Chip doorgebrand?

Pagina: 1
Acties:

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:40

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Topicstarter
enige dagen mijn pc niet aangehad, nu wil ik hem starten, en er gebeurt niks, de fans gaan trillen ( alsof ze niet genoeg juice krijgen om over het eerst hobbeltje te komen)
dus heb ik een andere voeding geprobeerd, mocht niet baten, vid kaart eruit en/of pci erin mocht ook niet helpen

geheugen eruit gaf ook geen piepjes niks

nu zie ik dit op mijn Mamaplank :

Afbeeldingslocatie: http://img449.imageshack.us/img449/7472/sjippiestuk1si.th.jpg

zit rechtsonderin op het mobo, is een winbond chip, als je goed kijkt is ie bruinig geworden + een blaasje of zoiets.

zou dit de oorzaak zijn en dat ie doorgebrand is? kan dit event doorbranden nog andere onderdelen mee de dood in hebben geholpen?

ik heb nog garantie dus dat is het probleem niet, maar als ik deze om laat ruilen en ik zet mn spul er weer op, kan dat er dan weer voor zorgen dat het mobo weer over ze nek gaat?

tis een AMD 64 3000+ (s754)
MSI K8N Neo Platinum
1gb Ram

Ati radeon 9700 pro
2 schijven in raid ( 1x hitachi 250gb en 1x seagate 200gb)

Met Vriendelijke Groet,

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Als je kwalitatief goede en compatible onderdelen gebruikt verwacht ik niet dat het incident nogmaals optreedt. In dit geval zou ik dus onderdelen zoals de voeding nakijken.

Mocht het zo zijn dat de voeding in slechte staat is, sluit 'm dan niet aan op het nieuwe moederbord.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Night89

Night89

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 21:22:
Als je kwalitatief goede en compatible onderdelen gebruikt verwacht ik niet dat het incident nogmaals optreedt. In dit geval zou ik dus onderdelen zoals de voeding nakijken.

Mocht het zo zijn dat de voeding in slechte staat is, sluit 'm dan niet aan op het nieuwe moederbord.
Voeding is net 2 mnd oud ofzo, nadat ie voor de 3e keer RMA is geweest ( heb ander gehad)

dacht nu dat het weer de voeding was, maar dat is dus niet zo.

maar die voeding is dus nog goed? en de rest waarsch ook? kan ik dat controleren?

Met Vriendelijke Groet,

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De voeding kun je nameten met een multimeter of in een werkende PC testen en in het BIOS de voltage lijnen bekijken.

De rest van de onderdelen, als er optische (zichtbare) schade te zien is, is het praktisch defect. Overigens hoeft niet alles meteen defect te zijn. Het kan nl. best zijn dat je gewoon pech had met het Winbond chipje ;)

• Night89

Night89

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 21:26:
De voeding kun je nameten met een multimeter of in een werkende PC testen en in het BIOS de voltage lijnen bekijken.

De rest van de onderdelen, als er optische (zichtbare) schade te zien is, is het praktisch defect. Overigens hoeft niet alles meteen defect te zijn. Het kan nl. best zijn dat je gewoon pech had met het Winbond chipje ;)
oke, zal dat even checken dan, maar het moederbord is dus wel kaduuk?

Met Vriendelijke Groet,

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 21:34

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Over en sluiten met dat moederbord. Die Winbond chip is volledig doorgefikt en regelt normaal hele bergen met dingen, zoals de floppydrive, de serieële en parallele poorten, diverse hardware monitoring (dus ook voltages en temperatuur), de bios flash routines en nog veel meer.

Geef de voeding ook maar een slinger. Dikke kans dat de CPU, RAM etc ook naar de volgende wereld zijn vertrokken. En dit alles door zo'n fijne voeding die een lekkere ouderwetse piekspanning op je bord heeft gezet.

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-05 13:02
sebastius schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:08:
Over en sluiten met dat moederbord. Die Winbond chip is volledig doorgefikt en regelt normaal hele bergen met dingen, zoals de floppydrive, de serieële en parallele poorten, diverse hardware monitoring (dus ook voltages en temperatuur), de bios flash routines en nog veel meer.

Geef de voeding ook maar een slinger. Dikke kans dat de CPU, RAM etc ook naar de volgende wereld zijn vertrokken. En dit alles door zo'n fijne voeding die een lekkere ouderwetse piekspanning op je bord heeft gezet.
Haha...zo zo die zit..nieuwe computer dus :P
Nee das flauw >:)
Ik heb hetzelfde mamabord als jou, nog geen problemen gehad maar aangezien je garantie hebt en er verder nix speciaals mee heb gedaan lijkt het me geen probleem.
Ik zou idd wel even je voeding nakijken...lijkt me namelijk een typisch overspanning geval dit :)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ben je niet een keer uitgeschoten met een schroevendraaier die een keer per ongeluk tussen de verbindingjes zijn gekomen? Ik heb dat dus wel gehad. Daaag en einde Soltek moederbord en dat gebeurde terwijl deze aanstond. Die wilde echt niet meer dat Soltek moederbord. Starten ging nog wel maar in de bios, videobios en overal liep die stuk op.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Night89

Night89

Topicstarter
itsalex schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:31:
Ben je niet een keer uitgeschoten met een schroevendraaier die een keer per ongeluk tussen de verbindingjes zijn gekomen? Ik heb dat dus wel gehad. Daaag en einde Soltek moederbord en dat gebeurde terwijl deze aanstond. Die wilde echt niet meer dat Soltek moederbord. Starten ging nog wel maar in de bios, videobios en overal liep die stuk op.
nee kast zat dicht , en niet aan lopen kloten ook dus :'(

Met Vriendelijke Groet,

• Night89

Night89

Topicstarter

geintje toch hoop ik
heb wel garantie erop Cpu ram en mobo, maar toch niet leuk

op mn a64 zie ik niks vreemds

op het ram zie ik ook geen brandplekjes op de kontactpunten, dus dat zal wel meevallen toch???

