[Debian] PATH in Gnome

Pagina: 1
Acties:

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Hallo, ik heb een probleempje met mijn PATH variabele in Gnome. Mijn Java installatie staat in de homedir van mijn standaard user account. Om Java te gebruiken heb ik daarom JAVA_HOME en een verwijzing naar de Java dir in PATH in mijn .bashrc file staan. Nu werkt dit allemaal uitstekend vanaf de command line. Maar als ik vanuit Gnome een script wil starten dat een Java programma opstart (bijvoorbeeld het bittorrent programma Azureus) dan kan deze mijn Java installatie niet vinden. Dit komt volgens mij omdat een PATH variabel in .bashrc of .bash_profile alleen geldt voor een terminal en niet in een Gnome launcher. PATH specificeren in /etc/profile werkt ook niet.

Nu heb ik in de config file van GDM zitten zoeken, maar daar kwam ik alleen tegen dat ik een DefaultPath op kan geven. Ik wil echter dat alleen mijn eigen gebruiker Java in zijn PATH krijgt. Ik heb daarom het volgende stukje script gemaakt:

if [ "`id -u`" -eq 1000 ]; then
export JAVA_HOME=/home/mccloud/jdk1.5.0_03
export PATH=$JAVA_HOME/bin:$PATH
fi

Nu moet ik alleen even weten waar ik dit stukje script het beste neer kan zetten of vanuit waar ik 'm 't beste aan kan roepen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ik heb daar (kde) geen last van.
ik neem aan dat je zelf java geinstallert hebt en bijvoorbeeld in /usr/local/javafoo/ staat
probeer eens java javac en mischien een paar andere te symlinken naar /usr/bin/

>.< >.< >.< >.<

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als je gdm gebruikt kun je je $PATH aanpassen in de het script /etc/gdm/PreSession/Default
Weet iemand of alle scripts in /etc/gdm/PreSession worden gerund? Als dat zo is kun je het Default script met rust laten en een tweede script gebruiken om een dir toe te voegen aan je $PATH. Dan moet het Default script wel eerst draaien trouwens.

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Het aanpassen van m'n PATH in /etc/gdm/PreSession/Default had ik ook al geprobeerd, maar dat werkt volgens mij ook niet. Ik kan er eerlijk gezegd niets over vinden op Google. Het enige wat ik vaak zie is dat je je DefaultPath in gdm.conf kunt aanpassen, maar dat kan niet omdat alle users dan dat PATH krijgen, terwijl alleen mijn user het mag hebben.

Iemand anders nog een idee???

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik zie dat ik in mijn gdm.conf /usr/games aan mijn PATH heb toegevoegd. Dat werkt in ieder geval maar is meteen voor het hele systeem.

edit:

Ik lees net in de gdm docs dat je de $USER environment variabelen kan gebruiken in de de diverse scripts. Je kunt dat in je presession/Default script testen op de gebruiker.

[ Voor 42% gewijzigd door Sir Isaac op 11-10-2005 22:06 ]