[SERVER] Harde schijf nodig

Pagina: 1
Acties:

• Absolut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-02 16:45
Hey,

ik ben van plan om een 250GB HDD bij te kopen voor mijn server. Nu was ik bijna zeker van mijn zaak dat het een Maxtor DiamondMax 10 of MaxLineIII zou worden met S-ATA aansluiting, maar nu hoor ik net dat deze schijven nogal veel lawaai maken.
Ik heb nu een Seagate S-ATA 7200.7 schijf van 120GB en deze is lekker stil. Dit wil ik ook zo houden, want de server staat op men kamer.

Indien de geluidsproductie toch nog meevalt zit ik nog te twijfelen welke Maxtor ik dan neem. Ik koop de schijf waarschijnlijk bij Tones oftewel bij Loveno in Belgie, want ik vertrouw het transport ervan niet zo.

Bij Tones staat er:
MAXTOR 250GB 16MB SATA (7200/150) MAX6B250SO
€ 108,70

Bij Loveno staat er:
Maxtor 7L250S0 : 250 Gb (7200/150-16Mb) SATA
MaXLine III
€ 150.00

Maxtor 6L250S0 : 250 Gb (7200/150-16Mb) SATA
Maxtor DiamondMax 10 with NCQ
€ 120.00

Ik zie nu het bos tussen de bomen niet meer. De ene is een MaxLine (voor continue gebruik dus), de andere een 'gewone' en de 3de schijf heeft een ander typenummer maar lijkt me ook een gewone schijf.
Zou ik er beter aan doen de MaxLine te nemen en brengen deze schijven inderdaad zoveel lawaai met zich mee?

Heb al gekeken op de bekende hardwaresite's en op google gezocht en ik kom er niet uit. Het is nogal dringend, want de schijf van men desktop gaat binnenkort crashen (zit een vreemd getik op) en ik wil het nog graag backup'pen.

Thanks!

Server specs (niet echt nodig maja):
- Pentium 4 2GHz
- AsRock P4I65GV
- 2 x 256MB DDR PC3200
- 1 x 120GB Seagate 7200.7 S-ATA
- NEC 3540
- Audigy 2 Player
- US Robotics PCI WLAN Card 802.11g
=> Gekoeld door 1 Enermax 80mm fan, CPU @ 60, Mobo @ 30 en HDD @ 42...

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:57

_Ernst_

Mark It Zero!

Offtopic, maar ik zou toch wat aan de koeling van je HD's doen, 42 is niet gezond voor ze, zeker niet als ze 24/7 draaien, daar verkort je de levensduur aanzienlijk mee :)

Last.fm

• Absolut
OK, thanks, I'll keep that in mind :)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:46
Maxtor in je server?

Ik hoor de laatste tijd verhalen over maxtor, al ware het oude ibm's......

Misschien een ander merk kiezen?

Seagate en samsung hebben stille harde schijven.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Absolut
Heb ook al veel slechte verhalen gehoord, maar nooit recente verhalen. Heb altijd al Maxtor gebruikt en nog nooit problemen gehad. Van Seagate ben ik ook tevreden, maar met Western Digital gaat zich binnenkort een HDD crash voordoen vrees ik.

• Absolut
Nog iemand ervaringen met betrekking op het geluidsniveau?

Mods sorry voor de snelle kick, maar zou de schijf graag nog vandaag bestellen en ik doe niet graag een slechte koop ;)

EDIT: De net aangekondigde seagate 7200.9 zegt me ook wel iets, maar de vraag is wanneer ik die in de winkels kan verwachten? Het is nogal dringend.

[ Voor 30% gewijzigd door Absolut op 10-10-2005 22:35 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maxtor zou ik dus zeker niet doen als je een stille disk wil. Die dingen maken nu eenmaal een rotherrie :P.
Kies gewoon Seagate of de nieuwe samsung spinpoints. Die dingen zijn stil, snel en ook nog prima betrouwbaar (in ieder geval die seagates).
WD is evt ook nog een keuze, hoewel die wel wat meer herrie maken dan Seagate (maar wel erg betrouwbaar zijn, zelfs in een server die dag en nacht aanstaat).

