Toon posts:

XFX 7800 GT 53 graden maar toch artifacts?

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,
ik heb sinds een paar dagen, uiteindelijk, mijn computer inelkaar en werkend gekregen. nu heb ik pas sinds vandaag echt de videokaart (XFX 7800GT met een Zalman VF700 erop) kunnen testen. k had wel wat testjes gedaan met 3DMark 05 (leuke score gehaald trouwens, 7100 :) ), mag nog niet echt een veeleisend spel erop gespeeld. Vandaag heb ik wel mn systeem (lees: grafische kaart)kunnen testen in Age of Empires 3. Maar al snel zat bijna heel mn scherm vol met artifacts, opnieuw opgestart, kabel van de computer uit het stopcontact gehaald, kabel er weer in gestopt. maar nog steeds kreeg ik artifacts, nu zelfs al wanneer ik in het menu van het spel kwam (geen artifacts in windows dus).
eens gekeken met welke temperaturen dit gepaard ging, maar onder het tabblad GeForce 7800 GT > temperatuurinstellingen bij de eigenschappen van het beeldscherm werd maar rond de 53 graden aangegeven (na minimaliseren van AoE3 zakte de daar aangegeven temperatuur wel aanzienlijk snel weer naar zo'n 50 graden).
Computer uitegezet en een beetje laten afkoelen, opnieuw geprobeerd, geen verschil. eens even geprobeerd of een ander spel(fifa 2006, welliswaar mindere grafische kwaliteit dus) ook artifacts gaf, maar helemaal niets.

heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen? is mn grafische kaart misschien statisch geladen (gehoord dat dit ook artifacts kan opleveren)? of zou het er eventueel mee te maken kunnen hebben dat mn northbridge cooler (zo'n passief zalman ZM-NB47J blokje) erg warm wordt (deze zit op de milimeter na tegen mn VF700 aan op mn A8N-E moederbord) en dat deze de videokaart erg verhit?

alvast bedankt,
Olaf

• straider
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04 19:15
Sluit niet uit dat de kaart zelf ook kapot/beschadigt kan zijn! :)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 21:08
Clock de kaart eens terug. Ik denk brak geheugen. Tempratuur is zo te horen geen probleem.

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-06 21:59
Ik heb de demo gespeeld van AOE3 en die zat ook al vol artifacts... het ligt er volgens mij met 99% kans aan , aan je driver in combinatie met dit spel , of het spel zelf.

Test eens een spel in Opengl ( quake3 demo ofzo )... als je't daar ook hebt , dan is er misschien iets mis.

Mijn Specs

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties iedereen,
het zou toch jammer zijn als k mijn kaart nu al kapot heb gemaakt :/
heb hem trouwens (nog) niet overgeclockt.

daarnet even getest in Counter-Strike (met openGL renderer), misschien niet echt vergelijkbaar, maar hier gaf de kaart ook geen artifacts :/

weet iemand trouwens hoe dat zit met de garantie van een kaart van XFX, de garantie vervalt toch nite als je er een andere cooler op zet en Arctic Silver 5 gebruikt? :/

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 08:37

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Als je wat hebt verandert van je kaart dat die niet meer orgineel is. betekent dat dus de garantie vervalt.

wat je zou kunnen proberen, terug te zetten naar orginele staat.

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-08 10:39

link_mario

Ofwa?

Ik zou zeggen, test eens met wat andere games. Want mijn 6600GT Extreme draaid nergens artifacts, en haalt overal ong 80 graden stressed.

Op een of andere manier, gaat ie bij AoE3 naar 100 graden, en barst het gewoon van de artifacts. Dus ook ik heb er last van zeg maar, ookal is 't een andere kaart..

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

-GF-Annihilator schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:43:
Ik heb de demo gespeeld van AOE3 en die zat ook al vol artifacts... mis.
ik heb hem ook gespeeld maar gee artifact te zien :)
maar bij jouw zou het wel zijn omdat je die GT zover hebt overclockt ;)
STIMPPYYY schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:36:
Dat heeftie niet gedaan zegt hij net.

