Toon posts:

[VBS] printscript probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een VSB login- en logoffscript gemaakt voor de netwerkmappings en netwerkprinters (de logoff verwijderd alle mappings en printers om zo de profielen clean te houden). Deze staan per afdeling in de grouppolicy.

server: Win3k
clients: Win2k en WinXP

De scripts werken uitstekend, maar er is 1 probleempje. Sommige collega's zitten op een afdeling alleen in een kantoor en beschikken daar over een lokale printer, voor de snelle printjes.

Omdat deze printers lokaal op de machines staan aangesloten worden deze niet verwijderd door de logoff script. Die lokale printers staan ook ingesteld op standaard printer. Dit wil ik ook zo houden. Alleen het loginscript wijst naar een netwerk printer die voor de hele afdeling bestemd is, als standaard printer.

Is er niet een manier om het zo te scripten, dat als er al een standaard printer toegewezen is, deze ook behoud?

printgedeelte van het scrippie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Option Explicit

Dim objPrinter

Set objPrinter = CreateObject("WScript.Network")
objPrinter.AddWindowsPrinterConnection "\\server\Printer_01 Distributie"

Set objPrinter = CreateObject("WScript.Network")
objPrinter.AddWindowsPrinterConnection "\\server\Printer_08 Administratie"

objPrinter.SetDefaultPrinter "\\server\Printer_08 Administratie"

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SetDefaultPrinter kon je wel vinden en GetDefaultPrinter niet? Of mogen wij het script voor je af maken :?

http://support.microsoft.com/?kbid=246772
meer...

[ Voor 66% gewijzigd door RobIII op 10-10-2005 15:32 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Dat jullie het script af moeten maken, slaat natuurlijk nergens op. Dat is mijn vraag ook niet...
Maar evengoed bedankt, zal het even doorlezen.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 15:33:
Dat jullie het script af moeten maken, slaat natuurlijk nergens op. Dat is mijn vraag ook niet...
Je toont anders weinig eigen inzet. Wat heb je zelf al geprobeerd? Wat werkt er niet? Wat lukte niet? Welke foutmeldingen? <en de rest van de riedel vragen>

Of ben je totaal niet thuis in VBS? En zoek je daar hulp bij? Je weet wel wat een IF-statement is? Dat kunnen wij namelijk niet ruiken. For all I know heb je dit ergens van het web geplukt.

Is het eigenlijk nodig dat je 2x die CreateObject aanroept? Volgens mij kan die 2e CreateObject regel (regel 9 in je post) namelijk gewoon weg.

[ Voor 45% gewijzigd door RobIII op 10-10-2005 15:38 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben idd nog niet zo thuis in VBS. Ik heb een zooi E-books aangeschaft en daar heb ik een hoop uit kunnen halen.

Ik weet wat een IF statement is.. en daar zat ik ook aan te denken, maar wist gewoon niet zo goed te beginnen..Ik ben lerende :9

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 15:35:
[...]

Is het eigenlijk nodig dat je 2x die CreateObject aanroept? Volgens mij kan die 2e CreateObject regel (regel 9 in je post) namelijk gewoon weg.
klopt! thx :)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 15:41:
Ik ben idd nog niet zo thuis in VBS. Ik heb een zooi E-books aangeschaft en daar heb ik een hoop uit kunnen halen.

Ik weet wat een IF statement is.. en daar zat ik ook aan te denken, maar wist gewoon niet zo goed te beginnen..Ik ben lerende :9
Zeg er dat dan voortaan effe bij. Kunnen we je naar beginnersweb sturen :+
(Geintje ;) )

Met een IF statement en iets met GetDefaultPrinter moet je een heel eind komen. Lukt het niet, stel dan een concrete vraag en zeg wat er fout gaat (foutmelding etc.) zodat we je gerichter kunnen helpen. We zijn de beroerdste niet hier ;)

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
thanks kerel! Ik gaat even puzzelen.