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Absolut schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:32:
Nog iemand ervaringen met betrekking op het geluidsniveau?

Mods sorry voor de snelle kick, maar zou de schijf graag nog vandaag bestellen en ik doe niet graag een slechte koop ;)

EDIT: De net aangekondigde seagate 7200.9 zegt me ook wel iets, maar de vraag is wanneer ik die in de winkels kan verwachten? Het is nogal dringend.
Dringend... ?

Maar goed, ik heb vier DM10's in mijn (stille) systeem en ik hoor ze nauwelijks. Niet eigenlijk.

Terw_Dan mag komen luisteren.:) Hé je systeem staat uit! Nee hoor. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 10-10-2005 22:42 ]

ARME AOW’er

• Absolut
De Seagate 7200.8 maakt wel meer herrie dan de 7200.7 heb ik ergens gelezen. Zou dit veel uitmaken?
En het feit dat er 16MB cache op de maxtors zit? Dit kan misschien wel handig zijn op de server...

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

De maxline serie van Maxtor is bedoeld voor langdurig gebruik. Je krijgt er meer garantie op tov de diamondmax. Voor servertoepassingen zou ik dan voor die kiezen (als je tussen de beide moet kiezen).

Hier kon uw advertentie staan

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat versta je onder stil? Het geluid wat de disk maakt als ie idle is (dus alleen zn rondjes draait) of de seekgeluiden? Ik heb zowel ervaring met maxtor als seagate en de Maxtor is toch aanzienlijk stiller bij de seekgeluiden. De Maxtor heeft nl. acoustic management en als je dat aanzet hoor je de seekgeluiden helemaal niet meer. Dit kost wel een klein beetje performance in theorie, maar ik merk er niks van. Seagate heeft die acoustic management niet, dus de seeks blijf je hard horen.
Geluid wat ze in idle toestand maken zou ik niet teveel op letten, want dan zijn alle merken tegenwoordig wel stil.

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 10-10-2005 22:44 ]

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:25
Heb voor het weekend de maxtors aangeschaft die in je post staan, 250 Gig, 16 MB, NCQ, SATA. Werken opzich goed, alleen maken ze wel een hoop herrie vind ik. Het spinnen van de drives hoor je niet, maar het I/O werk wel, ratelratel zeg maar. Moet ik er wel bij zeggen dat ik er twee in RAID0 heb staan.
Ik zou als ik jou was kijken naar WD RE/SE series. Hoor ik goede verhalen over en zijn denk ik erg goed bruikbaar voor jou'n doeleinde.

• Absolut
Goed om weten! Maar bij de maxtor staat die standaard ook uit?
Voor idle maakt uit, het is niet dat de schijven 's nachts moeten werken. Wat mail binnenhalen, soms wat downloaden en dat is het ongeveer...

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

offtopic:
Ik vind dat gerattel altijd wel prettig. Zodra het stopt weet ik dat me download genolt is en dat ik wakker moet worden :+

Idle zijn maxtors trouwens wel stil. Betrouwbaarheid is naar mijn ervaring beter dan WD. Bij WD zijn schijven trouwens vaak in één keer dood terwijl maxtors eerst vreemd gaan doen en dan pas dood gaan.
Laatste 2 jaar WD vs Maxtor ^ 5 vs 2 terwijl ik hier nu 11 maxtors (waarvan 9 24/7) heb en 2 WD's (24/7)(en identieke of betere koeling op de WD's).

[ Voor 63% gewijzigd door NBK op 10-10-2005 22:57 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Absolut
Hehe, maar het is dus redelijk irritant als ik het zo hoor... Heeft 1 van jullie die acoustische mode enabled?

