Toon posts:

Diagnose: geen post. Moederbord, CPU of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet super veel verstand van hardware, maar heb al veel moeite gestoken in de forums doorzoeken, google zoeken, engelse fora doorzoeken, moederbord boekje lezen, etc, etc. Ik hoop dat ik niet de zoveelste ben met een domme vraag. Ik ben niet te lui om zelf moeite te doen, maar kom er echt niet meer uit.

Mijn specs:
MSI K8T Neo V1.0, VIA K8T800 chipset
Athlon64 3200+
512 mb ram
GeForce FX 5900
ATX 350W, 17A max.

Probleem:
Systeem is 1.5 jaar oud, door eynstein.nl in elkaar gezet en de kast is niet open geweest voordat hij het niet meer deed. Het is dus een prima werkend systeem geweest.

Als ik de computer nu aanzet, gaan de fan van de CPU en videokaart draaien, maar binnen een fractie van een seconde slaat alles af en staat het hele systeem stil.
- De power led knippert groen, 3 seconden aan, 3 seconden uit. Ik moet de stekker eruit halen om weer opnieuw 0.1seconden te kunnen starten. Kan nergens met zekerheid vinden wat de knipperende powerled betekent, waarschijnlijk suspension mode.
- HDD geen spin-up.
- Geen piepjes of geluiden.
- D-bracket geeft 4 rode lampjes, die ook meteen weer uitgaan. MSI boekje: the D-led will hang here if the processor is damaged or not installed properly.
- Geen brandlucht, geen zichtbare schade op het moederbord.

Geprobeerd:
- CMOS gereset met jumper en door batterij weghalen.
- CMOS batterij doorgemeten.
- Moederbord uit de kast gehaald en met alleen geheugen aangesloten => geen kortsluiting met de kast.
- CPU voeding niet aangesloten op het moederbord, nu blijft de fan van de CPU wel draaien, verder gebeurt er niks, fan van videokaart draait even maar gaat dan weer uit. Aan en uit knop werkt niet meer.
- Alle onderdelen los gehaald en opnieuw aangesloten.
- Aangezet door kortsluiting te maken tussen twee palletjes, aan/uit knop is dus niet kapot.
- Voeding doorgemeten, lijkt prima in orde.

Ik heb geen goede andere moederborden of CPU's om te testen wat er kapot is.

Vragen:
Klopt het dat of het moederbord of de CPU kapot moet zijn als het systeem al zonder foutmelding (piepjes of via D-Bracket) uitvalt zonder ook maar iets te doen? Of kan het ook het geheugen, videokaart of HDD zijn?
Hoe kom ik erachter wat er kapot is?
Als het niet mogelijk is om er achter te komen wat kapot is, wat zouden jullie aanraden als eerst nieuw te kopen? Of moet ik naar een winkel/speciaalzaak voor reparatie of diagnose?

Overig:
- Dit probleem is niet in 1x ontstaan. Hij heeft het nadat dit probleem er was nog 4x wel gedaan. Er is dus iets 'langzaam' kapot gegaan.
- Tussen de fan en de heatsink zat een goede laag stof waardoor er vrij weinig lucht meer doorheen kon. Deze laag heb ik weggehaald. Kan een CPU hierdoor kapot gaan?

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 21:34 . Reden: toevoeging ]

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:32

Hoogie2004

Whohooooo

Tussen de fan en de heatsink zat een goede laag stof waardoor er vrij weinig lucht meer doorheen kon. Deze laag heb ik weggehaald. Kan een CPU hierdoor kapot gaan?
Ja, als de cpu slecht gekoeld word kan hij doorbranden omdat ie te heet word.

Staat er niets in je moboboekje over de powerled?

Aan je beschrijving van je rode led moet je effe kijken of de proc nog wel helemaal goed zit, verder reageert et systeem als een systeem zonder processor (volgens mij,afgezien van dat ie dan zou moeten piepen)

Als we der niet uitkomen, zou ik niet zomaar eerst iets nieuws gaan kopen op de gok, ik zou dan naar een computershop gaan, en daar laten nakijken, zodat je geen overbodige aankopen doet (al mag de videokaart wel een beetje geupgrade worden als je wel eens gamed 8)7 8)7 )

[ Voor 13% gewijzigd door Hoogie2004 op 10-10-2005 23:13 ]

My iRacing profile | Strava

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 21:34

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Maak eens een foto van je moederbord? Een lekker scherpe van het gebied ROND de CPU zegmaar.

En een stofnest in je kast is nooit goed. Ik zou beginnen met alles loshalen (dus ook RAM etc) en de kast uitblazen, en alle sockets uitblazen met perslucht.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
heb je al een andere voeding geprobeerd?

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 14:04
Lijkt mij dat er toch echt iets is met je voeding. doormeten geeft je geen 100 % garantie.spanningen kunnen wisselen ( zelfs wegvallen) als de voeding belast wordt. Leen er evt 1 van een kennis/familie zo'n ding haal je er in een mum van tijd erin en eruit.

is de voeding goed:

haal alle insteek kaarten eruit (ook video) en zet de pc aan let op evt. piepjes.
haal dan het geheugen eruit. nog steeds niks? dan ligt het waarschijnlijk aan je moederboord of cpu.
persoonlijk zou ik dan beide vervangen

succes

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Verwijderd

Topicstarter
Ja, als de cpu slecht gekoeld word kan hij doorbranden omdat ie te heet word.
Vreemde is dat de computer gewoon normaal uitgeschakeld is en pas bij het opnieuw aanzetten het niet meer deed. Lijkt mij dat bij doorbranden dat anders zou gaan(uitvallen tijdens draaien), klopt dat?
Staat er niets in je moboboekje over de powerled?
Nee, helaas niets, ben niet zo tevreden met het MSI boekje.
(al mag de videokaart wel een beetje geupgrade worden als je wel eens gamed 8)7 8)7 )
Daar is het zeker tijd voor, maar heb ik nu niet zoveel aan :'( ;)

Al het stof heb ik overigens verwijderd, alles uit elkaar gehaald en weer terug gezet. Het was veel erger dan verwacht, nu niks meer aan te doen. Al heb ik een hele oude kast staan die al 7jaar werkt zonder ooit stof eruit gehaald te hebben...
heb je al een andere voeding geprobeerd?
Nee, ik heb alleen een nog werkende 250W liggen, staan verder geen specs op. Is dat genoeg voor alleen een moederbord ram en CPU?

Moederbord ligt nu buiten de kast met niks erin behalve CPU en voeding aangesloten. Geen piepjes of iets. Totaal dood binnen 0.1 seconden.

Iedereen bedankt voor de reacties!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 14:04
250 W moet genoeg wezen.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Verwijderd

Topicstarter
Ow nee. Ik voel me behoorlijk stom. Ik dacht dat ik heel erg goed alle condensatoren gechecked had, maar dat valt blijkbaar heel erg tegen. Er zijn er een paar heel verschikkelijk duidelijk zwart aan de bovenkant, geen idee waarom ik die niet eerder gezien heb. Een rijtje vlak achter de CPU, misschien daardoor over het hoofd gezien. Blijft nogal dom....

Sorry voor mijn slechte ogen, geen idee hoe ik dit niet heb kunnen zien.

|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2005 00:09 ]

Pagina: 1