regmaster schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:05:
[...]
Misschien iets technisch inhoudelijk? Of moet een foto hier altijd een bepaalde inhoud hebben?
Dit is een maar een testcase, voor mij dus een technische.
Bovendien hoef je geen commentaar te geven, je kunt het ook gewoon negeren. Maar technisch inhoudelijk commentaar is altijd welkom Je mag de foto's helemaal afzeiken zolang er maar iets onderbouwends inzit.
Ik zie zat foto's op GOT die echt ronduit slecht zijn, qua beeldkwaliteit en qua compositie maar hoe dan ook kun je er altijd iets opbouwends over zeggen. Ik ben gewoon benieuwd naar een puur technische mening. Hoe zit het met belichting, hoe is het onderwerp belicht, zijn de kleuren wel oke of te veel, is het onderwerp wel goed scherp in beeld, etc etc , je weet wel de pure technische zaken.
Ok, ik zal ze toch even per foto proberen te becommentariseren
38
Ziet er qua scherpte goed uit, belichting is ook goed. Grote minpunt op deze foto, het haar rechts. Waarom heb je dit er niet af gecropped? Voegt namelijk niks toe, en zonder dat haar zou deze foto er enorm op vooruit gaan

. Ook zou je misschien dmv de clone stamp tool in PS het stukje boom rechtsboven kunnen weghalen, dit zou een wat rustigere achtergrond geven.
41
Lijkt een man uit het aapje te groeien (die persoon op de achtergrond), dat stoort.
Afleidende mouw rechts. Het onderwerp in het midden, wat een vrij saaie compositie geeft.
De scherpte en belichting is wel ok, maar deze foto zou imo niet in een testcase thuishoren, gewoon een kiekje van een aapje wat toevallig grappig op iemand z'n broek zit. Leuk voor jou en diegene van de broek, maar niet echt om met het internet te delen
60
Opzich vrij leuke plaat, alleen erg jammer dat het onderwerp weer zo in het midden staat. Misschien beter geweest als je zeg maar een paar stappen naar rechts had gedaan, de bovenkant van de schutting uit de rechterboven hoek van het frame laten komen, en dan richting linksonder te laten lopen, een soort diagonaal creërend dus. De apen zou ik dan op ongeveer 1/3 van links neer zetten. Op die manier wordt je oog met een beetje geluk naar de apen geleid door de lijn van de schutting.
Daarnaast is het een beetje jammer van dat afgehakte pootje van de rechter ringstaart maki (zo heet zo'n beestje toch?).
67
Weer het onderwerp in het midden, en weer stoort het voor de compositie, jammer. Ik zou ten eerste met de dodge tool in photoshop de ogen wat proberen op te lichten, die donkere ogen doen nogal af aan het beeld. Ook zou ik proberen die achterste maki weg te clonen, die leid ook nogal af imo. Sowieso is de achtergrond nogal druk. Probeer voortaan een standpunt te zoeken waar je een wat egalere achtergrond hebt. Ook zou een wat groter diafragma misschien geholpen hebben om de achtergrond nog wat meer te blurren.
80
Jammer van de overbelichte touwen op de achtergrond, dat maakt de foto nogal onrustig, terwijl de pose van de oerang outang juist de rust zelfe is. Ook hier weer het onderwerp te centraal, hoewel het hier nog wel redelijk gaat, door die boom waar de aap achter zit. De boom rechts werkt niet echt lekker. Soms werkt een stuk boom/tak leuk om wat diepte te geven, maar hier niet echt.
Na dit commentaar lijk ik waarschijnlijk nogal een rule-of-thirds-hippie, maar dat valt wel mee

. Alleen hier werkt op geen enkele foto het centrale onderwerp echt lekker, en wat heb je dan als, alternatief, juist, het plaatsen van het onderwerp off-centre.
En om nog even in te gaan op je opmerking over die L objectieven. Deze objectieven zullen onder deze omstandigheden niet veel beter presteren dan een budget lensje. Er is genoeg licht om te focussen, of de lens snel of niet is, boeit dan ook weinig, etc. Maar bij 'extreme' omstandigheden zullen die L objectieven wel veel voordeel hebben. Als je snel moet focussen (sport fotografie bijv) kan je niet zonder de snelle AF motoren die je in de top lenzen van elke fabrikant vind. Als het donker is zullen deze objectieven veel minder snel gaan 'hunten' (niet kunnen autofocussen, en maar een beetje op goed geluk heen enw eer focussen). Ook is de snelheid van de lens dan wel een rol spelen.
De extra scherpte die die objectieven hebben is pas belangrijk, imo, als je die foto's moet verkopen. Als ze gedrukt gaan worden enz. Maar als hobbyist heb je die extra scherpte niet nodig.
En over het feit dat je hier veel foto's ziet die totaal niet speciaal zijn, dat klopt. Vind het zelf ook vrij jammer dat er bijv niet wat meer kwaliteits eisen in een verzameltopic als bijvoorbeeld het (huis)dieren foto's topic worden gesteld. Soms zie ik daar eecht foto's waarvan ik niet begrijp waarom mensen die uberhaubt uploaden. Kiekjes van je huisdier zijn leuk, maar alleen als je zelf dat huisdier hebt. Voor anderen zijn die foto's vaak enorm oninteressant. Maargoed, dat is een andere discussie, daar gaan we dit topic maar neit mee vervuilen
[
Voor 7% gewijzigd door
Tonio op 10-10-2005 23:01
]