Toon posts:

Radiator en koelwater temp.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie van jullie gebruikt Peltiers+waterkoeling, en heeft een redelijk formaat radiator? Een radiator uit een Scania truck telt dus niet. 5 Opel-radiatoren op een rijtje ook al niet. Want zo kan ik het ook.

En op wat voor temperatuur kunnen jullie het koelwater houden, met welke radiator, en hoeveel Watt peltier?

Die peltiers geven toch stiekum heel, heel veel warmte af.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik heb mijn Scania radiator weggedaan, en heb een Peterbilt radiator gekocht (1x1,5 meter fijnmazig)

Nee, gebruik geen peltiers, wel dual systeem. Met radiator ZONDER fan wordt het water ongeveer 43 graden, met 2 fans aan 26-27 graden.

Wat zijn de temps die je procs halen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet 't niet betrouwbaar omdat ik nog ergens wat losse temp.sensors moet scoren (de LM35 is een leuke). De onboard sensor van de A7V is UITERMATE onbetrouwbaar.

Goed, een gok: met 1x 80W peltier en een Duron 650@900 (m'n hobbyprocje. Blaas ik die op om wat voor reden dan ook: jammer dan) haal ik een coldplate temp van zo'n 10 graden. Met 2x80W peltier en koelwater van 22 graden krijg ik ijsvorming op de coldplate (nog niet geisoleerd. Ik ben gewoon nog even aan het spelen). Dan zegt de A7V tempsensor nog overigens braaf 22 graden. En ja, alles is vlak, zit goed op elkaar, en er zit koelpasta tussen (Arctic Silver).

In principe heb ik (nog) geen bezwaar tegen een watertemperatuur van zo'n 45-50 graden, aangezien ik nog even niet structureel onder het dauwpunt wil gaan koelen. De benodigde isolatie levert me namelijk een moeilijk weer verkoopbaar moederbord op. Een watertemp van 50 graden zou me met 2x80W peltiers een core temp van zo'n 20 graden op moeten leveren. Zat om mee te experimenteren.

Maar de handleiding van de Sicce Nova geeft een max. watertemperatuur van 35 graden. Wat is jouw mening daarover?

Over die radiator.
- Meen je dat serieus, van die 1x1.5m radiator? Sjezus!
- Wat zijn de beste radiatoren die IN de kast kunnen, en die werken met een lage airflow?

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Moet je ff bij Ned-Cool kijken. Die hebben wel een mooie radiator te koop. Alleen veel te duur, maar als voorbeeld is ie in ieder geval wel aardig.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Tuurlijk meent ie dat niet van die 1x1,5 meter :)

Je moet wel een beetje oppassen met ijsvorming enzo... Beter om eerst goed te isoleren, want elektriciteit en water kunnen helaas een beetje te goed met elkaar overweg...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:21

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

ik gebruik een standaard radiator van www.ned-cool.nl met 2 92mm (2.8W) sunon fans er op.

verder 123W peltier (op 12V 90W oid) en TB 900@1100 (2.05V)

water loopt op tot zo'n 40 graden.

cpu blijft op 25-30 graden

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
De opper-radiator :9~
Afbeeldingslocatie: http://www.dangerden.com/images/boxster4.gif

Check out Dangerden

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, 1x1.5 meter is belachelijk groot, maar bij de waterkoelende tweakers en vage jappies kijk ik nergens meer van op. Er zal best iemand op het idee gekomen zijn om z'n dak maar te bekleden met radiatoren.

Die NedCool radiator lijkt nergens op; volgens mij is een kachelradiator van een auto zeker zo goed. En hij is VEEL te duur. Zoals alles bij NedCool overigens. 4 piek voor een meter slang, pfffff. Afzetters.

Dat Dangerden ding is stukken beter, maar waar is-ie te krijgen? Als ik nergens iets geschikts kan vinden, dan is dat de radiator die ik wil. Zijn er bestaande apparaten waar zoiets in te vinden is?

40 graden met dat NedCool ding en een 123W peltier? Hmm, niet slecht!

