[AC97] Dolby surround in games of toch een creative kopen?

Pagina: 1
Acties:

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09-2025
Ik heb een simpel dolby surround setje gekocht van logitech. De X530 om precies te zijn. Geen state-of-the-art-sound, maar daar heb ik me èchte radio wel voor :).

Nu heb ik een onboard AC97-avance/realtek soundcard welke geschikt is om 5.1 kanaals uit te zenden door de mic en de lin-in om te turnen tot center/sub en rear.
Dat klinkt allemaal best aardig als ik een muziekdvdtje erin doe en het afspeel met powerdvd. Ook Doom3 geeft een heel aardig effect (beter dan ik verwacht had voor € 69).

Alleen nou probeer ik GTA San Andreas en dan komt er bijna niks van achteren. Heel zachtjes hoor je wat geluid eruit komen, maar als je ze uit zet valt het ook bijna niet op.

Nou vraag ik me twee dingen af. Kan het ook in GTA op dezelfde manier als in Doom3 of moet ik daar echt een andere kaart voor hebben?
En als ik nou een simpele creative 7.1 kaart koop, merk ik dan een duidelijk verschil in geluidskwaliteit èn worden de spellen dan ook beter ondersteunt?

Ik hoor wel eens wat over EAX en A3d en weet niet precies wat ik me erbij moet voorstellen, maar ik heb zo'n vermoeden dat het er wat mee te maken heeft :).

Config:
P4 2.4/ WinXP / Realtek sound driver 3.66/ Soltek 85DR2+ mobo.

• MidnightMotion
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04-2022
Misschien te simpele oplossing hoor maar heb je in zowel Windows als GTA je instellingen wel op 5.1 speakers staan?

Eigenaar van domoticavergelijken.info

Verwijderd

en daarbij het feit dat GTA nogal wat audio bugs heeft.

• MidnightMotion
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 13:47:
en daarbij het feit dat GTA nogal wat audio bugs heeft.

Eigenaar van domoticavergelijken.info

• KillerB
Oeps topic vergeten :o

Iig staat alles wel goed ingesteld ja :) Ik hoor ook wel wàt van achteren maar het is echt heel zacht. En per kanaal volume instellen wil niet met de drivers (al de nieuwste realtek's gedownload)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als het bij het ene spel niet werkt en bij het andere spel dan zou ik eerder denken dat het aan het spel ligt. Misschien maakt GTA wel bij lange na niet gebruik van alle suround mogenlijkheden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• KillerB
Dat zou op zich wel kunnen, maar dat lijkt me wel opmerkelijk bij zo'n relatief nieuw spel. Zeker als je nagaat dat je nog een aantal verschillende EAX modes in kunt stellen.

Maar mijn andere vraag. Heeft iemand een idee of ik er veel mee opschiet als ik een SB kaartje van creative aanschaf voor mijn overall geluidskwaliteit?
Pagina: 1