[XP] Amd 2400+ boot sneller dan Intel 3.2e*

Pagina: 1
Acties:

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:13
beste tweakers,

ik heb hier 2 systemen staan:

1:

amd sempron 2400+
asus barebone
40 gb wd
256 ddr400

en 2:

p4 3.2e
msi 875p Neo
2x 80 gb in raid stripe
6800gt

en ik snap niet dat de sempron 2400+ veel sneller opstart dan mijn tweede config. de 2400 is een oude brakke windows installatie, terwijl ik 2 weken terug de raid opstelling heb gemaakt. en dus gloednieuw is.

weet iemand hoe dat komt?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Je zegd niet over het geheugen je geeft geen info over de raid config. Maw wij hebben geen glazen bol Policy: Alle regels die op het forum gelden

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• CarJunkyXL
mijn tweede config heeft 2x 256 ddr400 in dual channel, dus totaal 512

mijn raid config is gewoon normaal. 80gb wd (7200 rpm/8mb aan cache) werkt overigens gewoon stabiel ed.

[ Voor 44% gewijzigd door CarJunkyXL op 10-10-2005 11:31 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-03 18:44

Haan

dotnetter

Er is een tooltje van Microsoft genaamd BootVis, die kan de boot sequence voor je analyseren. Lijkt me wel een handig tooltje voor jou :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• CarJunkyXL
maar heb op die 2400 + ook geen bootvis staan. ken het programma overigens wel

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Het ligt er ook nogal aan welke programma's allemaal geladen worden tijdens het booten. Onze vroegere P1 op 75 MHz met 40 MB geheugen startte een stuk sneller op dan m'n huidige XP2400+ met 1 gig.

Moraal van dit vage verhaal: vergelijk niet alleen de configuratie van de systemen, maar ook software zoals virusscanner/firewall etc.

edit:
Wat is overigens "veel sneller opstarten"? Ik neem aan dat je het gemeten hebt? Zoja, post het verschil hier eens.

[ Voor 18% gewijzigd door .daan op 10-10-2005 11:38 ]

public void ik()

• CarJunkyXL
sorry, ik bedoel met veel sneller dat het windows balkje 4 keer van rechts naar links gaat, en mijn p4 3.2e 13 keer.

heb op beide geen norton of een andere virus scanner staan.

op beide staan windows xp pro +sp2.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

m.lammers schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 11:45:
sorry, ik bedoel met veel sneller dat het windows balkje 4 keer van rechts naar links gaat, en mijn p4 3.2e 13 keer.

heb op beide geen norton of een andere virus scanner staan.

op beide staan windows xp pro +sp2.
Kan heel goed een netwerk check zijn. Dus aan de netwerkkaart(en) kunnen liggen. Zet die allebei eens uit en check het opnieuw.

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Staat die raid op gewoon ATA of op SATA , als deze op SATA staat dan is het misschien handig om SATA drivers te installeren.
Check ook even of je HDD`s op DMA staan.

How do you save a random generator ?

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Heb je alle drivers van beide moederborden wel ge-installeerd?

Wanbeleid is ook beleid.

• OVERLORD_1982
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57
Hann1BaL schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 11:47:
[...]

Kan heel goed een netwerk check zijn. Dus aan de netwerkkaart(en) kunnen liggen. Zet die allebei eens uit en check het opnieuw.
Dit doet mij idd denken aan een netwerk fout. Kijk je logs eens na. Lijkt wel op een DHCP time-out. Heb je heel toevallig VMWare geïnstalleerd op die nieuwe bak.
Ik kreeg iig veel problemen met die virtuele kaarten.

• CarJunkyXL
ok, bedankt voor de antwoorden. alle drivers en chipset drivers zijn beide gewoon goed geinstalleerd. ze staan op de ata controller.geen dhcp time out. gebruik geen vmware of andere virtuele programma's

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
m.lammers schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 11:45:
13 keer is veel te lang!

Wat je allemaal kunt doen:
-Bios settings nalopen met eventueel je moederbord boekje of Google ernaast).
-Nieuwste drivers installeren (van zowel je i875 chipset, als je videokaart enz).
-Vast ip instellen.
-Met msconfig-> startup zoveel mogelijk uitzetten. Alles wat daar staat kan zonder problemen uit.
-Met start->run->services.msc alle overbodige services uitzetten; Vooral indexing service en system restore.
-Windows update laten voltooien (ja dat helpt nog wel eens).
-Draai een registery cleaner (kan de boel ook verpesten, dus maak een backup van je registery).

Bootvis schijnt ook goed te werken, maar dat heb ik niet kunnen testen ('t draait niet goed op x64 :P).

[ Voor 3% gewijzigd door dr snuggles op 10-10-2005 12:45 ]

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik heb wat uitgevonden waar je mischien wat aan hebt:

Ik heb een AMD64 3500+ en het balkje gaat met een schone installatie ongeveer 6 keer van links naar rechts als de pc niet overgeklokt is tijdens of na de installatie.
Zodra ik em opkrik van 2.2 ghz naar 2.4 gaat het balkje ongeveer 1/6 keer van links naar rechts, dus hij komt niet eens aan de andere kant. Als ik em daarna weer terug klok blijft hij snel.
Mijn mening is dat microsoft software gewoon detecteerd of je cpu sneller is geworden, en daar de boottijd mee aanpast.
Dit heb ik op zowel twee AMD64's als een AMD AthlonXP 2400+ getest en het is zo.

Heb je dus toevallig je amd een keer overgeklokt? en je pentium4 niet? Overklok je p4 dan eens en boot windows xp. Daarna de kloksnelheid weer normaal zetten en kijken wat er gebeurd.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• CarJunkyXL
nee, sorry, beiden lopen stock.maar zal vanavond eens proberen.

• OVERLORD_1982
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57
Ik verwacht toch dat het een Windows process service is, wat moeite heeft met starten.
Heb je echt helemaal geen één foutmelding in je eventviewer staan??

[ Voor 5% gewijzigd door OVERLORD_1982 op 10-10-2005 13:46 ]

Pagina: 1