Website met tabellen ipv frames, veranderingen aanbrengen

Pagina: 1
Acties:

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
hallo,
Ik weet dat veel mensen tabellen gebruiken voor hun website ipv frames, omdat frames allerlei nadelen hebben. Maar als je een website hebt, en je wilt een nieuwe knop in het menu maken, moet je dan alle pagina's weer veranderen? Zijn hier oplossingen voor? Ik kan nu redelijk website's maken html/javascript, maar ik kan absoluut geen php of asp oid.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Gebruik gewoon div's, dit zijn blokken waar je tekst / plaatjes etc. in kan gooien. Deze kan je 'absoluut' gebruiken waar bij je pixel positie aan geeft, of relatief ten opzichte van een ander blok/tekst zoals bij tabellen. Zoek maar eens op div en op css...
Het voordeel van deze blokken is, dat je ze als een soort frames kan gebruiken, aangezien je de inhoud van een bepaald blok, met javascript kan wijzigen. Dus het menu zet je in een javascript bestand, en die include je op elke pagina...

[ Voor 38% gewijzigd door djexplo op 10-10-2005 18:03 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het ligt er aan hoe jij je site opgebouwd hebt. Maar waarschijnlijk moet je dan wel alle pagina's aanpassen. Dit had ik eerst ook en heb om die reden geprobeerd een beetje PHP te leren zodat je niet steeds alles hoeft te veranderen.
djexplo schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 18:01:
Gebruik gewoon div's, dit zijn blokken waar je tekst / plaatjes etc. in kan gooien. Deze kan je 'absoluut' gebruiken waar bij je pixel positie aan geeft, of relatief ten opzichte van een ander blok/tekst zoals bij tabellen. Zoek maar eens op div en op css...
Volgens mij heeft hij het over het menu dus dan kun je niet zo makkelijk met div's werken volgens mij. En als je dat wel doet meot je toch nog op elke pagina een aanpassing doen.
Heb je btw een URL van de site waar het om gaat?

[ Voor 61% gewijzigd door KappuhH op 10-10-2005 18:03 ]

• Jazzle
  • Niet online
KappuhH schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 18:01:
Het ligt er aan hoe jij je site opgebouwd hebt. Maar waarschijnlijk moet je dan wel alle pagina's aanpassen. Dit had ik eerst ook en heb om die reden geprobeerd een beetje PHP te leren zodat je niet steeds alles hoeft te veranderen.

[...]
Heb je btw een URL van de site waar het om gaat?
Het gaat niet om een site, het is een van de problemen die ik van tevoren opgelost wil hebben voordat ik een website ga maken :)

• KappuhH
  • Niet online
Oke... als je er tijd voor hebt zou ik zeker PHP gaan leren. Dat kan goed op PHP.net. Vooral deze functie is dan voor jou heel belangrijk!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je absoluut geen PHP kent, maar toch al weet wat je later makkelijk wilt kunnen wijzigen, kun je toch al een eind komen. Op de plaats waar je iets hebt wat wijzigbaar moet zijn, vul je in: <?php include('filename.inc.htm'); ?> waarbij 'filename.inc.htm' het dynamisch te includen deel moet zijn. Hierin kun je gewoon HTML gebruiken, en verder heb je dan niet met PHP te maken. Wel moeten je bestanden op .php eindigen of je moet in .htaccess toevoegen dat PHP ook .htm bestanden moet parsen, anders werkt bovenstaande code ook niet.

Een andere mogelijkheid is om met frames te werken: je navigatieframe is dan makkelijk aan te passen.

• Jazzle
  • Niet online
GlowMouse schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 18:15:
Een andere mogelijkheid is om met frames te werken: je navigatieframe is dan makkelijk aan te passen.
Dat wou ik dus niet doen, vanwege de nadelen van frames.
KappuhH schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 18:14:
Oke... als je er tijd voor hebt zou ik zeker PHP gaan leren. Dat kan goed op PHP.net.
Ja, ik denk dat je gelijk hebt, ik heb binnenkort toch een weekje vakantie dus ik heb mooi de tijd :P
Die handleiding is trouwen echt super! _/-\o_ _/-\o_

• KappuhH
  • Niet online
Check je mail mar ff

Verwijderd

Steekwoorden:

Wat betreft je frames vs tabellen:
- HTML / CSS
- Semantiek

Wat betreft je probleem met sites / meerdere bestanden:
- Een prettige editor
- Search & Replace
- Templates (server-side of bijvoorbeeld Dreamweaver)
- ASP / PHP / JSP

Veel plezier in je vakantie....

• KappuhH
  • Niet online
Nu we het toch over CSS hebbe, waar kan ik een goede nederlandstalig cursus CSS vinden? OF welke nederlandstalig boek zouden jullie me aanbevelen? Hier zal de TS ook wel wat aan hebben!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 11:43

André

Analytics dude

www.w3schools.com/css

Bekijk die eens bijvoorbeeld (is wel engels).

