Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PSU met magneetjes vastzetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
LS,

geen idee waar dit topic te plaatsen dus maar even hier.

Binnenkort ga ik een klein pctje in elkaar zetten (als het Via Epia bordje binnen is)
En het kastje heeft erg weinig ruimte, en ik zie gewoon geen gaatjes waar ik de PSU moet vastschroeven.
De kast is aluminium dus ik dacht eraan twee magneten tegen de voeding vast te klikken en onder de kast een aantal dunne magneten (niet dikker dan de pootjes hoog zijn) te houden en de voeding op zn plek te zetten.
Dan zit het aardig goed vast (ga er niet mee op stap)

Kan dit eigenlijk wel?

Vr. gr.

S.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:24
zou kunnen als er geen componenten in je voeding zitten die gevoelig zijn voor magnetische velden

K to the KillaZ

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
alluminium is toch niet magnetisch of wel?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dubbelzijdig plakband, of anders een goede kitlijm?

Verwijderd

Zou ik niet doen, bepaalde electrische componenten in je pc zijn gevoelig voor magneten.
Ik zou gewoon gaatjes boren of dubbelzijdige plakband gebruiken (alhuwel ik niet denk dat dat het lang houdt)

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 11:53

Corn

Raar jongetje

Geen enkel component in een computer is écht gevoelig voor magnetische velden, hooguit de harde schijf (en dan nog in héle lichte mate. Dat betekent echter nog niet dat het een goede oplossing is, ik zou het met constructielijm of met epoxy vast zetten. Magneten laten vroeg of laat weer eens los.

• Silent7
het is een kleine 150w voeding en ik weet dus niet of er componenten in zitten die geveolig zijn voor magnetische velden.

alu is niet magnetisch, vandaar de dunne magneten onder de kast die vastklikken op de grotere op de voeding (welke een stalen behuizing heeft)

plakband en kitlijm vind ik geen goed idee, ivm het later eventueel kunnen losmaken.

ik dacht zelf dat omdat de magneten onder de voeding zitten (welke geaard is de magnetische velden ervan niet in de buurt van mn andere hardware komt,
In een pc van me zit een thermaltake wc setje welke ook bevestigd is met (weliswaar kleine ) magneetjes.

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 12:20
Dan boor je er toch ZELF gaatjes in ? :S

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Verwijderd

Alu is niet magnetisch.

edit: moet toch af en toe beter lezen, sorry.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 22:23 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou gewoon standaard dubbelzijdige plakband pakken, eerst al het vet en zooi eraf, paar randjes plakband, ff goed vastdrukken en het zit vast zat :)

Je kan het beste dik dubbelzijdig plakband pakken of tesa strips oid, helpt meteen tegen geluid en hecht beter.

Wel je voeding weer met een aardedraadje aan de kast vastmaken he :).

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Of plak van dat klitteband-met-kleeflaag op je PSU, daar heb ik ook een aantal dingen mee vastzitten atm. Kan los, is met n schaar op maat te maken en het is kinderlijk simpel.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
The Widow Maker schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:33:
Of plak van dat klitteband-met-kleeflaag op je PSU, daar heb ik ook een aantal dingen mee vastzitten atm. Kan los, is met n schaar op maat te maken en het is kinderlijk simpel.
maar heeft altijd speling..

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Silent7
dat klitteband is zo'n slecht idee nog niet.

Maar dan moet er dus weer een aardedraad getrokken worden.

Zou een magneetje echt niet kunnen (want een ander voordeel is dat de psu vrij zit en dus beter warmte kwijt kan, en ik m tot op het laatst nog vrijelijk kan verplaatsen en draaien tot ie op zn best zit.

(((En als het dan toch dubbelzijdig tape moet worden (LIEVER NIET) zijn die thermalpads dan niet slim?)))

Gr S

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-11 20:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Gewoon een paar gaatjes erin boren, schroefje/popnagel oid ( duimschroefjes mischien ) erin enje hebt eenmooi stevig geheel.

Alle soorten tape, klittenband etc, raken los. Waarom? Wat word een voeding? Warm, de lijm van het plakband smelt, en de hele zooi komt naar beneden zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Shaggy op 11-10-2005 00:03 ]

Making an ass of myself since the 70's

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Pas op met plakband achtige dingen (ook dat klitteband) want die lijm word zacht/plakt niet meer als die warm word.
Klitteband (zonder plakstrip) kun je wel eventueel met echte (constructie) lijm vastplakken. Dan kun je de voeding toch verwijderen maar zit ie toch ook wel goed vast.

