Hoe om te gaan met een lastige collega?

Pagina: 1
Acties:
  • 779 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey.

Ik werk sinds 2 maanden bij een bedrijf in alphen aan de rijn.. Gaat harstikke goed, Gezellig, Leuk team etc etc ...

op een paar dingen na, waarmee ik het niet met mijn baas kan over hebben.

Het is mijn collega waarmee ik me ontzettend aan erger.

Deze jongen heeft last van autisme en is van aard stront eigenwijs. Ik zal een voorbeeld geven als ik hem vraag om een systeem samen te stellen van 300 euro / Budget krijg ik mijn vraag beantwoord met een vraag.. En zo gaat het de hele tijd. Het is een hele simpele vraag waarmee ik vind dat hij zich er niet mee hoeft bezig te houden met wat / welk merk nou beter is of niet. Het gaat erom dat hij dat Systeem voor zoveel euro moet samenstellen,. Ik raak ontzettend geirriteerd aan het feit dat ik vaak dingen moet herhalen en teven als mijn baas dat moet doen.

Hij is vroeger een hele goeie vriend van mij geweest heb 'm met allerlei dingen geprobeerd te helpen en 'm weekendjes hier laten over nachten maar hoe hij mij denkt te kunnen behandelen pik ik gewoon niet !

Ik vind 'm gewoon onbeschoft in veel zaken en mijn baas weet hierover niet veel te zeggen dat het niet mag lijden op de werkplek / zakelijk gezien.

Mischien ligt het ook aan mij dat ik teveel op zijn negatieve kanten let en er op deze manier helemaal gek van kan worden.. maar op deze manier denk ik er sterk aan om ermee te stoppen en iets anders te zoeken...

Ik heb hem ook aangesproken met deze dingen, op een normale, vriendelijke manier tot ergernis omdat ik 'm gewoon alleen maar zie stagneren in dingen. Om even los van het feit te zijn wegens zijn aandoening.

Wat moet ik hier nou mee? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:27:
....... op een paar dingen na, waarmee ik het niet met mijn baas kan over hebben.
Wat moet ik hier nou mee?
Wél over hebben natuurlijk. Als jij voor de (gedeeltelijke) uitvoering van je werk afhankelijk bent van een ander doe jij je werk niet optimaal. Dat is naar ik aanneem wel de bedoeling.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik zou ook meteen vragen waar het systeem vooral voor gebruikt dient te worden enzovoorts ;)

Houdt er gewoon rekening mee met autistische mensen dat ze alles zeker willen weten om maar egen fouten te maken, tot vervelens toe. Het beste is dus gewoon om je niet te irriteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:50

Sharky

Skamn Dippy!

Beginnen met een iets meer leesbare tekst maken, daarna met je baas erover praten. Als jij je collega er op hebt aangesproken en er verandert niets (dat hoef je ook niet te verwachten van autisten) dan zoek je het hogerop.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Ik zou het er _juist_ met je baas over hebben. Die zal naar aanleiding daarvan wel maatregelen nemen. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32

SmartDoDo

Woeptiedoe

Dienstmededeling: Ik verander je titel even in iets wat wat meer past bij het onderwerp en verplaats het topic naar TWI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het er ook meerdere malen met mijn baas over gehad, al was het over msn dan wel persoonlijk onderweg naar het datacenter ofzo. Hij wil zich er ook niet mee tussenbemoeien en laat als het een boodschap achter van je als je zakelijke prestatie er maar niet onder lijd.

Op dit punt denk ik dan sterk 'm gewoon mee naar buiten te sleuren als zegt hij iets wat me niet aanstaat en 'm gewoon hardhandig respect afdwingen !
SmartDoDo schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:36:
Dienstmededeling: Ik verander je titel even in iets wat wat meer past bij het onderwerp en verplaats het topic naar TWI :)
:P passende topictitel hoor :>

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:36:
Op dit punt denk ik dan sterk 'm gewoon mee naar buiten te sleuren als zegt hij iets wat me niet aanstaat en 'm gewoon hardhandig respect afdwingen !
Respect dwing je niet af, respect krijg je.

Verder zou ik als ik hem een opdracht geef gewoon zo duidelijk mogelijk zijn dat er niets meer is om vragen over te stellen. Nu moet ik toegeven dat ik nog nooit iemand met autisme heb ontmoet, dus ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is. Zorg gewoon dat je hele specifieke taken geeft waarbij er niets is waar die jongen over kan twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CowArt
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06-2023

CowArt

DPC Team Switch Pensionado

Ik heb het er ook meerdere malen met mijn baas over gehad, al was het over msn dan wel persoonlijk onderweg naar het datacenter ofzo. Hij wil zich er ook niet mee tussenbemoeien en laat als het een boodschap achter van je als je zakelijke prestatie er maar niet onder lijd.
Het lijkt mij juist de taak van jouw baas om zich hiermee te bemoeien. Bovendien, als de verstoring die jij ondervind inderdaad in de mate is zoals je hem hier schetst, kun je er natuurlijk op wachten dat de zakelijke prestaties eronder gaan lijden, een beetje baas zal dat ook beseffen.
Je houdt er wel rekening mee dat je tijdens de twee jaar celstraf die je voor mishandeling kunt krijgen te maken gaat krijgen met nog veel meer lastige "collega's"? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
King_Louie schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:40:
[...]