Blijkbaar gewoon een driver probleem aangezien CS Source het wel gewoon doet. Probeer eens 77.77 of 77.76 te installeren.
ik had het dan ook niet tegen de TS maar tegen -GF-Annihilator.
daarom quote ik hem ook ;)

[ Voor 37% gewijzigd door chucky666 op 11-10-2005 21:03 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• STIMPPYYY
Dat heeftie niet gedaan zegt hij net.

Blijkbaar gewoon een driver probleem aangezien CS Source het wel gewoon doet. Probeer eens 77.77 of 77.76 te installeren.

Verwijderd

Topicstarter
zojuist de 77.77 drivers geinstalleerd, even een 3dmark 05 test gedaan (waar ik eerst ook artifacts kreeg), het leek allemaal goed te gaan, tot na zo'n 20 seconden, toen kreeg ik weer mn artifacts...

kan iemand mij tips geven voor het verwijderen van de ramsinks?

Verwijderd

Topicstarter
k heb de ramsinks erafgehaald (zaten praktisch los net nadat ik de computer uit heb geschakeld en de kaart dus nog warm was) en de originele koeler weer terug op de kaart gedaan om vervolgens naar de winkel te gaan en te vragen naar garantie enzo, voor de zekerheid alsnog even van te voren getest. En verrek! de kaart deed t gewoon :/ vandaag ff paar keer 3dmark 05 gedraaid en verder getest in zware spellen, en heb tot nog toe geen enkele artifact gezien... (wel maakt die cooler een k*t geluid zeg >.<)

betekent dit dan dat de stock cooler beter koelt dan de VF700-cu? :/
lijkt me sterk, maar k zou toch zweren dat k de vf700 goed heb geinstalleerd...

dus heeft er iemand enig idee hoe dit kan? en hoe k mn 7800GT met VF700 erop kan laten draaien zonder dat k gelijk artifacts krijg?

Verwijderd

Je zou tog zo idd zeggen dat je die Zalman niet helemaal goed erop hebt gezet...Kan natuurlijk.

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-07 13:50

krouwen

Hardware Enthusiast

Ja waarschijnlijk heeft die ergens niet goed contact gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
het kan, maar waar zou de koeler dan nog meer contact mee moeten maken?
hij zat stevig (hm misschien tè stevig?) op mn gpu en de ramsinkjes zaten gewoon op alle ram chips. zelf dacht ik dat het er misschien aan lag dat er niets op de 9e chip zit, maar k had begrepen dat dit in principe niets uit zou moeten maken omdat dit de vivo chip is, alhoewel ik niet weet of dit waar is, het klonk allemaal nogal verdacht) verder vond ik dat de kaart erg warm werd boven de northbridge (net naast de cooler), maar dat wordt ie nu nog steeds :/ maakt dit uit?

Verwijderd

Ik zou zo zeggen....die chip zit er niet voor niks. En die wil natuurlijk ook op 1 of andere manier gekoeld worden denk ik??? Tenzij er mensen zijn met andere meningen?

• STIMPPYYY
Misschien niet goed in het Slot geduwd, denk ook gewoon een los contactje. Monteer die V700B er maar gewoon op die zal het gewoon moeten doen.

Verwijderd

Topicstarter
volgende week eens naar kijken, hij doet het nu iig, ff stressen enzo deze week :)
en zijn er trouwens ook andere manieren om die chip te koelen? mn ram sinks zijn namelijk op wanneer k op alle geheugen chips van de kaart er een plak :/ en om nou gelijk 8 extra erbij te kopen is ook weer zo...

hoe zit dat eigenlijk met dat thermalplakband op die ramsinks, ze verwijzen je naar elektronica winkel, enig idee waar k dan naar moet vragen? of zou k die ramsinks er gewoon weer op kunnen drukken? (eh, hergebruiken dus)

Verwijderd

die kun je bijbestellen, ramsinks van zalman zijn dat gewoon
Pagina: 1