[ Voor 20% gewijzigd door NBK op 11-10-2005 00:03 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Silent7
nog even dit de voeding ligt op de bodem van de kast en rust dus op zn eigen gewicht.

toch weer terugkomen op de magneetoplossing, de behuizing van de psu vormt toch een soort van kooi van Farraday? (of hoe je dat ook spelt)

• waterkoud
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zou dat hele idee van magneten snel vergeten. Klitteband en tape is inderdaad link zoals hiervoor al gezegd is. Niet alleen de warmte zal de lijm minder sterk maken, maar ook zal naar verloop van tijd door ouderdom van de lijm het geheel loslaten. Probeer maar eens iets met tape of klitteband vast te zetten en belast de verbinding maar eens een tijdje. Zal los gaan laten. Lijmen is in mijn ogen ook geen ideale oplossing. Ik wil altijd alles ook weer kunnnen demonteren. Gewoon ouderwets schroeven is toch niks mis mee.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Silent7 schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:11:
nog even dit de voeding ligt op de bodem van de kast en rust dus op zn eigen gewicht.

toch weer terugkomen op de magneetoplossing, de behuizing van de psu vormt toch een soort van kooi van Farraday? (of hoe je dat ook spelt)
En wat is er dan met de kooi van Faraday in dit verband?

offtopic:
Een kooi van Faraday is een gesloten metalen kooi waarin geen elektrisch veld van buiten kan binnendringen. De metalen behuizing zorgt er immers voor dat alle geïnduceerde spanningen onmiddellijk naar de aarde worden afgevoerd. In de praktijk blijkt dat het voor veel toepassingen voldoende is als de wanden van de kooi worden uitgevoerd uit metaalgaas.
waterkoud schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:14:
Ik wil altijd alles ook weer kunnnen demonteren. Gewoon ouderwets schroeven is toch niks mis mee.
Idd, gewoon goed uitteken waar je de gaten wilt hebben, lekker boren en een paar chique duimscnroeven erin. Klaar is Klara, en nog demontabel ook.

[ Voor 20% gewijzigd door Shaggy op 11-10-2005 00:21 ]

Verwijderd

Silent7 schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:11:

Een kooi van Faraday heeft betrekking op een wisselend magnetisch veld en niet op permanente magneetjes zoals jij die wilt toepassen. Heeft met aarding trouwens ook niks te maken.

ik zou niet weten waarom je geen magneetjes zou kunnen gebruiken om die voeding vast te zetten.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 01:02:
[...]

ik zou niet weten waarom je geen magneetjes zou kunnen gebruiken om die voeding vast te zetten.
Ik denk dat je dermate sterke magneten nodig hebt, dat dit gevaarlijk kan zijn voor de rest van de app. zoals HDD etc...

Het magnetisch veld zal eerst door de behuizing moeten, en daarna door de case, heb je een redelijk magneetje nodig, dat in zo'n kleine ruimte... lijkt me niet de beste oplossing...

Verwijderd

Ik hoor hier steeds dat het gebruik van magneetjes wordt afgeraden, maar de onderbouwing ontbreekt steeds, ben wel benieuwd eigenlijk...

Nogmaals, we hebben hier te maken met een permante magneet.
Ik heb hier bv een sterke magneet afkomstig van een tweeter tegen de zijkant van m'n case geplakt zitten om resonantie tegen te gaan, no problem...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb een keer dubbelzijdig tape gebruikt om metalen handdoekhaakjes aan tegels en een geverfde deurpost op te hangen. Dat spul is daar speciaal voor bedoeld en je kunt er bijna een olifant aan hangen als het eenmaal zit. Lijkt me prima geschikt voor jouw doeleinden. Dat zit dan gewoon alsof het gelijmd is en het spul kost geen drol.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 01:02:
[...]

Nou, bijvoorbeeld vanwege de aarding (schroefverbinding is echt nodig, aluminium geeft anders een slechte geleiding), en omdat me lijkt dat je magneetoplossing niet sterk genoeg gaat zijn (verzwakt aluminium niet ook nog toevallig het magnetische veld?) In elk geval lijkt het me te verwachten dat je voeding gewoon losschiet bij een flinke zwieper... Lijmen en dan een aarddraadje, of schroeven lijken me betere alternatieven.

