Toon posts:

[hifi] alternatief voor mijn Creative Live 5.1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zit er in mijn pc een Creative Live 5.1 Digital. Prima kaart voor films, maar minder voor muziek. Met name omdat de Creative-chip alle <48kHz bronnen upsamplet naar 48kHz. Nu had ik in het verleden een geluidskaart met een chip van Yamaha maar die werkte helaas niet in Windows XP. Jammer want het geluid was fantastisch.

Welke geluidskaarten met een andere chip dan van Creative zijn de tegenwoordig de moeite waard? Ik heb natuurlijk in de pricewatch gekeken, maar als je alle Creativemodellen overslaat, is het verder een erg karige lijst. Ik zoek geen topmodel, maar eerder eentje uit het middensegment. Dus niet de modellen van 20 euro voor gamers maar meer voor de muziekliefhebber met een niet al te volle portemonnee :). Indien betaalbaar mag het een 24bitter zijn, maar dat is absoluut geen noodzaak. 5.1 is wel noodzakelijk.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-02 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk eens naar de midrange modellen van Terratec of M-audio. Die doen het erg goed! Maar met wat zoekwerk had je dat zelf ook wel kunnen vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door voodooless op 10-10-2005 20:04 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Sweex had volgens mij ook een kaart, nu zul je zeggen dat het een veel te slecht merk is, maar omdat het een van de weinige kaarten is die niet upsampled naar 48kHz, heb je fantastische muziek kwaliteit(als je hem dan niet analoog aansluit he, dan is het wel brak geluid).

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik ben van een Live 5.1 naar een Terratec Aureon Sky 5.1 gegaan, veel betere kaart voor audio. Strakker laag en veel mooier hoog en ik was ook van alle storingen en clicks af die ik vaak hoorde met mp3 afspelen terwijl de mp3's zelf gewoon oke waren. Aanrader dus voor weinig.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
heracles schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 20:07:
Sweex had volgens mij ook een kaart, nu zul je zeggen dat het een veel te slecht merk is, maar omdat het een van de weinige kaarten is die niet upsampled naar 48kHz, heb je fantastische muziek kwaliteit(als je hem dan niet analoog aansluit he, dan is het wel brak geluid).
Volgens mij is Creative de enige die dit doet hoor, wel weer op alle kaarten, dat wel. :D Nee, serieus, Creative maakt best aardige modems enzo, alleen van geluidskaarten hebben ze gewoon niet zo'n kaas gegeten.

De azijnpissers van HydrogenAudio zijn weg van de CHAINTECH AV-710 (als je niet veel geld wil uitgeven, anders weten ze wel wat mooiers voor je ;) ). Een hele mooie kaart voor zeer weinig geld, als je gewoon goed geluid wil en niet al die 3D-troep.

Het schijnt dat je wel de VIA-drivers erbij moet gebruiken en niet die van Chaintech zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door Maurits van Baerle op 10-10-2005 20:22 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips tot nu toe. Op aanraden van Deepspace heb ik mij eens verdiept in de modellen van M-Audio. Ik heb mijn oog op de Revolution 5.1 laten vallen. Dit is een 5.1 model dat weergeeft tot 24bit/192khz. In de pricewatch staat alleen de 7.1 variant. Ik heb echter een dealerlijst gevonden dus dat wordt even rondbellen. :)

Ik zal ook eens wat reviews opzoeken. Wel jammer dat Creative enorm overheerst. Zo geweldig vind ik het merk namelijk niet. Jammer ook dat Yamaha geen geluidskaarten en -chips meer produceert.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 21:54 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-02 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 21:52:
Ik zal ook eens wat reviews opzoeken. Wel jammer dat Creative enorm overheerst. Zo geweldig vind ik het merk namelijk niet.
Reviews van de M-audio zijn wel te vinden hoor. De nieuwe Xfi kan trouwens ook non-resampling doen (als je een beetje moeite doet waarscheinlijk), maar als je voor hifi geluid gaat, dan heb je de rest van de onzin absoluut niet nodig ;)

Btw doet niet alleen creative resampling. Bijna alle onboard geluidskaartjes doen het, net als vrijwel alle AC97 kaartjes.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:41

BCC

Maakt hercules tegenwoordig geen kaarten meer? www.hercules.com Jawel, de Gamesurround Fortissimo 4. Ik heb de 2 en die is al geweldig van kwaliteit.. Zijn er geen tests meer van die dingen tegenwoordig?

[ Voor 73% gewijzigd door BCC op 10-10-2005 22:03 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
BCC schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:00:
Maakt hercules tegenwoordig geen kaarten meer? www.hercules.com Jawel, de Gamesurround Fortissimo 4. Ik heb de 2 en die is al geweldig van kwaliteit.. Zijn er geen tests meer van die dingen tegenwoordig?
Hmm, da's ook een goeie! :) Absoluut de moeite waard om mee te nemen in een vergelijking met de M-Audio Revolution. Jammer dat het een 7.1-kaart is. Had liever voor hetzelfde geld een 5.1 gehad, wat waarschijnlijk een nog wat beter geluid had opgeleverd. Voordeel is dat deze i.t.t. de M-Audio in de pricewatch staat. Dat scheelt een speurtocht.

*edit*
Volgens een review van de Hercules Fortissimo 4 voldoet de kaart meer dan verwacht. Hoge signaal/ruis-verhouding, praktisch geen waarneembare vervorming en dat ook op hogere bit- en samplerate. Meteen een vraag daarover. Weet iemand of deze kaart de mogelijkheid biedt om PCM realtime op te krikken naar 24bit? En dan natuurlijk op zo'n manier dat het ook zin heeft, dus via een soort van interpolatie. Samplerate houdt ik graag op 44kHz tenzij ook 88 kHz mogelijk is (dat laatste betwijfel ik echter).

Van de M-Audio Revolution 5.1 vond ik slechts een meer algemene beschrijving die overigens ook erg lovend is. Als iemand echter nog een review weet te vinden, dan verneem ik dat graag :).

Vermoedelijk wordt het de Fortissimo, ook gezien het redelijk grote prijsverschil (40 vs 100 euro). Dat is overigens opvallend want de kaart met Yamaha-chip waar ik het over had, was een Fortissimo 1.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2005 15:54 ]

Pagina: 1