Toon posts:

voeding ( foto: is dit normaal?? )

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem dat me pc super verrot op te starten is en dat die vaak uitvalt, maar voordat ik een heel topic over me probleem ga maken met alle gegevens over me systeem en alles wat ik al geprobeerd heb, wil ik eerst even vragen of deze gele meuk in me voeding normaal is (omdat het probleem volgens 90 % van de topics die ik al doorgelezen heb aan de voeding moet liggen)

Afbeeldingslocatie: http://img258.imageshack.us/img258/801/img00012ja.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 23:22 . Reden: vreemd, ik zie zelf het plaatje niet meer ]

Verwijderd

nee, dat is niet normaal.
Volgens mij is er een condensator lek. Kijk eens voor opengebarsten condensatoren.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ja en nee.
Die lijm die je overal ziet is volkomen normaal. Dat andere spul op die onderste condensator is niet goed. Dat betekent dat je condensatoren zijn gaan lekken. Dus of je moet die vervangen, of je voeding is rijp voor de sloop.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Lijkt me wel normaal, is gewoon lijm ofzo. Heb ik op een paar onderdelen ook in men voeding. Maar kan ook iets anders zijn natuurlijk.

Mss handig om te vermelden welke voeding?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:13

Cyphax

Moderator LNX
Hehe, nou nee, tijd voor een nieuwe voeding. :)
Niet dat dit abnormaal is, maar goed is het dus ook niet.

Saved by the buoyancy of citrus

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
// Edit

Te laat, De condensator is aan het lekken ja.

[ Voor 74% gewijzigd door darkadon op 10-10-2005 23:23 ]

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 17:06

cor-gijs

Dig further for bigger hole

volgens mij is dat lijm wat de fabrikant er overheen gooit zodat ze kunnen zien of je met je voeding gezooid hebt (voor garantiegevallen).

Da's dus niet het probleem (of de oorzaak)

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 17:56
dat lijm zit er wel vaker op maar zo extreem en in die kleur heb ik nog nooit gezien, wat voor merk is het? (niet van de lijm maar van de voeding)

Verwijderd

Topicstarter
merk is: enlight 300 W

en ook cheap (want mijn hele pc was cheap)

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Op deze foto is het moeilijk te zien, maar het lijkt gewoon lijm. In dat geval is dit wel een beetje lomp gebruikt, maar verder normaal.
Als die prut uit de condensatoren zelf komt, is het niet goed, wel redelijk normaal bij goedkope voedingen na enige tijd.
Het is goed mogelijk dat dit idd zorgt voor lang duren voordat er opgestart wordt, etc...

Je kunt gewoon een goede voeding kopen, of de elco's in deze vervangen, het liefst dan door 105 graden elco's en het liefst met de spanning een stapje hoger dan er nu inzit (als je dat er in kunt passen)

edit: om dan toch wat nuttigs toe te voegen,
De lijm zit normaal niet in de voedingen omdat ze dan kunnen zien dat je ermee geklooid hebt. Er wordt in deze voedingen met dusdanig hoge frequenties gewerkt dat het kan zijn dat spoelen en elco's fysiek gaan trillen, hetgeen hinderlijke geluiden oplevert. Goed vastlijmen voorkomt bijgeluid.

[ Voor 25% gewijzigd door The_Ghost op 10-10-2005 23:27 ]

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dit is tog lijm om het trillen van allerlei spoelen tegen te gaan, anders krijg je pieptonen als de voeding belast wordt?

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05 13:57

FlyEragon

Alien Monkeys

onderste lekkende condensator is niet zo best
Afbeeldingslocatie: http://img160.imageshack.us/img160/7979/img00012ja1qr.th.jpg

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Zoals al gezegd die donkergele/oranje smurrie die op veel onderdelen zit is niet erg, dat is gewoon iets van lijm o.i.d. en dat zit wel in meer voedingen.

MAAR het kleine vlekje donkeroranje troep op de onderste condensator is wel fout, die condensator is namelijk stuk. Dat betekent dat je of de condensator moet vervangen of een nieuwe voeding moet kopen.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 17:56
dat je PC soms uitvalt kan ook aan het snoer liggen, ik had ook ooit bij een systeemkast incl. voeding, een breuk in de kabel. en als je dan je PC net inelkaar gebouwd hebt, baal je flink als hij dan uitvalt en soms weer aan springt erna. het duurde 3 uur (en 10 reboots) voordat ik erachter kwam dat de kabel (of het contact in de voeding) mallafide was

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:21:
nee, dat is niet normaal.
Volgens mij is er een condensator lek. Kijk eens voor opengebarsten condensatoren.
dit bedoel je zeker:
Afbeeldingslocatie: http://img232.imageshack.us/img232/6061/img00013ut.th.jpg

hmm.. is me nog helemaal niet opgevallen maar dat ziet er ook helemaal niet zo tof uit.

• -Gabriel-
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-12-2025
mr.marcus, volgens mij had je een hele cheape pc of niet? B)

Verwijderd

Topicstarter
thanx..

Na al jullie reacties weet ik al wel genoeg,

ik koop morgen wel een nieuwe voeding

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 17:39
is je harde schijf wel goed, kan ook traag opstarten veroorzaken.

Verwijderd

Dan ga ik mijn voeding ook maar eens bekijken, is ook een Enlight 300watt :/
En Enlight stond nog wel op het lijstje van kwaliteitsvoedingen bij het voedingen topic.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:38:
Dan ga ik mijn voeding ook maar eens bekijken, is ook een Enlight 300watt :/
En Enlight stond nog wel op het lijstje van kwaliteitsvoedingen bij het voedingen topic.
Abit, MSI en EPoX hebben ook goede moederborden. Toch gaan er condensatoren lekken.

Dat die condensatoren lekken ligt niet een Abit, MSI, EPoX of Enlight. Enlight beschuldigen is dus ook niet aan de orde omdat zij de condensatoren niet gemaakt hebben.

Een gare condensator kun je vervangen met een goede, de voeding zal dan ook weer zoals vroeger werken :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05 13:57

FlyEragon

Alien Monkeys

Dat iets van een goed merk is betekent niet dat het nooit defect kan raken. Altijd zijn er een aantal maandagochtend versies.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Misschien eens contact opnemen met Enlight?
Die gasten hebben voor zo ver ik weet een hele goede RMA :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Erkandude schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:41:
Dat iets van een goed merk is betekent niet dat het nooit defect kan raken. Altijd zijn er een aantal maandagochtend versies.
Heeft niets met maandagochtend modellen te maken. Dit is gewoon een (heeeeele grote) partij van rotte elco's die je overal terug vindt. Dit omdat een bedrijf A van een bedrijf B de formule voor elektroliet heeft gejat en daarbij 1 ding verkeerd heeft overgeschreven :X

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Die hele grote partij is ooit zo geweest ja..
Maar dat ging vooral om waarden die veel op moederboards gebruikt worden.
Condensatoren in voedingen zijn vaak erg krap bemeten wat werkspanning betreft. Hierbij komt nog eens dat de temperatuur in de gemiddelde voeding ook aardig oploopt, wat ook niet bevordelijk is voor de elektroliet in een condensator.

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Pagina: 1