K8WE wil niet booten vanaf promise TX2 kaart

Pagina: 1
Acties:

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik zit met een probleem: ik heb hier een moederbord van Tyan, de K8WE (non-scsi) en ik heb een promise Ultra 100 TX2 kaartje. Op de onboard IDE aansluiting heb ik mijn optical drives aangesloten en op poort 1 van de promise kaart een ide harddisk. Verder heb ik op de sata port een sata disk. De promise kaart zit in een van de pci-x slots van het moederbord.

De POST gaat prima: alle hardeschijven (sata, ide), DVD speler en -brander worden herkend. Met de bootvolgorde heb ik al genoeg gerommeld, zo'n beetje alle combinaties uitgeprobeerd, maar helpen doet het niet.

Wat is het probleem nou precies: als ik vanaf de IDE harddisk wil booten, dan komt het systeem niet verder dan vlak voor het laden van Windows XP.

Het grappige is, dat als ik de SATA disk los trek, dat het systeem dan wel boot. Als ik de IDE disk op de onboard IDE aansluiting plaats, dan gaat het ook goed (echter krijg ik weer BSOD's omdat het promise kaartje niet met optische drives overweg kan :| ). Dus ik wil heeeeel graag dus dat ik met m'n IDE disk kan booten vanaf dat promise kaartje. Wie weet wat ik verkeerd doe?

Ik heb een mailtje naar Tyan gestuurd, geen reactie. Ook heb ik een mailtje naar Promise gestuurd, en die gast beweert dat je maar 1 kaart in je systeem kan hebben :?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op de K8we zijn wat problemen wat betreft sata en booten enzo, met oudere bios revisies.

Iig is er een versie 101T die een hoop verhelpt, en er zijn zelfs nieuwere, als je nog niet 101T hebt of nieuwer dan moet je dat ook even proberen.

Zelf heb ik geen sata dus bij mij werkte alles gelukkig probleemloos op de k8we, al heb ik meteen toen ik hem had er de 101T bios op gezet.

Catscit hier kan je er veel meer over vertellen denk ik zo. Joehoe Catscit!? :)

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 10-10-2005 18:08 ]

specs

• -krekel-
owja, vergeten te vermelden :) Maar ik draai al de laatste BIOS (v1.01), dus dat zal het probleem denk ik niet zijn...

• -krekel-
ik kijk nu pas wat beter uit m'n doppen: er bestaat dus een v1.01 en een v1.01t (is dat beta??). En ik zag op www.k8we.com dat de meesten dat wel stabiel draaiend hebben, dus ik ga dat eens uitproberen.

Verwijderd

ik draai 1.01T stabiel.
Maar de problemen met de promise kaarten zijn bekend. Niet alleen bij dit moederbord trouwens.
Post ook even op k8we.com, daar zitten meer k8we bezitters als hier!

1.01T is een uitermate stabiele beta bios, de meesten draaien ondertussen deze bios.
Op k8we.com staan ook de release notes.
Probeer zoiezo de 1.01T.
Heb je een ide cdrom drive aangsloten? Soms wil de k8we niet booten zonder een aangesloten ide device.
Zet in de bios ALLES uit wat je niet gebruikt. unplug alles drives en probeer eerst met enkel de promise kaart met 1 drive.

Ik heb met m'n lsi raid kaart ook een leukigheidje, het ding heeft een web bios en een gewone bios. de web bios is de grafische. de web bios kan ik wel in, de gewone bios niet. Gelukkig kan ik met de web bios wel alles instellen. k8we is niet het eenvoudigste board wat ik ooit in m'n handen gehad heb.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 20:22 ]

• -krekel-
ik ga in ieder geval die 1.01T uitproberen, of het helpt laat ik nog wel weten.

Maar doen andere IDE kaarten van bijvoorbeeld adaptec of LSI het dan wel goed, of zijn daar dezelfde problemen mee? Oftewel: heeft iemand het werkend zoals ik het graag zou willen, maar dan met een ander kaartje?

• -krekel-
Kijk, gaat al een stuk beter :) Met de 1.01t BIOS kan ik nu in ieder geval gewoon van die promise kaart booten, zonder dat ik andere schijven hoef los te koppelen, so far so good.

Ik krijg alleen wel zo'n melding vlak voor het laden van het OS dat er te weinig memory is in z'n optionRom (ofzo?), dan kan ik F1 drukken om door te gaan of F2 om naar het BIOS te gaan. Als ik F1 druk gaat windows gewoon laden, dus niets aan de hand. Moet ik dus elke keer op F1 drukken bij het booten. Maar: HET WERKT :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die optrom error is volgens mij ook wel bekend, dan heeft ie te weinig option rom mem en daan gaat ie gillen, misschien helpt het als je dingen uit zet zoals een niet gebruikt SATA kanaal etc.

specs

Verwijderd

uitzetten:
- onboard scsi
- firewire
- optrom detection van ALLE PCI-x sloten (als nu je promise kaart niet herkent wordt, dat slot weer enablen)
- pxe boot (is een sub instelling van je nics)
- sata poorten die je niet gebruikt en sata raid als je dat niet gebruikt
- alle andere dingen waarvan je niet zeker weet dat je het nodig hebt.

vooral waar je dat oprom gebeuren kunt enablen/disablen zoveel mogelijk uitzetten.

Als dat niet werkt kun je nog met die optrom placement opties spelen, maar dat doe je liever niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2005 15:13 ]

Pagina: 1