Respect dwing je niet af, respect krijg je.

Verder zou ik als ik hem een opdracht geef gewoon zo duidelijk mogelijk zijn dat er niets meer is om vragen over te stellen. Nu moet ik toegeven dat ik nog nooit iemand met autisme heb ontmoet, dus ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is. Zorg gewoon dat je hele specifieke taken geeft waarbij er niets is waar die jongen over kan twijfelen.
Dat eerste snap ik uiteraard :)

Als ik hem vertel dat ik een budget systeem wil, Met harde schijf a moederbord b Videokaart C en geheugen D , krijg ik alsnog een vraag gesteld terwijl ik vaak genoeg duidelijk ben geweest.

Het gaat mij er niet om dat hij niet mag vragen ofzo , nee tuurlijk met vragen leer je dat snap ik ook. Maar als ik luister naar de vraag die hij stelt op dat moment vind ik dat totaal onzinnig en niet bij het idee passen of waar we mee bezig zijn. Daar irriteer ik me op ten duur aan.

Ik vraag hem niet het beste van het beste te selecteren, Tuurlijk als hij dat nodig vind moet hij dat doen, maar vraag mij er niet mee lastig van wat ik zou kiezen als ik zelf bezig ben. Het is al harstikke moeilijk om iets voor elkaar te krijgen en er tegelijkertijd met iets anders bezig te zijn, dat kost energie (serieus heb issues hoor :P).

Al heb ik het met hem erover luistert hij niet, Ik neem het hem ook niet kwalijk maar als ik hem zie bezighoudend met ga.........

weet je .. ik ben echt geneigd nu er mee te stoppen . Het is ook een beetje mijn baas die mij hierbij ook tegenwerkt op een bepaalde manier.

Luister, ik kan wel pagina's vol zetten met voorbeelden en hoe het er soms aan toegaat maar dat is niet wat ik wil , ik wil hiervoor een oplossing vinden samen met hem en mijn baas dat het gewoon straks wel goed gaat en niet over 2 maanden nog steeds hetzelfde.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ros jij ook een collega in een rolstoel af, omdat dat die het vertikt om op te staan en zich voor te stellen (en je zo weinig respect toont). Want net zo min als dat na een pak slaag een rolstoeler kan lopen, zal deze jongen veranderen.

Dat is namelijk wel hetzelfde. Je vraagt iets van die jongen dat hij door zijn handicap niet kan geven. En nee autisme is niet iets dat je kunt genezen met wat weekendjes aardig zijn. De beste jongen kan gewoon niet beter anders. Hij kiest er niet voor om eigenwijs te zijn nog kiest hij ervoor om onbeschoft te zijn. Hij kan gewoon niet beter, hoewel hij het enorm zal proberen. Maar hij snapt het gewoon niet. Wat voor jou logisch is c.q. aanvoelt, zal hij niet begrijpen nog aanvullen. Hij snapt dus ook niet wat zijn onbeschoft zijn is. En omdat hij dat niet snapt kan hij het ook niet verbeteren. En nee, als leg je dat 10.000x aan hem uit, dan zal hij dat nog steeds niet begrijpen omdat juist op dat punt zijn kortsluiting zit.

Het feit dat jij niet met een dergelijke collega om kan gaan zegt meer over jou dan over deze "lastige collega".

Tip voor je: Het boek "als het brein bedriegt".

Als jij er niet mee om kan gaan, moet je maar gewoon vertrekken. Beter omdat jij er niet mee om kunt gaan zo iemand op straat komt te staan, want hij als arbeidsgehandicapte heeft veel minder kans op een nieuwe baan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cyberpope schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:55:
[...]

