Toon posts:

LCD monitor met totale backlight controle

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kocht laatst in de aanbieding een IIyama E431s. Gewend aan werken op CRT monitoren en notebooks vind ik het beeld echter veel te hard. MAW veel te veel backlight. Hoewel de backlight nog in 2 standen (economy 1 en economy 2) iets zachter te zetten is. Is het mij allemaal nog steeds veel te hard en krijg ik koppijn van het scherm. Ook spelen met contrast en brightness of andere instellingen helpt niet.
Heb met iiyama gebeld en daar werd me verteld dat de backlight niet verder is aan te passen en dat er binnen in de behuizing van de monitor ook geen mogelijkheden (potmetertjes e.d) zijn om de backlight aan te passen. In mijn geval zachter dus.

Terug in de winkel heb ik diverse monitoren bekeken maar zag dat er nauwelijks of geen mogelijkheden zijn (Samsung, Sony, Philips) om backlight in te stellen. Op zijn hoogst zijn er een paar standen die geen mooie stapsgewijze aanpassing bieden, zoals ik dat standaard gewend ben op laptops, waar je via (Fn - F5/F6) het backlight totaal kunt controleren.

Weet iemand monitoren die deze totale stapsgewijze backlight controle wil bieden?

Verwijderd

Via helderheid? Mijn 23" monitor (hp l2335) regelt z'n backlight via de helderheid
En anders met zonnebril kijken 8)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 17:28 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Met backlight bedoel jij volgens mij hetzelfde als brightness of niet

Ik heb ook 'n Ilyama E431S-S3 en je hebt idd die paar standen,
maar je kunt ook zelf je backlight regelen hoor! Van 0-100
Menu-menu-menu en dan met de + en - knop

Bij mij staat brightness op 80 en contrast op 50
colortemp staat op 't laatste (dat mannetje)
sharpness staat op de middelste (3)
gamma staat op off
Economy mode staat ook op off

Kijk anders even in 't 17'' TFT topic aangezien de Ilyama E431S ook 'n 17'' TFT monitor is

Edit: Heb je nog 'n oude editie van het scherm zeker, omdat je 'm in de aanbieding had?

[ Voor 12% gewijzigd door CLB op 10-10-2005 17:37 ]

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
Nee, met backlight bedoel ik gewoon de verlichting achter de LCD. Met een notebook kan je dat gewoon standaard instellen, want hoe minder light hoe meer batterij je spaart. Zo'n instelling zit waarschijnlijk ook op duurder LCD schermen, ik zou graag weten op welke.

Brightness is weer iets anders. En ja, ik heb het oude model van de E431s.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 17:57 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 17:43:
Nee, met backlight bedoel ik gewoon de verlichting achter de LCD. Met een notebook kan je dat gewoon standaard instellen, want hoe minder light hoe meer batterij je spaart. Zo'n instelling zit waarschijnlijk ook op duurder LCD schermen, ik zou graag weten op welke.

Brightness en Contrast zijn weer iets anders. En ja, ik heb het oude model van de E431s.
Okee excuses! Daar heb ik geen verstand van, maar vraag 't gewoon in dat topic!

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-08 22:50
De helderheid is volgens mij gewoon gelijk aan de stand van je backlight...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Topicstarter
Dank je Hoedje.

MAW hoe helder de monitor hoe meer licht. Ik zou dus of een monitor met lage helderheid moeten hebben, of eentje waar ik de backlight totaal kan controleren in de settings.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-08 22:50
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 18:01:
Dank je Hoedje.

MAW hoe helder de monitor hoe meer licht. Ik zou dus of een monitor met lage helderheid moeten hebben, of eentje waar ik de backlight totaal kan controleren in de settings.
Een lage helderheid hoeft niet te helpen, even een voorbeeldje: stel je hebt twee monitoren X & Y. X kan helderder dan Y, maar Y kan maar tot de helft worden ingesteld, dan kan X dus donkerder. De instelbaarheid is dus heel belangrijk.

Maar dit is wel een vrij uniek probleem, je kunt namelijk altijd de helderheid nog naar beneden krijgen bij de Ati of nVidea control opties (dus softwarematig). Daarnaast kan betere verlichting van de hele ruimte ook een oplossing bieden...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1