Met Vriendelijke Groet,

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 21-12-2025
Gewoon de overige componentne testen in een ander mobo. Er valt verder niets zinnigs over te zeggen.

Koop voor 61 euro een ASrock 939Dual-SATA2 ULi M1695. Topmoederbordje. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Aham brahmasmi op 10-10-2005 23:11 ]

• sebastius

sebastius

NightRaider schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:03:
[...]

geintje toch hoop ik
heb wel garantie erop Cpu ram en mobo, maar toch niet leuk

op mn a64 zie ik niks vreemds

op het ram zie ik ook geen brandplekjes op de kontactpunten, dus dat zal wel meevallen toch???
Alles mag je best uitproberen, behalve die achtelijke voeding van je. Gooi die alsjeblieft het raam uit en koop wat fatsoenlijks (Enermax bijvoorbeeld). Let op dat je een identiek moederbord regelt (ook qua RAID bios), anders mol je je RAID array ook nog es. Maar daarover staat vast meer in de RAID FAQ.

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

itsalex schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:31:
LMAO :D Lekker slim van je :+

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• Night89

Night89

Topicstarter
sebastius schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:11:
[...]

Alles mag je best uitproberen, behalve die achtelijke voeding van je. Gooi die alsjeblieft het raam uit en koop wat fatsoenlijks (Enermax bijvoorbeeld). Let op dat je een identiek moederbord regelt (ook qua RAID bios), anders mol je je RAID array ook nog es. Maar daarover staat vast meer in de RAID FAQ.
raid array maak ik me niet druk om , liep net een week en geen belangrijke data

liever wel weer nforce ja want die heb ik net in me windows xp cd geslipstreamed
maar denk toch dat ik dezelfde terug krijg ( k8n neo)

d8 btw dat thermaltake voedingen wel goed waren, toch + 100 eur voor betaald ( een 410w)

Antec,Enermax, FSP, Aopen zijn wel goed ? ( nog andere merken waar uit te kiezen valt, aanraders event? ondeer de 70 euro, en liefst met 2 sata aansluitingen en kabel sleeve?

Met Vriendelijke Groet,

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Een voeding zoals de Chieftec ENH-0746GB 460W die Salland Automatisering voor € 64,- verkoopt is een goede keus :)

Verwijderd

Ik heb laatst een Huntkey LW-6450H 450 Watt gekocht en ben uiterst tevreden over deze voeding. Voordelen zijn dat ie stil is, stabiele voeding en maar € 39 kost...

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-05 21:13
Het is je southbridge (De southbridge regelt dus het verkeer naar alle andere onderdelen: PCI en ISA kaarten, IDE aansluitingen, floppy, printer, serieel, USB etc. In de southbridge kan ook een geluidskaart meegebakken worden, dit is iets dat steeds meer gebeurd.) die is doorgefikt, ik heb dit zelf een keer gehad met m'n P4P800-E Deluxe. Het moederbord is onherstelbaar kapot...

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-05 21:13

Een beetje overdrijven kan ook. De voeding heeft waarschijnlijk gewoon 'n dikke uitschieter naar het mamaplankje uitgehaald en de CPU, RAM, etc. kunnen dat overleven (ik heb het zelf ook gehad). Als jij een lekke band hebt met je auto dan wil dat toch ook niet zeggen dat er gelijk een nieuwe motor in moet? :9

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Luukieeee schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 08:25:
[...]
Een beetje overdrijven kan ook. De voeding heeft waarschijnlijk gewoon 'n dikke uitschieter naar het mamaplankje uitgehaald en de CPU, RAM, etc. kunnen dat overleven (ik heb het zelf ook gehad). Als jij een lekke band hebt met je auto dan wil dat toch ook niet zeggen dat er gelijk een nieuwe motor in moet? :9
Tjah, alleen een autowiel is wel te vervangen. De kans dat de cpu, ram en/of de HDschijf het hebben begeven is wel erg groot, dus zo overdreven is het nou ook weer niet.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• sebastius

sebastius

Luukieeee schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 08:25:
[...]
Een dikke uitschieter naar het moederbord ja. En wat zit er op dat moederbord? Juist ja. Er zijn bergen componenten die, al dan niet direct, een flinke oplazer hebben gehad. En die geven soms ook weer een oplazer aan hun vriendjes. En dan gaat het mis.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 19:13

SA007

Moderator Tweaking
Erm denkt hier niemand aan een fabrieksfout?

Het kan altijd misgaan, hij geeft aan dat hij 'm net heeft, dus gewoon rma'en.

Heb ook wel 's gehad dat er een ic doorfikte op mijn oude slot1 mobo, maar alleen dat ene ic, en roken dat het deed! (ding werkte erna nog steeds :P)

• Night89

Night89

Topicstarter
even een update

heb een ander mobo gehaald, die andere is 1 tot 2 mnd in rma, en ze willen niks anders doen (leenmobo ofzo), dus een ander gehaald

blijkt dat de voeding ook naar de hemel geknald is, en de rest doet het gelukkig nog!

Met Vriendelijke Groet,

Pagina: 1