• Palomar
  • Niet online
Ja ik heb een maxtor dm10 sata. Default staat acoustic man. uit en dan hoor je de schijf gewoon ratelen. Het tooltje van maxtor werkt niet met s-ata schijven, maar je kunt gewoon een tooltje van hitachi gebruiken (te downloaden van hitachi storage site). Ik heb hem zo laag gezet dat je de seeks niet meer hoort :) En ik overdrijf niet hoor, want ik vind het soms wel eens irritant dat ik niet kan horen of mn PC nou wel of niet iets aan het doen is ;)

Ik heb btw. ook wel oudere maxtors gehad (d740x en nog een oudere), maar die hadden net als alle andere disks uit die tijd geen liquid bearings. Die maakten dus idd wel een hard spinnend geluid (net als alle andere merken toen). Misschien dat sommige mensen hun mening over maxtor dus baseren op oude schijven?

[ Voor 26% gewijzigd door Palomar op 10-10-2005 22:59 ]

• Absolut
OK thanks, gewoon de maxtor kopen dus...
Iemand nog een suggestie welke van 3 bovenstaande? Het zijn allemaal andere typenummers, ik kan er niet aan uit!

Ja een dx740 heb ik ook nog in men desktop steken, werkt al lang goed!

[ Voor 20% gewijzigd door Absolut op 10-10-2005 23:01 ]

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zou zelf geen Samsung schijf aanraden, heb er al verschillende gehad, allemaal trillen ze enorm in de behuizing. Hierdoor maakt hij nogal veel lawaai.

• Palomar
  • Niet online
Absolut schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:00:
OK thanks, gewoon de maxtor kopen dus...
Iemand nog een suggestie welke van 3 bovenstaande? Het zijn allemaal andere typenummers, ik kan er niet aan uit!
Op de site van maxtor staat dit precies (http://www.maxtor.com/_fi...mondmax_10_data_sheet.pdf ). Maxline is al door iemand uitgelegd (servergebruik, garantie etc.), maar voor een thuiscomputer lijkt een diamondmax me ook prima.

Verschil tussen de 6B en de 6L is dat de L RoHS compliant is. Nu weet ik ook niet wat dat nou weer is ;) , maar aangezien ik zelf de 6L heb was ik wel benieuwd. Het houdt het volgende in:
Bedrijven die elektronica in hun producten gebruiken moeten vanaf 1 juli 2006 voldoen aan nieuwe milieuwetgeving. Deze beperking in het toepassen van gevaarlijke stoffen roept veel vragen op. Om te voorkomen dat er straks illegale producten op de markt komen, organiseren FHI, federatie van technologiebranches, en de Koninklijke Metaalunie een congres over de nieuwe Europese wet.

De Europese wetgeving Restriction of Hazardous Substances directive (RoHS) roept bij ondernemers veel vragen op. Zij mogen vanaf 1 juli 2006 geen producten meer op de markt zetten met gevaarlijke stoffen als lood, cadmium en kwik. Maar welke producten vallen precies onder de wetgeving, hoe moet het product eventueel worden aangepast, blijft het betrouwbaar? Het zijn enkele dilemma’s waarmee ondernemers die elektronica toepassen worstelen.
Bron: http://www.fhi.nl/rohs/

Enige verschil is dus dat de L milieuvriendleijker is dan de B... andere verschillen kan ik niet ontdekken.

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 10-10-2005 23:16 ]

• Absolut
De MaxLineIII maar kopen dan, is wat duurder maar wel 5 jaar garantie.

Bedankt voor de hulp!

[ Voor 16% gewijzigd door Absolut op 10-10-2005 23:16 ]

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

Palomar schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:14:
[...]
Enige verschil is dus dat de L milieuvriendleijker is dan de B... andere verschillen kan ik niet ontdekken.
Ah, dat is nog eens nuttige info. Ik heb ze namelijk gemixed in een raid array hangen en ik kon op de maxtor site in de spec's geen verschillen ontdekken. Dat was vervelend want dat maakt de spec's een beetje verdacht (en dat wil je niet als je raid draait...). Maar waarschijnlijk zit er dus echt geen verschil in de spec's :)

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:03

aex351

I am the one

_Ernst_ schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 17:50:
Offtopic, maar ik zou toch wat aan de koeling van je HD's doen, 42 is niet gezond voor ze, zeker niet als ze 24/7 draaien, daar verkort je de levensduur aanzienlijk mee :)
mijn hd loopt ook op 44 graden, en hoogste waarde 64 graden (zomer vooral +50 )
En het zeepoortje draait nog steeds perfect, ik heb ook een andere 6+ jaar oude zeepoortje hardeschijf en die heeft vrijwel in zelfde condities moeten draaien en die loopt ook nog steeds perfect.

