Access 97/2002 - converteren db naar SQL wil niet?

Pagina: 1
Acties:

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Met een Access db die we hier hebben, heb ik wat problemen om die om te zetten naar een sql-database. Het gaat om een mdb-bestand gemaakt in Access 97: dat is niet te openen in Access 2002, vandaar dat deze omgevormd moet worden.

Bij het omzetten in Access 2002 krijg ik deze meldingen:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/acessmeldings.jpg

Op een pc met Access 97 waar de db wel gewoon te openen is, en met de conversietool die ik vanaf http://support.microsoft.com/kb/q176614/ heb gehaald, krijg ik deze melding:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/accessmelding2.jpg

Bij die eerste melding in Access 2002 heb ik de zaken gedaan die gemeld staan:

- lid van werkgroep met toegang tot db
- machtigingen staan goed
- database is niet open

Ik raak een beetje door m'n ideëen heen om deze te kunnen converteren, dus tja :?

LinkedIn
Instagram

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-08 09:05

edeboeck

mie noow noooothing ...

Misschien een stomme vraag, maar aangezien je er niets van zegt:
heb je al eens geprobeerd om vanuit een MS Access 2002-db (dit mag gerust een lege db zijn) de oude te importeren? (Bestand > Externe gegevens ophalen > Importeren)

Als dit lukt, kan je vanuit de 2002-versie de upsize wizard proberen uitvoeren ...

Andere mogelijkheid: vanuit SQL-server importeren

[ Voor 25% gewijzigd door edeboeck op 10-10-2005 11:20 . Reden: extra mogelijkheid ]

• Remy

Remy

Topicstarter
Dan krijg ik de melding: U bent niet gemachtigd voor het importeren en exporteren van . U moet eerst machtigingen voor Ontwerp lezen en Gegevens lezen hebben.

Hmm betekent dat dat ik eerst Beheerder moet zijn ofzo? Dat gaat nog een leuke worden, dan kunnen we het beheerders-pw op gaan zoeken :X

LinkedIn
Instagram

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-08 09:05

edeboeck

mie noow noooothing ...

Het ziet er idd naar uit dat je dat paswoord nodig hebt ... was ff voor je aan het zoeken gegaan naar een tooltje dat je zoek-probleem moeten oplossen :Y) en ik kwam op deze site terecht: http://lastbit.com/access/

Daar stond echter het volgende *oeps* (ik hoop dat dit niet op jouw db van toepassing is):
Broken databases
Our customers report about strange Access databases (v8.0). Databases seem to be password protected but password recovery software (including Access Password) shows strange password which is not accepted by Access. When analyzing these databases we found that they were corrupted in a very specific and strange manner. There is well-known auto-replace feature in MS Word, for example, Word replaces (c) sequence with the single copyright character. In all broken databases reverse replacement was performed. 0a9h byte is replaced with (c) sequence (ASCII 0a9h is a copyright symbol), 0aeh -> (r) and so forth. As a result Access databases are broken and there is a little chance to convert them back. If you open broken database with HEX editor you'll see for example '(c)' text at offset 21h while 0a9h byte must be there. There is very poor chance to recover such database.
Als je de tool van http://www.elcomsoft.com/acpr.html gebruikt, zie je toch al de eerste 3 karakters in de demo ... die doen mss een belletje rinkelen?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dit lijkt mij toch een Access probleempje, en dat mag in Officesuites en -software :P

Software Algemeen > Officesuites en -software :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Heb je al geprobeerd om het werkgroepbestand (MDW) dat op die access97 bak staat te copieren naar de machine met access 2002 en je bij die werkgroep aan te melden?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Remy

Remy

Topicstarter
D'oh, stoopid, tnx sfj :)

Niesje: ben ik nu mee aan de gang, ff kijken :)

edit: ik heb het ding (system.mdw) gecopy'd naar \pogram files\microsoft office\office10\1043 (nav deze pagina) maar ik kan Wrkgadm.exe niet vinden: kan het zijn dat die niet standaard met office wordt geinstalled en ik die nog apart moet installen?

edit2: hmm dat ding lijkt hier te staan: C:\Documents and Settings\user\Application Data\Microsoft\Access\System.mdw

ff mee aan de gang :)

edit3: volgens de 'oude pc' met de Access 97 erop en gewoon user-toegang tot de db staat het werkgroepbestand 'system.mda' op de server in een genetwerkte dir :? Ik snap het ff niet meer :X

Ok, ik ben zover dat ik nu op die oude machine volledige toegang heb tot de db. Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat die system.mda wordt 'omgezet' naar een system.mdw bestand zodat we op de nieuwe machines met die db kunnen werken, of hoe kan ik me aanmelden bij die werkgroep? Of is dat gat tussen Access 97 en access 2002 gewoon te groot? :/

[ Voor 121% gewijzigd door Remy op 11-10-2005 09:18 ]

LinkedIn
Instagram

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

De naam van het beestje doet er niet toe. Het maakt niet uit of dat ding nu system.mdw of werkgroep.bla heet. De makkelijkste manier om 'lid' te worden van een werkgroep is idd de werkgroepadmin, maar als die niet hebt kun je tijdelijk lid worden met een opstartoptoe.

bv: [...]msaccess.exe /wrkgrp \\server\share\werkgroep.bla
of zelfs:
[...]msaccess.exe /wrkgrp \\server\share\werkgroep.bla /user admin /pwd 123456

Als je echt volledig toegang hebt tot de database dan kun je in extra, beveiliging, machtigingen van gebruikers en groepen de gebruikersgroep 'gebruikers' en de gebruiker "beheerder' alle rechten geven op de database. Die twee accounts zijn namelijk als enige niet-mdw specifiek, m.a.w. dan maakt het niet meer uit welk mdw bestand je gebruikt.

wow, dat is echt een oudje: system.mda is de naam voor het werkgroepbestand van 2.0

edit:

Nog even voor de duidelijkheid: om de database te kunnen converteren naar een hogere versie moet je je aan kunnen melden als lid van de groep beheerders / als eigenaar van de formulieren. Als de makers hem fatsoenlijk beveiligd hebben zal dat *niet* lukken zonder gebruikersnaam / wachtwoord.

[ Voor 23% gewijzigd door Lustucru op 11-10-2005 10:13 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Remy

Remy

Topicstarter
Niesje: ja, idd. Het werkt overigens, je bent een schat :>

Wat ik gedaan heb:

1) in access 2002/xp werkgroepbeheer > lid geworden van de \server\share\system.mda ipv de local system.mdw.
2) databeeste geopend met de beheer/eigenaar account, en die geconverteerd naar een nieuwe testdb.
3) die geopend hier in access 2002: kreeg wat conversie-errors maar alles lijkt het te doen.

Hij hoeft dus niet eens naar sql omgezet te worden maar we kunnen em gewoon hier gebruiken.

Bedankt :*)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1