Toon posts:

Kassa (JCM Gold) Toetsenbord slaat niet aan, Zekering?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb hier een kassa waarvan het toetsenbord het niet meer doet, er is water tussen de toetsen gekomen, misschien heeft dat voor kortsluiting gezorgd.
Het gaat om deze kassa:

JCM GOLD
model: G-211
class: 04-E
serial: 475056 50/60HZ
rating: ac220V 0,2A

En om het even te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://img409.imageshack.us/img409/3444/simg00011du.th.jpg

Dit is um dus, alle toetsen werken niet, zoals je kan zien werkt de sleutel nog wel en gaat dus nog wel aan. Er is water op het toetsenbord gekomen en daarna deed hij het waarschijnlijk niet meer.

Hieronder heb ik een foto genomen en het toetsenbord wat opgetild.
Afbeeldingslocatie: http://img433.imageshack.us/img433/4821/simg00031zu.th.jpg

close-up hiervan:
Afbeeldingslocatie: http://img409.imageshack.us/img409/2678/simg00046cs.th.jpg

Nu is mijn vraag wat zou er kapot kunnen zijn, is het een zekering o.i.d. ?

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-02 17:14

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Eerlijk gezegd geen flauw idee, zeker niet met deze info.
Kun je niet of gewoon de leverancier bellen, of vanuit een andere kassa een toetsenbordje proberen? Is natuurlijk ook kans op overlijden van dit bordje, maar dat is aan jullie.

Heeft het bordje lang "onder water" gestaan, oftwel, is het gaan corroderen, of is ie nog zijknat??

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Topicstarter
Lolhozer schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 16:32:
Eerlijk gezegd geen flauw idee, zeker niet met deze info.
Kun je niet of gewoon de leverancier bellen, of vanuit een andere kassa een toetsenbordje proberen? Is natuurlijk ook kans op overlijden van dit bordje, maar dat is aan jullie.

Heeft het bordje lang "onder water" gestaan, oftwel, is het gaan corroderen, of is ie nog zijknat??
Er is maar een klein beetje water tussen de toetsen gekomen, tewijl de kassa aanstond. Dan kan net genoeg zijn voor kortsluiting. De kassa is nu (na 2 dagen weer droog)
De toetsen doen het perfect met het indrukken, en heb zelfs een toets eruit gehaald en getest met een schroevendraaier om hetgeen achter de toets in te drukken.
Kabels heb ik ook al wat aangedrukt maar heeft niks geholpen.

Er is volgens mij 'iets' geknapt. Ik heb er alleen geen verstand van en misschien dat uit de laatste foto iets opgemaakt kan worden... avb

• Lolhozer

Lolhozer

De enige zekeringen die ik zie, zitten, als je op de tweede foto kijkt, links bij het gele draadje.
Die glazen buisjes dus

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Topicstarter
Enig zoekwerk heeft alleen een messageboard opgeleverd:

http://www.smarka.com/mem...ontent/CCmessages/299.htm

Zij hebben ook geen handleiding en er staat zelfs dat alles gelocked is tijdens het programmeren:
Hello, I need to know how to end up a programming session ? (someone has probably started with the programming menu and now everything is locked
Ik heb zelf wel met de sleutel gedraaid en toetsen ingedrukt maar dat was na het beetje water tussen de toetsen.
Ik kwam er als eerste achter toen ik de kassa open wou doen...

Verwijderd

Topicstarter
Lolhozer schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 16:45:
De enige zekeringen die ik zie, zitten, als je op de tweede foto kijkt, links bij het gele draadje.
Die glazen buisjes dus
Ja, ik heb ze alle 3 (rechts boven zit ook 1) eens vervangen maar dat heeft niks opgeleverd.
(nu weet ik wel zeker dat het inderdaad zekeringen zijn trouwens)
Als je der ook maar eentje uithaalde ging de display met 000 (2e foto) ook uit. Als die dus aanblijven en de display met 000 het doet dan mankeert er toch niets aan de zekeringen?
Of is het wel mogelijk dat een zekering alleen op de display 000 aangeeft en geen toetslagen weergeeft?

• Lolhozer

Lolhozer

Ik zou gewoon maar even de leverancier contacteren, want dit kun je niet zomaar zelf maken.

Waarom? Omdat het kan!!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:02
Waarchijnlijk zijn het folietoetsen en zit er nog water tussen de twee lagen. Dat kan wel even duren voor het droogt en het kan ook residu achterlaten. Ik zou kijken of je het toetsenbordje uit elkaar kunt halen den dan de folie even laten drogen los van elkaar.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Topicstarter
Pino schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 20:45:
Waarchijnlijk zijn het folietoetsen en zit er nog water tussen de twee lagen. Dat kan wel even duren voor het droogt en het kan ook residu achterlaten. Ik zou kijken of je het toetsenbordje uit elkaar kunt halen den dan de folie even laten drogen los van elkaar.
He bedankt!
Toen ik later de kassa aandeed begon de kassarol aan één stuk door te rollen.
Ik dacht dus dat er een toets vast zat, dus ik enkele toetsen deruit halen maar werkte niet.

Toen het toetsenbord uit elkaar gehaald en dat dunne velletje waar je ook op kan drukken schoongemaakt met wasbenzine en daarna afgeveegd met spiritus (om de wasbenzine te laten verdampen, spiritus verdwijnt na enkele seconden ook weer)
Je kon het met het blote oog niet zien of dat toetsenbord folie smerig was.
Dus waarschijnlijk toch een water residu op het toetsen folie.
Ik heb um nu weer inelkaar gezet en hij doet het nu weer :)
Zeer Bedankt! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 21:31 ]

Pagina: 1