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

KappuhH schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 19:28:
Nu we het toch over CSS hebbe, waar kan ik een goede nederlandstalig cursus CSS vinden? OF welke nederlandstalig boek zouden jullie me aanbevelen? Hier zal de TS ook wel wat aan hebben!
Moet het perse Nederlandstalig zijn, aangezien er veel meer resources te vinden zijn als je Engels voldoende beheerst :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• KappuhH
  • Niet online
Nou ik kan wel Engels hoor, maar nederlands vind ik gewoon wat makkelijker lezen ;) Xit nl in 6vwo. Maar de link van André was ook goed hoor! Thnx die ga ik denk ik eens doorlezen. Dat wil verder niet zeggen dat goede Nederlandse links niet welkom zijn hoor :D

• Boelie-Boelie
  • Laatst online: 26-09-2020
Op een ander forum heb ik laatst een hele lijst met CSS-links geplaatst, misschien kun je daar eens kijken. Helaas geen Nederlandse, alhoewel Webrichtlijnen.overheid.nl ('Productie') wel een goeie site is om diverse sitebouwprincipes te snappen (zoals waarom geen frames gebruiken, nut van doctype, etc.).
Maar met 6VWO moet Engels een makkie zijn.. Toch? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Boelie-Boelie op 11-10-2005 00:55 ]

Cogito ergo dubito

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

KappuhH schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 19:28:
www.handleidinghtml.nl

• 2_05
  • Laatst online: 28-04 16:25
Ik denk dat mijn vraag hier wel redelijk op in gaat, ik wil namelijk een form maken, met daarin een aantal selects. Nu wil ik dat als je in de eerste select een keuze maakt, de inhoud van de 2e select veranderd, dus dat je keuzemogelijkheden voor de 2e select veranderen. Nu weet ik dat je in js een functie heb die onSelect een bepaalde functie aan kan roepen, maar kun je er nu voor zorgen dat de inhoud van die 2e select veranderd zonder heel de pagina opnieuw te laden. En wat moet ik hiervoor doen, frames, tabellen, div´s of disalbe? Weet nog weinig van css, dus liever zonder css. Als het kan is een hint in de goede richting voldoende, houd ik zelf nog wat uitdaging over ;)

[ Voor 8% gewijzigd door 2_05 op 11-10-2005 21:05 ]

• KappuhH
  • Niet online
$select = false;

Je laat nu als als in de eerste select een keuze gemaakt is $select op true zetten. Dan word de tweede select:

if(!isset($select))
{
keuzemogelijkheden 1;
}
else
{
keuzemogelijkheden 2;
}

Het gaat om het idee hoor, niet om de code want die is niet zo formidabel
In php dan he, neem aan dat je dat gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door KappuhH op 11-10-2005 21:40 ]

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KappuhH schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:39:
$select = false;

Je laat nu als als in de eerste select een keuze gemaakt is $select op true zetten. Dan word de tweede select:

if(!isset($select))
{
keuzemogelijkheden 1;
}
else
{
keuzemogelijkheden 2;
}

Het gaat om het idee hoor, niet om de code want die is niet zo formidabel
In php dan he, neem aan dat je dat gebruikt.
Hiermee moet je de pagina wel herladen, of ben ik gek?

• KappuhH
  • Niet online
Jep das waar. Anders moet het denk ik met javascript en daar hebk (nog) geen verstand van. Misschien dat iemand anders dat weet?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

2_05 schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 20:59:
Ik denk dat mijn vraag hier wel redelijk op in gaat, ik wil namelijk een form maken, met daarin een aantal selects. Nu wil ik dat als je in de eerste select een keuze maakt, de inhoud van de 2e select veranderd, dus dat je keuzemogelijkheden voor de 2e select veranderen. Nu weet ik dat je in js een functie heb die onSelect een bepaalde functie aan kan roepen, maar kun je er nu voor zorgen dat de inhoud van die 2e select veranderd zonder heel de pagina opnieuw te laden. En wat moet ik hiervoor doen, frames, tabellen, div´s of disalbe? Weet nog weinig van css, dus liever zonder css. Als het kan is een hint in de goede richting voldoende, houd ik zelf nog wat uitdaging over ;)
Beste 2_05, zou je zo vriendelijk willen zijn om een nieuw eigen topic te openen. Jouw vraag heeft weinig te maken met de initiele vraag van de topicstarter in dit topic. :)

Daarnaast zou ik je willen vragen om ook deze FAQ te lezen: [rml][ W&G FAQ] W&G Policy & Beleid[/rml], aangezien je vraag nog wat essentiele dingen mist:

• Wat heb je zelf gevonden en geprobeerd?
• Waar liep je precies tegenaan?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1