[ Voor 16% gewijzigd door mae-t.net op 11-10-2005 10:30 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
De enige reden die ik kan bedenken is dat je de trafo en de filter spoelen gaat magnetiseren en daarmee akelige dingen als kernverzadiging in de hand speelt.
( en dat is niet onwaarschijnlijk als je magneten uit harddisks oid gaat gebruiken, de veldlijnen zullen echt braaf in het voeding blik blijven )

Verder zie ik ook niet wat er mis is met een paar goed geplaatste gaten met een schroefje er in ?

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 11-10-2005 01:53 ]

Repareren doe je zo.

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 09:51

HENNEP

Just Someone

Modbreak:Check je mail

[ Voor 90% gewijzigd door AcouSE op 11-10-2005 12:42 ]

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Modbreak:Post dan niets...

[ Voor 88% gewijzigd door AcouSE op 11-10-2005 12:42 ]

Verwijderd

Nutteloze replies, voegen niks toe...
Dat jullie het raar vinden wil nog niet zeggen dat het ook raar is. Onorthodox, dat wel, maar er zijn in CME wel vreemdere plannen de revue gepasseerd...

En dat geblaat over aarding altijd, probeer de verschillende componenten maar eens in een case te monteren zonder dat ze in kontakt staan met de aarddraad van je netkabel, zal je niet meevallen...

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 12:14:
Nutteloze replies, voegen niks toe...
Dat jullie het raar vinden wil nog niet zeggen dat het ook raar is. Onorthodox, dat wel, maar er zijn in CME wel vreemdere plannen de revue gepasseerd...
Helemaal mee eens.
En dat geblaat over aarding altijd, probeer de verschillende componenten maar eens in een case te monteren zonder dat ze in kontakt staan met de aarddraad van je netkabel, zal je niet meevallen...
Mee oneens. Ook als je het niet direct merkt is het belangrijk als de metalen onderdelen netjes laagohmig contact met elkaar maken. Dat kan gewoon met een draadje dus staat creativiteit niet in de weg. Als je dan bij voorbaat al het woord blaten in de mond neemt denk ik dat je nog veel te leren hebt. Misschien leer je de technische kant pas als je ooit geplaagd wordt door mysterieuze crashes, radiostoring (of erger nog: de buren hebben de storing en niemand weet waar het vandaan komt), of opgeblazen onderdelen. De sociale kant, ach daar gaat het hier natuurlijk niet om.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
achja, radiostoring heb je toch al met alle mogelijke windows en zelfs kompleet pleziglazen kasten.

En idd exter heeft gelijk, de massa van de voeding is direct aan aarde geknoopt, en daarmee ook alle systeem componenten. en dat met niet al te dunne draad, geen reden voor problemen lijkt me zo.

Repareren doe je zo.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

En wat dacht je van clips?

Er zijn honderden verschillende soorten clips in de handel. ( of iets zelf gemaakts )

Mischien kan je die ergens aan vast klemmen in je case en zo je PSu vastzetten, en weer snel losmaken indien nodig.

Zie voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.metalpress.co.il/images/clips-spain-drw.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.westheat.com/images/Clips.jpg
Je snapt de bedoeling denk ik wel.

Of wat dacht je van een soort slede als dat mogelijk is?
Dan hoef je alleen maar in de bodem een paar popnagels te maken en je psu is toch demontabel.
Dit kan aan de binnen zijde, anders kan je de achterzijde eventueel wat modden zoals bij een HotSwap PSU.

Afbeeldingslocatie: http://www.linux.ie/articles/teraserver/RMC4D_PSU.jpg

Ik denk niet dat je anders zonder boren zult uitkomen. ( mischien vloeibaar 2componenten ijzer voor te lijmen? Heb het wel eens gebruikt voor aluminium te lijmen, werkte goed, maar niet verwijderbaar... )

[ Voor 8% gewijzigd door Shaggy op 11-10-2005 13:20 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:11
Ik zou graag eens van de TS horen wat er mis is met gewoon een paar gaatjes boren en het ding doodnormaal vastschroeven?! Is al meerdere keren voorbij gekomen, maar geen reactie... Die oplossing is misschien te makkelijk?