Ros jij ook een collega in een rolstoel af, omdat dat die het vertikt om op te staan en zich voor te stellen (en je zo weinig respect toont). Want net zo min als dat na een pak slaag een rolstoeler kan lopen, zal deze jongen veranderen.
Nee ik bedoel het ook helemaal zo niet om hem in een rolstoel te zetten..
Dat is namelijk wel hetzelfde. Je vraagt iets van die jongen dat hij door zijn handicap niet kan geven. En nee autisme is niet iets dat je kunt genezen met wat weekendjes aardig zijn. De beste jongen kan gewoon niet beter anders. Hij kiest er niet voor om eigenwijs te zijn nog kiest hij ervoor om onbeschoft te zijn. Hij kan gewoon niet beter, hoewel hij het enorm zal proberen. Maar hij snapt het gewoon niet. Wat voor jou logisch is c.q. aanvoelt, zal hij niet begrijpen nog aanvullen. Hij snapt dus ook niet wat zijn onbeschoft zijn is. En omdat hij dat niet snapt kan hij het ook niet verbeteren. En nee, als leg je dat 10.000x aan hem uit, dan zal hij dat nog steeds niet begrijpen omdat juist op dat punt zijn kortsluiting zit.
Juist, Ik snap precies wat je bedoelt.. Dit is nou waar mijn baas het over heeft waar ik moet mee leren om te gaan, en daar heb ik ontzettend veel moeite mee.
Het feit dat jij niet met een dergelijke collega om kan gaan zegt meer over jou dan over deze "lastige collega".
Mja maar met wie moet ik er dan over hebben ?
Als jij er niet mee om kan gaan, moet je maar gewoon vertrekken. Beter omdat jij er niet mee om kunt gaan zo iemand op straat komt te staan, want hij als arbeidsgehandicapte heeft veel minder kans op een nieuwe baan.
Zal ik je even een voorbeeldje geven dat hij ondertussen 3 maal ontslagen is omdat hij het belangrijjker vond om in mooier weer te gaan vissen dan op te komen dagen en doen wattie moet doen!

Het is niet een probleem, maar mijn baas blijft 'm op een vage manier bij zich houden, al is het elke keer een nieuwe kans / poging met afspraken op papier.

Voor zover kennen jullie de situatie niet zoals ik hier nu beschijf en ook meer niet.

Mischien moet ik het hierbij er maar laten en gewoon opzoek gaan naar een bedrijf dat wat meer bij mij past. Ik ben harstikke inzetbaar voor dingen maar mensen moeten mij niet gaan tegenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je problemen hebt in de omgang met anderen, en je wil dat serieus verbeteren, dan moet je het serieus bij jezelf zoeken, en niet bij de ander. Je hebt namelijk geen kans om de ander te veranderen, je kan alleen jezelf veranderen.

Het belangrijkste is dat je na gaat waarom jouw ergernis zo hoog oploopt. Ik zie je een aantal opmerkingen maken die ik zal opsommen:
- Hij is vroeger een hele goeie vriend van mij geweest heb 'm met allerlei dingen geprobeerd te helpen en 'm weekendjes hier laten over nachten
- Mischien ligt het ook aan mij dat ik teveel op zijn negatieve kanten let
- Ik neem het hem ook niet kwalijk
- Ik vind 'm gewoon onbeschoft
- ... en 'm gewoon hardhandig respect afdwingen !
- Al heb ik het met hem erover luistert hij niet

Als ik dat allemaal lees, zie ik een heel dubbel beeld: eigenlijk heb je het beste met hem voor en wil je hem niets kwalijk nemen, aan de andere kant voel jij je niet serieus genomen, gerespecteerd, gewaardeerd. Dat is natuurlijk een behoorlijk contrast.

Misschien baal je er enorm van dat hij niet mee is gegroeid als mens. Ooit waren jullie vrienden, maar nu zijn jullie uit elkaar gegroeid. Rationeel weet je ook wel dat hij daar niets aan kan doen, maar emotioneel lijk je dat niet te willen accepteren, misschien omdat jij je verantwoordelijk voor hem voelt, omdat je hem wil helpen, of misschien omdat je zijn vriendschap en hoe het vroeger was mist.

Ik denk dat je de beperkingen van hem zal moeten accepteren. Dan zul je ook zien dat hij niet die vragen aan jou stelt uit gebrek aan respect of omdat hij niet naar je luistert, maar omdat door zijn handicap die informatie niet goed verwerkt kan worden, waardoor hij op een gestructureerde manier het contact met anderen aangaat, ook al is dat soms niet een toepasselijke handelswijze. Ik denk dat je zijn gedrag niet zo op jouzelf moet betrekken, want hij volgens jouw eigen woorden doet hij dat bijvoorbeeld ook zo tegen jouw baas, en die kan daar kennelijk prima mee omgaan.