Maar van maxtor hoor ik alleen maar zeer veel negatieve dingen :/

< dit stukje webruimte is te huur >

Verwijderd

Het feit dat jij toevallig een paar hete schijven hebt die (nog) niet zijn overleden, zegt niet zoveel. Het gaat om de algemene stelling dat bewegende electronica - in het bijzonder dus harde schijven - het nu eenmaal niet zo leuk vindt om erg warm te worden. Het zal niet direct te overlijden leiden, en ook zeker niet in alle gevallen, maar dat de levensduur in zijn algemeenheid negatief wordt beïnvloed door structureel te hoge temperatuur, dát staat vast, en dat is volledig merk- en typeonafhankelijk.

Overigens, zoals ik al vaker heb opgemerkt, het feit dat Maxtor-schijven vaker lijken te overlijden komt gewoon doordat er heel veel mensen zijn met een Maxtor, en dat mensen met een overleden schijf nu eenmaal het hardst lopen te piepen en vaak ineens 'hun' merk de rug toekeren.

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
maxtor is op zich behoorlijk warm (komt de levensduur niet tengoede) en maakt enorm veel lawaai. je kan idd accoustic man. gebruiken, maar wat is dan nog het nut van je "server" HDD die behoorlijk traag zal werken. ik heb zelf maxtor, seagate en WD schijven. de laatste seagate schijven zijn echt wel goed op het gebied van warmte, die van mij is ongeveer 30°, die van WD ligt rond hetzelfde maar die maxtor....kan men hand er niet tegen houden van de warmte!

verder is wat gebruikers zeggen nogal logisch. maxtor komt echter niet méér voor dan neem nu seagate (seagate heeft groter marktaandeel dan maxtor, denk zelfs WD ook)
hoe warmer de schijf, hoe minder lang die zal draaien...en aangezien maxtor de warmste is weet je al genoeg, daar is geen discussie over mogelijk. (ook het feit dat ze betrekkelijk minder garantie geven wijst in die richting..ze kunnen gewoon geen 5jaar geven als bij seagate, met die temperatuur in combinatie met 5jaar garantie ben je binnen de kortste keren failliet)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

jan_va schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 18:46:
ze kunnen gewoon geen 5 jaar geven als bij seagate, met die temperatuur in combinatie met 5jaar garantie ben je binnen de kortste keren failliet)
Op de Maxline zit standaard 5 jaar garantie.

Over de hoge temperatuur, dat is onzin. Ik heb er 4 in paren van 2 vrijwel op elkaar zitten. Ik meet zojuist even de temperatuur en die is een keurige 38 graden. Zoals ik ook al eerder zei, ik hoor de schijven niet of nauwelijks.

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 13-10-2005 19:13 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

toch word mijn wd 160 gb 27 graden idle
en mijn maxtor 80 gb 22 graden idle

zit overigens wel een 12 x 12 fan voor :P

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:03

aex351

I am the one

mijn zeepoortje zit standaart op 40+ graden (7200.7).
Ik vraag me af hoe hebt komt dat die van jullie allemaal -40 lopen :/

En TS, heb je die HD's al ?

< dit stukje webruimte is te huur >

• Palomar
  • Niet online
aex351 schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 02:28:
mijn zeepoortje zit standaart op 40+ graden (7200.7).
Ik vraag me af hoe hebt komt dat die van jullie allemaal -40 lopen :/
Heb je er wel een fan voor zitten (of andere vorm van airflow?). Dat scheelt echt gigantisch. Een fan op 5V is al voldoende.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mhr-zip schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 17:52:
Maxtor in je server?