• php
  • Niet online

php

VRaag OC-Shp eens naar die Danger-Den radiators. Die verkopen tenslotte ook de blokken.

En nee, ik was niet serieus over die Peterbilt. Alhoewel.... Ik stond op een of andere beurs een keer tegen de voorkant van zon ding aan geleund, en had wel zoiets van: die schroeven we er even af.

Gebruik momenteel een Opel Corsa radiator (koper!)

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ik heb nog een cv-radiator op zolder liggen..geen idee hoe die daar komt eigenlijk, maar daar is misschien ook nog wel eens wat leuks mee te doen...en die dingen zijn volgens mij ook niet duur als je hem ergens uit een container jat ofzo..(een lek is zo gemaakt, nietwaar)
ik denk dat die dingen behoorlijk goed zullen presteren, gezien het oppervlak...maargoed, je krijgt wel pijn in je rug als je naar lanparties gaat oid.

Verwijderd

Topicstarter
Herman:

gebruik jij de 'echte' radiateur, of de kachelradiateur?

'k zat zelf te denken aan een (of meerdere) Opel Corsa 1.2 kachelradiatoren. Die hebben nog een handzaam formaat.

Btw, een radiator kopen is echt de uiterste oplossing, aangezien dat helemaal niet leuk is. Zelf maken, en flink klungelen, dat is leuker.

• php
  • Niet online

php

Kachelradiateur. Zelf maken is wel leuk, maar een kachelradiator kost bijna niks, en werkt per definitie 20x beter dan een zelfgemaakte radiator. Veel dingen zijn zelf te maken, een radiator ook, maar dat loont zo weinig.

Verwijderd

Topicstarter
Herman,

Jah, klopt, maar ik bedoelde eigenlijk het gebruik van een zelfgemaakte waterkoeling tegenover een volledig gekochte waterkoeling. Het gebruik van een kachelradiator van een auto valt nog onder zelf klungelen. Gebruik van dat Dangerden ding niet.

Zelf een radiator maken kan wel, maar loont alleen als je hele specifieke eisen hebt.

Btw, heb jij wel eens een 'radiateur' uit een keuken/badgeiser geprobeerd? Ik zag laatst zo'n ding, en dat leken me ook knap ideale dingen voor een waterkoeling. Zeker in combinatie met een lage luchtsnelheid (= minder herrie)

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
Ik heb een radiateur van een daf, volgens mij ook van de kachel 18x35 cm. er passen met precies 6 fan's op. Met dit weer hangt hij buiten. met een 123 watt peltier (Helaas maar 50% van vermogen benut). Wordt mijn c2-566@1060 -23c met }:O. Ik wil eigenlijk buiten zo'n kast aan de muurschroeven net als bij bedrijven op het dak. Dan heb je altijd koud water. En je hoort hem binnen niet. Een regelaar erop dat hij niet altijd aan hoeft te staan en blazen maar. Zal toch eens gaan kijken of ze die dingen niet op de sloop hebben.

Acer 1501 : P4 bak

Verwijderd

Topicstarter
En hoe voorkom jij condens met de huidige temperaturen buiten? Een klep met een bimetaaltje ofzo?

Ik wil in ieder geval alles in m'n kast houden...

• demisoft

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, en je leidingen dan?
Als je radiator buiten hangt, dan kan het water nu wel eens ooit goed koud worden....

• demisoft
wat wil je nu zeggen.

in de zomer heb ik inderdaad een probleem. maar nu niet. ik zit op zolder en heb de slagen + voedings kabel uit het raam hangen. en een doek ervoor geplakt met ducktape. werkt al een trein. Ik wil eigenlijk iets vast tegen de muur maken buiten en dan de slangen door het dak naar binnen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, wat ik bedoel is:

- Binnen is het 20 graden (bijvoorbeeld)
- Buiten is het 0 graden (bijvoorbeeld)

De radiator+fans (die buiten hangen) kan er dus best wel eens voor zorgen dat het water in de slangen (veel) kouder wordt dan de binnentemperatuur. Resultaat: er zou condens moeten (kunnen) ontstaan op je waterslangen.

Of klopt mijn redenering gewoon niet?
Pagina: 1