Als het jou niet lukt om dit te accepteren en zijn gedrag los te koppelen van je eigenwaarde, dan is het misschien inderdaad beter voor jou om op te stappen. Je zult tenslotte hem niet kunnen veranderen, en als je binnen jezelf geen ruimte vindt om jezelf te veranderen, dan kan je beter uit de situatie stappen en wat ruimte voor jezelf nemen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:03:
Nee ik bedoel het ook helemaal zo niet om hem in een rolstoel te zetten..
Dat snap ik. Ik bedoel ook niet dat jij hem in een rolstoel zet, maar dat net zo min als je iemand in een rolstoel kunt laten lopen puur door dwang, je deze jongen ook niet kunt veranderen omdat het geen onwil is, maar pure onkunde. Hij kan niet anders als zou hij dat nog zo graag willen.
Juist, Ik snap precies wat je bedoelt.. Dit is nou waar mijn baas het over heeft waar ik moet mee leren om te gaan, en daar heb ik ontzettend veel moeite mee.
Juist, maar je kunt anderen niet veranderen, alleen jezelf. Maar meer informatie over hoe z'n hersenen werken kan je misschien de humor van de situatie in laten zien en ook hoe je hem beter kunt aansturen. Want daar zit de kunst in het omgaan met autisten.
Mja maar met wie moet ik er dan over hebben ?
Met wie je maar wilt, maar vooral je baas. Alleen je vraagstelling moet anders zijn. Niet van: Ik irriteer me en hoe verander ik hem. Maar "hoe kan ik het beste met de situatie omgaan, zodat ik er het minste last van heb"
Zal ik je even een voorbeeldje geven dat hij ondertussen 3 maal ontslagen is omdat hij het belangrijjker vond om in mooier weer te gaan vissen dan op te komen dagen en doen wattie moet doen!

Het is niet een probleem, maar mijn baas blijft 'm op een vage manier bij zich houden, al is het elke keer een nieuwe kans / poging met afspraken op papier.

Voor zover kennen jullie de situatie niet zoals ik hier nu beschijf en ook meer niet.
Ja.. dat is typisch het gedrag van een autist. En je baas is een zeer menselijk figuur gelukkig. (wat niet wegneemt dat je alles van hem moet pikken, maar je moet dus heel goed weten welk gedrag uit zijn autisme voortkomt en welk gedrag niet. Op het ene is hij corrigeerbaar en op het andere niet.
Mischien moet ik het hierbij er maar laten en gewoon opzoek gaan naar een bedrijf dat wat meer bij mij past. Ik ben harstikke inzetbaar voor dingen maar mensen moeten mij niet gaan tegenwerken.
Dat is je eigen keuze. Het kan ook een uitdaging zijn om te leren hoe je met dergelijke personen omgaat. Want dit soort mensen kom je overal wel tegen. Is het niet een autist, is het wel een ADHD'er of gewoon een ontzettend lompe lul omdat ze kiezen zo te zijn (en dat zijn de ergste). Je moet dus leren hoe je jezelf kunt veranderen om met situaties om te gaan, daarin schuilt je kracht.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Als ik dit zo lees ligt het probleem hoofdzakelijk bij jezelf...

Als iemand autistisch is is hij gewoon anders dan jij. Als je daar niet mee om kunt gaan kun je een paar dingen doen:

- Lees eens een boek of website over autisme

- Bespreek het eens op normale wijze met betreffende collega waarin je jouw frustraties voorlegt en met hem overlegt hoe dit op te lossen valt

- Pleeg eens een telefoontje naar een instantie die zich met autisme bezig houdt (misschien is je collega ook wel ergens onder controle en kun je met die partij contact opnemen)

- Loopt het dan nog spaak dan zou ik maar op zoek gaan naar een andere baan waar alleen 'normale' mensen werken
(veel succes daarmee - lekkere entree bij een sollicitatiegesprek: "ik wil hier alleen werken als er mensen zijn zoals ik, en geen mensen met enige vorm van handicap"...nofi).

Het vergelijk hierboven met iemand in een rolstoel vind ik erg sterk... Je wordt toch ook niet boos als een collega in een rolstoel zit en niet een keer uit die stoel komt om zich voor te stellen of koffie te halen etc...? Dan pas je je aan en buk je als je je voorstelt en haal je koffie voor die collega.
Autisme is een handicap waar weinig aan te veranderen valt, jij kunt je gedrag daarentegen wel veranderen.

[ Voor 36% gewijzigd door kazz1980 op 11-10-2005 08:49 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed.

Het verhaal is as volgt afgelopen, Hij is sinds vandaag ontslagen of wou zelf ontslag nemen, omdat hij vond dat mijn baas hem teveel afzeek ofzo. De preciese reden weet ik niet, maar de manier waarop ondanks alle hulp toegeschoven is als stank voor dank.

En zijn autisme heb ik na dit topic ook erkend, en ben ook anders met 'm om wezen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 23:16:

En zijn autisme heb ik na dit topic ook erkend, en ben ook anders met 'm om wezen gaan.
Goede zaak! ;) Complimenten hiervoor.

Jammer dat het toch misgelopen is - maar zoals ik het uit jouw verhaal begrijp was daar weinig aan te doen.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Pagina: 1