Ik hoor de laatste tijd verhalen over maxtor, al ware het oude ibm's......

Misschien een ander merk kiezen?

Seagate en samsung hebben stille harde schijven.
Maxtor heeft soms van die leveringen die inderdaad na een paar dagen schroot zijn, maar andere werken juist wel weer prima altijd.

Zelf heb ik alleen maar WesternDigital schijven, nog nooit problemen mee gehad (had ik ook in mn server zitten)

• Absolut
De HDD is binnengekomen en ik ga hem waarschijnlijk maandag halen. I'll keep you guys updated ;)

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 21:06
Ik weet niet hoe relevant dit is, maar ik zeg het toch maar even, misschien je je voordeel ermee.

Ik heb verschillende merken harde schijven gehad en bezit ik nog. Nu heb ik ook 2 SAMSUNGs. Nu is 1 SAMSUNG (160GB) gekoeld met 1 HDRACKFAN en deze is nu 16C! Dat mag je toch wel laag noemen voor een simpele luchtkoeling.

Nu is die 2e Hardeschijf van SAMSUNG ongekoeld 36C en op moment van schrijven 100% in gebruik. 36C lijkt hoog, maar is alsnog gemiddeld 6C onder de andere schijven die ik bezit, te weten 2x MAXTOR.

Dit en de geluidsproductie van de SAMSUNG is zó laag, dat ik moeite moet doen om deze te horen. Enigste wanneer ze een _beetje_ hoorbaar zijn is als je zo'n 8GB verplaatst naar die schijf, en dan nog moet je best moeite doen om het te horen.

Kortom, gezien de eigenschappen van mijn SAMSUNG schijven kan ik je voor een server SAMSUNGs aanraden, hoewel dit IDE's zijn.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
AvanCade schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 00:43:
Ik weet niet hoe relevant dit is, maar ik zeg het toch maar even, misschien je je voordeel ermee.

Ik heb verschillende merken harde schijven gehad en bezit ik nog. Nu heb ik ook 2 SAMSUNGs. Nu is 1 SAMSUNG (160GB) gekoeld met 1 HDRACKFAN en deze is nu 16C! Dat mag je toch wel laag noemen voor een simpele luchtkoeling.

Nu is die 2e Hardeschijf van SAMSUNG ongekoeld 36C en op moment van schrijven 100% in gebruik. 36C lijkt hoog, maar is alsnog gemiddeld 6C onder de andere schijven die ik bezit, te weten 2x MAXTOR.

Dit en de geluidsproductie van de SAMSUNG is zó laag, dat ik moeite moet doen om deze te horen. Enigste wanneer ze een _beetje_ hoorbaar zijn is als je zo'n 8GB verplaatst naar die schijf, en dan nog moet je best moeite doen om het te horen.

Kortom, gezien de eigenschappen van mijn SAMSUNG schijven kan ik je voor een server SAMSUNGs aanraden, hoewel dit IDE's zijn.
Wat is je kamer temperatuur? Je hard-disk kan namelijk nooit onder je kamer temperatuur komen :)
Ik denk dat het gewoon een brakke sensor/ uitleesfout is. :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31
daandegoeiste schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:00:
Ik zou zelf geen Samsung schijf aanraden, heb er al verschillende gehad, allemaal trillen ze enorm in de behuizing. Hierdoor maakt hij nogal veel lawaai.
Viel me ook op, maar toen ik mn sweexkast omruilde voor een AOpen was het probleem weg.

Heb nou een Samsung Spinpoint 120GB SATA en een WD Raptor 36GB in mijn systeempje hangen, totdat ik de PSU verving kon ik dat ding gewoon 's nachts laten draaien. Niet dat dat echt meer nodig is tegenwoordig, heb dat ding dus ook sinds afgelopen weekend 's nachts gewoon uit. Slaapt een stuk rustiger moet ik zeggen.
Pagina: 1