sapphire 9800pro overhit

Pagina: 1
Acties:

• _soh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 20:14
Hallo mensen, ik richt mij tot u omdat ik radeloos ben.

Ik heb vorig jaar op de HCC beurs de Sapphire 9800pro gekocht. Deze heeft tijden goed gefunctioneerd, totdat ik enkele (5) maanden later opeens een brandgeur rook. Niet veel later zou ook m'n beeld weg vallen. Na enige tijd uit te hebben gestaan, deed de kaart het weer, todat deze na ongeveer 30 minuten gamen weer overhit raakte enz.

Ik ben toen terug naar de My*** shop gegaan, met m'n verhaal. Daarbij vermelde ik dat de koeling in de kast goed was (4 fase-fans/coolermaster IDE etc) en dat ik de voltages etc. via de BIOS had gecontroleerd. Afijn, ik kreeg een nieuwe mee naar huis, gelukkig!

Nu ongeveer 3 maanden later, probeerde ik de dual-monitor functionaliteit eens uit, maar na enige tijd gamen kreeg ik steeds een reboot. Dan maar zonder dual dacht ik. Tot ik opeens allerlei errors kreeg in de vorm van VU recovers etc, gaande met rare beelden e.d. Het duurde zo'n 10 seconde totdat ik weer de brandgeur rook. NEE, niet weer hetzelfde.

Net als bij de eerste keer heb ik van het moment dat ik het probleem waarnam, m'n 9800 ingewisseld voor m'n oude 9600, die helemaal geen problemen met de hitte heeft. Verder heb ik natuurlijk nieuwe drivers e.d. geprobeerd. Ook heb ik niets met overclocken oid gedaan.

Mijn dillema is nu waar het aan ligt. Gezien de overhitte 9800pro's niet ergens via google terug te vinden zijn, dacht ik nog dat het aan mijn mobo zou kunnen liggen, maar met de 9600 heb ik dus nergens last van. Weer een nieuwe halen (nog binnen garantieperiode) vind ik OK, maar ik heb er niets aan als deze over 3 mnd weer de geest geeft. Hij doet het overigens nog wel als ik de computer koud opstart, maar heb de kaart dus tijdelijk verwijderd.

Ik heb niet de financiele middelen om zomaar wat onderdelen te gaan vervangen en er vervolgens erachter te komen dat het toch wat anders is. Help? wat is jullie idee? wat kan ik proberen?

Lightning_crew

Verwijderd

Er zijn zeker videokaarten die af-fabriek een krappe koeling hebben, maar zo erg dat ze standaard binnen drie maanden letterlijk doorbranden (inclusief brandgeur) dat lijkt me bijzonder sterk. Ik denk dan eerder dat je gewoon domme pech hebt gehad (x2) of dat er zelf iets niet koosjer is in jouw systeem. Wat zit er nog meer in aan ventilatoren, wat voor kast, wat voor voeding, et cetera?

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:17
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn 6800GT. Nadat ik mijn voeding heb vervangen ben ik het probleem kwijt.
Helaas kon ik niets aan mijn voltages of iets dergelijks vinden wat het probleem nu precies was.

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-04 12:21
ik had idd ook erg last van een radeon9800 die erg heet werd, zo heet dat er steeds artifacts kwamen (ook niet overgeclockt, met stock cooler) oplossing: een nieuwe voeding! sommige (goedkope) voedingen zoals sweex oid, die hebben erg schommelende voltages heb ik me laten vertellen. probeer eens eens uurtje met een kwalitatief betere en zwaardere voeding te spelen, wellicht is het probleem dan opgelost.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:31
Mocht je overwegen om een nieuwe voeding te kopen, misschien zijn de voedingen van Huntkey wat voor je. Kwalitatief zijn het goede voedingen ( oke het is geen tagan, etc) en wat vooral intressant voor jouw is dat ze ook nog goedkoop zijn. Eigenlijk het grote verschil tussen een duurdere voeding is dat de huntkey een lager rendement heeft.

• _soh
Zal zo thuis even kijken welke het is, maar het is er een van Chieftec (scorpion behuizing) (360watt)

Twee intake case-fans, Twee out-take + de outtake van de voeding dan

[ Voor 37% gewijzigd door _soh op 10-10-2005 16:57 ]

Lightning_crew

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-06 16:27
Zelfde probleem gehad met een 9800 pro, maar dat was van PowerColor. De leverancier wist mij te vertellen dat hij een slechte serie had gehad met de cooling en dat de standaard cooling het wel eens begaf. Na een omruil aktie die 4 weken duurde (moest terug naar de fabriek) nieuwe kaart gehad.