• nugscree
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-10 12:15
Is anders de lijmpistool geen oplossing ?

Een voordeel er van is het zit goed vast en als het los moet kan je dat heel gemakkelijk doen met een schroevendraaier.

Niet erg goed aan de warmte gedacht 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door nugscree op 11-10-2005 13:40 ]

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

nugscree schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 13:34:
Is anders de lijmpistool geen oplossing ?

Een voordeel er van is het zit goed vast en als het los moet kan je dat heel gemakkelijk doen met een schroevendraaier.
Ja,maar dan zit je weer met het warmte effect.
Lijmpistolen verwarmen hun lijm om vloeibaar te worden, dat doet de voeding ook, vooral in een kleine behuizing lijkt me.

• Silent7
schroeven is een optie, het zelf boren van gaatjes dan.
Maar de eden waarom ik naar magneten is de grootte (of beter kleinte) van de kast
(het is dit kastje http://www.itx-warehouse.co.uk/Product.aspx?ProductID=75 )

alles is erg krap en ik zal dus pas echt goed gaan zien hoe de psu komt als alles erin zit. Om dan alles er weer uit te halen voor gaatjes boren daar heb ik niet zo'n zin in.
Een magneetoplossing is flexibel en makkelijk, misschien dat het nu duidelijk is.
Ik vind het erg fijn dat iedereen zo meedenkt naar oplossingen die uitvoerbaar zijn, dank daarvoor.
Maar ik hoop dat er nu enkel nog gesproken kan worden over de magneetoplossing, wederom dank hiervoor.

Even terugkomend op de kooi van farraday, dat is dus bij straling en wisselende velden. Magneten hebben een statisch veld, dat lijkt me iet moeilijk voor een psu om daar mee te dealen. (zelfs een crt met grote speaker in de buurt is met degauss weer op normake kleuren te zetten)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:11
Je PSU gaat helemaal geen last hebben van magneten in de buurt, zelfs al zijn ze heel sterk. Qua aarding moet je je ook geen zorgen maken, het kastje van de PSU is sowieso geaard, en je case ook via het moederbord en de PSU. Je oplossing is dus mogelijk, maar mechanisch zeker niet de stevigste :)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

ALS je al met lijm oud bezig gaat, hang het alsjeblieft niet bovenin je case. zonde als hij je mobo meeneemt onderweg naar beneden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Silent7
subsonik schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:19:
Je PSU gaat helemaal geen last hebben van magneten in de buurt, zelfs al zijn ze heel sterk. Qua aarding moet je je ook geen zorgen maken, het kastje van de PSU is sowieso geaard, en je case ook via het moederbord en de PSU. Je oplossing is dus mogelijk, maar mechanisch zeker niet de stevigste :)
Bedankt dit dacht ik al en ik ben me bewust van het weinig stevige van de constructie. Gelukkig is het een klein kastje wat ik wegzet er verder ekel zal aanraken om het aan te zetten of een externe hd in een usbpoort te hangen.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-11 22:28

rdejongjr

Gnome

Wij hebben hie thuis tesa dubbelzijdig schuim tape, en dat blijft zeker wel zitten, als de bodem helemaal vlak is raad ik de gewone dubbelzijdige tape van tesa aan, die krijg je er ampre vanaf
(vloerbedekking verneukt door dat spul, zo sterk)

lijkt op reclame, :o maar het is gewoon goed spul kan er nix aan doen _/-\o_

en voor je magneetjes: bij de meeste electro en speelgoed zaken zijn wel party lichtjes die je dmv magneetjes aan je trui vastklikt verkrijgbaar (1euri per 1a2 magneetjes <plus lichtje>)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

shaggy8675 schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:20:
[...]

En wat is er dan met de kooi van Faraday in dit verband?

offtopic:
Een kooi van Faraday is een gesloten metalen kooi waarin geen elektrisch veld van buiten kan binnendringen. De metalen behuizing zorgt er immers voor dat alle geïnduceerde spanningen onmiddellijk naar de aarde worden afgevoerd. In de praktijk blijkt dat het voor veel toepassingen voldoende is als de wanden van de kooi worden uitgevoerd uit metaalgaas.
De grootte van de openingen in een kooi van Faraday is afhankelijk van de frequentie van de straling die je tegen wil houden ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1