Verwijderd

Ik heb het zonder VBS opgelost, netjes met een batchscript. Gebruik het programmatje con2prt.exe van Microsoft, dan kan je netjes de printers verbinden via commandline.
Ik heb per verdieping een GPO, die gpo zorgt er voor dat er op de lokale computer een file wordt weggeschreven. Die file bevat:
code:
1
2
@echo off
set verdieping=1

Hierna logt de gebruiker in, in zijn loginscript doet hij een call naar de bovenstaande file.

Hierna voeg ik eerst alle printers toe (con2prt /f om alles te verwijderen en daarna con2prt /c \\server\printer). Daarna een constructie als:
code:
1
2
3
4
5
if %verdieping%==1 goto verd1
goto end

:verd1
con2prt /cd \\server\printer

Je zou zelfs dan per verdieping een waarde kunnen aanmaken, alla %printlocate%, die wat tekst bevat waar de standaard printer staat. En die daarna met een net-send naar de aanmeldende gebruiker toezenden.

Zo krijgen alle users hier op mijn werk te zien welke printer hun default printer is EN welke software er op die computer geinstalleerd is bovenop de "default" software.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
/edit: hier stond onzin.

Om er dan toch nog maar wat zinnigs neer te zetten: Ik zou persoonlijk toch gaan voor een VBS. Dat is veel makkelijker te scripten dan een batchfile.

[ Voor 163% gewijzigd door RobIII op 10-10-2005 15:54 ]

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
batch files wil ik juist van af.

Verwijderd

Waarom wil je van batchfiles af? Ik heb nog nooit enig nut gezien om VBS te gebruiken om aanmeldingscripts te maken. En helemaal geen KIX. Batches kunnen alles wat je wil, is zeer simpel (iig als je met dos bent opgegroeid). Goeie duidelijke structuur kwa batchopslag / indeling en verdeling onder meerdere files.

Wat batch niet kan kan wel via php-cli, snel en klein. Simpele berekeningen doe ik er wel ooit mee, meer niet.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 01:49:
[...]

Waarom wil je van batchfiles af? Ik heb nog nooit enig nut gezien om VBS te gebruiken om aanmeldingscripts te maken. En helemaal geen KIX. Batches kunnen alles wat je wil, is zeer simpel (iig als je met dos bent opgegroeid). Goeie duidelijke structuur kwa batchopslag / indeling en verdeling onder meerdere files.

Wat batch niet kan kan wel via php-cli, snel en klein. Simpele berekeningen doe ik er wel ooit mee, meer niet.
Lekker makkelijk ja, allemaal losse .bat bestanden overal ;)
Doe mij maar lekker een VBS zonder goto's maar met functies en subs, duidelijke structuur qua code enz. En voor berekeningen en andere flauwekul hoef ik dan niks extra's te installeren. Met wat COM componentjes (desnoods zelf geschreven/gedevved) kun alle andere dingen ondervangen die anders allerlei vage 3rd party commandline tools benodigen en dan doen ze precies wat ik wil.

En ik ben ook in de DOS tijd opgegroeid hoor en heb mijn fair share of batches ook geschreven indertijd ;) Waarmee ik dus wil zeggen dat ik weet waar ik het over heb, maar er zélf dus toch voor heb gekozen "over te stappen" op VBS. (Maar dat kan ook komen omdat ik een behoorlijke VB6 achtergrond heb :P )

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 01:49:
[...]

Is het ook mogelijk om met een batch je temps te legen ed. bij het uitloggen? Met vbs weet ik dat het iig wel kan. IMO heeft vbs veel meer mogelijkheden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2005 08:08 ]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-04 17:11

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 08:07:
[...]

Is het ook mogelijk om met een batch je temps te legen ed. bij het uitloggen? Met vbs weet ik dat het iig wel kan. IMO heeft vbs veel meer mogelijkheden.
tuurlijk kan je met een batch temps legen

voordeel van GPO & VBS ten opzichte van GPO & Batch is dat je veel flexibeler bent.

met vbs hoef je niks lokaal te hebben.
en met batch gaat er toch een zekere tijd over voor dat het werkt

voordeel van KIX vind ik dat het sneller werkt dan batch
en de opties die het programma heeft, OS detectie e.d.

[ Voor 13% gewijzigd door Duinkonijn op 11-10-2005 10:17 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Pagina: 1