tot nu toe ook helaas nog niet gelukt.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 16:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Vraag 1: Waarom SharePoints? Voor wat je wil doen heb je dat volgens mij helemaal niet nodig. Als je op je PB Windows Sharing aanzet, en je eigen account toevoegt (de user account van je PB dus), kan je vanaf je Windows machine je homedir op je PB benaderen, met je username en password. Als dat niet genoeg is lijkt het me raadzaam om gewoon even in /etc/smb.conf te duiken. Je kan onderaan in die file shares toevoegen, die er als volgt uit kunnen zien:

code:
1
2
3
4
5
[wwwroot]
        path = /var/www/html
        writeable = yes
        browseable = yes
        valid users = benny

Hiermee maak je een share die beschrijfbaar is, maar alleen door de user benny. Hij is namelijk de enige die de share mag benaderen.

of:

code:
1
2
3
4
[music]
  path = /Volumes/LaCie/music
  read only = yes
  public = yes

Hiermee maak je een publieke read-only share :)

Deze methode is misschien niet de meest userfriendly methode, maar wel de meest effectieve. Alle tooltjes doen namelijk precies hetzelfde. ;)

Launching containers into space

• eerdepeer
Ik kan nu wel een gebruiker aan een aparte map koppelen, maar kan ik ook een speciaal password hieraan hangen voor de toegang voor elke map apart?

• eerdepeer
Ik heb nu maar hosts allow erbij getypt, omdat ik bij mijn hoofdaccount het pass veld heb leeg gelaten. Anders is dit heel irri met programma's installeren enzo.
Nu:
code:
1
2
3
4
5
6
[prive_upload]
  path = /prive_upload
  read only = No
  public = No
  valid users = datbenik
  hosts allow = xxx.xxx.mijn.ip
Heb nog wel geprobeerd in OSX een extra account aan te maken met een password, en dan de betreffende map alleen die account toegang te geven, maar dan kom ik die map helemaal niet meer in. Heel vreemd.

Maargoed. De mappen zijn nu niet meer voor jan en alleman toegankelijk. Niet super beveiligd, maar toch niet 1-2-3 toegankelijk. :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door eerdepeer op 18-10-2005 17:05 ]

Pagina: 1