TurboGears ervaring?

Pagina: 1
Acties:

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:43
Vandaag stond op Slashdot het volgende artike: http://developers.slashdo.../10/0650207.shtml?tid=156

Dat gaat over het Python-framework TurboGears. Ik heb even wat rondgekeken op de site, en kwa mogelijkheden en ontwerp lijkt het volgens mij (en ook gezien de titel op Slashdot, volgens anderen), veel op Ruby on Rails, maar dan is Ruby vervangen door Python. Op zich ken ik Python wel een beetje (nog niet zo goed als PHP, maar beter dan b.v. Ruby) en het leek me dus wel eens een leuk framework om wat mee te gaan prutsen. Zijn er toevallig anderen hier die er ervaring mee hebben? Volgens mij is het nog vrij nieuw allemaal.

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik zag het filmpje en het is wel een beetje een slechte versie van Ruby on Rails. Een van de belangrijkste principes van RoR is DRY (Don't Repeat Yourself). Alleen in dit filmpje doet hij al een aantal keer hetzelfde (veel stukken copy/pasten van de templates, bij iedere functie een aparte template aangeven).

Het zal voor python-fanaten zeker erg interessant zijn, maar mocht je geen problemen hebben met Ruby dan is Ruby On Rails echt superieur. Ik vind ook een enorm verschil zitten in de filmpjes, bij Rails ziet het er (imho) veel eenvoudiger uit.

• Martin Sturm
chris schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 15:04:
Ik zag het filmpje en het is wel een beetje een slechte versie van Ruby on Rails. Een van de belangrijkste principes van RoR is DRY (Don't Repeat Yourself). Alleen in dit filmpje doet hij al een aantal keer hetzelfde (veel stukken copy/pasten van de templates, bij iedere functie een aparte template aangeven).

Het zal voor python-fanaten zeker erg interessant zijn, maar mocht je geen problemen hebben met Ruby dan is Ruby On Rails echt superieur. Ik vind ook een enorm verschil zitten in de filmpjes, bij Rails ziet het er (imho) veel eenvoudiger uit.
Ik denk dat je inderdaad wel gelijk hebt. Het is inderdaad minder eenvoudig dan Ruby on Rails. Wel is het zo dat Python volgens mij nog net iets meer geaccepteerd en bekender is dan Ruby.

Wat ik zo zie is dat je hier wel meer controle over alles hebt dan bij RoR het geval is. Maar aangezien ik met beide nauwelijks tot geen ervaring heb is dit dus meer een onderbuik gevoel (of hoe noem je dat? :P ). Vergeleken met PHP is het iig een stuk makkelijker (al kun je dit niet met PHP vergelijken omdat dit een volledig framework is). Overigens is TurboGears nog niet eens bij versie 1.0.

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Bij Ruby on Rails heb je erg veel controle, vergis je daar niet in. Het is heel erg doordacht (en goed op elkaar afgestemd, het grootste deel v/d functionaliteit is door een persoon bedacht). Maar voor veel standaarddingen hoef je nauwelijks wat extra's te doen, maar op het moment dat je iets niet-standaards wil doen is dat ook geen probleem. Je hoeft alleen niet zoveel te herhalen.

Ik zie nog niet zo in waarom je meer controle hebt (misschien omdat er meer syntax nodig is? :p). Ik kreeg het nog niet meteen aan de praat, anders was ik wel even aan het experimenteren geslagen. Ik ben wel erg benieuwd naar ervaringen van mensen die zin en tijd hebben om hier mee te gaan klooien / werken.

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41
Martin Sturm schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 17:26:
Vergeleken met PHP is het iig een stuk makkelijker (al kun je dit niet met PHP vergelijken omdat dit een volledig framework is).
Dat kun je wel, wij hebben namelijk Cake.
Overigens is TurboGears nog niet eens bij versie 1.0.
Dat heeft bij firefox ook, bewust, een tijd geduurt.

• Martin Sturm
Ik zie nog niet zo in waarom je meer controle hebt (misschien omdat er meer syntax nodig is? :p). Ik kreeg het nog niet meteen aan de praat, anders was ik wel even aan het experimenteren geslagen. Ik ben wel erg benieuwd naar ervaringen van mensen die zin en tijd hebben om hier mee te gaan klooien / werken.
Zoals ik ook zei heb ik niet zoveel ervaring met RoR (alleen even een middagje prutsen). Het is dus zo dat je bij RoR ook veel controle hebt volgens jouw opmerking.. dan blijven er gezien de hoeveelheid code die in de screencast-tutorail wordt gebruikt, weinig voordelen over t.o.v. Ruby on Rails. Misschien ga ik van middag eens even een poging wagen TurboGears hier te installeren.
PrisonerOfPain schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 21:40:
[...]
Dat kun je wel, wij hebben namelijk Cake.
Hm.. even een snelle blik op de website geworpen. Ziet er wel aardig uit (ik kende deze nog niet). Wat ik wel een probleem vind met veel PHP-frameworks is dat de vaardigheden van de auteurs vaak te wensen overliet, waardoor er allerlei ranzige zaken in zo'n framework zaten en de betrouwbaarheid/stabiliteit ook sterk te wensen overliet. Ik weet niet hoe dat bij Cake het geval is. Misschien is dit wel een goed framework voor toekomstige php-projecten. Ik ben PHP echter een beetje beu (al erg veel mee gedaan), dus eerst maar eens RoR of TurboGears bestuderen :)
[...]

Dat heeft bij firefox ook, bewust, een tijd geduurt.
TurboGears komt binnenkort met een 1.0 versie volgens de site.

[ Voor 40% gewijzigd door Martin Sturm op 11-10-2005 12:13 ]

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Korte tijd geleden kwam Django al uit, dit is ook een Rails-achtig framework in Python, maar heeft een wat andere filosofie dan TurboGears. Voor Django (dat al ruim twee jaar in productie gebruikt wordt op een aantal zeer grote sites, maar pas enkele maanden open source is) hebben de developers zelf alles ontwikkeld, terwijl voor TurboGears vooral gebruik is gemaakt van reeds bestaande componenten in Python. Dit heeft naar mijn mening tot gevolg dat de aanpak in Django wat coherenter is, maar ik heb me niet uitgebreid verdiept in TurboGears.

Naast Django en TurboGears bestaat Subway al langer, dit lijkt grotendeels op TurboGears.

Rustacean

Pagina: 1