Momenteel zit er in mijn pc een Creative Live 5.1 Digital. Prima kaart voor films, maar minder voor muziek. Met name omdat de Creative-chip alle <48kHz bronnen upsamplet naar 48kHz. Nu had ik in het verleden een geluidskaart met een chip van Yamaha maar die werkte helaas niet in Windows XP. Jammer want het geluid was fantastisch.
Welke geluidskaarten met een andere chip dan van Creative zijn de tegenwoordig de moeite waard? Ik heb natuurlijk in de pricewatch gekeken, maar als je alle Creativemodellen overslaat, is het verder een erg karige lijst. Ik zoek geen topmodel, maar eerder eentje uit het middensegment. Dus niet de modellen van 20 euro voor gamers maar meer voor de muziekliefhebber met een niet al te volle portemonnee
. Indien betaalbaar mag het een 24bitter zijn, maar dat is absoluut geen noodzaak. 5.1 is wel noodzakelijk.
Welke geluidskaarten met een andere chip dan van Creative zijn de tegenwoordig de moeite waard? Ik heb natuurlijk in de pricewatch gekeken, maar als je alle Creativemodellen overslaat, is het verder een erg karige lijst. Ik zoek geen topmodel, maar eerder eentje uit het middensegment. Dus niet de modellen van 20 euro voor gamers maar meer voor de muziekliefhebber met een niet al te volle portemonnee