Na een paar maanden de ventilator stuk. Ik heb hem niet terug gestuurd maar een zalman cooling erop gezet en sindsdien werkt ie prima. Meteen gemod naar een 9800XT. Loopt nog steeds goed.

There is no knowledge, that is not Power!

• _soh
djcasl schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 16:56:
Zelfde probleem gehad met een 9800 pro, maar dat was van PowerColor. De leverancier wist mij te vertellen dat hij een slechte serie had gehad met de cooling en dat de standaard cooling het wel eens begaf. Na een omruil aktie die 4 weken duurde (moest terug naar de fabriek) nieuwe kaart gehad.

Na een paar maanden de ventilator stuk. Ik heb hem niet terug gestuurd maar een zalman cooling erop gezet en sindsdien werkt ie prima. Meteen gemod naar een 9800XT. Loopt nog steeds goed.
Oei, nou.... ik ga meteen strax kijken of de koeling wel goed draait dan! Ik heb er wel eens naar gekeken, maar 't kan wel zijn dattie af en toe happert en stil komt te staan :/

Is er een proggie waarmee ik kan checken of de kaart al schade heeft opgelopen of niet? Zit er sowieso geen automatische temperatuurbeveiliging op tegenwoordig?

[ Voor 18% gewijzigd door _soh op 10-10-2005 17:01 ]

Lightning_crew

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-08 16:02
djcasl schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 16:56:

De ATi 9700 en 9800 stonden en staan bekend om hun zeer brakke cooling. Mijn 9700Pro heeft in 1 maand tijd twee fannetjes versleten. Zalman erop en gaat als een trein. Het is een investering, maar 20 euro is de kaart echt nog wel waard. Bij brandgeur zou ik hem wel inruilen ofc :)

9700X - X870E Elite - 32Gb 6000C30 - XFX 9070XT - RM850X

• _soh
InfinityG35 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 17:32:
[...]

De ATi 9700 en 9800 stonden en staan bekend om hun zeer brakke cooling. Mijn 9700Pro heeft in 1 maand tijd twee fannetjes versleten. Zalman erop en gaat als een trein. Het is een investering, maar 20 euro is de kaart echt nog wel waard. Bij brandgeur zou ik hem wel inruilen ofc :)
Warempel, 't is de koeler :( OK ik ga'm omruilen en dan gelijk een zalman erop zetten, heeft iemand een aanbeveling?

Lightning_crew

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

_soh schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 18:13:
[...]

Warempel, 't is de koeler :( OK ik ga'm omruilen en dan gelijk een zalman erop zetten, heeft iemand een aanbeveling?
De 700 is goed genoeg hoor ;-)

Je hoeft echt niet de dubbele koelblokken te kopen....

There is no place like ::1

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
81701 Zalman VF700-Cu Actieve VGA koeler incl. RAM heatsinks € 24,95

Of een combinatie van de 2 onderstaande.

67715 Zalman ZM-OP1 voor Zalman ZM-80C-HP Heatpipe koeler € 9,95
71722 Zalman ZM-80D-HP Dual Heatpipe VGA koeler € 24,95

Deze combi is iet duurder, maar presteerd zeker weten goed. De bovenste weet ik niet (ga er wel van uit, maar dat kan iemand anders je vast vertellen).

Deze komen van de mycom by the way.

• _soh
ok ik ga er vanuit dat die dingen gewoon eenvoudig te bevestigen zijn, verder kan ik gewoon m'n artic silver 5 gebruiken die ik voor de cpu hebt gebruikt? Of moet het thermaltape zijn om te bevestigen?

Ok iedereen bedankt!

Lightning_crew

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-07 11:34

BTU_Natas

Superior dutchie

Ik heb ook een sapphire 9800pro.. en heb daar een zalman 700alcu op zitten, heb em op 5 volt draaien. Lekker stil en geen enkel probleem.. Kost je ongeveer 20 euro.. en dan is ie en koeler en stiller!

Je kunt idd je artic silver 5 gebruiken of de bijgeleverde zalman meuk. beide zullen het naar behoren doen..

Veel succes

Verwijderd

brakke voeding met spanningspieken is het probleem denk ik

welk merk voeding heb je?

Verwijderd

Ik heb zelf ook zo n chieftec 360watt voeding en een 9800pro, heb ook vlak na aanschaf van me kaart die zalfman Alcu 700 erop gegooid en heb nog nooit problemen mee gehad (draait zelfs stabiel op 410//380)

Die chieftec voedingen zijn toch a-merk voedingen dus daar zou ik me minder druk over maken eerder om je koeling zelf ;)
Pagina: 1