Toon posts:

Piepend moederboard

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord (Syntax) produceert vanaf aankoop ergens een irritante hoge pieptoon. Vervelend is dat deze door de onboard geluidskaard doorgegeven wordt aan de speakers. Het lijkt geen mechanische pieptoon te zijn en het volume varieert. Opvallend is dat de toon toeneemt bij b.v. het scrollen van de muis. Heel merkwaardig. Bij uitschakelen van de onboard geluidskaart in bios wordt de piep niet versterkt. Zou een nieuwe apartegeluidskaart de piep ook versterken? Is er iemand die een eventuele verklaring / oplossing heeft?

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik las net ergens dat een ati radeon 700 64 mb bij iemand anders een zelfde probleem veroorzaakte. Hoe kan ik dit testen zonder mijn videokaart uit de pc te verwijderen? Kan ik hem zondermeer in bios uitschakelen?
bvd

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
als je nou eens zegt welk mobo je hebt?

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Zelf ook last van gehad.. Je had ook even kunnen zoeken natuurlijk, er is veel over te vinden:

http://gathering.tweakers...D=&select_forum=#hitstart

;)

CPU maakt geluid?

edit:
Srry, had te snel gelezen ;) Dacht dat het uit je mobo kwam (te zien aan de topictitel) Echter, als het ut je speakers komt, wat gebeurt er als je de master op mute zet? is het dan weg? (als dit het geval is zou ik gaan uitzoeken van welk kanaal de ruis dan wel komt.. Microphono, line in en dergelijke)

En wat gebeurt er als je de speakerset loskoppelt? Piept het dan nog?>

[ Voor 87% gewijzigd door Pakjebakmeel op 10-10-2005 11:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
mobo is van syntax. En er is inderdaad vrij veel te vinden over allerlij piepjes in pc's. Daar heb ik alleen nog geen oplossing kunnen halen.

Verwijderd

Zet je line-in eens op mute of gewoon helemaal uit..

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 13:06
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 11:40:
mobo is van syntax. En er is inderdaad vrij veel te vinden over allerlij piepjes in pc's. Daar heb ik alleen nog geen oplossing kunnen halen.
Maar dan zouden we graag nog wat meer specs van je mobo hebben, persoonlijk ken ik het merk syntax niet, laat staan wat voor borden ze leveren.
Dus vermeld er even typenummer bij, je merk + type vidkaart en wat voor proc je erin hebt.
Linkje naar produktinfo zou ook op prijs gesteld worden :P

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Kabel van muis toevallig verlegd naar een plek vlak naast je desktop speakers ?

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
inderdaad, syntax heeft wel iets meer dan 1 type mobo op de markt, alhoewel dat voor het probleem weinig uit zal maken. Lomp tip: koop een fatsoenlijk mobo. * Rac-On heeft een syntax gehad en is tot de conslusie gekomen dat het goedkope, instabiele rotzooi is.
Daarnaast kan je ff een geluidskaart van een maat lenen en kijken of dat het probleem oplost.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 11:40:
Dus je hebt om elke spoeltje van je moederbord een krimpkousje gedaan?
Spoeltjes van lagere kwaliteit gaan resoneren zodra er een (pulserende) stroom door loopt.
Ze doen dit met een dusdanige frequentie dat het een hoge pieptoon lijkt te zijn.

Dat dit bij het uitschakelen van de onboard geluidskaart afneemt is terug te koppelen aan het feit dat de spoeltjes dan minder belast worden.
Als het echt aan de geluidskaart zelf ligt is er vrij weinig aan te doen, behalve een andere te gebruiken :)

[ Voor 35% gewijzigd door Rone op 10-10-2005 12:01 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-05 07:56

SeatRider

Hips don't lie

Onboard geluidskaarten, zeker op goedkopere mobo's, hebben vaak dat probleem. Ik heb het zelfs gehad op mijn Asus moederboard. PCI geluidskaartje erin en het was over.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst wat sys specs:
Mainboard: SV400 MB skt-A KT400 333FSB (Syntax USA + bijgeleverde Syntyax motherboard drivers)
Processor: Athlon xp 2200+
Grafisch: Ati radeon 7000 64 mb
Memory: 256 DDR PC2700
Netwerk: VIA PCI 100/100mb fast ethernet adapter
Geluid: crappy blokje op syntax mobo (C-media ac97)

Verder ligt het niet aan monitors, muiskabels, USB, harde schijven etc. Het probleem concentreert zich op het moederboard en wordt slechts versterkt ddor de onboard geluidskaart.
Het probleem ligt misschien bij mijn videokaart (zoals ik elders op het forum vond bij eenzelfde type)
In dat geval is mijn vraag:
kan ik in bios mijn videokaart even uitschakelen, of crasht mijn hele systeem dan of verlies ik geheel beeld en krijg ik mijn pc nooit meer op gang. (Ja, ik ben rooky achtig, maar je moet ergens beginnen ; )
In het tweede geval ligt het aan spoeltjes of in de proicessor. Dat zou het probleem complex maken, maar hope vind ik uberhaupt uit of het probleem daar ligt?
Bvd voor reacties!

Verwijderd

Topicstarter
oja, ik heb ook al geaarde stopcontacten geprobeerd...

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
WD-40 doet wonderen.. :+

Maar het lijkt mij een soort interferentie ergens op het mobo.. Misschien dat een losse geluidskaart ipv onboard geluid helpt..

Als je vermoed dat het de videokaart is, en je wilt deze tijdelijk uitzetten, dan kun je volgens mij wel opstarten, maar je ziet niet veel meer.. Misschien is het handig om een oude PCI-videokaart erin te zetten. Die moet je dan wel net even op zolder hebben liggen, of je moet iemand kennen die er nog eentje heeft..

Wat je ook zou kunnen proberen is een net-filtertje gebruiken voor je stopcontact.. Die zorgt ervoor dat spikes en andere ongeregeldheden die je normaal gesproken maar zat hebt op een normaal stopcontact gedempt worden. Ikzelf denk echter dat zoiets jouw probleem niet oplost.

Verwijderd

Topicstarter
is de videokaart dan ook benodigd voor het zien van bios? i.a.w. kan ik na het uitschakelen van mijn videokaart bios nog zien om het weer aan te schakelen?

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 15:28
Als je een onboard videokaart hebt, kun je deze uitschakelen, je hebt dan inderdaad een ander kaartje nodig om iets te kunnen zien. (Dit mag zoals gezegd een simpel pci / agp kaartje zijn.
Pagina: 1